XB12R Bulsu lentoon

Aloittaja j0j0, 16 lokakuu 13, 16:57:25

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Tässä erinomaista oppimateriaalia siitä miten moottorinohjaus toimii: http://www.ecmspy.com/tgv2/guide2.shtml

j0j0

Tota on tullu muutamat kerrat luettua. Menee vaan hetki että saa pidettyä kaiken lukemansa sisällä, ja vielä niin että ne itse ymmärtää.  ;D
IBMC Street Gang

Motomatti

Kaikkien pitäisi tuo lukea jos aikoo hiukankaan nykyaikaista moottoripyörää virittää tai edes ymmärtää sen toimintaa. Tuo teksti ja tiedot ovat melkoisen yleispätevää tietoa muidenkin merkkisten moottorinohjauksien osalle. Ei siis kannata tuijottaa siihen "ei oo sen merkkinen kun mulla" vaan toiminta on melkolailla yhtenevää valmistajasta riippumatta. Toki yksityiskohtaisia eroja on mutta perusperiaatteet pätee.

Valitettavan usein mullekin soitetaan syystä "pyörä ei starttaa". Siinä sitten pitää kysellä eikö startti pyöri vaiko eikö pyörä käynnisty ja onko akussa virtaa. Kun sitten homma etenee ja kysyy että millainen mootttorinohjaus sulla on pyörässäsi niin tulee usein aivan hiljaista. Ihmiset eivät siis oikeasti tiedä miten heidän pyöränsä toimii. Tyypillistä on että ensimmäinen epäilys on että moottorinohjaus on rikki. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista pyörää omalle kohtaa että itse ECU tai ECM olisi vioittunut vaan sen virran saannissa tai anturitiedoissa on ollut puutteita.

Toinen hyvä moottorinohjauopiskelukohde on tässä: http://www.megamanual.com/index.html

j0j0

Tulee jotenkin tuosta mieleen Yks kaveri joka soittelee vähän väliä. Eilen taas juttelun sen kanssa, nyt sillä on kuulemma kytkin paskana, kun oli vaihtanut kytkinkahvan eikä kytkin enää irrota kunnolla. Pesi myös pyöränsä eikä Se lähde enään käyntiin, sanoin muutamat kerrat että mittailee akun. Eilen oli sit käyny ostaa uuden ku ei vanha suostunu lataamaan. Tosin ei lähtenyt käyntiin vieläkään, Pitäs varmaan käydä vilkasee sitä. Ktm on kuulemma paska ja hajoilee vaan..  ;D

Kiitos muuten megalinkistä, pitää uppoutua tuohon myöhemmin.
IBMC Street Gang

Smokie

Mäkin tarvin kohta ammattiauttajan apua, menin eilen säätämään kaverin autoa johon on talven aikana laitettu Mega. Se oli aika vaikeaa kun Megatunessa ei ollut oikea koodi, eikä sitä koodia ollut missään muuallakaan. Oli olo vähän kuin olis syönyt Imodiumia ja e-pillereitä = ei tullut lasta eikä paskaa.

Ei Matilla sattuisi olemaan 027T koodia jemmassa?

Motomatti

Tää menee hieman aiheesta ohi.....

Koodi ei soita aivoissani minkäänlaista kannelta. Mihin tuo liittyy: yhteydenpitoon tietokoneen ja MS:n välillä vai MS:n päivitykseen? Oliko tietokoneen softa samalla tasolla kuin MS:n boxin päivitys?
Syntyikö minkäänlaista yhteyttä?

MS on siitä "kiva" että sitä voi säätää online vaikka moottorin käydessä ajon aikana kun taas useampia tehdasvalmisteisia pääsee säätämään vain kopioimalla ECM:n (tai ECU:n) tiedostot tietokoneelle ja muokkaamaas siinä ja sitten syöttämään uudelleen moottorinohjaukseen. Ja taas tielle kokeilemaan meniko homma putkeen. Jarrupenkissäkin saa karkeat säädöt tehdyksi.

Smokie

ECUn on joku juippi pannut autoon kiinni, sen kaveri on tunkenut softat sisään ja hynät tänne ja kiitos. Tässä astuu sisään tuleva entinen kaveri (minä) joka ihmettelee että onpas kaikki sekaisin. ECU on siis jotenkin tajuissaan mutta Megatune ei sinne päinkään. En tajua mitä helvettiä oikein meinaan, kerran olin sen auton kyydissä ja vannoin että ei enää ikinä tätä lajia. Aion pyrkiä eduskuntaan ja hommata autoihin rajoittimet, tai vaihtoehtoisesti apinadatsuni joka jätkälle.

https://www.youtube.com/watch?v=AiQrmenoTLI

Mä oon ihan väärä mies tuollaiseen nörtteilyyn ja piti vaan vähän VE karttaa näpelöidä. Pöh.

j0j0

Yläpäästä parit kuvat. Noi sylinterin "naarmut" hyppää hyvin esiin salaman kanssa, eli paljain silmin ei ihan tolta kyllä näytä.

Onko tossa imuvenassa mahdollisesti joku vuoto, kun sivussa on tollanen ihme alue? Toisessa kannessa ei ollut tollasta.

IBMC Street Gang

Motomatti

Kauankos noilla männillä on maailmaa kuljettu? Ruokinta on ainakin ollut runsasta palamisjätteen kertymisen perusteella. Nykybensalla kun on suorastaan vaikea saada karstaa syntymään. Itse olen kurkistellut karstan kertymistä imu- ja pakoventtiilin raoista sekä tulpanrei'istä endoskoopilla.
Muutoinhan nuo männät näkyvät olevan kunnossa.
Sylinterin seinämän hoonauskin on nähdäkseni kunnossa. Kuvasta näkien päätellen ei ole syntynyt sileitä kohtia eli voitelu on ok. Josko sitten männän päälle on päässyt öljyä karstaa muodostamaan? Mutta ei pitäisi päästä jos välykset on oikeat.

Tuosta venttiilin värierosta on hankalahko päätellä mitään. Pitäisi nähdä tiivistepinnan puolikin. Venttiilin pitäisi pyöriä hiljalleen kun moottori käy. Onko kiertyminen estynyt jostain syystä? Karstaa venttiilinvarressa?

j0j0

Ei mitään hajua kauanko kyseisillä männillä menty. Itse olen ajellut pyörällä vasta muutaman kuukauden. Ajattelin viedä noi kannet kansisille ni saavat ihmetellä niitä, samalla saavat laittaa ainakin isompaa imuventtiiliä.
IBMC Street Gang

Motomatti

Ahtohommia ajatellen ei ole mitenkään ehdottoman tarpeellista suurentaa imuventtiiliä. Kyllä paine hoitaa...
Mutta jos homma käy silleen että seetissä on varaa suurentaa ja isoja venttiileitä on kohtuudella saatavissa niin mikä ettei. Jos venttiilin massa suurenee isonnettaessa niin siitä taasen on vastaavasti haittansa.

j0j0

Mitä mieltä muuten matti on kaasuläpän koosta ahtopyörässä? Tällä hetkellä on 49mm kaasuläppä.
IBMC Street Gang

Motomatti

Aloitetaan negaation kautta. Iso kaasuläppä on hankala hallita ala- ja keskikierroksilla koska pienikin aukeamiskulman muutos vaikuttaa virtauspinta-alaa jyrkästi. Tämä asettaa vaateita myös kaasunasentotunnistimen toiminnalle.

Itsellä on 50 mm läpät (yksi per pytty) ja niissä yhteinen kaasuvaijerille muuttuva välitys siten että alakierroksilla tarvitaan pitkähkö kierto kahvasta läpän aukaisemiseksi. Yli 40 asteen avauksella kaasukahvan välitys on suuri eli pienellä käännöllä tapahtuu paljon liikettä. Tyypilliseti yli 40:n asteen avauskulman jälkeen ei juuri mitään tapahdu koska silloin ilmaa pääsee jo 80% läpi verrattuna täyteen avaukseen.

Eli kaasukahvan kierto on normaalimittainen mutta vahvasti progressiivinen. Sekä kaasukahvan että kaasuläpän päässä on vaijerisegmentit muotoiltu siten että käteen kaasun toiminta tuntuu linenaariselta.

Yllä oleva tarkoittaa sitä että kaasuläppien alkumatkan liike on tarkoin kontrolloitua. Normaaliajossa kaikki toiminta kaasuläpän suhteen tapahtuu alle 15 asteen. Ahdetussa tämä alue vielä korostuu.

Koska itsellä on niin isot kaasuläpät (Guzzin vakiot) ja vaikka liki kaikki kikat on käytetty niin tottumattomalla on kyseisen pyörän kanssa hankaluuksia ennen kuin oppii hallitsemaan ja hillitsemään rannettaan. Etupyörän tiessä pitäminen tuottaa ongelmia. Tapahtuu tahattomia keulimisia ja takarenkaan luistoja. Tästä syystä olen säätänyt ahtopaineen normiajoa varten vain 0,25 baariin. Maksimi paine olisi 1,5 baarin tietämissä mutta silloin ei siviiliajo muistuta enää siviiliajoa....

Ilmeisesti sulla on kysessä vain yksi 49 mm läppä? Sen kanssa tuskin tulee kauheasti muutostarpeita vaikkakin ahtopaine vaikuttaa siten että alakierrosalue on enemmän tai vähän enemmän herkistynyttä. Maantieajossa siitä ei ole haittaa mutta kaupunkiajossa meno voi olla hermostunutta.

j0j0

Juu yksi 49mm läppä.

Rajottaako pienempi kaasuläppä tehoja turbovehkeissä? Vapareissahan kaasuläpän koko riippuu myös imuventtiilien ja imuaukkojen koosta.

XB9 Buelleissa olisi vähän pienempi kaasuläppä(43mm), ja niitä on vähän paremmin saatavillakin. Hintakin niillä yleensä pienempi.
IBMC Street Gang

Motomatti

Eiköhän tuo neljäysi hoida hommansa. Mulla kun on 994cc kone niin siitä tulee 50 milliä per 497cc. Kierroksia ottaa 9600 tai mihin rajoittimen asettaa. Maksimi on 11500 rpm. Jos nyt tekisin niin yksi läppä riittäisi ja olisi paljon vähemmän vipuja ja tekniikkaa. Alkoholipyörässä on yksi omatekemä 38 mm läppä ja kuutioita tosin vain 844. Kone ei kierrä kuin 6800 rpm. Silti kulkee kivasti. Tai ainakin sitten kun saan tehtyä varmatoimisemman hihnavedon.