Pyörän tuonti ulkomailta

Aloittaja tertsi, 16 kesäkuu 12, 10:29:18

« edellinen - seuraava »

flhx

En nyt oo ihan varma miten euroopan vientiteollisuus tai perussuomalaisten äänestäminen liittyy pyörän ostamiseen jenkeistä mutta olen melko varma että euron kurssi verrattuna taalaan saattaa jotenkin vaikuttaa siihen että kannattaako ostaa motskari euroopasta(tai jopa Suomesta) vai jenkeistä. Melko varma, koska saattaahan tässä taas olla joku juttu mitä mä en ymmärrä. Mites jos äänestää kokoomusta ? Tai jos maksaakin jeneillä?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

tertsi

No toi politiikka tästä puuttuikin vielä.Houkutteleva idea tuli eräältä Espanjalaiselta tutulta.Lennä Espanjaan lomalla aja pyörällä suomeen,millaset paperit tarvii tehdä kun ostaa.Kaveri kyllä ettis valmiiksi vaihtoedhtoja ja kuulemma pyörät aika edullisia.

Tuusulan T-Bone

No jos nyt siirryttäis markkaan ilman muita muutoksia, niin gylmaar ameriikanrauta halpenis aika äkkiä. Kunnes devalvaatio... :P

Mutjoo. Toi Epsanja voi olla ihan hyväkin idis. Siellä, samoin kuin muualla Eteläisessä Eurostoliitossa on kohta pikkuinen likviditeettikriisi, jolloin saattaa syntyä sangen hyviä kauppoja.
Long John Stroker

flhx

Lomamatkaan yhdistettynä ei sinänsä oleenkaan huono idea hakea esim. Espanjasta fillari.(henk.koht en tosin sieltä maasta ostaisi ees polkupyörää,olen nähnyt miten paikalliset ns.huoltavat ajoneuvojaan...eli siis eivät huolla,nyt varmaan vielä vähemmän kun talous on täysin kuralla).2010 talvella kun viimeks vietin aikaa siellä niin paikallisen pyöräpajan omistaja kertoi että Portugalissa on vieläkin halvempia Harleyt. Pointtina oli se että Portugalissa ei kovin paljon ole tyyppejä joilla on varaa niihin ja niillä joilla on varaa vaihtelevat pyörää parin vuoden välein uudempaan jolloin vaihtopyörää on tyrkyllä hyvin ja ostajia vähän. Tosin sama juttu Espanjan kanssa, siellä on molemmissa maissa britit varmaan aika hyvin apajilla.

Spanskien papruhommista en osaa sanoa mitään, tiedän että eräs palstalainen on sieltä ostanut auton siellä asuessaan, katsotaan josko heräisi vastaamaan...

Daytonassa muuten törmättiin pariin harmaapartaiseen swappimyyjään jotka innostuivat kyselemään meidän mielipiteitämme etelä-euroopaan tilanteesta kuultuaan että olemme Suomesta.Ja varsinkin että mitä luulemme Kreikalle tapahtuvan ja eurolle sen jälkeen. Kun juttelimme siitä miten kuralla myös Espanjan ja Portugalinkin talous on niin toinen harmaaparroista totesi " Yeah, we call them PIGS. That´s Portugal, Italy, Greece and Spain, since those guys are pulling Europe down with their bad handling of their economy". Sanoisin että osui ja upposi.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Rautahauli

Totuus tulee lasten ja ameriikkalisten harmaapartojen suusta.  ;D
FXEF-81

Jussi

Espanjan kanssa olisin tällä hetkellä hiukan varovainen, tai ainakin neuvon pysymään pyörissä, jotka on alunperin virallisen dealerin sinne myymiä. Siellä on nimittäin menossa jonkinlainen sota joidenkin käytettynä jenkeistä tuotujen fillarien kanssa. Joku tai jotkut harmaatuojat ovat kai hiukan oikoneet paperihommissa ja paikallinen maahantuoja on aiheeseen tarttunut.

Sain aiheesta ihan sattumalta yhden meilin, mutta en muista tarkasti mistä oli kysymys. Tutustun siihen uudelleen.

tertsi

Loma reissuna tuota vähän aattelin taitaa vaa mennä hetki et kerkee tulee noit museo autoja sen verran työn alle.Ja pyörä pitää olla sen ikänen ettei E-merkintöjä tarvii,millos se  nyt tulikaan.Se nytt on oikeestaa sama ajaako Kreikasta Espanjasta Tai Italiasta.

tertsi

Tai tietyst omavalmister vois kanssa tulla kysymykseen.Pitää varmaa vaan perehtyä sen paperi ja kilpiin saamis juttuihin.

Jussi

Tuosta Espanjasta vielä, tuossa edellä kertomani hässäkkä koskee 2001 ja uudempia. Tarina on pitkä, paikallisen maahantuojan masinoima kampanja käytettynä tuotuja pyöriä vastaan. Lisäksi paikallinen maahantuoja on ilmoittanut että viralliset dealerit eivät huolla eivätkä korjaa muille markkinoille tarkoitettuja malleja, koska "ei ole oikeita työkaluja".

Tämä nyt ei suoranaisesti kuulu tähän, mutta ongelmansa kullakin. Espanjasta löytää luultavasti kohtuuhinnalla pyöriä.

jokerpoint

Lainaus käyttäjältä: flhx - 20 kesäkuu 12, 00:23:46
En nyt oo ihan varma miten euroopan vientiteollisuus tai perussuomalaisten äänestäminen liittyy pyörän ostamiseen jenkeistä mutta olen melko varma että euron kurssi verrattuna taalaan saattaa jotenkin vaikuttaa siihen että kannattaako ostaa motskari euroopasta(tai jopa Suomesta) vai jenkeistä. Melko varma, koska saattaahan tässä taas olla joku juttu mitä mä en ymmärrä. Mites jos äänestää kokoomusta ? Tai jos maksaakin jeneillä?

Mielenkiintoista.

Sitä vaan että kaikille uusheränneille tiedoksi ettei toi taalan kurssi ole tällä hetkellä mitenkään epäedullinen. Se on ihan just sellanen mikä sen pitääkin olla. Kaikkien etujen mukainen. Jokainen ostakoon moponsa ihan mistä parhaaksi näkee, jotkut jopa uutena stiileriltä.

Hemuli

Mä en ymmärrä näistä vientiteollisuuksista tai mistään mitään kun oon vaan ostavana osapuolena. Mutta kyllä mun mielestä taalan kurssi on perseestä nyt kun sitä verrataan vielä vuoden takaiseen. En tajua miksi pitäisi siunailla että onpa hienoo kun euro heikkenee. Mut mä oonkin vaan tällanen tyhmä ostaja - kuluttajat sitten kärsii tuon kurssin nousevina myyntihintoina.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jokerpoint

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 kesäkuu 12, 08:43:22
Mä en ymmärrä näistä vientiteollisuuksista tai mistään mitään kun oon vaan ostavana osapuolena. Mutta kyllä mun mielestä taalan kurssi on perseestä nyt kun sitä verrataan vielä vuoden takaiseen. En tajua miksi pitäisi siunailla että onpa hienoo kun euro heikkenee. Mut mä oonkin vaan tällanen tyhmä ostaja - kuluttajat sitten kärsii tuon kurssin nousevina myyntihintoina.

Kysy joltain joka tekee jotain jota myydään eurozonen ulkopuolelle kuinka vitun mukavaa on kun euro on ylikallis. Ei tässä mitään ydinfysiikkaa tarvita jos sä olet sitä mieltä ettei amerikasta kannata ostaa enää kun taala on kallis, ni mitäpä luulet amerikkalaisten miettivän europpalaisesta tuontitavarasta kun kurssi hapuilee 1.40-1.50 välissä.

Tottakai mäki haluisin saada kakstaalaa eurolla ni ois mukava ostella, mutta kun se nyt ei ole sitä kestävää kehitystä euroopan talouden kannalta.

IMHO, tänhetkinen kurssi ole mitenkään huono tavaran hankintaan jenkeistä.

En mä nyt halunnu kenenkään päivää tän asian takia pilata, kunhan halusin tuoda oman näkemykseni vaihtokurssin historiasta ja siitä miten tää maailma tältä osin pyörii.

Natking

Lainaus käyttäjältä: jokerpoint - 22 kesäkuu 12, 02:18:22
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 kesäkuu 12, 08:43:22

Kysy joltain joka tekee jotain jota myydään eurozonen ulkopuolelle kuinka vitun mukavaa on kun euro on ylikallis. Ei tässä mitään ydinfysiikkaa tarvita jos sä olet sitä mieltä ettei amerikasta kannata ostaa enää kun taala on kallis, ni mitäpä luulet amerikkalaisten miettivän europpalaisesta tuontitavarasta kun kurssi hapuilee 1.40-1.50 välissä.

Tottakai mäki haluisin saada kakstaalaa eurolla ni ois mukava ostella, mutta kun se nyt ei ole sitä kestävää kehitystä euroopan talouden kannalta.

IMHO, tänhetkinen kurssi ole mitenkään huono tavaran hankintaan jenkeistä.

En mä nyt halunnu kenenkään päivää tän asian takia pilata, kunhan halusin tuoda oman näkemykseni vaihtokurssin historiasta ja siitä miten tää maailma tältä osin pyörii.
Kylla Jokerpointilla on ymmarrys kohdallaan. Ite kun oon Wartsilan reissu-ukkona kasailemassa naita voimaloita milloin missakin niin kylla se heti nakyy tilauskannassa kun taala vahvistuu. Viimeks kun oli oikeen saatanan vahva euro niin eipa juuri tialuksia tullu sisaan, nyt kun kurssi on vahan tasottunut niin on ihan helvetisti tullu uusia tilauksia. Onkelmana on se etta se yleensa heijastuu semmosen vuoden-puoltoista eteenpain, eli kun myydaan jotain niin fyysisesti se on ~puolvuotta kun tavaraa alkaa suomessa syntymaan ja sielta pelipaikalle ja valmiiks asti menee viela toinen mokoma, riippuen laitoksen koosta.

Eli kun tuntuu silta etta hianoo kun on vahva euro etta voi ostella jenkeista kaikkee kivaa halvalla, niin jaakin akkia kamat ostamatta kun tehtaat lyo luukut kiinni kun ei saa mitaan myytya!
Muistaakseni teollisuus on jankuttanut vuosia sita etta olis hyva jos kurssi olis 1.20 kintaalla, se olis kaikilla edullista, jenkeille ja euroopalle.
Just trying to be different (like everyone else)

Jussi

2002 kun euro otettiin käyttöön, kurssi oli 0,8 dollaria. Nykyisellä tasolla tai sitä alemmalla se saattaa pysyä hetken aikaa, riippuu jenkkienkin talouskehityksestä. Hiukan vaaralliselta kuulostaa tälläkin viikolla uutisoitu juttu siitä, että Suomen talous tulee lähiaikoina olemaan kotimaan kulutuksen varassa, kun vienti ei vedä. Näin pieni maa ei kauan pötki oman kulutuksen varassa, olis niitä tuotteita hyvä saada kaupaksi maailmalle. Kukaan tuskin tietää mikä olis tasapainon kannalta oikea suhde, tuontitavara kun tuppaa täällä pohjolassa olemaan Euroopan kalleinta, oli euro kuinka vahva tahansa.

Thomas

Tuosta Espanjan byrokratiasta ja käytetyn ajoneuvon ostosta on tosiaan omakohtaisia kokemuksia. Ensimmäisenä kannattaa muistaa että 'yhtenäinen Espanja' oli vain generalísomo Franco'n suuruudenhullu ajatus, joka ei toteutunut vaikka muutama kapinallinenkin kuopattiin. Osittain joitain koko maata koskevia lakeja ja asetuksia on ajettu läpi, mutta todellisuudessa jokaisella itsehallintoalueella noudatetaan omia käytäntöjä. Ja tämän lisäksi vielä jokaisen maakunnan virastossa on havaittavissa eroja, ja loppujen lopuksi kaikki riippuu siitä tädistä joka siellä tiskin takana lyö leiman papereihisi.

Katsastuskonttorit ovat edelleen valtion / itsehallintoalueen pyörittämiä, ja kuten muissakin hiljattain orjuudesta vapautuneissa maissa, ei asiakas ole juuri koskaan oikeassa. Asiantuntevaa henkilökuntaa saattaa satunnaisesti tavata, mutta perinteisesti nuo valtion virasto- yms. hommat ovat ns. eläkevirkoja, joissa ei tehokkuutta mitata asiakastyytyväisyydellä.

Jos käy lukemassa 'virallisia' sivustoja Dirección General de Tráfico niin kyllähän siellä hyviä EU-tason infoa ja ohjeita saa esim. siirto/vientikilpien hankintaan, mutta ainakaan en itse löytänyt oman kaupunkini virastosta sellaista henkilöä, joka olisi osannut kertoa mitä papereita olisi tarvittu auton vientikilville. Tuolla kun on kaikenlaisia tieveroja ja vakuutuksia yms. joista täytyy huolehtia. Normaalikäytäntö taitaa olla, että jos virastotäti ei tiedä mitä pitäisi tehdä, niin pyytää täyttämään vielä jonkun puuttuvat lomakkeen, johon leima tietenkin maksaa xx euroa, ja tulemaan takaisin seuraavana päivänä, jolloin samaisella tiskillä istuu joku toinen virkailija. Käytännössä noiden virastojen kustannukset katetaan yksinkertaisesti sillä, että kun viaton kansalainen astuu ovesta sisään, niin häntä pyöritetään tiskiltä toiselle ja maksatetaan lomakkeisiin leimoja niin paljon, että kaikki henkilöstö- yms. kulut saadaan varmasti katettua.

Itse hoidin noiden autojen tuonnit Suomeen hieman sovelletulla tavalla, enkä suosittele sitä kyllä muille. Sen sijaan spanskeissa toimii monta yksityisyrittäjää, jotka osaavat neuvoa ja hoitaa virasto- ja paperiasiat kuntoon pientä korvausta kohtaan. Jostain syystä britit ovat kovin aktiivisia hankkimaan autoja Espanjasta, joten netistä löytyy kyllä infoa ja apuja.

Yhteenvetona isoimmaksi ongelmaksi tullee ajoneuvon rekisteröinti omalle nimelle ilman vakituista osoitetta Espanjassa (ja paikallista henkilötunnusta), sekä tarvittavien vakuutusten hoitaminen. Tuon vakuutuksen osalta taitaa vieläkin päteä sama rajoitus, eli vakuutusfirmat eivät voi myöntää liikennevakuutusta toisessa maassa rekisteröityyn ajoneuvoon. Muutoin voi kysellä vaikkapa Linea Directa'lta spanskivakuutuksia, en vain muista (ts. jaksa kaivella noiden sivuilta) miten homma toimii jos ei ole osoitetta spanskeissa.

Mutta jos joku lähtee tuohon hommaan, niin voin yrittää jeesata sen mitä pystyn. Ja ehdottomasti kokemukset täytyy jakaa vaikkapa tällä foorumilla. Mielenkiinnolla kuulisin, joko tuolla päin Eurooppaa alkavat nämä käytännöt selkiytymään.

Mitä taasen tulee ajoneuvojen kuntoon, niin kannattaa tosiaan olla varovainen huoltojen ja kunnon suhteen. Noissa skoottereiden ihmemaissa nämä arvokkaammat laitteet ovat kyllä yleisesti hyvin pidettyjä, mutta esim. autojen suhteen käytännöt vaihtelivat. Monesti huollot tehtiin ainoastaan ennen katsastusta; eräänkin tutun daamin paikallinen puoliso ajeli puolityhjällä renkaalla reilut kuukauden päivät, kun katsastushuolto oli tulossa ja siellä katsovat sen renkaan sitten kuntoon..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..