Moniurakiilahihnapyöränsorvausterä

Aloittaja Motomatti, 18 elokuu 11, 20:26:57

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Moro!

Pitäisi ahtoprojektiin sorvata suurehko hihnapyörä moniurakiilahihnalle. Ihan ensin kysyisin että tietääkö kukaan "urakkaterää" moiseen vai pitääkö sopivaan kulmaan teroitetulla terällä vain tasaisin välimatkoin tökkiä uria ja uskotella itselleen että hyvinhän se meni. Mielellään tekisin kerran kunnolla koska aihio on arvokas mutta ei harvinainen ja hihnan hajotessa paikka on ikävällä tavalla vaikea saavuttaa. Olis oikein mukavaa onnistua kerralla.

Tarkoitus olisi käyttää autotarviskeliikkeen tavan hihnaa, 4 - 6 -rivistä moniuraa. Tehoa pitäisi välittää alle 10 hevosvoimaa loivilla säteillä. Heittäkö joku lonkalta, jos valmisterää ei löydy, uran kulman ja syvyyden tai yleensä mitat. Tai ainakin tietoteknisen nettiosoitteen mistä löytyy esin Broman Groupin myymien remmien mitoitukset.
Valmiita hihnapyöriä en tarvitse koska sorvaus tulisi tapahtumaan neitseelliseen olemassa olevaan pintaan.

mm

Motomatti

Kiitos linkistä. Siitä oli välillisesti apua tähän projektiin. Löytyi jo mitoitusperusteita ja normi minkä mukaan hihnapyörä tehdään. Nyt tarvitsisi vielä sen terän ettei tarvitse ryhtyä itse sitä hiomaan. On tarkoitus välittää vain muutaman hevosvoiman teho. Moniurakiilahihnojahan käytetään nykyisin autoissa vesipumpun/laturin/tehostimen pyörittämiseen. Remmin vahvuus on vain muutamia millimetrejä ja sen sisäsivulla on 3 tai useampia kiiloja jotka voiman siirtävät kiilahihnapyörältä hihnan selkäosan kuljetettavaksi.

Kuva selvennykseksi.

Motomatti

Standardin nimi siis löytyi. Eikun tarkastelemaan, niin luulin. SFS, joka ylläpitää suomenkielisiä standardeja, pyytää siitä nettitilauksena 67â,¬. Eihän se paljon ole mutta kuitenkin... Yhtä hommaa varten...
Aamun kuluessa peuhastelin netissä niin löytyi Continentalin sivuilta viisautta sen verran että kykenen moisen pyörylän sorvaamaan. Kunhan löytyis se terä ettei tarvitse itse värkätä. Paras malli olis sellainen jolla tulee useampi ura kerralla tai ainakin kaksi. Jako olisi tällöin helpompi tehdä.
Pikateräksestä se kai olisi tehtävä jos ko kulmalla ei löydy teräpalaa/vartta suosiolla.

Kiusallani SFS:lle laitan tähän otteen standardista. 

Lyytinen

Itsekin pitäisi noita joskus tehdä ja nyt kun likainen työ on tehty ja mitat etsitty, niin mikäs tässä on valmiiseen pöytään tulla asiaa hämmentämään  ;)

Lähin pala mitä tulee mieleen on V-alkuiset (esim. VNMG) eli litistetty salmiakki, mutta siinä se kulma on vaan 35 eikä 40. Eiköhän tuo nopeiten itse tekemällä tuo terä valmistune. Ja onko tuon mitan e säilyttäminen nyt hankalaa? Laittaa huippukelkan tasan 90 asteen kulmaan poikittaiskelkkaan nähden ja siirtää sillä, siinähän on tarkempi asteikko?

mista

Niin tai heittokellon jalka johonkin ei liikkuvaan osaan kiinni ja itse kello mittaamaan vaikka teräpitimen liikettä niin alkaa olemaan jo aika tarkka mittaus.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Motomatti

Heittokello on hyvä idis. Mutta myös halpisdigityöntömitan muokkaaminen ja kiinnittäminen leuoistaan vastaavasti. Sitä on helppo nollata ja ottaa välillä ekasta urasta tarkistusmitta. Eiköhän tuo onnistu Optimumin kiinalaiskopiollakin. (Todnäk molempiin tehtaisiin rungot ja suuri osa komponenteista tulevat samalta valimolta.)

Taidanpa päätyä ostamaan tuon edellämainitun "salmiakkiterän" ja tehdä jatkon joko sitä kääntämällä tai tekemällä vaadittua kulmaa vastaavan terän.
Pitänee tehdä ensin harjoituskappale ja katsoa kuinka käy.

Löysin myös hihnavedon suunnitteluohjelman jonka avulla voi laskea millainen hihnan pitää olla eli vahvuus ja urien/harjojen määrä/leveys.
Remmin vahvuus/lujuus/koko lienee automaattipyykinpesukoneen remmin tasoa. Tosin siihen tulee hyvin vaihteleva ja nykivä kuorma

Hessu

Mikäs siinä hiomisessa niin hirvittää?
Jos tollanen terien kotihionta ei oo tuttua:
Mulla tollanen on tapana tehdä niin että piirrän ritspiikillä haluamani kulman millin peltiin. Sit leikkaan hyvillä saksilla sen muodon eli teen sabluunan. Siihen on helppo tarkistaa hioessa smirgelinkyljellä. Toki kiven kylki pitää ensin oikaista.

Tollasessa moniurapyörässä urat on melko matalia, mutta jos tollasella kynänteroittimen kokoisella sorvilla tulee ongelmaksi, että terä alkaa täristää, niin sit kandee pikkukelkka kääntää toisen sivun suuntaan ja syöttää syvyys pikkukelkasta. Terä leikkaa kevyemmin kun leikkuusärmänä on vaan toinen kylki. Ja tarkka kaveri voi vaikka hioa leikkaavan sivun rintapintaan uran. Leikkaa vielä nätimmin.

Paitövei. Jos on tarve tehdä vähänkään isompaa jengaa tollasella pikkukoneella, niin sama juttu. Pikkukelkkaan kulmaksi 60 astetta ja syvyyssyöttö siitä. Jengan pinnasta tulee hienompi kun leikkaa nätimmin.

Motomatti

Hyviä vinkkejä.
Toisinaan täristää. Varsinkin sisäpuoleisissa isoissa jengoissa kun terää joutuu pitämään pitkänä. Avuksi on ollut taajuusmuuttaja josta voi hakea sopivaa pyörintänopeutta ettei resonanssi pääse valloilleen.

Pitänee kokeilla tuota pikkukelkan "poikittaissyöttöä". Epäilen vain että varsinaisen poikittaissyötön liike ulos päin ei ole riittävä että tilaa jäisi vielä työkappaleelle koska siinä tapauksessa työkohdehan tulee varsinaisen poikittaiskelkan päälle.

Tänään viimeksi kääntelin pikkukelkkaa kun erään trikeprojektin vetoakselin päähän sorvailin jarrulevyn kiinnittimelle paikkaa ja sorvaus tapahtui kärkipylkän sivulla.

Pitänee rohkaista mielensä ja teroittaa itse terä ohjeiden mukaan. Silti taidan alun tehdä kovapalalla ja viimeistelyn itse teroitetulla. Osa hihnapyörästä kun on terästä ja loput urat tulee alumiinipinnalle jos en sitten tee radikaalia rakennemuutosta alkuperäiseen rakenteeseen.

mm

Motomatti

Sorvattu uria on.
Terän teroitin itse. Päädyin olemaan tekemättä uria itse vauhtipyörään. Ohjaus hihnalle tulee kolmesta urasta levitysosasta. Juttua koneistuksesta: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19550#new
Ja sitä aikaisemmissa myös.

Motomatti

Tässä vielä vastapeluri ahtimen puolelta.
Siinä yhdistin autopurkamolta haetun ison hihnapyörän jousikuormitteisella kitkakytkimellä alkuperäiseen laakerointiin ja kumivaimentimeen.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 15 syyskuu 11, 20:47:45
Tässä vielä vastapeluri ahtimen puolelta.
Siinä yhdistin autopurkamolta haetun ison hihnapyörän jousikuormitteisella kitkakytkimellä alkuperäiseen laakerointiin ja kumivaimentimeen.

Ja mitäs tuolla Kitkakytkimellä haetaan?  :o
A.K.A. Rambe

Mr.Horsepower

Ilmi selvästi. nytten tehään Mad Max... tyylin... se punanen nappi... siiten liikkuuu :P TAI ei
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 16 syyskuu 11, 12:15:04
Ilmi selvästi. nytten tehään Mad Max... tyylin... se punanen nappi... siiten liikkuuu :P TAI ei
Siis toihan ei oo mikään magneettikytkin, vaan kytkin, jolla estetään kampuran laakerien kuormitus, mikäli oikein ymmärsin?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Motomatti

Ihan vaan vakioasetettu kitkakytkin joka toivottavasti luistaa vasta sitten kun jotain menee jumiin...