Mekaanista ahdinta lapioon

Aloittaja Spöke, 24 toukokuu 12, 23:02:27

« edellinen - seuraava »

Spöke

Pahus. Tämä on pyörinyt päässä jo jonnin aikaa. Tarkoituksena on ehkä ahtaa tuo noskoolfab, mielellään mekaanisesti. Aikanaan tein aiheesta ihan gradunkin, "Polttomoottorin ahtaminen mekaanisesti" Tuollin kohteena oli SBC 305 johon ymppäsin Ford Kölnin huuhtelupumpun. Pelashan se. Ja veti.

Mutta asiaan. Tuommonen eatonin 45 olis varmaan vakiovireiseen lapioon passeli. Sitä ainakin näkyy eayssä olevan ja ihan kohtuuhintaan.  Sijoitusta on mietittävä tarkkaan, koska en halua pilkkoa pyörää enkä oikeastaan muutella isommin tyyliäkään. Niinpä sen pumpun vois laittaa koneen kupeeseen oikealle puolelle akseli koneen pituussuuntaan. Veto vasurilta poikkiakselilla kulmavaihteelle, joka kääntää pyörimissuunnan oikeaksi. (Kait tuo eatoni pyörii kuten auton konekin, myötäpäivään) Kestäisikö mönkkärin kulmavaihde tommosessa, niitä sais uusia kohtuuhintaan?
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07022007-1568734/Products/%22Kulmavaihde%20110-200cc%22/SubProducts/%22Kulmavaihde%20110-200cc-0003%22

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Tollasen -79 Lapion puristussuhde on jo valmiiksi matala, nenä Leineweberiltä, että saa venat nopeemmin kii, ettei paine karkaa jne. Tää on nyt ajatusleikkiä, mutta itteni tuntien...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jensen

#1
Mekaaninen ahdin ois varmaan Shoveliin ihan kiva kun ehkä säilyis shovelin hieno ääni päinvastoin kuin pakokaasuturbolla kun sillä shovel kuulostaa viragolta. :D Ylimitoitetun kulmavaihteen sais halvalla kardaanivetoisesta japsipyörästä. Tiedä minkä näköisiä? Romulasta ostais.

ma^ko

Mä kyllä sitä kulmavaihdetta lähtisin pikku perämoottorin alavaihteesta...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smokie

Hyi gauhee millainen päänsärky tuli heti kun rupesin ajattelemaan mekaanisia ahtimia, yäks. Eatonit tosiaan pyörii myötäpäivään, M45 riittää varmasti ja pikkunäppärän kulmavaihteen löysin kiinanmönkijästä, semmoinen mikä tulee mankimoottorin eturattaan paikalle. Mulla olis muuten yks vähän riskimpi malli jouten, jotain kamalaa sille oli tapahtunut kun on pamahtanut kuoret halki. Siitä huolimatta se ei ole yhtään työläämpi kuin tavallinen kiinalainen kulmavaihde :-\

Pitääkin muistaa siirtää oma Eaton vähän kauemmaksi Rautiksesta, nyt ne on vaarallisen lähellä toisiaan. Taidan viedä sen ladon välikattoon ja hautaan sen kutterinlastuihin.

Motomatti

M45 on varmasti riittävä. M24:kin pätee jos ei ihan hulluja tehoja tahdo repiä koneesta.
Mulla on italianpyörässä, moottorityyppi V2 neliventtiili, nokat kannessa, ruisku ja M24 enkä enempää osa tehoa kaivata. Mulle riittää 125 hp ja saman verran vääntöä. Eikä ahdin pyöri kuin 3/4 teholla.
Veto kampiakselin päästä kiilahihnalla.


filtteri

ihan mielenkiinnosta mitä olis shovelista ne ihan hullut tehot :-\

Smokie

Lainaus käyttäjältä: filtteri - 25 toukokuu 12, 12:14:34
ihan mielenkiinnosta mitä olis shovelista ne ihan hullut tehot :-\

Dynotin joskus sohvelista 32hp, se oli ainakin tosi kreisiä ;D

Juhana H

Tosta Turboshovelin mallia :)
Tais jokunen vuosi sitten vastaava RB-racingin satsi tulla Suomeenkin
Mannheimin tuliaisina.
http://www.rbracing-rsr.com/hdturbogirll.htm

Spöke

Voimaahan tuosta ei olisi tarkoitus saada sen enempää, mitä kohtuudella vaparistakaan. Haluaisin päästä mahdollisimman pienillä sähköputkinappulajohtovirityksillä, jotta mopo säilyisi kliininä. Niinpä kaasari voisi olla paineistamaton ahtimen imupuolella. Ahdin sinällään on kestovoideltu, joten uskon rakenteen säilyvän simppelinä, jahka viitsii suunnitella ja rakentaa vedon luotettavaksi. Metelin tähden tuo isompi eatoni olisi jees, sais pyöriä alle kampuran vauhdin. Uskoakseni tuota pikkueatonia joutuis pyörittään hyvänennähköön, 15 0001/min, jolloin ainakin ulinaa riittää. Joo, mut siis ajatusleikkinä...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Eihän kaasarin paineistaminen saavutettuihin hyötyihin nähde ole kummoinenkaan homma. Kyllä mä laittaisin sen ahtimen ja koneen väliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Two throat näyttäisi vaan niin nätiltä siinä ahtimen kyljessä törröttäessä...         -Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Niin tietty jos TWO THROAT:n laitat niin sitten ;D - tosin kyllä mä tykkään siitä ihan tossa kirjahyllyn kulmallakin...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Komppaan hemulia, kaasarin paineistus ei ole paha homma. Ainakaan CV:n ja toimii ihan ällistyttävän hyvin. Tuossa liitteessä on kuvia miten sen tein itse, jeesasin yhtä kaveria kun mietti miten CV paineistetaan (siksi vieraalla kielellä...). Korostan että tuo CV pitää olla siis ihan täysin vakio: Ei jousia vaihdettu, ei luistia porattu, ei dynojettejä. Eli just semmonen millaisena se on tehtaalta tullut. Sitten vaan tuo painestus tuota pitot putkea käyttäen. Joku joskus jossain on tuumannut että CV on paras kaasari turboon ennen ruiskua. Olen samaa mieltä.

Mutta ymmärrän hyvin tuon Two Throat kaasarin käytön. CV ei ole "ihan" yhtä hyvän näköinen. Vissiin tässä on tarkoituksena more show than go?

Smokie

Mekaaninen ahdin + kliini simppeli pyörä = syntax error

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 25 toukokuu 12, 15:27:10
Mekaaninen ahdin + kliini simppeli pyörä = syntax error
Kliinillä tässä tarkoitetaan letkujohtohässäköiden puutetta. Mekaaniset pyörivät hilavitkuttimet sopii toki stuukkiin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa