Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S Moottorin tunnistus

Aloittaja Kuoppis, 29 tammikuu 14, 10:13:18

« edellinen - seuraava »

Kuoppis

Tuota, varsinaista syytä ei ole muuta kuin suunnaton uteliaisuuteni. Mikäs sen kissan tappoi???

"Melkoiset kannet ja pytyt näyttäis olevan, olisi ihan mielenkiintoista tietää kenen valmistamat?" ;)

Joudun kuitenkin ikävä kyllä pyörää pilkkomaan ennen kuin saan sen katsastettua. Olen katsellut noita kansia joka suunnasta ja mitään valmistus / tunnistus merkkejä en ole löytänyt.

Natking

Varmaan kannattais ainakin tsekata puristuspaineet koneesta?
Germaaneilla kun on noita vanhoja TopGas koneita nurkissa ja jos sellanen on tyrkätty suurinpiirtein kisavireessä tonne runkoon niin saattaa tuottaa suomitoliiton bensoilla pientä kilinää.
Jos noi tehot on edes sinneppin mitä on ilmoitetuksessa niin ei varmaan ihan 10 puristeisena tuu tommosta tehoa? Kone nyt tuskin on nykymallinen kohtuuiskuinen, ainakaan tosta lohkosta päätellen. 
Mulla oli TG koneessa n.150 kaakkia, 127 kokoa ja 5'' isku. Vaati yli 15 ruttua että tuli tollasta tehoa. Toki kannet oli paskat 4-venttiilit että B1/2 kansilla olis varmaan ollu 20 kaakkia lisää...
Tässä kun on kevääseen vielä aikaa niin mä kyllä hieman availisin enenpikin konetta. Tsekkais ainakin nokan ja et on venajouset edes sinneppäin mitä nokka vaatii. Samalla vois tsekata porauksen ja iskun.
Ja tietty ensimmäisesks ohivuodot. Jo jos toi kone sattuu nyt oleen jonkun näkönen kunnon kattila niin saattaa olla varustettu plasma-moly renkailla, mites semmosten kulutuskestävyys on normi katuajoon soveltuva?

Sinuna melkein koittasin vaikkapa myydä konetta, esim mulle, ja hommata vaikka suht vakion tilalle.
Silloin menis prossatkin kohdilleen kun kone menis pelkällä lohkon vaihto prossilla?
Just trying to be different (like everyone else)

Kuoppis

Vielä kansista.

Tiukan taskulamppu rumban jälkeen löysin kansista (rocker box:n alta) merkinnän STD ja takapytyn kannesta R(ear).
Koitin kovasti googlettaa, mutta toi STD tuotti mukavia lisäsivuja :o. (STD = sukupuolitauti englanniksi, jos joku ei tiedä) Samalla huomasin pakoputken kiinnityksen oleva 4 pultilla, joista tosin on vaan 2 käytössä. Ei ole ollut varmaan 4 reikästä laippaa olemassa kun p.putket on asennettu. Mukavasti toi laippa peitti noi loput reiät. Siksi ei heti silmään osunut.

Natking, Pyörä on jenkeissä kasattu ja ajettu, sieltä hollannin kautta suomeen (germaania ei ollut muuta kuin toi myynti-ilmoitus). Puristuspainemittaus on tarkoitus tehdä heti kunhan kaveri löytää mittarin...

Kone saa olla nyt hetkan aikaa rauhassa. Sähköhommissa ihan tarpeeksi tekemistä. Edellisellä omistajalla ei ole ollut teipistä pulaa kun on noita sähköja pyörään viritellyt.

Hemuli

Tuossa sivu josta löytyy muutakin kuin visvasyylän kuvia ;D http://www.stddevelopment.com/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kuoppis

Kiitos Helmuli

Nyt tais tärpätä :D

T.Kuoppis

Kuoppis

Terve taas

Nyt on konetta käytetty dynossa säädettävänä. Onneksi vein dynoon ennen suurempia ajosuorituksia. Kone kävi ihan helv__n laihalla. Sytkä ihan metsässä ja kaasarissa oli joku virtausklöntti melkein irti :o + pientä ilmavuotoa  Se klöntti kun olisi pudonnut imukanavaan niin olis päässyt sitten tutustumaan koneeseen ihan kokonaan. Testatessa tarkastettiin noi tulpat ja nehän oli väärät. Jotkut perus herkkusienet, pitää vaihtaa 9 lämpöarvoisiksi iridiumeiksi. Ongelmana oli löytää oikean mallisia ja ei pystytty vaihtamaan tulppia enen dynoajan loppua. Mahdollisesti ainakin osaksi vääristä tulpista johtuen ei pystynyt antamaan kunnolla ennakkoa ilman kilinöitä.  No saatiin kone kuitenkin toimimaan vanhoilla tulpilla edes jotenkuten. Tehot jäi vielä yläpäästä vajaaksi. Tosin ainakin aluksi riittää meikäläiselle. Heppoja on 100 ja vääntöä 180 Nm. Kone käyttäytyy ihan kivasti. Kohtuu tasaiset käyrät ja käy nättiä tyhjäkäyntiä n.1k /rpm ja voimaa on 1.5k-5k/rpm Olen toistaiseksi tyytyväinen. Vielä on kilpiin laitto jumppaa edessä....

t.Kuoppis

Kuoppis

Morjens

Ajattelin jatkaa tarinaa....

Nyt on kone tullut tutuksi. Kone porsi viime kesäkuussa, kun piti Norrtäljeen lähteä :(

Reissun jälkeen kone purkuun ja tosiaan männistä lähti palaset. Palaset meni etupytyn venttiilien väliin -> venat vinoksi + pikku jälkiä mäntään ja kanteen.

Eli kone piti sisällään seuraavaa. Poraus 3.85'' ei 6.125'' isku 5'' palotilat 105cc,  männän "dome" 40cc
Nokka W9F. Myyjän ilmoittamat 119 cid piti paikkansa

Laskeskelin tuossa staattisen puristuksen ja se oli 15 dynaaminen puristus oli 13.04:1 Pikkusen oli amerikan pojat laittanut korkean puristuksen. Ei ihme, että välillä vähän nakutti :D

Tällä hetkellä kannet saatu koneistamosta ja uusia mäntiä teettämässä. Mäntien domea ajattelin pienentää ainakin 20 cc. Uudet puristukset olisi tällöin luokkaa staattinen 11.5 ja dynaaminen alle 10. Pitäis päästä menemään pumppubensoilla.

Jotain kuvia olen ottanut kesän mittaan. Koitan jotain laittaa tänne (jos ketää kiinostaa).

t.Kuoppis

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kuoppis - 23 lokakuu 15, 15:29:36
Eli kone piti sisällään seuraavaa. Poraus 6.125'' isku 5'' palotilat 105cc,  männän "dome" 4occ
Nokka W9F. Myyjän ilmoittamat 119 cid piti paikkansa

Poraus 6,125" ???, ehkä 4,125" ennemminkin mikä sekin jo "roteva" poraus...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kuoppis

Juu, 3,85 on se oikeampi. :D ei taida tuo 6.125 mahtua lohkoon

Kuoppis

Tuossa on muutama kuva. Männästä pala pois, kannen osumat ja tekemäni ohivuotomittari.

Kuoppis

Kattelin noita kuvia ja oli "hyvä" sarja miten mittasin palotilan tilavuuden. En ole nähnyt täällä kuvia jossa tuo olisi tehty.

1. Teipataan aukot kiinni
2. Keksitään jostain kansi johon reikä (muistaakseni maalinsekotuspöntön kansi)
3. Ruisku kehiin
4. Kansi luetettavasti tiiviiksi :D
5. Jäteöljyä mittariin

Kuoppis

6. täytetään palotilaa kunnes
7. Täynnä

Tietysti muutaman kerran uudelleen (tarkastaen)

Koneesta löytynyt nokka

Hessu

Haisee detonointivauriolta. Eikä mikään ihme, kun on noin mopo nokka. 256 astetta???

Kuoppis

Näin ajattelin kanssa itse. 15:1 ruttu kuulostaa hiukka korkealta. Nyt mun kokemus ei riitä kertomaan et pudotanko puristuksia vai vaihdan tiukempaa nokkaa? Käyttö on kuitenkin kadulle ja jos pääsis keväällä ajelee isle of man tt kisoihin ilman ongelmia.

Mitäs arvon raati suosittelee?

Ainiin jos auttaa yhtään imuvena 2'' ja pako vakio 1.85''  (ulkomuistista) täytyy tarkastaa

Pikku lisäys tähän, että max. Vääntöä olen etsimässä

Tuusulan T-Bone

15:1 kantti kuuluu dieselmoottoriin. American Joella on taipumus liioitella puristussuhteen kanssa noin yleisemminkin - ja samanaikaisesti olla nihilisti nokka-akselin ajoitusten kanssa. Kamalasti nostoa mutta vähän asteita, se tuntuu olevan muotia nykyään.

Wood W9F on 256° nokka. Kanttia pois, niin se sopii jo paremmin kokonaisuuteen. Toisaalta tommosella palotilan muodolla ja pattipäisillä männillä voisi kyllä miettiä lisääkin asteita.

Vertailun vuoksi: mulla on 96 cid shovelissa 256° nokka. Periaatteessa samanlainen hemipalotila tuplatulpilla ja pattipäiset männät. Hyllyssä odottaa asentamistaan 262° nokka.

Tosta palotilan mittaamisesta. Teetätin lasiliikkeessä sopivan kokoisen lasilevyn, jossa on reikä. Maksoi 10 â,¬. Sen liimaan vaseliinilla kansitasoon, vaseliinilla vuoraan myös venttiilit kiinni. Nesteenä oon käyttäny Sinolia. Tiedä sitten, onko oikein vai väärin, mutta ainakin oon onnistunu saamaan samoja tuloksia mittauksia toistettaessa.
Long John Stroker