keulan muutoskatsastus

Aloittaja SanttuS, 17 toukokuu 11, 15:39:46

« edellinen - seuraava »

SanttuS

Moro,
Kävinpä tossa ohi ajaessani kysäsemässä katsurilta että miten se suhtautuisi mun keulan muutoskatsamiseen...eihän se oikein tykänny. No sehän oli kyllä tiedossa.
Alla oleviin kysymyksiin olen kyllä löytänytkin vastauksia täältä ja MMAF:n palstalta, mutta kysynpä nyt vielä varmuuden vuoksi itsekin.

Kuten tiesinkin, olen ongelmissa kun uusi keula on otettu 80Kg kevyemmästä pyörästä ( FXRs 280Kg vs. Ducati 200Kg ), vaikkakin se on mallia USD, täysin säädettävä ja tuntuu toimivan ajossa erinomaisesti. Alkuperäistä 35mm keulaa siis huomattavasti parempi.
Kysymys nro1 kuuluu: Miten todistan että Ducatin keula kelpaa myös mun pyörään + mikä riittää todistukseksi että mistä pyörästä keula on? Ostokuitti?

Kysymys nro2: myös etujarru vaihtui kahdeksi 330mm levyksi kahdella 4 mäntäisellä Brembon puristajalla ja ISR:n kahvalla. Akseliväli on edelleen vakio ja keulakulma myös. Katsuri sanoi, että jarrutesti tms. selvitys vaaditaan...miten on?

Kysymys nro3: myös t-kappaleet ovat Ducatista. Näistäkään ei kait tarvitse mitään todistuksia?

Kiitos,
SanttuS
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

ma^ko

Mä lähtisin esittämään asiaa asiayhteydestä irroitettuna, eli "olen korvannut alkuperäisen 35mm Shova keulan vahvemmalla ja tukevammalla xxx-merkkisellä haarukalla jossa xx mm putket. Samassa yhteydessä jarrut vaihdettu tehokkaampiin". Itse olen muutoskatsastanut 35mm keulan tilalle japsikeulan jonka alkuperäinen pyörämalli ei edes ollut tiedossa. Jos ei meinaa onnistua, vaihda konttoria.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Tää homma meni täysin persiilleen tän vuoden alusta Trafin uuden ohjeistuksen myötä. Siellä tosiaan sanotaan että esimerkiksi jarrujen pitäisi olla teholtaan ja painoltaan vähintään samanlaisesta pyörästä peräisin. Mikä tekee käytännössä kaikkien parempien kyykynjarrujen vaihdon H-D:hen mahdottomaksi.

Oikein vituttaa kun puuhamiehet sorvaa lakeja joiden pitäisi tehdä elämä helpommaksi niin sitten viranomainen tulkitsee ne omalla tavallaan kääntäen kaiken päälaelleen. Vaikka sokea reettakin näkee että muutos on parempaan päin niin jääräpäinen virkamies ei sitä hyväksy.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Jaha.

Onko tuosta uudesta rakentamista helpottavasta lakipaketista itseasiassa mitään positiivista seurannut vallitsevilla tulkintaohjeilla?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 toukokuu 11, 15:59:57
Jaha.

Onko tuosta uudesta rakentamista helpottavasta lakipaketista itseasiassa mitään positiivista seurannut vallitsevilla tulkintaohjeilla?
Olisko hurjasti päänvaivaa ja "laittomuuksia" männävuosina aiheuttanut rengaskokorajoitus ja sen poistuminen yksi konkreettisesti positiivinen asia. Tärkeimpänänä se, että enää ei tarvitse eturenkaan olla halkaisijaltaan takarengasta suurempi.
Tosin en ymmärrä miten joku voi haluta prätkään 21 tuumaista pienempää eturengasta ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 17 toukokuu 11, 15:39:46
Kysymys nro1 kuuluu: Miten todistan että Ducatin keula kelpaa myös mun pyörään + mikä riittää todistukseksi että mistä pyörästä keula on? Ostokuitti?

Jos katsuri vaatii kovin insinööritieteellistä todistelua, oot syvästi kusessa. Jos se taas käyttää arkijärkeä, voi verrata vaikkapa sun pyörän ja Ducatin suorituskykyä.

Osan alkuperän selvittämiseksi riittää lähtökohtaisesti sun ilmoitus, mistä osa on peräisin. Katsurilla on kyllä oikeus vaatia myös kuitti.

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 17 toukokuu 11, 15:39:46Kysymys nro2: myös etujarru vaihtui kahdeksi 330mm levyksi kahdella 4 mäntäisellä Brembon puristajalla ja ISR:n kahvalla. Akseliväli on edelleen vakio ja keulakulma myös. Katsuri sanoi, että jarrutesti tms. selvitys vaaditaan...miten on?

Jarrutestiä tai edes laskelmaa ei mun mielestä pitäisi vaatia silloin, kun jarrulevyjen määrä tai koko kasvaa. Tätä kantsii kysyä suoraan TraFi:sta, se ohjehan on laadittu sitä silmällä pitäen, että jarrulevyjen koko/määrä pienenee.

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 17 toukokuu 11, 15:39:46Kysymys nro3: myös t-kappaleet ovat Ducatista. Näistäkään ei kait tarvitse mitään todistuksia?

Periaatteessa riittää, kunhan ne vastaavat mitoitukseltaan alkuperäisiä. Jos katsuri ryhtyy vaatimaan selvitystä myös materiaalista, oot taas kerran kusessa.
Long John Stroker

ma^ko

Kuinkas kauhia kriminaali on, jos ei esittele keulaa Rukatin etupiänä vaan toteaa kyseessä olevan MasseyFergussoniin tarkoitetun aftermarketperformancefrontendin ja mitä silloin pitää väittämänsä tueksi esittää?

Taavi

Oulussa aunakin vaaditaan tieto vastaavasta moottoripyörästä jossa ko keulaa käytetään. Siksi esim mulla vaihtui keula ZX10 Kawan keulaan ja jarruihin koska samoja käytetään ZZR1400 Kawassa ja joka painaa (rekisteriotteeseen merkattu omapaino) reilusti enemmän kuin mun Sportti. Jarruissa vaaditaan aina jarrutestiä jos kevyemmästä MP:stä lähtöisin, jarrulevyn halkaisijalla ja sylinterien / mäntien määrällä ei väliä. Itse koitin ensin mennä siten että ZX6R keulassa olis vain vasemman puolen jarru (300mm levy ja neliäntäinen puristin) ja se ei riittänyt alkuunkaan.. eipä sitten se tuplalevyilläkään olis kelvannut joten isompaa sitten tilalle.. Sinänsä pöljää että Sportin yksimäntäinen on lakikirjan mielestä tehokkaampi.. Nooooot..

Tuusulan T-Bone

^Ihan hirvee taparikollinen, tietenkin. :P

Vähän offtopic, mutta kyllä se uusi kopterilaki monta asiaa helpottikin. Rengaskokorajoitukset poistuivat, kuten Rezi aiheellisesti huomautti. Turbomiehet saa laitella turboja vähän uudempiinkin vehkeisiin ja ylipäänsä moottorin virittäminen on nykyään laillisestikin helpompaa kuin ennen. Metelille on vähän enemmän toleranssia kuin ennen, samoin päästöille. Etujätön kanssa on vähän enemmän pelivaraa kuin ennen. Valaisinlaitteiden asennuksessa on pientä liikkumavaraa. Ja mikä tärkeintä, sopperinrakentaminen on nykyään laillisesti mahdollista, toisin kuin ennen ei ollut.

Pahasti perseelleen menneitä asioita oli tietty toi omavalmistejutska ja jäykkäperien jarrutestivaatimus, jotka ovat LVM:n aikaansaannosta. TraFi:n niskoille voi lukea lähinnä jarrumuutoksia koskevan tulkinnan, joka on siis täysin perseestä. Runkomuutosasia meinasi mennä metsään ja lujaa, mutta onnistuimme onneksi pysäyttämään paskan ennen kuin se osui tuulettimeen.

Tämmösiä keulamuutosjuttuja ei nykyään säännellä yhtään sen tiukemmin kuin ennenkään, vaan oikeastaan päinvastoin. Jotenkinhan ne katsurit ennenkin arvioivat, että käykö kyseinen keula kyseiseen vehkeeseen vai ei, eikä siitä asiasta säädetä nykyään yhtään sen enempää kuin ennenkään. Jos jousitustyyppi ei muutu, akseliväli ei ylitä 2 metriä ja pumppukeulan kulma ei ylitä 47 astetta, jarrutestiäkään ei tarvita, vaan muutos hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Enemmänkin ongelmallista on se, että katsurit eivät nykyään uskalla tehdä yhtään mitään kysymättä asiasta ensin TraFi:lta, ja sieltä voi saada vähän mitä vastauksia vaan. Tietämys on sielläkin lisääntynyt, mutta yleisten ohjeiden antaminen ei oo ihan helppo juttu, pitäis tietää paljon enemmän. Ja ellei liikenneingenjööri ole varma asiastaan, se kieltää varmuudeksi kaiken.

Tästä seuraa, että asiointi katsastuskonttorilla tai TraFi:ssa tuntuu välillä sangen absurdilta. Mullakin on taas pari päivää ollu sellanen olo kuin olis yhtäkkiä pudonnu keskelle jotain Kafkan kirjoittamaa näytelmää. ::)
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Semmonen tuli mieleen, että mitä jos vertailisi elimenluovuttajan ja elimenvastaanottajan kokonaismassoja ja huippunopeuksia. Kokonaismassa on Ducatissa varmaan pienempi, mutta huippunopeus suhteessa suurempi.
Long John Stroker

Lexus

Mites tuleeko samanlainen ruljanssi jos vaihtaa pumppukeulan, OEM springer keulaan??

Vai kannattaako olla hiljaa vaan ja antaa mennä?
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lexus - 18 toukokuu 11, 10:40:32
Mites tuleeko samanlainen ruljanssi jos vaihtaa pumppukeulan, OEM springer keulaan??

Vai kannattaako olla hiljaa vaan ja antaa mennä?

Lähtökohtaisesti jousitustyypin muutos edellyttäisi hyväksyntää jarrutestin kautta. Koska kyse on kuitenkin jo tyyppihyväksynnän yhteydessä hyväksytystä keulasta, sen pitäisi riittää. Kantsii kysyä suoraan TraFi:sta.
Long John Stroker

mista

Tähän hiukan ohi aiheen, mutta aiheeseen kuitenkin liittyen...

Kuka tai miten tutkii, että onko pyöräsi keula alkuperäinen? Eli siis ketän varten muutoskatsastamme keuloja. Osaako poliisi kertoa ratsiassa onko jossain 70 shovelissa ollut pumppu vai springeri alunperinkään?

Lähinnä kiinnostaa kun omaan rautikseen vaihdoin springerin ja ei ole aikomusta muutoskatsastaa. Pyörä on suomeen tuotessa katsastettu ja rekisteröity nolla papereilla vaikka alkuperäistä ei tainnut olla kuin runko ja kone..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Lexus

Tuleeko papereihin merkintä,että on varustettu springerillä tms. ??
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Lexus - 18 toukokuu 11, 19:09:47
Tuleeko papereihin merkintä,että on varustettu springerillä tms. ??

Ei mulla ainakaan ole, lukee kyllä muutosluettelossa jotta etuhaarukka vaihdettu mut ei muuta siitä.