Ketju vai hihna??

Aloittaja mikko39, 21 elokuu 11, 21:53:46

« edellinen - seuraava »

mikko39

Tarkoitus olis sovittaa tulevan talven aikana TC Dynan vakiosvingiin 5.00* levee takavanne 180 renkaalla, eikä oikein houkuttelis ajatus ketjusta. Toleranssi jää kyllä aika pieneksi ketjun ja renkaan väliin, mitä olen kurkkinu kaverin kapineesta.

Olisko mitään vinkkejä/kokemuksia kapeista vetohihnoista, vai pitäiskö vaan tyytyä ketjuihin?

Hemuli

Mä sanoisin että älä laita 180 kumia siihen. Ainakaan jos et samalla levitä ensiö/toisiovetoa ulommas. Käy meinaan äkkiä niin että se kumi ei menekään ihan keskelle ja suoraan, sitten ihmetellään kun pyörä lähtee vatkaamaan satasen vauhdeissa. Tällaista on meinaan nähty ja koettu. Noi kumiripusteiset on varsin tarkkoja ton linjauksen suhteen. Ennemminkin joku 160 4,5"-5" vanteelle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

juha74

jos laitat 180 kumin ni laita 810" offsetti ratas ja ketjut. tulee rengas suoraa ja voi ajaa sinkki kireällä... emännän dynaa olen laittanu semmosen ja pelittää hyvin.

HileD

Ite laitoin muutama vuos sitten -02 Dynaan 180mm kumin, 6" leveellä vanteella. Hyvin o pelittäny 20mm hihnalla. Hihnan halusin pitää joten ketju ei ollu vaihtoehto.

Linjaus menee todella tarkalle 20mm hihnalla ja 180mm kumilla. Selvitä mikä on todellinen 180mm kumin leveys haluamallasi vanne koolla. Nimellismitan 180kumit vaihtelee n.175-187mm (tämä on todella oleellista kun menee millipeliksi).

Lähde siitä että rengas linja keskelle ja hihna suoraan. Hyvä tulee.

Ite suosin tapaa että mitoitan/piirrän purettavan kohteen ennen purkua, siten on helpompi mitoitella uusia osia ja muuttaa vanhoja. Mallaaminen irto osilla ja mitoittaminen on useinmiten vähän sinne päin.

mikko39

Taitaa olla 180 vähän liian leveäkin 5" vanteelle. Saattaa olla tyhmäkin kysymys, mutta pitääkö hihnapyörät vaihtaa kapeimmiksi samalla jos laittaa kapeamman hihnan? Meinaan vaan josko sais istutettua vaikka sen 160kumin ilman mitään offsetti-kikkailuja pelkällä kapeemmalla hihnalla.

Hemuli

Takahihnapyörä pitää kaventaa/vaihtaa, etummaisen kanssa ei niin väliä - takahihnapyörä ohjaa remmin suoraan.

mikko39

Eikös sen ihan sorvissa voi kaventaa, vai vaatiiko jotain poppakonsteja? Muutakuin heittokellon.

Ja vaikuttaako se hihnan keskitykseen jotain kun sorvatussa pyörässähän toinen reunakoroke häviää?

Hemuli

Ei se reuna mihinkään häviä. Sisempi laippa on terästä ja prässisovitteella hihnapyörässä kiinni, pyörästä sorvataan ensin laippaa kiinni pitävät "niittaukset" pois ja laippa irrotetaan. Sitten hihnapyörä kavennetaan sisäpuolelta ja muistetaan sorvata uusi riittävän leveä olake tuolle laipalle. Laippa painetaan paikalleen ja varmistetaan ympäri hihnapyörää tehtävillä prässäyksillä - katso mallia alkuperäisestä ennen kuin sorvaat laipan irti.

En mä heittokelloa ole noissa koskaan tarvinnut.

mikko39

Okei, hyvä tietää. En oo pelannu aikaisemmin remmivetosien kanssa niin on näppitieto vähän hakusessa. Eiköhän se siitä vielä suruksi muutu :)

bikerpig

Mä tein tuon joskus 6-7 vuotta sitten mun -99 Dynaan. Siinä on 180/18 kumi 5.5" vanteella. 1"hihnalla rengas on keskellä.(Millään viivoitinta tarkemmalla en ole koskaan linjausta tarkistanut, hyvin on menty nämä vuodet.) Renkaan ja hihnan välissä on n. 2mm. Jostain syystä kavensin softailin hihnapyörän tuohon sopivaksi, tais sen offsetti sopia paremmin koneistuksen jälkeen. Edessä ei ole mitään offsettia. Täytyy katsoa jos sais vaikka kuvan otettua jossain välissä.