Nopeusmittari sporttiin.

Aloittaja Jake, 30 maaliskuu 12, 11:39:58

« edellinen - seuraava »

Jake

Mahtaako löytyä pienehköä viisarinäytöllistä mittaria, jonka voi suoraan liittää speedsensorin piuhaan ilman muuta jumppaa? Mopo siis 1997 sport.

Hemuli

Onhan noita luettelot täynnä. Aloita selaamaan vaikka tästä:

http://www.motorcyclestorehouse.nl/online-catalogs/Volume10/#/107

Motogadgetin mittareita olen kytkenyt H-D:n nopeusanturiin, niihin pitää vaan juottaa vastus plussan ja signaalipiuhan väliin. Ja tietysti säätää mittari näyttämän oikein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Mulla on huonoja kokemuksia Motogadgetista..  :-[

Kiitos linkistä.

ay20

Mulla ois toi ilman merkkivaloja.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/koso-chrome-style-nopeusmittari-0-160-kmh/
Ovat lopettaneet merkkivalottoman myynnin näemmä.

En ole vielä asentanut mutta pitäis kai se toimia, en ainakaan näe  mitään syytä miksi ei toimis.

Thomas

Itse tilasin tuolta mittarin:

http://www.mmb-messtechnik.de/

..näkyi löytyvän tuolta Motorcycle Storehousen katalogistakin, itse päädyin tilaamaan suoraan - kun tuli kerran kyseltyä noiden sopivuudesta sähköpostitse valmistajalta..

Vielä ei ole asennettu; pitäisi toimia orgis-anturin kanssa suoraan..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

välly

Mulla on ollut tuo pari vuotta ja hyvin on toiminut, suosittelen. (Anturin laitoin takarenkaaseen, piuhat sai paremmin piiloon)

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/mittarit/31250/KOSO-nopeusmittari
Nopeat moottoripyörät ovat vain ohimenevä ilmiö!

maick

Lainaus käyttäjältä: Jake - 30 maaliskuu 12, 13:14:22

Sopiiko kysyä millaisia?

Jake

Lainaus käyttäjältä: maick - 02 huhtikuu 12, 11:30:30
Lainaus käyttäjältä: Jake - 30 maaliskuu 12, 13:14:22

Sopiiko kysyä millaisia?

Sopii. En vaan koskaan saanut opetettua sitä näyttämään nopeutta. Kiekkamittarina toimi kyllä.

Kiitos kaikista linkeistä. Tsiigailen ne läpi..

Hemuli

Ton nopeuden opettelun kanssa meilläkin oli alkuun ongelmia. Kunnes sitten päädyttiin yksinkertaisimpaan ratkaisuun. Arvotaan joku hyvä lukema siihen kohtaan missä pitäis määrittää sykäysten määrä, sanotaan vaikka 90. Sitten kypärä päähän ja kaverin kanssa baanalle. Kaveri ajaa tiedetysti oikein näyttävällä nopeusmittarilla edeltä sovittua tasaista nopeutta ja perässä tuleva rekisteröi oman lukemansa. Sitten säädetään mittarin arvoa siihen suuntaan mihin on tarvis. Testiä toistetaan kunnes mittari näyttää oikein. Yleensä ollaan noin viidellä säätökerralla saatu hyvinkin tarkka lukema.

Pitäis hommata itsellekin sellainen GPS-pohjainen ranteeseen kiinnitettävä nopeusmittari jota käytetään Testmillin jäykkäperä- ja choppertesteissä. Sen kanssa on helppo säätää tuollainen mittari yksinkin - ja tulee tarkka!

Mauri H.

Jarkko, saat multa sen kännykän kokoisen Garminin GPSmap 60CS:n lainaan telineineen. Nippusiteillä teline tankoon, nopeusnäyttö esille ja säätämään.

Toimii mainiosti nopeusmittarina vaikka tähän tapaan, kuva on huono, netistä löydetty

Fat Bob 2008
XR1200 2009

-väiski-

En tiedä tuosta motogadgetin mittarista, mutta kymmenkunta kosoa on tullut asennettua, veikkaisin että pääpiirteiltään samanlainen. Mittari tarvii tiedon renkaan ympärysmitasta ja sykäysten määrän per kierros: Eli käytetään vaikka hihnapyörän pultteja antamaan signaali hal-anturille, olkoon nyt vaikka viisi pulttia. Sitten renkaan ympärysmitta kertoo mittarille matkan jonka aikana tulee tuo viis sykäystä. Valmis!

Erityishuomiona vielä että yleensä anturille on määritetty ohjearvo etäisyydestä siihen tiedon antavaan pulttiin (tässä tapauksessa se hihnapyörän pultti).
Kokemuksena kosoista; ohjearvo 2,5-3mm, toimii hienosti, mutta kun muuttaa etäisyyden alle 2mm ja pitää muut asetukset samana, alkaa mittari näyttämään aivan puuta heinää. (viime viikolla oli esim yksi kevari työn alla joka kulki mittarin mukaan ykkösvaihteella 225km/h, johtuen juuri tuosta väärästä etäisyydestä nopeusanturin ja signaalipultin välissä.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Hemuli

Toi takapyörän ympärysmitalla säätäminen onkin helppoa - tässä ketjussa vaan on ollut puhe mittareista jotka kytketään käyttämään H-D:n omaa vaihdelaatikossa sijaitsevaa anturia. Se on vähän korkeampaa matematiikkaa.

Jake

Mulla on tossa kyllä Sigman mittari, joka oli aluksi suunnitelmissa. Anturin ajattelin laittaa etupyörän navalle. Sigman saa näyttämään todella tarkasti, mutta eipä se ole kovin nätti. Valaistuskin puuttuu..

Jos nyt kumminkin hätäpäissäni jään tuohon Sigmaan, niin eikö pieni magneettinappi käy alkuperäisen magneetin tilalle?

Hemuli

Käy. Tietokoneen kovalevyistä on ainakin joskus löytynyt niin lujia että ne on voinut vaan lätkäistä jarrulevyyn ilman sen kummempia liimoja.

maick

^ Nuo ovat neodyymimagneetteja. Ei kannata jättää sormea väliin. Myös pankkikorttien magneettiraidat kannattaa pitää kaukana... Mutta varmasti toimii nopeusmittarin anturina mainiosti.