Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta

Aloittaja JJA, 22 lokakuu 14, 20:03:25

« edellinen - seuraava »

JJA

Ilmeisesti 4 rattaan laakeriholkki on edellisessä remontissa kalvettu alkuperäiseen pääakseliin sopivaksi epäpätevillä välineillä tai jopa käsin, koska holkissa on monien kymmenysten mittaheitoja per puoli (osin jopa soikea). Alkuperäinen pääakseli on kuitenkin kohtuu suora. Jos ostan irtotavarana pääkselin, kolmosrattaan, laakeriholkin 4 rattaalle, on hinta jo yli kolmen sadan. Sitten holkit pitää kiikuttaa vielä jonnekin pätevään paikkaan koneistettavaksi ja vielä on uusimatta muut pääakselin helyt sekä koko sivuakseli. Kaikki rattaat lienevät sovitettuja akseleille tossa Rewtechin paketissa. Toki siitä jää pääakselin päätyjen laakerit ja sivuakselin teräsholkit puuttumaan, mutta tuolla saa laatikon kyllä korjattua melko pitkälle omin käsin.

Vielä pari kyssäriä

Onko vakio välityssuhde 2.60:1 vai 2,44:1. En löytänyt tuota servicemanuaalista.

Sitten, onko hyviä vinkkejä sivuakselin teräsholkkien (laakeripesät) irroittamiseksi kuorista. Tuttu sorvari, jolla oli prässi sanoi, että ei uskalla kokeilla jos menee kuoret halki. Lämpöä pitää varmaan antaa kuorelle mutta onko jotain muuta poppakonstia,, sinolia,,,, ?

ma^ko

Kuoret ensin uuniin, lämpöä sen verran kun kehtaa(~2-250°) ja sitten laakeriskoolille kylmäspraytä... useimmiten lähtee ihan halukkaasti. Sit uudet pakkaseen ennen asennusta...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: JJA - 15 joulukuu 14, 09:14:32
Sitten, onko hyviä vinkkejä sivuakselin teräsholkkien (laakeripesät) irroittamiseksi kuorista. Tuttu sorvari, jolla oli prässi sanoi, että ei uskalla kokeilla jos menee kuoret halki. Lämpöä pitää varmaan antaa kuorelle mutta onko jotain muuta poppakonstia,, sinolia,,,, ?
Sivuakseli, siis se minkä ympärillä ryhmäpyörästö pyörii? Jos tarkotat sitä, ei ne holkit laakeripesiä ole. Ei akseli edes pyöri. En ymmärrä.
Jos tarkoitat sivuakselin hokkeja, ei niitä tietenkään saa prässätä niin että paine tulee kuoria vasten. Sun pitää tehdä sellainen pitkä akselin pätkä joka menee toisen puolen holkin reiästä läpi, mutta akselin päässä joka ottaa prässäyspaineen vastaan, on irtonainen kuppi johon holkki mahtuu upota. Eli kaksiosainen prässäysvaste. Sorvarille vartin homma.

ma^ko

Mä muuten luulen et olin hieman eri kohdassa... mut samapa toi kai.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JJA

Kiitos Hessulle opettavaisesta viestistä. Tosiaan, ei sivuakseli pyöri, vaan rattaat pyörii laakerin ympärillä. Olin itse hieman hakoteillä kun olen ensisijaisesti tutkinut vasta pääakselin toimintaa.  Kyseinen prässiviritys on hyvä neuvo.

Hessu

Niihin kyseisiin holkkeihin tulee yleensä vaihtotarve vaan sillon kun ryhmäpyörästö on shimmattu liian tiukalle. Jonka seurauksena pyörästön karkaistut poskilaakeriprikat on leikanneet kiinni holkkien laippohin. Eli kannattaa tsekata kunnolla onko oikeasti vaihtotarvetta. Ne kun ei pahemmin kulu muualta kuin laipan otsapinnasta, kun kaikki on kondiksessa.
Niitä poskilaakeriprikkoja saa eri paksuisia.

JJA

Ok, sivuakselissa oli 5 satasen heitto noihin holkkeihin, onko tuo sallituissa rajoissa ?

Titus

Mulla nyt ei ole pannua mut 4 vaihteinen kuitenki. Onko siihen annettu edes mitään välystä. Toiseen päähän tulee se o-rengas ja toiseen lukituslevy ja mutteri. Onko se akseli muuten kuluvilta kohdiltaan kunnossa. Itellä oli ainakin aivan  loppu . Ei ollu kallis uusia. Ja se 0,20  välykseksi.

JJA

Näyttä siltä, että sivuakselin holkit on kunnossa, ei tarvitse vaihtaa. Mutta vielä tuosta välityksestä, kumpi rataspaketti tilataan, eli onko vakio välityssuhde 2.60:1 vai 2,44:1 ?

JJA

Sain tietoon nuo 4-vaihteisen 1 rattaan välitykset, 15 = 3,0 eli pitkä ykkönen, 16 = 2,6 eli välimalli, 17 hammasta = 2,44 eli lyhyt ykkösvaihde, nelonen aina suora,,, Ostin tuon välimallin, joka lienee normikäytössä olevan varsin toimiva vaihteiden päällemenoa silmällä pitäen.

JJA

No niin, muutaman kuukauden luovan tauon jälkeen taas laatikon kimppuun. Koska 4-vaihteisen kaikki sisuskalut meni uusiksi, päätin uusia myös tuon 4-vaihteen ulosmenorattaan laakerin ulkokehän. Ei kannata jättää vaihtamatta, kun kaikki muu uusitaan. Mutta tuon ulkokehän irroittamisesta kysyisin,,,, ajattelin pistää laatikon kuoret uuniin 250 asteeseen ja sitten jäähdyttää kehää kylmäspräyllä. Mulla on hylsy millä ajattelin vasaran kanssa varovasti naputella holkin ulos. Prässiä ei ole. Onko kokemusta, onnistuisiko tuolla konstilla ? Ja uusi paikalleen vastaavasti kehä pakastimeen  ja kuoret uuniin ja pikkasen naputtelua ? Joku kyllä väitti, että tuo pääakselin laakerit pitäis jotenkin linjata (tai hoonata linjaan) asennettaessa. Mun mielestä sellaista ei kyllä tarvita kun kuori on tehtaalla koneistettu ja laakeripesä menee vain kaikilta reunoiltaan paikalleen asennettaessa pohjaan asti.

JJA

Niin, tulipahan mieleen että onko joku irroittanut tota ulkokehää hitsaamalla sen krymppyyn. Mig olis tossa nurkassa ja jos kuoret suojais märillä räteillä ?

Hessu

Se pitää linjahoonata kahden syyn takia.
Ei se kumminkaan mee ihan suoraan asentaessa. Mistä tiedät muuten että tehtaalla pääakselin molempien laakerien reiät on koneistettu samalla kiinnityksellä? Ei tehtaan tarvii tehdä sitä niin, kun tarkoitus on linjata reiät kasausvaiheessa.
Toinen syy hoonaukselle on, että se uusi ulkoskooli, minkä sinne laitat on työvaroilla. Eli reikä on alimittainen. Pakko hoonata. Ja kun on pakko hoonata, homma kandee tehdä linjahoonaamalla, kun holkki on niin lyhyt, että normi hoonauksella menee ihan varmaan vinoon.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 31 maaliskuu 15, 19:43:38
Toinen syy hoonaukselle on, että se uusi ulkoskooli, minkä sinne laitat on työvaroilla. Eli reikä on alimittainen. Pakko hoonata.

Yllätys yllätys niin ainakaan JIMsin koolit ei olekkaan alimittaisia. Liekkö joku ison rapakon takana ollut sitä mieltä että sinne vaan ja hyvää matkaa. Mut kyllä mäkin suosittelen hoonausta. Menee ylikokorullille het alkuun sit JIMsin koolien kanssa mut minkäs teet.
A.K.A. Rambe

JJA

Kiitos tiedoista. Ulkokehä lähti aika kivuttomasti antamalla lämpöä kuorelle ja kylmäspreitä ulkokoolille. Nyt täytyy sitten ottaa laatikko kauniisti kainaloon ja matkustaa asiansa osaavalle dealerille. Toivotaan, että koolista löytyy työstettävä versio, koska rewtechin akselipaketissa tuli standardirullat,,,,

Kun en tunne yhtään tätä hoonausasiaa, miten tuo linjahoonaus tehdään ? Pitääkö kisinpuolen laakeri olla paikallaan ja siitä haetaan suuntaa ?