M-unit

Aloittaja Sami, 11 kesäkuu 10, 18:35:35

« edellinen - seuraava »

Jake

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 helmikuu 11, 13:15:33
Mistä toi kuva on?

Toi kuva tuli katkaisija/johtosarjan mukana. Tälläsin "power" johdot maihin ja ainakin vilkut sain pelittämään. Samoin startti pyörii napista ja töötti toimii. Valot ilmeisesti kuitenkaan ei vaihdu. Hankala testailla, koska virrat katkeaa parissa sekunnissa. Virtalukkona on mLock, mutta sen kytkennät on ok. Pitää käydä koko kytkentä uudelleen läpi, sitten kun motivaatiopuuska iskee.. Sähköhommat on per*eestä  >:(

Hemuli

Ethän sä nyt voi kytkeä katkaisijoita niiden mukana tulleen kytkentäkaavion mukaan ja olettaa että toisen firman älyboksi toimii sen mukaan. Heitä ne muut paperit hevonkuuseen ja keskity siihen M-Unitin ohjeeseen. Toivottavasti et käräyttänyt mitään :o...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 helmikuu 11, 14:27:53
Ethän sä nyt voi kytkeä katkaisijoita niiden mukana tulleen kytkentäkaavion mukaan ja olettaa että toisen firman älyboksi toimii sen mukaan. Heitä ne muut paperit hevonkuuseen ja keskity siihen M-Unitin ohjeeseen. Toivottavasti et käräyttänyt mitään :o...

Samaa toivon minäkin..

Matikka, tietokoneet ja sähköhommat ei oo mun juttu.

m-Unitin ohje kyllä puhuu Harrikan OEM-kytkennöistä, mutta taisin ymmärtää homman väärin. Alkuperäisesti katkaisijat katkovat virtaa ja m-Unitin kanssa maata.

Longben

Meikäläisen boksissa oli oletuksena ns mikronappimode, alkuperäiskytkimillä joutuu varmaan ohjelmointihommiin?

Jake

Joo poksi pitää ohjelmoida kytkimien osalta.

Jake

Kytkennät tarkistettu ja poksi conffattu. Kaikki pelittää, mutta sammutusnappi toimii väärinpäin.

Sammutus (edellä kytkimen harmaa johto) on kytketty config.-nastaan. Ei riitä ymmärrys taaskaan fiksaamaan tota.

RBR

Lainaus käyttäjältä: Jake - 09 maaliskuu 11, 13:59:14
Kytkennät tarkistettu ja poksi conffattu. Kaikki pelittää, mutta sammutusnappi toimii väärinpäin.

Sammutus (edellä kytkimen harmaa johto) on kytketty config.-nastaan. Ei riitä ymmärrys taaskaan fiksaamaan tota.

Kytkin omaan projektiini M-Unit yksikön viime viikolla ja huomasin saman. Tämä johtui ainakin minulla siitä, että tuo ko. kytkin on avautuvalla koskettimella. Eli normaali käyntitilassa kytkin on kiinni. Tähän ei taida olla muuta ratkaisua, kun joku välirele joka vaihtaa tuon toiminnon toisinpäin. Omassa ratkaisin ongelman niin, että pistin uudet merkit nappiin päälle ja käytän sitä "väärinpäin". Vaihdan kuitenkin painonapit jossain vaiheessa tilalle, kun niiden toiminta vaikutti tuon M-Unitin kanssa aika näppärälle.

Jake

Kysyin valmistajalta neuvoa, mutta eipä siinä juuri ole tehtävissä muuta, kuin käyttää kytkintä väärinpäin tai tehdä relesysteemi. Menköön noin päin. Ens talvena kumminkin tehään taas uusiksi :D

Tuomo

moi omat vinkkini aiheesta kun sain boxin pelittää. sinällään manuaaliin ei ole mitään olennaista lisättävää... mulla käytössä hd:n omat nappulat.

- tarttee toimiakseen + 12 V sekä pääsyöttöön että lock-nastaan (olin jotenkin käsittänyt että lock ei olis pakollinen käyttää)
- mut en huomannut toiminnassa eroa kytkentä 1 (syöttö virtalukon kautta  +nastaan josta hyppypiuha lock-nastaan) vs. kytkentä 2 (+nasta suoraan akulta, lock-nasta virtalukon kautta)
- asetusten tekoa varten tekee sen väliaikaisen piuhan (painonapilla, ei kytkimellä) eikä yritä naksuttaa tappokatkaisijan kautta. napilla siksi että se ei jää vahingossa väärään asentoon.
- niin tappokatkaisija jää toimimaan väärin päin, kannattaa muistaa myös asetuksia tehdessä
- jotta ohjelmointitilaan pääsisi, niin pitää "painaa väliaikaisen piuhan nappia 2 sek heti sen jälkeen kun etulamppu (running light) syttyy "
- mutta kun laite ei sytytä ajovaloa kuin vasta starttauksen jälkeen (tai käyttämällä pitkiä päällä), joten mistä päättelet tuon 2 sek. => vääntä kaukovalon päälle ennen virtojen päällelaittoa.
- toisaalta saman 2 sek voi päätellä itse boksin ledeistäkin, kun laittaa virrat päälle, niin väläyttä jokaista lediä vuoronperään, mihin kuluu tuo aika. (olikohan niin että tän jälkeen jää joku valoledi palamaan, mihin ohjeen "running light" siis viittaisi
- nappia ei saa painaa liian aikaseen
- kun sinne ohjelmointilaan pääsee niin eri ohjelmoitavan kohteen välillä hyppii helposti yhdellä painasulla. mutta ko option muuttaminen tuntui hankalalta
- ohjeen mukaan nappia pitää painaa 2 sek, jotenkin en saanut hommaa toimimaan. tekee niin että painaa vaan nappia, kun aika on kulunut, niin palava ledi hyppää yläriville ja napin ehtii vapauttaa.
- tosiaan boxi toimitetaan painonappimodessa, harrikan normikatkaisijoita varten  täytyy muuttaa

SanttuS

Mulla alkaa oleen toi boxi nyt aika hallussa.
Muutamia omia huomioita:
-ohjelmointi on kaikista helpointa tehdä niin, että kytkee erillisen /väliaikaisen kaapelinpätkän config-nastaan. Kaikki valinnat tehdään yksinkertaisesti painamalla käsin kaapelin kuorittu pää hetkellisesti runkoon / jalkatappiin / sylinteriin...( maihin ), tai painamalla kaapelia pitempään, jolloin pääsee tekemään valintoja.
-Ohjelmointitilaan pääsee helposti painamalla edellä mainittu kaapeli maihin heti virtojen kytkemisen jälkeen, ennen kuin ledivalojen "kierros" on päättynyt. Boxihan tsekkaa käynnistyessään kaikki kytkennät peräjälkeen läpi, joka ilmenee boxin ledivalojen kierroksena.
-Starttinappi toimii oletuksena myös sammutusnappina. Painamalla starttinappia nopeasti kahdesti kone sammuu. Uudelleen starttaus vaatii virtojen nollaamisen virtalukosta.

Ainoa mitä itse mietin on ton boxin suojaus. MUlla se on sellaisessa paikassa että ainakin ketjuvaha lentää melkoisella varmuudella boxin päälle. Boxihan on itsessään suojattu, mutta piuhojen sisäänmenoihin ja pulteille olen miettinyt jotain tahnaa...Mitäköhän sellaine voisi olla?
Ehkä jonkinlaista silikonia tms. jonka saisi tarvittaessa helposti nyppästyä pois...
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Jake

Mulla boxi on siis tankin sisällä ja ainakin muutamat sadat kilsat toiminut vallan huolettomasti.

Sitä nopeutta vaan en oo saanu näyttämään  >:(

Kytkentä on käsittääkseni ohjeen mukaan, eli "teach" toiminnon kanssa mulla ilmeisesti on ongelma.
Mites muilla tämä kohta?

Hemuli

Toi "teach" tuntuu olevan ongelmallinen muissakin Motogadgetin tuotteissa. Olen pariin pyörään asentanut Motoscope Minin ja molemmissa ennen säätöä nopeus näyttää ihan mitä sattuu, jopa pyörää paikallaan kierrättäessä. Sitten kun yrittää lähteä "opettamaan" mittaria niin ei tule lasta eikä paskaa. Kikka on ilmeisesti siinä, että kun pääsee "teach"-modeen niin nopeuden pitäisi pysyä täysin tasaisena sen viisi sekuntia mitä tapahtumaan vaaditaan. Pienikin heitto niin opetustoiminto ei lähde päälle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Kiitos Hemuli informaatiosta. Tuota opetusta on juurikin koitettu maantiellä, jossa niitä heittoja kyllä vähän väkisinkin tulee. Pitänee vielä vaihtaa nappikatkaisija siirtää peukalolla operoitavaksi ja hakea julmettu suora..

Tuomo

nopeus "teach" wtf ???
nämä viimeisimmät viestit oli jotain motogadgetin mittaristoo koskien, ei m-unitia ???

Jake

Katos perkele. Tulikin väärään osastoon. Sorry.