Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Puristusten nosto?

Aloittaja Kiiski, 21 lokakuu 09, 20:53:57

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Nyt kun dynaamiset puristukset löyty onko totta, että puristus suhteen nostaminen 8/1:stä 10/1 laskee alakerran ikää 50% ja että Evo lohkoja ei suositella yli 70hv tehoille vaan pitäis hommata tarvike lohkot?

Hemuli

Kymppiyhteen on kyllä sen verran raju dynaaminen ruttu että tulee varmaan ongelmia saada kone säädettyä niin ettei nakutusta esiinny. Ysin pinnassa ollaan vielä ihan turvallisilla vesillä. Kyllä noi alakerrat on niin tuhtia tavaraa että kyllä ne kestää, paljon on tietysti kiinni kaasukahvan käytöstä.

Toisaalta jos vakio alakerta kestää jokusen satatuhatta kilometriä hyvällä hoidolla niin on siitä puolet äärimmilleen viritetylle motille jo aika hyvin...

Toi lohkojenkin kestävyys on vähän kakspiippuinen juttu, joskus takavuosina rakensin evomotin vakiolohkoihin vakiokansilla ja pytyillä josta sittemmin dynottiin karvan yli 90 heppaa takapyörältä. Hyvin tuo on kuulunut läjässä pysyneen. Kaiken saa tietysti rikki ja virimoottorin aina helpommin kuin vakion.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Evon originaali lohkot jostain 1989 - 93 tai -94 asti olivat heikompia, eivätkä sietäneet kovinkaan suuria muutoksia.
Alakerran iän muuttumiseen en osaa ottaa kantaa.
Ne ketkä koneita rakentaa, tietävät paremmin.

Joskin, myös joka konetta tykkää roplata, harvemmin ajaa sitä loppuun vaan avaa sen syytä tai toisesta uudestaan ennekuin kilahtaa.

Vakiokuntoislla vehkeillä sensijaan päästellään siihen saakka kunnes joku paikka ilmoittaa huoltovälin tulevan tai tulleen täyteen.  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tarkotin ihan normi ruttua en dynaamista. Eikö tehdas lupaa 150k twin camin alakerralle ikää? Evoissa eroja käsittääkseni mitä uudempi sitä ohkasemmat lohkot, vai olenko aivan väärässä? Ainakin amerikan virikirjassa oli noin mitä kaveri mulle näytti!

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 lokakuu 09, 21:58:09
Evon originaali lohkot jostain 1989 - 93 tai -94 asti olivat heikompia, eivätkä sietäneet kovinkaan suuria muutoksia.

Evo lohkoissa 89-91 oli ongelmana sama juttu mikä oli n.81-82 Shoveleissa.
Joissain yksilöissä lohkon valussa oleva kampuran laakeriskooli lähti irti. Siis löystyi.
Ilmeni mm. siten, että ensiövedossa saattoi olla n.3,5 litraa öljyä ja öljytankissa 0,5 litraa. Eli juuri päinvastoin kuin piti.

Muutamia tuollaisia lohkoja on myös vaihdettu Suomessa takuuseen. Siis silloin aikanaan.

Siitä varmaan johtuu tarinat, että tuon ajan lohkot olisi heikommat.
Ei siis koske kaikkia.

Ja tämä on nyt ihan oma oletukseni: siellä on ollut joku huonompi sarja noita lohkoja. Vittuuntunut työntekijä, uusi työntekijä kontrollissa, uusi metodi, uusi materiaali, uusi valaja, uusi toimittaja taikka ihan mitä tahansa.

Kiiski

Jep! Ton mäkin muistan runkolaakeri skoolit rupes pysymään valussa, kun ne poistettiin kokonaan. Niitäkin ne ameriikan pojat valo sinne lohkoihin melkein sata vuotta, mutta niin turhaan niin turhaan. Tarvike lohkoissa taitaa olla vielä teräs insertit tallella? Miksköhän?