Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

013

#1530
Laita jäykemmät jouset mut lisäks pätkät löysempää jousta et ajossa mukava mut jarrutuksessa jämäkämpi

kuva selvennykseksi
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 21 kesäkuu 14, 22:52:28
Äänestäisin turhan läysän jousituksen puolesta.

Niin mäkin. Jos jousi pohjaa, kengurumeininki on varma juttu.

Geometriassa ei kuvan perusteella arvosteltuna ole mitään pahasti pielessä.
Long John Stroker

Rezi

Tuossa keulassa on DNA:n rokkerit ja jouset, eli sen pitäis toimia niinku vakio DNA. Onko muilla DNA-keulojen käyttäjillä vastaavia kokemuksia jousituksen löysyydestä? Saako tuohon jostakin jäykempiä vietereitä?

Hemuli

Omassa rautapäässä puolanspringerin jouset oli niin löysät että jo orkkis mekaaninen rumpujarru riitti lyömään ne pohjaan. Samalla katosi jarruteho. Palastelin sinne jouset käyttäen erilaisia teleskooppikeulojen jousia, pätkin sopivia pätkiä joita shimmailin ja kävin koeajolla välillä. Lopulta löytyi sellainen kombinaatio jossa oli riittävästi progressiota että jousitus toimi töyssyissä mutta ei pohjannut jarrutuksessa. Hommaa tietty helpotti että ei tarvinnut olla kromattuja vietereitä.

Pohjaava keula on suorastaan vaarallinen, mietipä tilannetta jossa joudut jarruttamaan ja tiessä onkin töyssy - keula kun on pohjassa ja jarrut päällä niin tuon töyssyn jälkeen etupyörä on suurella todennäköisyydellä lukossa.

Pompottava keula lienee yksi yleisimmistä ei-toivotuista ominaisuuksista mitä tuolla jarrutesteissä näkee. Kuten T-Bone sanoi, yleensä vika on jousituksen toimimattomuudessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 22 kesäkuu 14, 21:01:05
Tuossa keulassa on DNA:n rokkerit ja jouset, eli sen pitäis toimia niinku vakio DNA.

Vakio DNA ei ole kauhean hyvä...

Sellaistakin on tapahtunut, että jouset kuoleentuvat hämmentävän nopeasti.

En osaa sanoa, käyvätkö DNA:n osat ja orggisosat kuinka paljon yhteen. Jos sinne saa sopimaan ihan tehtaan omat jouset, tulee parempi.
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 23 kesäkuu 14, 09:27:16

Sellaistakin on tapahtunut, että jouset kuoleentuvat hämmentävän nopeasti.

En osaa sanoa, käyvätkö DNA:n osat ja orggisosat kuinka paljon yhteen. Jos sinne saa sopimaan ihan tehtaan omat jouset, tulee parempi.
Uusia jousia näköjään saa DNA:han edullisesti. Se taitais olla helppo ratkaisu. Jos se nyt mitään ratkaisee ::)

Kyselenpä vielä käyttökokemuksia DNA-risukeuloilla ajavilta. Onko niissä ihan hemmetin löysät jouset? Kuoleentuuko ne käytössä nopeasti? Onko kukaan löytänyt jostakin jäykempiä kromattuja jousia, jotka sopii heittämällä keulaan?

kessu

Ei täällä näköjään kehtaa kukaan tunnustaa että omistais moisen kapistuksen joten pitää uhrautua.

Mulla on +14" DNA enkä ole moista pompottamista havainnut omassani. En kyllä toisaalta muista että olis tarvinnut survaista kahvaa pohjaankaan tuollaisissa vauhdeissa, mut ei siinä mitään viitteitä ainakaan moisesta käyttäytymisestä oo ollut havaittavissa.
Joskus jos tiellä on roudan tekemää "kiharaa" reunassa niin siinä toi pyörä on melkoinen pideltävä, se alkaa pomppimaan kuin perkele kun ei ole vaimennusta keulassa ja jäykkä perä koittaa heittää kyydistä pois mut se lienee melkein normaalia.

Etujarruna on ilmeisesti Shovelin tuplalevykeulan toinen puristaja, jarrulevy vakio evosportin oma ja puristaja olikohan 9/16 HD:n tekele. Pysähtyy kyllä kun puristaa kahvaa.

Normiajossa se toimii ihan ok, hankala sanoa kun ei ole vertailukohtaa et miten springerikeulan kuuluisi toimia. Jos on liian letku niin saat multa sellasen kätevän valoraudan millä saa keulan näppärästi jäykistettyä...  ;D

sporttivartti

Täältä löytyy DNA:n lyhyt keula. Keulakulma 40 astetta. Saa pohjaamaan aivan pikkutöyssyissä. Selkeästi kuoleentunut muutamassa vuodessa. Kun pohjamutterit vaihtoi niistä kromikäikäleistä Nyloc-mallisiin, sai esijännitystä lisäiltyä ja hieman auttoi.

Hemuli

Kerhokaveri rakensi juuri +41" springerin omaan projektiinsa ja käytti siinä jotain DNA tai vastaavan jousipakettia. Jousi kuoleentui heti ensi asennuksessa niin että rockerien kulma meni aivan vituiksi. No, siitä selvitään pienellä säädöllä (takajalan lyhennys) mutta olis nyt kuvitellut että ei ne ihan NOIN huonoja olis.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Kiitos kommenteista. DNA:n jouset siis ON kuraa. Tein saman kikan kuin Sporttivartti ja lisäsin jousien esijännitystä. Alapäässä ei tuossa ole enää mitään muttereita, joten kiristin yläpään hattumuttereista esijännityksen maksimiin lyhentämättä vielä keskitappeja ja kyllä se vähän keulan jarrutuskäyttäytymistä rauhoitti.

Vielä tyhmä kysymys springerin jousista. Mikä merkitys sisemmillä jousilla on? Riittäisiköhän se, että hommais sikajäykät sisemmät alajouset? Ne vois olla vaikka mustia.

ma^ko

Sisäkkäisillä jousilla haetaan kantoa/progressiota syömättä liike pituutta liikaa. Paha sanoa riittääkö pelkkien alasisempien vaihtaminen jäykemmiksi, mut ei se tilannetta ainakaan huonontane.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Kamat pakattuna pyörän selkään ja aamulla ennen kukon laulua kohti Joutsaa. Shovelin pitäis kestää reilut 800 kilometriä. Pidetään peukkuja ja nähdään huomenna Joutsa Chopper Showssa!!!!!




L+L

Ei muuta kuin on the Road.Hyvältä näyttää.valitettavasti jää joutsa väliin.Laturi ongelmia.

Rezi

Joutsan reissu takana ja lähes ilman ongelmia. Menomatkalla katkesi tärinän vaikutuksesta takajarruputki pääsylinterin ruuvin sisältä. Meinas käydä hassusti kun Viitasaaren aakkoshuoltiksen rampilla takajarrua ei sitten ollutkaan. Huoltiksen pihassa askartelin Leathermanin kärkipihdeillä putken päähän uuden kartion ja jarru alkoi toimimaan. Pitää laittaa pätkä metallipunosletkua pääsylinterin ja putken väliin.


Kotimatkalla 6mm letkuhana jotenkin turpos ja pyörä alkoi pätkimään kaasarin bensapinnan vajeesta reilummissa nopuksissa. Ihan loppumatkasta pyörä pätki jo normi motarinopeudessa. Muuten hyvä ja halpa bensahana, mutta se ei kestä bensaa. Kolmatta samanlaista en osta ;D

Kaveri nappas kuvan Goldwingin sarvista Joutsan ja Jyväskylän välillä. Reissukamat on jo jätetty Jyväskylään.

ma^ko

Se on yllättävän yleistä nykyisin, että bensalinjastoon tarkoitetut tuotteet ei kestä meidän nykyistä bensaa, kiva ku bensa o bashaa, onneks edes suht kallista...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.