Finnbikers

  • 26 Toukokuu 2020, 20:52:06
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: 4 cam Knuckle Bastard  (Luettu 4110 kertaa)

Juhana H

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
4 cam Knuckle Bastard
« : 04 Joulukuu 2013, 08:52:41 »

Eli tämmöisen UL:n ja Knucklen risteytyksenkin on joku tehnyt:
https://www.youtube.com/watch?v=7FnX-64LeWQ#t=14
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #1 : 04 Joulukuu 2013, 09:00:18 »

Laitimmaisissa tönäreissä aika huisa kulma, mitä siitä sitte seuranneekaan.

Hieno vehje.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

eeko

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 594
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #2 : 04 Joulukuu 2013, 10:19:48 »

Mahtava peli ja hienoa kalustoa tontilla.
Pajakin oli viihtyisän näköinen.
-eeko
Kirjattu

eeko

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 594
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #3 : 04 Joulukuu 2013, 10:25:23 »

Kirjattu

twinspeed

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 711
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #4 : 20 Joulukuu 2013, 13:18:44 »

Laitimmaisissa tönäreissä aika huisa kulma, mitä siitä sitte seuranneekaan.

Hieno vehje.

Siinä mielessä koomista, että yleensähän noilla nelinokkasysteemeillä on pyritty parantamaan tätä big twinien onkelmaa... Sportsterissa työntötankojen ja keinujen kulmat ovat paljon paremmat, suoremmat. Siksi nelinokkavaihtoehtoja yleensä suositaan kilparadalla.

Noita knucklen kansia pitäis ehkä modata vielä keinukulmien osalta, jotta neljästä nokasta saataisiin kaikki irti (jos nyt ylipäätään tuo kaveri tuossa haluaa saada käytännön hyötyjä mahdollisimman paljon).


Olen itse ihmetellyt, että miksi joskus aikoinaan knucklesta tehtiin yksinokkainen. Olis ollut hyvät mahkut saada moninokkainen, jos olis lähdetty jalostamaan lättistä. Tuo knucklen yksinokkaisuus on lähinnä peruja harrikan vanhoista sekaventtiilipyöristä (teknisesti). En tiedä historiasta niin paljon, että miksi yksinokkaisuuteen päädyttiin.

Onhan se big twinien työntötankojen villi järjestys toki hienon näköinen.
Kirjattu
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Hessu

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 889
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #5 : 21 Joulukuu 2013, 09:39:34 »

Eiköhän tossa ole vaan haluttu toteuttaa luomisen tarvetta. Ei tossa ainakaan mihinkään tekniseen parannukseen oo päästy.

Rystyssä muuten tönärit ainoana bigtwininä on "suorassa". Siitä on seurannut, että jokainen keinuvipu on erilainen. Mikä taas on melko kallista valmistusvaiheessa. Eli selkeä kilpapyörä.

Voisi kuvitella että yksinokkaisuus on ollut kustannustehokkuuden aikaansaannosta.
Joka tapauksessa hyvä ettei siellä ole sitä ujeltavaa hammaspyörähelvettiä niinkuin lätyskässä.
Toisaalta sama rakenne tuli sitten taas sporsteriin. Joka ymmärtääkseni oli olevinaan ns. "halpispyörä". Vai onkohan sporsterissa nelinokka rakenne sen takia, että on saatu voimapaketista kapeampi urheilullisuuden vuoksi.

Siinä muistin virkistämiseksi rallipyörän moottorin mörköversio just valmistuneena.
Kirjattu

asavolai2

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #6 : 21 Joulukuu 2013, 12:03:53 »

Mitenkä tuossa on nuita öljyputkia noin paljon?
Kirjattu

jyrggä

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #7 : 21 Joulukuu 2013, 15:51:20 »

Mitenkä tuossa on nuita öljyputkia noin paljon?

Siihen on lisätty ulkoinen paluulinja.
Kirjattu
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

twinspeed

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 711
Vs: 4 cam Knuckle Bastard
« Vastaus #8 : 22 Joulukuu 2013, 00:17:47 »

Juuh, on ne knucklessa ihan eri lailla nuo työntötangot, mitä muissa kansiventtiili-big twineissa. Onhan se niistä parhaan näkönenkin  ;D

Nelinokkasuus on sportsteriin tullut varmaan suoraa siitä, koska sportti kehitty K:sta, ja K taas on lättis, johon neljällä nokalla saadaan parhaiten venttiilit vieretysten. Siksi olen ihmetellyt, että miksei ole knuckleen kopsattu samalla tavoin neljä nokkaa bigTwin lätyistä.

Siihen, että pitävät ääntä... Eikös siellä knucklenkin nokkakopan sisuksissa ole aika paljon niitä hammaspyöriä vastatusten?  Meinaan,  että saahan niistä hiljasia, jos sopivat koot keskenään ;) Twincamiin kyllä laittoivat ketjua sekaan, että saatais hiljasta, mutta ei ollut niin hyvä idea...

Sillon joskus alkuhämärissä kun tehtiin lätysköistä kansiventtiilipelejä (esim hillclimb tai rata), niin kait ne suosi paljolti seiskapuolikkaita lätysköjä näissä kisahommissa. Tekivätkö ne sen isomman neliventtiilimoottorin twincam-sekaventtiilin alakertaan? Kyllä näin tais tapahtua. Eli tässä kyll knuckleen olis saatu malli JDH.st tai miksei JD:sta. vaiken tiedä, mit insinööri tuumi

factory DAH engine in 1929. Termed as missing link of knucklehead genesis


Neliventtiilimoottori (kasiventtiili yhteensä) perustuen JDH:n alakertaan


Editoin postia vähän , jotta muutkin sais selvää aivoituksistani.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu 2013, 00:24:52 kirjoittanut twinspeed »
Kirjattu
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."