XB12R Bulsu lentoon

Aloittaja j0j0, 16 lokakuu 13, 16:57:25

« edellinen - seuraava »

j0j0

Hyviä ehdotuksia projektiin kaivattais, kun ite vielä vähän opiskelen tässä samalla näitä tekniikan ihmeellisyyksiä.

Pyörä XB12R Buell vuosmallia 2005

Tällä hetkellä tilattu Eatonin m62 ahdin. Mikähän olis fiksuin ratkasu millä sais vedon tosta kopan läpi rullalle. Alapään rullakin pitäis vissiin jostain tilata, vai saako noita ihan Suomestakin? Mikähän olis sopivan kokonen rulla?

Bulsun enska:

http://www.buellxb.com/Buell-XB-Forum/Do-It-Yourself-Buell-Mods/DIY-primary-gearing-swap-step-by-step-with-pics

Yks ratkasu olis tietenkin kuivakytkin, mutta sarjat on aika tyyriitä.

Enskan koppa on tällänen:

IBMC Street Gang

Lyytinen

Ei taida Buelliin sopia edes tyyliltään se nykyään saatavissa oleva kiksisetti. Joskus pähkäilin, että laturista saattaisi ehkä pystyä tekemään startin, mutta se on eri tarina se. Anyway, startin kun saisi hiiteen niin tuosta startin hammaskehältä saisi hyvät vauhdit ja siellä ehket olisi hyvät mestat kompuralle muutenkin. Kestävyys vaan olisi kysymysmerkki.

j0j0

Startti jää. Pariin Bulsuun on remmi laitettu, toiseen eli Lazarethin muistaakseni eatonin m45:

Tolleen ajattelin sen toteuttaa. Kun toi ruiskukin on tossa sopivasti holleilla noin. Ei tarvi vetää putkia jne..
IBMC Street Gang

Lyytinen

Noin jos tekisi niin itse pulttaisin eturattaaseen ns. sakarakytkimen toisen puolen ja sitten vahvistaisin enskakoppaa sen verran, että siihen sais vaikka kahdella kartiorullalaakerilla laakeroidun akselin tumpin, toisessa päässä sakarakytkimen toinen puolikas ja toisessa päässä remmipyörä, jossain välissä vielä tietty akselitiiviste. Sakarakytkin siksi kun aika pirun hankala kasata muuten koko roskaa eikä sen kanssa tarvii olla aivan niin tarkka kuin jäykästi tekemällä.

No voi helvetti kun rupesikin syyhyttämään muuten ;D

flhx

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 16 lokakuu 13, 18:04:01
No voi helvetti kun rupesikin syyhyttämään muuten ;D

Vahan turhan paljon informaatiota, uskoisin kuitenkin etta apteekista varmaan saa jotain salvaa jolla tuo vaiva helpottuu.

On tuossa Lasaretissa muuten hiukan vittumaisen oloisessa paikassa tuo ahtimen remmi. Jotenkin tekisi mieli tehda siihen joku kotelo ymparille ettei repase pyhapuvun hihoja maisemaan.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

j0j0

Etrastahan mä saan kaiken hihnapyöriä ja hihnoja myöten.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g7996696/akselikytkimet

hyvä sivu kun näkyy hinnatkin!
IBMC Street Gang

Smokie

Kampuran päässä oleva ratashan näyttää olevan oivallista matskua. Tohon kun sorvaa kohdistusolakkeet ja kierteyttää noi reiät niin akselin jatko on tosiasia. Rautikseen laitoin tuolla tyylillä, sitten vain laakeri sun muut tiivistykset erilliseen koteloon, kone kasaan ja osat heftiin. Eiku enhän mä tainnut siinä edes käyttää laakereita, ajattelin että kun tehtaalla jo on laitettu kampiakseliin laakerit niin se saa riittää.

Tunnetko muuten VaMu MC:ssä vaikuttavaa Arskaa? Ehkäpä kannattais tarjota ilta sille, saattais rojekti hoitua hiukan kivuttomammin.

Aika mehevä haarukka muuten sulla jos ahdinvalinta seilaa välillä 24-62 ;D

j0j0

En tunne Arskaa, tietääkseni. Pitää vissiin tutustua!  ;D

Mietin itseasiassa tota rattaan käyttöä just tänään. Tohon enskakopan päälle ajattelin latoa alumiinia ja porata laakeripesän.

Joo tuppaa nää proggikset vähän kasvavan kun on vielä ajatuksen tasolla. Onneks ostin nyt ton m62. Ton m62 ei pitäis kauheesti olla isompi kuin m45. Jos ton nyt saa nippuun ni alan miettimään re85.
IBMC Street Gang

Smokie

Arskalla on tämän galaksin hienoin remmiahdettu (rotrex vissiin) Bölli, sen vähän mitä oon nähnyt vaikutti myös äärettömän mukavalta hepulta. Vähän niinku koko VaMu porukka, pitäis vissiin muuttaa niiden talliin asumaan ;D Viinalla sekin pyörii, silloin kun näin sen oli ongelmaa että bensapumpussa ei tuotto riittänyt. Hyvin silti pötpötti.

Itse siis hitsasin osat paikalleen päin, ajattelin ettei kukaan osaa mitata niin tarkasti että osais kopan koneistaa / rakentaa kerralla oikein tai edes sinne päin. Veteleehän se hitsauskin tietty, mutta ajattelin että kymmenesosamilli on paree kuin 2 tuumaa sivussa.

Raimo-Raato

Aivan tuolleenhan sitä ei voi aivan suorilta käsin laittaa kuin ylläolevassa kuvassa koska Eatonin hihnapyörä pitää pyörii myötäpäivään. Joissain malleissa tuon pyörimissuunnan pystyy ilmeisesti vaihtamaan suhkot pienellä vaivalla. Eli päätylaippa pyöräytetään 180 astetta ja akselit vaihtaa paikkaansa. Ongelmat tulee sitten pulttijaon kanssa.

Edit: Jotkut myös pyörittää noita väärinpäin jolloin virtaus kulkee ahtimen läpi väärään suuntaan eli imu keskeltä ja puhaltaa päädystä. Tuossa ilmeisesti hyötysuhde kärsii jonkun verran.
A.K.A. Rambe

Smokie

Jos ei hotsita puhaltaa väärin päin niin voi laittaa 2-puolisen remmin ja pyörittää ahdinta sen remmin selkäpuolella. Samalla saa lisää laakereita, asentamista, meteliä ja mekaanista epävarmuutta, siis kaikkee mitä mekaaninen ahdin tuo tullessaan.

j0j0

Mä oon ymmärtäny että noista vois vaihtaa kätisyyden aika helpostikkin. Täytyy tutkia kun tulee ahdin postissa..
IBMC Street Gang

j0j0

Tuo mun ahdin on muuten Nissan Frontierista sisäisellä bypassilla.

LainaaThe Magnuson/Eaton MP62, 4th Generation is a “State of the Art” supercharger, engineered for 2.0 to 4.0 liter port injected engines. It was designed as a compact, flexible supercharger for increased power with original equipment quietness and reliability without adversely affecting fuel economy. The MP62 has proven itself in a number of applications, and this latest version has taken this stamina and versatility to the next level with “S Port” technology and a built in bypass for unparalleled performance.

Most installations see a realistic 40% plus increase in power output.

Magnuson/Eaton Superchargers will work effectively in any orientation (flat, upside down, on edge).

Different length drives are available, giving the custom installer flexibility in the placement of the supercharger.

Magnuson 4th generation superchargers have internal bypass valves.  The bypass actuator can be located in any of 12 possible locations (6 on each side of the supercharger).

Shown with generic one-piece drive.  Two-piece and different one-piece drives are available, as are pulleys with variable offset giving a wide range of possible drive lengths.

Two-piece extension drives available in 1" increments.  Drive pulley offset design offers further options.
IBMC Street Gang

Motomatti

Tuosta ahtimesta saisi kolmanneksen turhaa pituutta pois mutta kun tuo painepuolen tiivistys kiertelee koko systeemin ympäri niin tekee homman hankalaksi. Itse olen muotoillut yhden m62 Eatonin uudelleen poistamalla tuon pään mutta siinä oli painepuolen tiivistepinta vain tuon kolmikulmaisen aukon ympärillä eli ns helppo homma. m45:sia, joka noin pienitilavuuksiseen moottoriin olisi passelimpi, on markkinoilla varsin mukavasti saatavilla niin suosittelisin myymään tuon sellaisenaan pois ja hankkimaan tilalle m45:sen jossa selkeät lähdöt imu- ja painepuolella.

j0j0

Ajattelin tehdä tuohon tälläsen adapterin:

Ahtimen muokkauskin onnistuu kyllä hitsaamalla.
IBMC Street Gang