Keula "niiaa"

Aloittaja Miska, 29 tammikuu 16, 10:46:31

« edellinen - seuraava »

Miska

Mistäköhän mahtaa johtua ja onkohan asialle mitään tehtävissä kun nousen pyörän päälle, niin keula tipahtaa joku 5cm, vähintään?

Keula on E-77 FL lehmänpää ja jousien & öljyjen vaihto ei vaikuttanut asiaan.

MCS myy uutta keulaputkisettiä missä on sisällä 80-83 FXWG tyyppiset dampperit, mutta setti maksaa lähes 500â,¬, joten joku huokeempi vaihtoehto olisi toivottava.
Sopiikohan noi 80-83 FXWG:n dampperit suoraan pumppuihin? Jouset ainakin näyttäis olevan erit ja putketkin myös, eli sekään ei välttämättä toimi.

Toki jos jostain löytyisi tuoreemmat putket pumppuineen niin se olisi hyvä vaihtoehto. Toki sitten tarvitsisi vaihtaa jarru & kontrollit, eli ei sekään välttämättä kovin halvaksi tulisi....  :-\
-Just another guy on the lost highway-

Kapteeni sika

Mulla oli samantyyppinen onkelma Showan 35mm keulassa, kun pyörää nosti rungosta niin keula "venyi" noin 60-70mm ennenkuin eturengas nousi lattiasta. Jousilla ei ollut esijännitystä ollenkaan. Laitoin muistaakseni 60mm putkenpätkät jousien päälle niin siitä tuli hyvä.

Miska

Toi esijännitys kuulostaa järkeenkäyvältä. Se olisi ainakin halpa testata. MItäköhän putkee sinne kannattaisi tuupata ja mistäköhän sitä saisi vaivattomimmin Tampereen seudulta?

Kapteeni sika

Mä en tiedä minkälainen keula toi sun on mut mä tein niin että rungosta nosto niin että keula roikkuu, ylätulpat auki. Jousien yläpäät oli tulpankierteiden alapäässä, eli esijännitystä ei ollut. Prikat jousien päälle ja sellaista putkea päälle joka sinne sopii. Esijännitys suositus tais olla jotain parisen tuumaa mutta kai sitä voi vähän muuttaa tarpeen mukaan. Esijännitys sais olla sellanen että tulppia pitää joutua punnertaan että saa kierteelle.  ;)

RautaSoinilta nekalasta nyt saa varmaan minkäkokoista putkea vaan.

Miska

Kiitti! Pitää tutkia asiaa.

Kapteeni sika

Jossain seteissä tulee mukana muoviputkea joita voi pätkiä tarpeen mukaan, halkaisija suunnilleen samaa kun jousella, ja tosiaan prikka väliin, ja vaikka vielä päälle.

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Miska - 29 tammikuu 16, 10:46:31

Mistäköhän mahtaa johtua ja onkohan asialle mitään tehtävissä kun nousen pyörän päälle, niin keula tipahtaa joku 5cm, vähintään?

Tähän auttaa kun laihduttaa 20-30 kg  ;D ;D

No, vakavasti puhuen... jäykemmät jouset tai, kuten jo ehdotettu, lisää esijännitystä. Pari kesää sitten virittelin FXR:ää kaksipäällä ajeluun ja siinä tuli kikkailtua iskareiden ja jousien esijännitysten kanssa. Homma kannatti ja pyörästä tulikin tosi hyvä ajaa. Keulassa käytin esijännityksen säätöön juuri tuollaisia nylon-tangon pätkiä mitä tuossa kuvassa näkyy.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ezmo

Ite upgreidasin Shovelin 77 keulaputkiin just noi progressiven jouset. Mulla painu keula lähes pohjaan kovaa jarruttaessa, ei siinä esijännityksen lisäys ois hirveesti auttanut. Tai sit pintaherkkyys ois kärsinyt.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Make

POM-putkea saa ainakin Etrasta...
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 29 tammikuu 16, 13:42:30
Ite upgreidasin Shovelin 77 keulaputkiin just noi progressiven jouset. Mulla painu keula lähes pohjaan kovaa jarruttaessa, ei siinä esijännityksen lisäys ois hirveesti auttanut. Tai sit pintaherkkyys ois kärsinyt.

Joo, se mitä ei moni tiedosta on, että esijännitys ei vaikuta jousen kantavuuteen. Jos jousi on löysä niin esijännityksellä siitä saa pahimmillaan pintakovan ja silti se ei kanna kuormaa yhtään paremmin.

Progressiivisia minäkin virittelin, sopivasti esijännitystä niin sai tuntuman kohdalleen ja silti kantavuus ja ajo-ominaisuudet riitti mutkateillekin 2-päällä.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Miska

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 29 tammikuu 16, 13:17:07
Lainaus käyttäjältä: Miska - 29 tammikuu 16, 10:46:31

Tähän auttaa kun laihduttaa 20-30 kg  ;D ;D

Oon muutenkin jo melkein kuin kuivan vuoden orava, ei paljoo jäis jäljelle jos parikyt kiloo pudottas. ;D

Tuoreet jouset jotka on laitettu on taiwanin jouset, muttei niidenkään luulisi uutena heti ihan vempulat olevan? Kokeilen esijännityksen lisäämistä ensin ja jos se ei auta, niin vois harkita progressiivisia.

rodchop

Laihduttaminen auttaa. Tekee hyvää myös ylikuormitetuille nivelille, sydämmelle jne...  :P
Mikäli se ei kiinnosta, niin jäykemmät jouset.
Esijännityksellä & Öljyn paksuudella (Heavy Duty) / Määrällä voi myös hiukka pelailla, voi tosin tulla turhan kova & jousto ei toimi niin smootisti.  Jousituksessa jousien jäykkyys tulisi mitoittaa kuskin painon mukaan jne.

Kokeile esijännitystä esim. 3 cm yläputken yli kun pyörä pukilla ja ylä korkki irti.
HOG Forever Forever HOG

rodchop

Näppärä kaveri tekaisee hyvinkin helposti keulan ylä korkkeihin säädettävän esijännityksen säädön.
HOG Forever Forever HOG

Miska

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 29 tammikuu 16, 15:03:51
Näppärä kaveri tekaisee hyvinkin helposti keulan ylä korkkeihin säädettävän esijännityksen säädön.

Tämä kiinnostaa, kuulisin asiasta mielelläni lisää.  :o

Nyt kun pääsin talliin ja kokeilin, niin eipäs keula niiannutkaan. Pitää vissiin odottaa, että saan projektin siihen vaiheeseen, että tulee kannateltavaksi muutakin painoa kuin pelkkä runko + kuski.  ::)

Kapteeni sika

Reijät ylätulppiin ja niihin kierre, ruuvi läpi ja jonkinlainen holkki ruuvin ja jousen väliin, tai sit vaan pitempi ruuvi. Ruuvia kiertämällä säädetään, lukitusmutterilla kii.

Mulla oli tämmönen mielessä kun tein reijät/kierteet tulppiin syystä että reijistä voi lorottaa öljyt putkiin, ylätulppia ei siis tarvi irrottaa sen takia. Ruuvit vaan irti ja öljyt ineen.

Mut hyvin se keula toimii ilmankin, mulla ainakin. Ei oo niin perkeleen tarkkaa.  ;)