Johdon virrankesto

Aloittaja Make, 11 tammikuu 10, 14:21:43

« edellinen - seuraava »

Make

Paljonko minkäkin paksuinen piuha kestää virtaa? Johtimen pituushan tähän vaikutti myös jotenkin, mutta näissä taitaa tuo pituus jäädä niin lyhyeksi, että sillä ei lienee merkitystä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Hitto mulla oli oikein taulukko tästä joskus, löytäisinköhän mä sen jostain...

Joka tapauksessa ne virrat mitä pyörässä kulkee on niin pieniä että etuvaloa lukuunottamatta neliön piuhakin on jo liikaa. Startti tietysti oma lukunsa. Virrankulun lisäksi täytyy kuítenkin ottaa huomioon tärinän ja hapettumisen vaikutukset kestävyyteen - mieluummin ylimitoitettua kuin liian hentoista. Itse käytän tuota edellä mainittua yhden neliön johtoa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

msp

1.5 neliöö  10A ja 2.5 neliöö 16A 6 neliöö 25A noin suunnillen

Make

Duunissa jää tota 6-napasta ölflexii yli, ja en nyt muista onko 0,75 vai 1,0mm piuhaa. Mietin et missä kohteissa sitä voi hyödyntää. Ainakin releiden herätteet, mut paljonkos esim kärkisytkän puola käyttää virtaa? On vaan siistii tollanen valmis kaapeli. Ja se ölflex kestää vaikkapa hinausköytenä.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 11 tammikuu 10, 17:03:20
Ainakin releiden herätteet, mut paljonkos esim kärkisytkän puola käyttää virtaa? On vaan siistii tollanen valmis kaapeli.

Jos sulla on 5 Ohmin puola niinkuin kuuluis, niin noin 3 Ampeeria max. olis tuollainen laskennallinen arvo, jonka mukaan piuhaa voisi mitoittaa, jos vaikka joskus koneen seistessä jäis virrat päälle ja kärjet on kiinni. Kovassa ajossa mennee vähemmän ja keskiarvo on sitten ihan jotain muuta, mutta maksimista varmaan tässä oli lähinnä kysymys.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Itse itselleni vastaten. Koulukirjasta löyty. Vai kantsisko tää laittaa tonne PUIMURIn jatkoksi?

-Teme-

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 20 tammikuu 10, 17:41:56
Itse itselleni vastaten. Koulukirjasta löyty. Vai kantsisko tää laittaa tonne PUIMURIn jatkoksi?
Pienjännitettä käytettäessä iskee hävikit pahasti päälle ja virrat on suhteellisen korkeita jo yllättävän pienten tehojen kanssa touhutessa.
Kyhäsin ohjeellisen kaapelien mitoitustyökalun
Pudotusvalikosta valitaan käytettävä teho, laskuri näyttää kaapelissa kulkevan virran, sekä kaapelivedon max pituuden.
Lisäksi on kullekin kaapelille sulakkeen koko, jotka on hivenen pienempiä mitä MakeH:n dokkarissa
Prätkässä on niin paljon muuttujia, että ei kannata valita mitoituksen ylärajalla olevaa kaapelia/ sulaketta käyttää
Toivottavasti on apua

linkki kaapelin mitoitusohjeeseen

Make

kallio

Meni uusiksi pyörän sähköt ja nyt pähkäilen että riittääkö 0.75mm johtopaksuus mikrokytkimille?

Edellisen kerran laitoin 1.5mm kaapelista mutta tuli tälläkertaa tehtyä niin pienet läpiviennit runkoon että täytys laittaa ohkasempaa kaapelia kuin aiemmin oli.

Sähköistettävänä vilkut, töötti ja pitkienvalojen ohjaus blackboxin kautta.

Jasu

Siis kaikkien noiden isommat virrat kulkee blackboxin kautta ja katkaisimien kautta vain ohjausvirrat? Jos on näin, niin silloin riittää hyvinkin ohuet piuhat...

Kokkonen

Yhdistin nämä kaksi aihetta; Johdon virrankesto ja kaapeleiden paksuus
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Thomas

Tähän varmaan joku sähköalan insinööri voisi laittaa enempi todentuntuisia laskelmia, mutta itse on tullut käytettyä nyrkkisääntöä (eroaa hieman noista yllä mainituista, mutta ei tule ongelmia pidempienkään vetojen kanssa)
- jatkuvan virran kesto 5A / mm2
- hetkittäisen virran kesto 10A / mm2

Kannattaa pitää myös mielessä, että sulakkeen arvo tulee olla vähemmän kuin kaapelin virran kesto, mutta enemmän kuin kaapeliin kytkettyjen laitteiden virrankulutus. Eli nyt jos rakentaa pyörän ja pistää vaikka vain 2 sulaketta, niin kukin käytetty kaapeli tulisi olla kestoltaan isompi kuin käytetty sulake, muutoin oikosulku tms. tilanteessa kärvähtää ensin se johto, ja paskimmassa tapauksessa palaa koko pyörä, ennen kuin sulake reagoi.

laitteen virrankulutus < sulake < johdon virran kesto

Mitä noihin mikro-kytkimiin ja blackbox'eihin tulee, niin ainakin ISR'n painonapit kestävät 25mA virran ja liukukytkimet 6A. W&W'n ohjeiden mukaan heidän myymäänsä Blackbox'iin täytyy laittaa 2 x 8A sulakkeet. Itse testasin noiden ISR'n mikrokytkinten toiminnan ja kaapeleiden lämpenemisen CAT5-kaapelilla, eli 0.20mm2 kullekin painonapille. Laskujen mukaan riitti 25mA'n virrankestolle, eikä käytössäkään ollut ongelmia (ainakaan kesän aikana havaittuja, tosin tulen varmaankin muuttamaan nämä vielä kertaalleen, meni suunnitelmat uusiksi kun täytyy kokeilla vähän toisenlaista toteutusta). Eli itse käyttäisin huoletta 0.75mm2 kaapelia mille tahansa mikrokytkimelle ja Blackbox'ille signaalikytkentänä. Ohuiden kaapeleiden ongelmana on helposti myös turhan ohut suojakuori, minkä saa helposti rikottua huonosti siistittyyn läpivientiin yms.

Paksumpaa kaapelia kannattaa käyttää ajovalojen lisäksi myös äänimerkille, vaikka käyttö ei olekaan jatkuvaa..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

teme

JPP

Tässä vielä yks kaava:

A = 0,025 x P X L / %

jossa,
A = poikkipinta mm2
P = teho Wattia
L = johtimen yksinkertainen pituus metriä (ei edestakainen)
% = sallittu jännitehäviö prosenttia

Esimerkki:
Sähkölaitteen teho on 110 W
Johtimen pituus on 1,5 m. Jännitteenalenemaksi sallitaan esim. 2.5 % (12 V - 2.5% = 11,7 V)
Poikkipinnaksi A saadaan:
A = 0,025 x 55w x 1,5m / 2.5% = 0,8 mm2

Sähkölaitteen teho on 55 W johdon pituus 4m
A = 0,025 x 55w x 4m / 2.5% = 2,2 mm2

KvL

Kuinkas tuhdilla piuhalla pitäis mennä laturi-akku väli?

T: nimim. "aika ohkasta on ny"