Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Viime kesäloman kunniaksi ostin suht räpeltämättömän FXS:n. Tai itse asiassa niinhän se meni, että nettimotosta katoin halvimman ja päättelin, että sen on pakko olla hyvä, ei se muuten olisi halpa. Hyvinhän tuo kulki, ei siinä mitään. Siinä jo ajaessakin ja viimeistään nyt purettaessa osoittautui, että kaikenkarvaisia seppiä sitä on ollut pajoittamassa. Tämä säie onkin tämmöinen kunnostamiseen liittyvä enemmänkin.

Alunperin ajattelin, että korjaan takapytyn kannentiivisteen öljyvuodon ja katson, ettei keinuvipuakseleilla ole niitä aikapommeja eli jousiprikkoja sekä tarkastan nostajan rullat. Siinä vaiheessa kun mittasin männän välykseksi 0.17 mm ajattelin, että pitääpä laittaa atomeiksi ja tehdä kerralla viimeisen päälle.

Samalla tulisi pähkittyä sekin, miksi kytkin ei irrota kunnolla vaikka minkä tekisi. Irrottaa se sen verran hyvin, ettei vaihteet rusahda, mutta pysäytettäessä pitää lennossa vaihtaa vapaalle. Olen jotenkin taipuvainen ajattelemaan, että nuo big fix neulat aiheuttaa sen. Siihen kuuluvassa ramjettimäisessä levyssä toki olisi kaksi pykälää vielä "kirimävaraa" mutta tiedä sitten.

Huumoria alkoi löytyä siinä vaiheessa kun huomasin, että sisempi ensiövetokotelo oli pultattu vaihteistoon ihan sekakoon muttereilla ja pulteilla. Siinäpä se sitten takaa alhaalta puolet siitä korvasta tipahtikin lattialle. Oli vedetty millinen siihen tunteella.

Aikani pähkäilin, että mitähän sillekin tekisi. Sitten ynnäilin, että kun pitää kuitenkin pakoaukkojen pinnapulttien mestat hitsata uusiksi niin hommaanpa kaluston. Elikkä ebay tulille ja sieltä kiinalainen 200 ampeerin vaihtovirta-tiggi. Pari räkäisyä kokeilin harjoituksen vuoksi ja kun eipä tuo sen kummemmalta tuntunut kuin muukaan hitsaus niin tuumasta toimeen.

Aikani kuoria pestyäni pulttasin sen pohjalevyyn kiinni ja kiksikopan vielä lisäksi jotta hieman jäykistyisi. Sitten vaan koneviilalla puhtaalle alumiinille se seutu ja vanhaan keittiön uuniin koko roska. Siellä 180 asteessa pari tuntia oli, että varmasti lämpiäisi ja huokosista hikoileisi rasvat pois. Ei muuta kuin hitsaamaan, siinä samalla sieltä nousi jotain paskaa mutta otin aina koneviilalla ja rosteriharjalla hitsiä niin paljon pois, että taas puhtaalta pinnalta sai aloittaa. Välillä tuli pidettyä taukoja, sen aikaa tuo lämpesi uunissa. Siinä se sitten on:

Aluksi mietin, että mitenkä hyvin tuommoinen 200 ampeerin vekotin riittää, mutta tuossa ei tarvinnut kuin jotain 120 - 150 ampeerin luokkaa virtaa. Silläkin oli jo lähellä valahtaa koko roska lattialle.  Lopuksi sitten koko roska takaisin uuniin, siellä oli vajaan tunnin siinä 180 asteessa ja sitten sai jäähtyä uunin mukana.

Lyytinen

Näköjään ylemmässäkin reiässä oli halkeama eli sekin piti hitsata. Alemmassa onkin jo taas ehta 3/8" UNC kierre.

Lyytinen

Siinäpä se sitten on, ensiövetokoppa ei keiku ja sivuakselikin meni paikoilleen nätisti, mikään ei vääntynyt rusetille.

Lyytinen

Seuraavaksi pitäisi pähkiä pakoaukon pinnapultteja. Kuten kuvasta näkyy, M12 kokoinen kierre alkaa olla aika finaalissa. Tuo tulppa on alemman kuvan käikälettä tehtäessä jäänyt jämäpala. Arvelin, että ollessa paikoillaan hitsauksen aikana estäisi reiän soikeaksi menemisen.

Sitten tein tuommoisen porausjigin, jotta saisi vaikka käsivaralta tehtyä uuden reiän pinnapultille. Se, että reikiä on kolmet ei suinkaan ole sattumaa... Sen sijaan idea oli, että olisin porannut 3 mm reiät ensiksi ja kahdesta semmoista pinneillä lukinnut jigin asentoonsa kun poraan 6.5 mm reiän 5/16" UNC pulteille. Nythän tuo ei ihan mennyt niin kuin piti, pitää tehdä nyt pinnejä jotka on 6.5 mm toisesta päästään ja 3 mm toisesta.

Toisaalta, jos tuon koko roskan pistäisi jyrsimeen kiinni niin sillä saisi tehtyä just eikä melkein. Tilasinkin netistä kulmapöydän jota olen pitkään miettinyt, että pitäisi hommata. Silloin periaatteessa olisi mahdollista täyttää tuota reikääkin, mutta eipä tuo 0.5 mm väljyys kolmepulttikiinnityksellä mitään haitanne.

Näihinhän on myytävänä kolmipulttilaippoja kiinni hitsattavaksi, mutta nyt rupesin miettimään miksi tähän mitään laippoja pitäisi. Eikö se sama asia ellei jopa parempi ole kasvattaa ainetta tarpeeksi tuohon. Vaikka ympäriinseensä jos tiivisteelle tarvii isomman pinta-alan. Mistään ei netistä 20 sekunnin etsimisellä (eli minun hermojen kestokyky) löytynyt minkälainen jako se niissä STD:n kansissa on, niin arvelin, että teen tuommoisen, että tasan 120 asteen jaolla 1-3/16" säteellä kiinnitysreiät ja yksi niistä alkuperäisessä paikassaan. Eihän niitä pakoputkiakaan ole juurikaan valmiita.

erakko

Ei se std:n jako oo 120 astetta, niissä 2 sivulla ja yks ylhäällä. Olettaisin et siksi että jos putki lähtee kaartumaan heti laipalta ni saa kuitenki kaikki 3 kiinni mikä voi 120n jaolla olla vähän ongelmallista.

Paugh taitaa olla ainoa joka niille tekee putkia, joskus niiden kataloogia katsoin.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Lyytinen

Tuossa taas on tuommoinen 120 asteen versio. Mietinkin kovasti miksi tuo STD:n jako on tuommoinen. Pitääkin tarkastaa tuo asia.

Rautahauli

Korjaisin tuon yhden kierteen ja laittaisin siihen pinnapultin. Vaikka mietin samaa 3:n ruuvin kiinnityslaippaa niin jälkeenpäin ajatellen se tuntuu hätävarjelun liioittelulta.
Lisäksi kunnon kannakkeet putkille niin tuskin vaivaa enää, tiivisteeksi vielä puolikas vanhan mallin evolaisen tiiviste orggiksen lisäksi niin ei vuodakaan enää. ;)

Ameriikan voorumilla tuo korjaushitsaus on tehty niin että reikä on halkaistu pituussuunnassa ja sitten täytetty hitsillä. Niin sen saa umpeen koko matkalta.
FXEF-81

Lyytinen

Ai niin kuin tälleesti? ;)

Onhan se kyllä totta tuokin, että kolmen pultin viritelmässä hoidetaan oiretta eikä syytä. Pitää nyt hitsata toinenkin kansi ja pähkiä sitten. Tuon kuvassa näkyvän hitsasinkin jo, ei vieläkään ollut lähelläkään koneen rajat.

Rautahauli

FXEF-81

erakko

Mä nyt en oo oikein varma mikä Lyytisen mielestä on oire ja mikä syy..  :o
Mun käsityksen mukaan 3n pultin laipan nimenomainen tarkoitus on hoitaa tiivistys paremmin kuin alunperin valmistajan käyttämä 1-pulttinen ratkaisu.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Mielestäni pelkän tiivistyksen takia ei kannata kolmenpultinlaippaa laittaa. Tää linkki on ollut täällä varmaan useampaankin kertaan mutta laitetaan vielä: klik  Toimivaksi todettu ja putkea voi irrotella tarpeen mukaan eikä tiiviys heikkene. Olettaen että on edes se yksi pultti joka pitää putken kannessa.
FXEF-81

Lyytinen

No nyt on ainakin vara hakea alkuperäinen muoto ;D

Tuon möltin laittaminen tuohon pakoaukkoon hitsauksen ajaksi itse asiassa oli hyvä idea. Nyt tuo on tuossa niin tiukassa ettei taputtelemalla irtoa. Näyttäisi, että nyt siitä reiästä tuli pyöreä, aikaisemmin se oli aavistuksen soikea.

Ei minulla juurikaan ole ollut tiivistyksen kanssa ongelmia ja jos onkin ollut niin se on johtunut jälleen kerran katkenneista pakoputken "kiinnikkeistä". Lainausmerkit siksi, koska pitäisi todellakin viskata ne niin etäs kun lentää ja tehdä itse paremmat.

Tuossa muuten pyörittelin sisempää enskakoppaa käsissäni ja ihmettelin, että mitenkä tässä ei oikein näy mitään ihmettä vaikka oli 25 piikkinen eturatas. Sitten, että onpas omituisen värinen tuosta startin kiinnityksen kohdalla. No eikö helvetti ollu halki siitä, olivat epoksilla korjanneet. Kyllä tulee aika monesti aina kämmenellä hierottua naamaa ;D

Rautahauli

Jos sun pyörä on swingiperällä niin miltäs se starter housing näyttää, onko ketju piiskannut? Eli se palikka enskan ja startin välissä, siinäkin on hitsarin mahdollista toteuttaa itseään. ;)
FXEF-81

erakko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 17 maaliskuu 12, 20:05:25
Mielestäni pelkän tiivistyksen takia ei kannata kolmenpultinlaippaa laittaa. Tää linkki on ollut täällä varmaan useampaankin kertaan mutta laitetaan vielä: klik  Toimivaksi todettu ja putkea voi irrotella tarpeen mukaan eikä tiiviys heikkene. Olettaen että on edes se yksi pultti joka pitää putken kannessa.

Klikklikklik..
Kandeis varmaan linkittää sellaisia sivuja mitkä ei vaadi rekisteröitymistä lukemiseen..
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Sorry. Ei ole aina tarvinnut rekisteröityä lukemista varten.

Vanhan mallin evolaisen tiiviste halki (koostumukseltaan kasaan puristettua "teräsvillaa" tms), yhdestä saa siis tiivisteen kumpaankin putkeen. Orggistiiviste jätetään alle, mutta ilman sitäkin kait toimii. Siinä lyhyesti.
FXEF-81