Vaihtoehto ohjauslukolle?

Aloittaja ma^ko, 22 syyskuu 11, 18:31:05

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Kaffekupillinen rupateltiin tuossa tutun katsurin kanssa ja hän ihmetteli että kun varsinki springereiden kanssa jengi kiroaa ohjauslukon hankalaa asennettavuutta niin miksei kukaan ole laittanut esmes jalkatappiraudan yhteyteen hyväksyttyä Neimanin lukkoa lukitesemaan vaihdepoljinta vaihtoesentoon, eli lukossa tilassa aina vaihde päällä. Oli sitä mieltä ettei ainakaan keksi yhtäkään syytä miksi se tulisi jättää hyväksymättä, koska voimansiirron lukinta on lakiin kirjattu vaihtoehto ja esmes Saabeissahan lukitus on toteutettu nimenomaan lukitsemalla vaihdin. Lukkolaitehan olisi myöskin hyväksytty malli.

Harkitsemisen arvoinen ajatus jos lukon toteutus muutoin tuntuu vaikealta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jake

Ei ollenkaan pas*a idea! Mutta mahtaako mennä läpi joka katsurille..

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Jake - 22 syyskuu 11, 18:40:45
Mutta mahtaako mennä läpi joka katsurille..

Siitähän ei varmastikaan ole mitään takeita, mutta olis kiva kuulla perustelut miksei kelpaa.

jyrggä

Kyllä ainakin pohjanmaan suunnassa on menny läpi erillaisia munalukko-ratkaisuja.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

räkä

No ei mene, katsastajan käsikirjasta:
moottoripyörässä luvattoman käytön estävän laitteen tuli lukita ohjaus vähintään 20 astetta
sivulle käännettyyn asentoon. Laitteen tuli olla tyyppikatsastuksessa hyväksytty, ANA Tpp 70 §.

Onhan autoihin hyväksytty myös ns. panssaripuolakin.

erakko

Lainaus käyttäjältä: räkä - 22 syyskuu 11, 19:57:29
No ei mene, katsastajan käsikirjasta:
moottoripyörässä luvattoman käytön estävän laitteen tuli lukita ohjaus vähintään 20 astetta
sivulle käännettyyn asentoon. Laitteen tuli olla tyyppikatsastuksessa hyväksytty, ANA Tpp 70 §.

Onhan autoihin hyväksytty myös ns. panssaripuolakin.

Sen verran tarkennusta et toi ylläoleva koskee 01.03.1983 tai sen jälkeen käyttöönotettuja.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hemuli

Ja toinen kompastuskivi voi tulla siitä että luvattoman käyttöönoton estävän laitteen tulee olla kiinteästi asennettu. Toki jokainenhan voi hitsata vaihdepolkimen runkoon kiinni niin että sitä ei saa pois ilman rälläkkää ;D...

Missä Mako käy katsastamassa? Mäkin rupeen käymään siellä ;D ;D ;D

Vakavasti ottaen - onhan se mukavaa että löytyy vielä katsureita jotka yrittävät käyttää maalaisjärkeä. Mutta jos se järki sotii lakia vastaan niin tehdyt katsastuspäätökset voi tulla jossain vaiheessa takaisin eteen Trafin selvityspyynnön muodossa. Jos katsastusmiesten mielipiteiden perusteella rakennettaisiin fillareita niin jokaisen konttorin lähiseudulla vallitsisi erilainen lainsäädäntö. Ja sillähän ei tosiaan ole mitään merkitystä kun se yli-innokas gyyforssi päättää pilata päiväsi tien päällä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Kyllä vaihteiston lukitseva systeemi on sallittu, vaihtoehtoinen lukitustapa ohjauslukolle. Direktiivistä lainaten sen on "lukitussa asennossa käyttömoottorin suurinta vääntömomenttia käytettäessä estettävä vetävien pyörien pyöriminen". Mä ymmärtäisin ton niin, että lukon pitäisi lukita vaihde vapaalle, tai vaihtoehtoisesti kertakaikkiaan lukita koko vaihteisto. Jälkimmäistä sillä on luultavasti tarkoitettu.
Long John Stroker

ma^ko

Hemuli, mä käyn katsastamas laitteit missä milloinki, toi tuttu vaan on katsuri ammatiltaan ja sitä näkee ihan muuten. En mä jaksa sen duuniin ajaa katastaan ku ei ole nurkilla.

T-bone, siitä mitä tuolla voimansiirron lukinnalla itseasiassa tarkoitetaan, ei ole olemassa mitään ohjeistusta, tai kaveri ainakaan ollut löytänyt. Meinas et jos sille leimalle tarjottais fillaria jossa Neimanin lukkopesä olis esim jalkatappikiinnikkeeseen hitsattu niin että lukkotappi menisi spedussa olevaan korvaan/reikään niin että vaihde ei voi olla vapaalla niin hän ei näkisi mitään syytä olla hyväksymättä koska tehdastekoisena ratkaisua on käytetty esmes SAABissa jossa rakenne lukitsee vaihdekepin pakille. Vapaallahan se ei estä vetävien pyörien pyörimistä millään tavoin. Runkokorvakkeessa oleva lukkopesä josta lukkotappi takarattaan reikään olisi muuten ihan tarkasti lain mukainen mutta epäili jos joku sen tekee ja katsastava henkilö päättää kokeilla kestääkö se vääntömomentin ni ÄNeimani tuskin ainakaan kestää.

räkä

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 syyskuu 11, 23:41:19
Hemuli, mä käyn katsastamas laitteit missä milloinki, toi tuttu vaan on katsuri ammatiltaan ja sitä näkee ihan muuten. En mä jaksa sen duuniin ajaa katastaan ku ei ole nurkilla.

T-bone, siitä mitä tuolla voimansiirron lukinnalla itseasiassa tarkoitetaan, ei ole olemassa mitään ohjeistusta, tai kaveri ainakaan ollut löytänyt. Meinas et jos sille leimalle tarjottais fillaria jossa Neimanin lukkopesä olis esim jalkatappikiinnikkeeseen hitsattu niin että lukkotappi menisi spedussa olevaan korvaan/reikään niin että vaihde ei voi olla vapaalla niin hän ei näkisi mitään syytä olla hyväksymättä koska tehdastekoisena ratkaisua on käytetty esmes SAABissa jossa rakenne lukitsee vaihdekepin pakille. Vapaallahan se ei estä vetävien pyörien pyörimistä millään tavoin. Runkokorvakkeessa oleva lukkopesä josta lukkotappi takarattaan reikään olisi muuten ihan tarkasti lain mukainen mutta epäili jos joku sen tekee ja katsastava henkilö päättää kokeilla kestääkö se vääntömomentin ni ÄNeimani tuskin ainakaan kestää.

SAABin tapauksessa ministeriö on myöntänyt erivapauden lukkolaitteeseen.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 syyskuu 11, 23:41:19
T-bone, siitä mitä tuolla voimansiirron lukinnalla itseasiassa tarkoitetaan, ei ole olemassa mitään ohjeistusta, tai kaveri ainakaan ollut löytänyt.

Ehkei ole viitsinyt lukea/ajatella, mitä direktiivissä sanotaan. Direktiivi on nro 93/33/ETY, jos tahdot sen sille katsurikaverille kertoa. Tossa mun edellisessä viestissä se olennainen on siteerattuna, tässä se nyt vielä uudestaan: lukitussa asennossa käyttömoottorin suurinta vääntömomenttia käytettäessä estettävä vetävien pyörien pyöriminen. Eli jos kone käy, takapyörä ei saa pyöriä kun lukko on kytkettynä. Näin ollen vaihteiston lukitseminen esimerkiksi ykköselle ei täytä vaatimuksia.

Itse asiassa direktiivi puhuu voimansiirrosta eikä vaihteistosta, joten periaatteessa lukitus voisi liittyä myös esimerkiksi ensiövetoon.

Mut ideana tää on hyvä ja melko varmasti joku keksisi tähän siistin toteuttamistavankin.
Long John Stroker

Hemuli

Muistaako kukaan mikä oli ohjauslukolta vaadittu momentin kesto? Siitähän on nimittäin olemassa ohje jonka mukaan katsurin pitäisi vääntää ohjausakselimutterista momenttiavaimella ja lukon pitäisi se kestää.

Hmmm... Buellista on mitattu 135 Nm takapyörältä, mahtaako neimanni kestää moista jos lukon kytkeekin voimansiirtoon;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 syyskuu 11, 09:49:31
Muistaako kukaan mikä oli ohjauslukolta vaadittu momentin kesto? Siitähän on nimittäin olemassa ohje jonka mukaan katsurin pitäisi vääntää ohjausakselimutterista momenttiavaimella ja lukon pitäisi se kestää.

Toi koskee sitä tappia, joka lukitsee ohjausakselin. Sama vaatimus ei koske voimansiirron lukitsevaa laitetta. Sitä koskee vain se itse lukkopesää koskeva vaatimus, jonka mukaan lukko ei saa kiertyä millään muulla kuin avaimella, kun sitä väännetään enintään 0,245 m daN voimalla.
Long John Stroker

Hemuli

Meinasin vaan että paljonko se katsurinmomentti oli, sen toi neimanni ainakin kestää. Eihän toi meikäläisen moottorin maksimivääntö 135 Nm kuitenkaan ole kuin 13,5 kg metrin varrella väännettynä. Eli ei mitään mahdottomia.

ma^ko

Takarungosta/haarukasta takarattaaseen olisi ainakin nimenomaan pyörän pyörimisen estävä voimansiirronlukitus. Peku ei varmaan ole lukenut direktiivejä sinällään vain Trafin ohjeistukset, koska on siten outo katsuri että on lähtökohtaisesti sitä mieltä että mikä ei ole kielletty on sallitu eikä niin että kaikki mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.