Koritina ja öljy.

Aloittaja jyrggä, 09 tammikuu 11, 18:16:26

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Tein tuossa uuden öljytankin shoveliin. Tigiä e äi ole käytössä eli migillä hitsasin kasaan. En ole vielä säiliötä koeponnistanut, mutta epäilen että jostain tulee vuotamaan varmasti.
Ajattelin että jos pyyhkäisin nuo saumat sisäpuolelta tinalla. Tukkisi varmasti kaikki pienimmät reiät.
Liukeneekohan tuosta mitään öljyyn? Lähinnä siis mitään mikä vois vahingoittaa laakereita tai moottoria muuten. Pohjustehan on aikamoista kamaa, mutta se nyt tietty pitää pestä kunnolla pois..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Ei nyt sentään. Kyllä moottoriöljyn sekaan tarttuu koneesta niin paljon kaikkea muuta paskaa että siinä ei pienet tinahöyryt tunnu missään.

Enempi olisin huolissani siitä miten saat pohjustuksen tehtyä, ainakin noissa aineissa mitä olen itse käyttänyt pitää pinnan olla todella puhdas - vaatii käytännössä kunnollisen teräsharjauksen. Ja pohjustuksen jälkeen on pitänyt kaikki ylimääräinen pohjuste saada pois, muuten lähtee hapettumaan alta aikayksikön. Voisiko pohjat tehdä jollain hapolla tms.?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jyrggä

Mä olen aina pyyhkinyt/puhaltanut pölyt pois, jonka jälkeen pesu esim. tinnerillä. Ikinä ei vielä ole tartunnan kanssa ollut ongelmaa. Kaikista pahinta on silikoonit ja muut semmoset mitä ei meinaa saada pois, niihin ei pohjuste millään meinaa tarttua. Näistä uusista tinoista en sitten tiedä, mulla on aina ollut käytössä wanhaa oikeaa tinaa. Yleensä Beraa oon käyttäny. Nää uudet on kuulemma ihan paskaa, eikä just esim. meinaa tarttua.
Sen pohjusteen oon pessyt pois ihan vaan runsaalla vedellä. Sehän sisältää esim. suolahappoa, joka kyllä ruostuttaa jos sitä jää sinne saumaan, varsinkin ku pintoja tehdään. Mutta siis tuollahan on se öljy, että se pohjusteen ruostuttaminen nyt tuskin ongelmaksi tulee tässä tapauksessa. 

Mulla on siitä vielä takaseinä hitsaamatta, sitä kautta meinasin tehdä ne saumat sisä puolelle. Myös korkki yms. on tekemättä, eli nekin ajattelin tinailla sisältä. Takaseinän pystyn laittaa ulkopuoleltakin lopuksi, tinaaminen kulmaan on aina helpompaa kuin nurkkaan siksi mahdollisimman paljon sisältä päin ajattelin tehdä.

ma^ko

Mikset vedä juotosmessingillä saumoja? Ainoat itsetekemäni tankit tein tiiviiksi juottelemal saumat messingillä ku olin rätkinyt migillä kasaan ne. Mulle se olis ainakin tinausprokkista helpompi ratkaisu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jyrggä

Aa.. Enpä oo koskaan messingillä juottanut. Onko sitten jotenkin miellyttävämpi juottaa kuin tina? Vai mikä pointti sulla tässä oli? Tarviiko messinki jonku oman pohjusteensa, onko siinä mitään muuta ihmeellistä? Varmaan hitsaustarvike-liikkeet myy noita kamoja siihen tarkotukseen?

Hessu

Tinaaminen on pehmytjuotosta. Messingillä juottaminen on kovajuotos. Täysin eri menetelmiä.
Koritinaaminen on pinnoittamista. Messingillä juottaminen on liittämistä.
Molemmilla voi kyllä tehdä huonoista hitsaussaumoista tiiviitä.

Mä tinasin öljysäiliön muutama vuosi sitten sisäpuolelta. Ennen kannen hitsaamista, jonka saumat ei tietenkään oo kulmissa, käsittelin säiliön pohjustuspastalla. Sit hitsasin päällipuolen kiinni.
Sitten nokare tinaa tankkiin täyttöaukosta ja kosanilla koko säiliö niin kuumaksi että tina suli juoksevaksi. Tankin pyörittelyä ja lämmittelyä niin että lämpö laski hiljakseen kunnes tina oli ympäri tankkia tartunut kiinni enemmän tai vähemmän tasaisesti.
Sama idea, kun kun aikoinaan kiertävillä kahvipannujen tinaajilla.

ma^ko

Pointtina kovajuotoksessa mulla oli lähinnä se, että sain tehtyä pienen/sievän/tiiviin sauman ihan ulkoakin päin, lisäksi kovajuotos o tutumpi vaihtoehto mulle kuin tinala pinnoitus. Mä olen kuitenkin sen ikäinen että koulun teknisessä työlssä jo opetettiin kovajuotos.  Mä siis vaan rätkin sen migillä kokoon/muotoon ja varsinaisesti saumasin kovajuottamalla. Mul on koritinan kanssa se ongelma etten tahdo oikein saada sitä tarttumaan siististi, kovajuotos on mulle helpompi. Muutoinkaan mä en ole mikään alkemisti, metalli tottelee muo kohtuu huonosti joten mun pitää tehdä asiat niinkuin mun rajallisilla taidoilla saa tehtyä ja mulle kovajuotus on helpompi kuin sauman tinaus.  Snadisti juoksutetta saumaan, lämpöä ka messinki puikolla saumaa, helppoa. Riittävä lämpo ei oikein synny kyllä normi toholla vaan vaatii hapetetun liekin, happi & nestekaasu riittää kyllä.

jyrggä

Joo, no ei kai tinalla varsinaisesti mitään kappaleita toisiinsa kiinnitelläkkään niin kuin tuolla messingillä. Vaan lähinnä sillä voidaan tasoittaa monttuja ja saumoja, lähinnä autopeltihommissa tuota tulee käytettyä.
Pillit löytyy, elikkä meen kai sitten etsiskelemään messinkipuikkoja ja pohjustetta tänään alan liikkeistä.

Offtopic: mitä eroa tuolla messingillä juottamisella on muuten hopea-juottamiseen? Onko käyttökohteet erillaisia vai?

Hessu

Hopea sulaa matalammassa lämpötilassa. Perusaineelle tulee vähemmän muodonmuutoksia ym.
Sekä sillä pystyy juottaa messinkiä. Messingillähän ei voi juottaa messinkiä. Se on silloin hitsausta.
Hopea myös juoksee eli nousee kapillaarisesti syvemmälle ja ohuempiin rakoihin.

Messingin juoksutetta myydään vaan tietääkseni sellaisissa muutaman desin purkeissa ja on helvetin kallista. Ja sitä kuluu älyttömän vähän. Parempi vaihtoehto on irtonaisena myytävät juoksutteella pinnoitetut langat. Maksaa muutaman euron kipale.

Jos joku tietää mistä sais messingin/hopean juoksutetta pienemmissä erissä, olis kiva tietää.
Ja se messinginjuoksutehan ei tietenkään sovellu hopealle, jos välillä tarttis käyttää sitä.
Hopeetakin saa pinnoitettuina puikkoina.

Kokkonen

Olen täysin maallikko näissä asioissa, mutta Saksasta löytyy kovajuotepastoja ja pulvereita 100 g erissäkin. Eikä nuo hinnat muutenkaan niin pahoilta näytä, jos vaan on oikea aine kyseessä  :-\

Huom, ne pienellä kirjoitetut hinnat sisältävät liikevaihtoveron.

http://shop.albw.de/produkte/840904-Hartlote

Ebaylläkin niitä on... saksalainen taikasana on "hartlot flussmittel" jos googlettaa haluaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Mulla on varmaan joskus '70/80-lukujen taitteessa ostettu, ehkä 250g purtilo juoksetta ja sitä on yli puolet tallella. Ei mul mitään mielikuvaa ole että se olisi ollut jotenkin älyttömän hintaista, ainakin se on riittoisaa.