Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Laakerit napaan

Aloittaja mikira, 08 lokakuu 09, 14:53:48

« edellinen - seuraava »

mikira

Tuli ostettua uus takavanne ja pitäis laittaa laakerit paikalleen. Mikäs olis tähän se paras kotikonsti että menis laakerit oikein?
Ite oon yleensä painanu tai naputellu ne paikalleen, menin vain kattomaan service manuaalista jossa hommaan tietysti tarvitaan jonkinlainen paikalleenlaittotyökalu.

rodchop

Jatka ihan vanhaan malliin eli sopivan kokosella hylsyllä & moskalla. Kunhan muistat kattoo välyksen ettei mee liian tiukaks. Saatavana shimmejä esim.laakerikaupasta
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Sulla on vissiin sellainen uudemman mallinen napa jossa on suojatut kuulalaakerit aikaisempien kartiorullalaakereiden sijaan?

Ne on yleensä sen verran tiukkoja sovitteita että vaativat hydrauliprässin, pääasia kuitenkin on että painaa ainoastaan ulkokehältä - ei missään tapauksessa siitä akselinreiän ympäriltä. Voisihan siihen rakentaa manuaalisen sisäänpainotyökalun paksusta kierretangon  pätkästä, kahdesta mutterista ja tukevista prikoista/hylsyistä jotka ovat tarpeeksi isoja painaakseen laakeria ulkokehältä. Kierretanko läpi navasta (muista keskiholkki!), laakerit molemmin puolin napaa ja hylsyt/prikat näiden päälle. Sitten vaan mutterit molemmille puolin ja tasaista kiristystä samalla varmistaen että laakerit lähtee suorassa reikiinsä. Navassa on olakkeet joihin ulkoskoolit stoppaa. Millään kahden millin prikoilla en kyllä lähtisi painamaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Jos Laitat laakerit pakastimeen ennen asennusta niin menevät hieman helpommin paikoilleen.
HOG Forever Forever HOG

mikira

Nyt on laakerit navassa. Meni ihan perinteisillä laakeri pakkaseen ja vasarointia tyylillä, piti vain sorvata sopiva holkki jotta sai naputeltua laakerit navan syövereihin. Ehkä tuo naputtelu sana pitäis kuitenkin korvata sanalla HAKATA.

Ruma

Rock rock . Ite tein nii et vedin vanhasta ulkoskoolista smirkelissä ulkoreunasta siivun pois et se mahtu napaan . Sit vaa käyttää sitä holkkina ku naputtelet uutta skoolia paikoillee.
t. Ruma  8) 8) 8) 8)

Juha.I

Hei  jos se on tavallinen  "tasainen"  kuula laakeri  ei se mitään haittaa jos painaa koko laakeria
meidän  laakeri asennus vehkeet on niin tehty   SKF TMFT 33



Terv.
Juha

Rautahauli

Etupyörän laakerit piti ääntä mutta ne sai hiljaiseksi vaseliinilla, oli aika kuivat. Ilmeisesti ne olisi hyvä vaihtaa mutta pitääkö niitä shimmailla jotenkin vai otetaanko vaan vanhat pois ja koputellaan uudet tilalle? Vanne liikkuu sivusuunnassa akselilla ehkä puolimilliä-millin.

-81 FXEF ja aluvanne kartiolaakereilla.
FXEF-81

Kokkonen

#8
Siellä (kartio)laakereiden välissä on holkki, jonka pitää olla oikean mittainen.  L78 - 84 tehtaan manuskan mukaan oikea päittäisvälys Shovelin pyörän laakereihin  on 0.004 - 0.018 tuumaa (0,1 - 0,46 mm).

Holkkeja on eri mittaisia, joskin sellaisen teko onnistuu melko helposti sorvilla.

Kuvia löytyy tuolta: Yleistietoa, vanne- rengaskoot....

Edit typot
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitokset. Pitää käydä mittailemassa välyksiä.
FXEF-81

Rautahauli

En oikein saanut mitattua tuota välystä mutta on se yli haarukan. Uusi Timken-laakerisetti tilattu mutta kertokaa tyhmälle kuinka se väliholkki, eli suora putki, vaikuttaa laakerin päittäisvälykseen? Laakereiden ulkopuolellahan on myös spacerit.
FXEF-81

Hemuli

Se väliputki on AINOA asia mikä määrittää laakerin välystä. Otapa sellainen kartiolaakeri käteen ja funtsi vähän asiaa - ulkoskoolit ovat kiinteästi kiinni navassa, sisäskooli sitten laakerissa ja väliputki ottaa kiinni sisäskooleihin. Nyt jos väliputki on liian pitkä, laakeri ei ota kiinni ulkoskooleihin ja välys jää liian isoksi. Jos taas liian lyhyt, laakerit puristuvat vasten ulkoskooleja eikä niiden väliin jää riittävää välystä.

Kuluneita laakereita ei voi korjata putkea lyhentämällä, ainoastaan vaihtamalla ne uusiin ja tarkistamalla välys. Vanteen ulkopuoliset holkit pitää unohtaa kokonaan siinä vaiheessa kun laakerivälystä mitataa, se tehdään irtovanteesta. Vaihda samalla myös ulkoskoolit vaikka se hankalalta tuntuukin, ne siellä yleensä kuluu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Kiitos Hemuli, selkeä ohjeistus. En katsonut rakennetta sen tarkemmin, otin vaan laakerit käteen ja raswasin ne kunnolla hätäavuksi.

Ulkokoolit vaihdan ilman muuta, jos en itse saa irti niin käyn jossain pajalla.

Ilmeisesti välykset mitataan ennen kuin lyön pesät voita täyteen, eli kuivana? Ja jos vielä tuota mittausta voisit ohjeistaa, kuinka tehdään?
FXEF-81

Hemuli

Tottakai kuivana. Mittauksen voi tehdä vaikka heittokellolla sisäskoolista kiinnittämällä kellon magneettijalalla jarrulevyyn tai sen laippaan. Itse vedän fiilispohjalta pitämällä vannetta käsin laakereista kiinni ja tunnustelemalla välystä. Ei ole tähän mennessä leikannut kiinni...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Olikin tiukassa. Välys 0.6mm joten holkki sorviin ja nyt se on noin 0.2mm. Kiitokset asentajalle.

Seuraavaksi rengaskauppaan, näkyy olevan sellaisia vaurioita etutassussa ettei viitti kaivaa verta nenusta. Omasta varsinkaan.
FXEF-81