Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Työkaluteräksen hitsaaminen

Aloittaja ezmo, 06 maaliskuu 14, 20:28:03

« edellinen - seuraava »

ezmo

Tarkoitus olisi tehdä momenttiavaimelle jatkovarsi hitsaamalla chrome vandium lenkkiavain ja hylsy yhteen MIGillä ja mustan raudan langalla Autrod 12.51 ja misonin kaasulla, onnistuuko?

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Rälläköin hylsyyn hahlon ja hitsasin sinne pohjalle lenkkiavaimen pätkän, molemmin puolin sentin saumat puikolla. No sit huomasin että lenkki olikin halki ja rälläköin saumoja auki vaihtaakseni toisen avaimen siihen. Viilapenkissä repiessä lenkki taittui aika helposti läheltä hitsisaumaa. Vaatiskohan se jonkinlaisen lämpökäsittelyn? Jos se avain notkuu niin arvaan että pultit ei mene säädettyyn momenttiin.

Kyl mä ostin tehdastekoisenkin adapterin mut perskeles siinä olikin 3" silmäväli, ja sillä ei sovelin kansia kirrata.  ???  Haussa oli avain missä on neliöreikä ½" karalle ja 9/16" lenkki toisessa päässä. Näkyy olevan useimmissa iipein avaimissa 3/8" karalla, toki sen saa adapterilla sopiin ½" momenttiavaimeen mut yhtä hyvin voin käyttää vanhaa konstia eli "starttimoottoriavain" momenttiavaimen päähän.  ;)

ezmo

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 06 maaliskuu 14, 20:40:07
Rälläköin hylsyyn hahlon ja hitsasin sinne pohjalle lenkkiavaimen pätkän, molemmin puolin sentin saumat puikolla. No sit huomasin että lenkki olikin halki ja rälläköin saumoja auki vaihtaakseni toisen avaimen siihen. Viilapenkissä repiessä lenkki taittui aika helposti läheltä hitsisaumaa. Vaatiskohan se jonkinlaisen lämpökäsittelyn? Jos se avain notkuu niin arvaan että pultit ei mene säädettyyn momenttiin.

Kyl mä ostin tehdastekoisenkin adapterin mut perskeles siinä olikin 3" silmäväli, ja sillä ei sovelin kansia kirrata.  ???  Haussa oli avain missä on neliöreikä ½" karalle ja 9/16" lenkki toisessa päässä. Näkyy olevan useimmissa iipein avaimissa 3/8" karalla, toki sen saa adapterilla sopiin ½" momenttiavaimeen mut yhtä hyvin voin käyttää vanhaa konstia eli "starttimoottoriavain" momenttiavaimen päähän.  ;)

Mistäs on löytynä Suomesta noita starttimosan avaimia oikeilla kooilla?

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Tältä voorumilta löytyi vissiin vuos-pari sitten. Työkaluvalmistajan toleransseista riippuen 14mm vois olla just oikea koko, en muista mikä niissä on toisessa päässä, olisko 17mm.

Kapteeni sika

Ja tällä näkee mikä momentti pitää avaimeen laittaa että menee lähemmäksi totuutta:

http://www.cncexpo.com/torqueadapter.aspx

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 06 maaliskuu 14, 20:28:03
Tarkoitus olisi tehdä momenttiavaimelle jatkovarsi hitsaamalla chrome vandium lenkkiavain ja hylsy yhteen MIGillä ja mustan raudan langalla Autrod 12.51 ja misonin kaasulla, onnistuuko?

En ajatellut noin pitkälle mutta onnistu se just tuolleen, ku ei ollu liikaa tietoa lisäämässä tuskaa :D Jos ei kestä nii pitää tehä uus, onhan noita omituisen kokosia hylsyjä joita ei tarvi koskaan ja Biltemasta ei edulliset lenkkiavaimet lopu :D MENETELMÄLLE EI OIKEELLISUUSTAKUUTA! :)

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ezmo

Niin pitikin kysymäni sulta, millä ite hitsasit?

-94 Sportster Hugger

shoveltimppa

Mä turasin tollasen TIG:llä tai MIG:llä, en enää muista kummalla. Lisäaineena oli joka tapauksessa ihan mustalle raudalle tarkoitettu kama. Just tollanen bilteman avain oli aihio, ma vaan katkasin sen noin puolesta välistä.

Das Fette Sau

Ezmo: Ihan just noin ku kuvasit, tosin en muista langan tyyppiä, mustan raudan lankaa kuitenkin ja täyellä virralla pieninä pätkinä (Huom: 170 A:n kone). Sottailin että ei ehkä mee nii veteläks se avain jos ei liikaa saa lämpöä. Ja molemmista kappaleista tietty hioin pintaa ekaks reilusti pois. Tuota kiintoavaimen avoimen pään pintaa vasten saa laajimman kontaktin hylsyä vasten, jos et tarvi just sitä päätä käyttöön. Rohkeesti vaan, ei oo kallista vaikka menis joku vähän pieleen :). Koeponnista se vaikka ruuvipenkissä tms että kestääkö avaimen täyden momentin. Jos kestää nii laadunvalvonta on läpäisty, heh!
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Jensen

Olen mieki hitsaillut noita avaimia ja yllättävän hyvinkin on kestäneet. Ei kannata liian nopeasti jäähdyttää vaan antaa itsekseen.

ma^ko

Mä olen ihan ~30v wanhalla italialaisella ydinlankakoneella turannut avaimia yhteen ja jopa ihan onnistuneesti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ezmo

Kiitos jälleen, uskallan edetä ;).... Saas nähdä meneekö oma yritys kategoriaan, tein itse ja.......

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 06 maaliskuu 14, 20:52:15Mistäs on löytynä Suomesta noita starttimosan avaimia oikeilla kooilla?

Ainakin Gedoren maahantuojalla on tuumakoon mutkalenkit hyllyssä, pyydä paikallista työkalu- tai Fixuskauppiastasi tilaamaan sellaisia - Koivusen tuotekoodit on esim. 250-304-7/16x1/2 tai 250-304-9/16x5/8 riippuen minkä kokoiset kannat sulla siellä on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Kapteeni sika

Kerro T-Bone mistä tommosen saa ½" karalle.

Mä hain tänään moponetist 9/16" lenkin ja koitan viriä uusiks. Jyrsimellä hylsyyn hahlo ja pohjalle avain liimaten. Hylsy tukee eikä koko paketti ole hitsisauman varassa.