Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljysuodattimista, uudelleen käytettävistä terässihdeistä

Aloittaja twinspeed, 07 heinäkuu 15, 17:15:18

« edellinen - seuraava »

twinspeed

Kellään näitä uudenlaisia (mitään kauheen uusia taida olla) öljysuteja käytössä??? Näitä voip huuhdella, puhdistaa ja käyttää uudelleen lukemattomia kertoja. Ovat siis aluksi kalliin puoleisia, mutta käytössä kestäviä...

Sanotaan, että suodattavat hyvin, paperisia paremmin (ristiriitaistakin infoa on), mutta että hyödyttävät etenkin kylmässä koneessa, kun eivät aiheuta hillitöntä vastusta, kuten paperiset saattavat aiheuttaa (mikä taas saa joissain koneissa bypass valven aukia ja täten koneeseen suodattamatonta öljyä).

En tiedä millaisia ovat... Näiden käyttäminen tuli vaan mieleen, kun näin kuinka korkeat öljynpaineet voip olla kylmässä koneessa... (mikä hiukkasen kuormittaa ainakin pumpun rattaita edellämainitun ohella jne jne).

Näitä ruostumattomasta teräksestä valmistettuja sihtejä käytetään esim NASCAR:eissa ja formuloissa sekä muissa häikäisevan kalliissa moottoreissa.

Laitetaan nyt kuvakin:

 

jotkut filttereitä valmistavista yrityksistä markkinoi tuotettaan lisääntyvillä hevosvoimillakin, kunnei ö-paineentuottoon huku energiaa niin paljon. Uskoisin, että teholisät on aika vaatimattomia. kuitenkin..
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ma^ko

Tehon suhteeen mitään mutuilematta, niin en mä ainakaan tahdo pestävää öljysutia mun mihinkään laitteeseen. Ei kuulosta öljysudinpesu mun lempiharrastukselta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

Joo, kyllä se mulle kanssa on vähän vihonviimestä hommaa tollaset sutien putsaamiset.

Niin on mopossakin ilmanputsarina K&N:nnän reusable filsu, jonka voi puhdistaa ja käyttää taas uudestaan; mutta ainakin toistaiseksi on jäänyt aina ajatuksen asteelle senkin filsun puhdistus ja huuhtominen. Ja toisessakin mopossa, on periaatteessa samanlaiset ilmanputsarit, mutta kylläkin halvemmat ja kartion malliset... ja siihenkin vaihdoin kyllä aina uudet, kun paikallaan olevat likaantuivat näkyvästi. Olishan ne vanhat ja hyväksikoetut voinut puhdistaa ja käyttää taas kuin uusia konsanaan, mutta kyllä se uuden osto voitti huuhtelut ja huljuttelut.

Se, mikä tuollaisia puhdistusoperaatioita haittaa ja eniten jarruttaa (ainakin itsellä), on se, kun sen sutin tarttis antaa jokin tovi kuivua tällaisen puhdistuksen ja pesemisen jälkeen. Juuri huuhdottua ja mistä lie puhdistusnesteestä märkää sutia ei voi ihan äkkiä ruuvata koneeseen ja lähteä tällä sitten päristelemään. Se voi moottori äkkiä tykätä huonoa, jollei ole aikaa odotella kuivumista.

Suteja pitäisikin olla aina kaksin kappalein, niin tämä kuivaaminen ei haittaa aiheuttaisi. Kun ensimmäinen likaantuisi, niin vois toisen eli puhtaan ruuvata paikoilleen ja ottaa likaantuneen työn alle ja projektiksi, esmes töihin mukaan....  ja joskus, vaikka ruokatunnilla (työaikanahan ei omia projekteja tehdä ;)), vois sitten käydä korjaamon tiloissa hiukan kerosiinilla sutia huuhtomassa ja paineilmalla puhaltelemassa.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kapteeni sika

Mulla on sovelis tämmönen:

http://www.pcracingusa.com/PC53-82-Harley-Davidson-Panhead-53-65-Ironhead-KXL-57-78-Shovelhead-FXFL-66-82_p_99.html

Tänä kesänä kolmas öljysetti menossa eli säästöäkin kertyy.

Suti ylösalaisin ja jarrukliinerillä huuhtelu, paineilmaa perään. Noin viidenmintsan vaiva. Mutta sehän on useimmille liikaa.

Jos gramman sadasosat kliineriä rikkoo paikat niin saa rikkoa.

Make

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 08 heinäkuu 15, 06:33:53
Noin viidenmintsan vaiva. Mutta sehän on useimmille liikaa.


On. Itse tähdennän aina sitä, että tämän lajin on oltava mahdollisimman helppoa ja vaivatonta  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

twinspeed

#5
Hei, kapteeni, onko tuon sudin kanssa oikeesti matalammat öljynpaineet käynnistyksissä ja koneen ollessa vilponen? Sullahan on oikein mittarikin, millä todentaa asian, eikö?


Jos se teräsfilsu laskee käynnistyspaineita ja mahdollisesti muulloinki filtterin tuomaa vastusta, niin voisin ehkä just jopa jaksaa tolla kliinerillä putsaillakin sihdin ;D
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kapteeni sika

Suti on paluupuolella joten ei se paineisiin vaikuta. Ei vaan ahista paluupuolta ja öljy menee sudin läpi myös kylmänä.

Paprumallin sudeista on valehdeltu että saattaa ahistaa henkitystä kun öljy ei pääse vapaasti öljytankkiin vaan "pursottuu" suodattimen läpi. Ja bypass valven kautta kylmänä...

On tuossa rosterisudissakin bypass valve mut ei lukemani perusteella oo testeissä auennut, eli kaik menee sudin läpi.

twinspeed

Njoo, löyty tällanen ikuinen siivilä kohtuuhintaan kengurujen maasta. Siispä otetaan testiin kunhan kotiutuu.

Mitään ölpän paineiden eroja tuskin tulee mittailtua (saati raportoitua ;D). Muutakaan mittalaittein todennettua testausta en ole ajatellut toteuttaa... Parilla sanasella voin filtterin laatua/toimivuutta kuitenkin (ehkä ;)) kommentoida, koska asia pikkusen kiinnostaa, enkä löytänyt teräsfilsuista mitään infoa suomeksi, kun tietoa etsin (mikä ei tietenkään todista ettei sitä jossain olisi).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kapteeni sika

Mä oon vaihtanut öljyt kolmentonnin välein, tänään vaihtui taas. Räkleenin käyttö sudin pesussa on aika turhaa, ei siinä mitään ole, mut ruiskin purkinperseet sutiin kun sitä sattui olemaan. Tankin pohjakin aivan puhdas. Öljynä halpa täys-synteettinen.

Suti ei siis näytä siltä kun miljoona ajetussa nokivasarassa. ;)

Öljynpaineet pomppaa aika ylös kylmästartissa, liki 50psi, mut kuumana viisarinvahvuuden alle 20psi, myös eilisessä helteenpoikasessa, tyhjäkäynnillä. Ja edelleen; ei se sudin tyyppi vaikuta öljynpaineisiin kun se on paluupuolella.