Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin pilkkominen ja jatkojalostusprosessi

Aloittaja Antti S., 04 syyskuu 09, 00:55:04

« edellinen - seuraava »

Antti S.

Jotenkin olen aina vierastanut projektikuvien laittamista nettiin,herroille ja hulluille kun ei saisi keskeneräistä näyttää..
Tosin tällä foorumilla on asiallista porukkaa ja mopedikin valmistui tuossa joitakin viikkoja sitten, joten whatta hell.Tästä lähtee:

Lähtöpiste oli siis tämä,73' FLH(jonka ensi ja -viime esiintymisen tuossa kuosissa Hemuli varmaan muistaakin Forssan pick-nickistä parin vuoden takaa).Olin juuri saanut pyörän nippuun,moottoria en pahemmin availlut.Ja kuinkas kävikään,aikamoinen savuefektilaite tuo oli kansivian ansiosta.


Riivin ensiksi kannet irti.Ankaran v*tutuksen ansiosta tuli sinetöityä STD:n tuplatulppakansien hankinta,jota olin harkinnut jo jokusen vuoden.Kannetonta fillaria pällistellessä tuli mieleen että kerran on aloitettu,niin mennään pidemmän kaavan kautta.Eli laitos purkutuomion alle.
Koska pyörän muuttaminen jäykäksi laillisesti oli mahdollista,niin tuli visio muuttaa jäykäksi.

Ei oikein houkuttanut viedä runkoa ammattilaiselle,eikä oikein hankkia jigiäkään.Joten tuumin että Santeen weld-on jäykistys sektion hankkiminen olisi ehkä se halvin vaihtoehto.
Halvaksi se kyllä tuli,sitä ei voi kieltää.Muttei se kaiken helpoinkaan tapa ollut fillaria muuttaa jäykäksi.
Suurin ihmetys oli tuon jäykistysbiitin asennusohjeet.Ohjeiden mukaan ko. palikka olisi kuulunut hitsata alhaalta laatikon takana oleviin valukappaleisiin kiinni ja ylhäältä vastaavasti "satulaputken" yläpäässä oleviin valukappaleisiin.
Surffasin parilla sivuilla ja etsin infoa miten jenkkilän rakenteluvirtuoosit olivat vastaavan homman tehneet.
Parillakin sivustolla taisi olla kuvagalleria,jossa jampat hitsailivat palikan kiinni täysin ohjeiden mukaisesti ja migillä.Ei hyvää päivää,heitin ohjeet helvetin kuuseen ja sorvasin holkit kaikkiin putkiliitoksiin.Laikkasin ne alimmat valubiitit pois,holkitin nekin liitoskohdat ja hitsasin tigillä kasaan.Tiedä sitten miten amerikan joet henkiriepuaan arvostavat,mutta ainakaan mä en ala rakentamaan mitään itsemurhamasiinaa.
Tuo jäykäksi muuttaminen käy varmasti jigin avulla kivuttomammin.Noiden osien naittamisessa oli aikamoinen mittausrumba.Vatupassiin runko,luotilangan avulla suoruus,ristimittailua,hitsiä ja mittausrumban aloitus uudelleen..

Antti S.

Ja jatkoa edelliseen...
Runkomuutos onnistui ja stuukkikin alkoi pikkuhiljaa hahmottua.Fatbob tankkien muotoilussa on aina häirinnyt silmää se takaosan muotoilu.Pyörästä tuli melko siro edelliseen vedokseen verrattuna ja 5 gallonan tankit näyttivät kuin olisi eri pyörään kuuluneet.Tilannetta olisi ehkä saanut paikattua hommaamalla 3,5 gallonaiset tilalle.Silti niissä olisi ollut se takapään ärsyttävä muoto tallella,joten ei muuta kuin rälläkkä taas karvaiseen käteen..
Leikkasin molemmista tankeista kolmion mallisen viipaleet pois ja homma vaikutti helpolta kuin karkin syönti.Oikean puoleinen tankki otti aika pahasti kiinni takimmaiseen venttiilikoppaan,mutta siitä selvisi naputtelemalla takaosaa kaarevammaksi.

Takalokasuoja on ebaysta löydetty aihio,jonka muodot ovat samat kuin 34-36' mallin fordin varapyöräkotelon kiinnityspannassa.Ainoastaan aineen paksuus on tuhdimpaa kuin hopissa oli alunperin.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 04 syyskuu 09, 00:55:04Ei oikein houkuttanut viedä runkoa ammattilaiselle,eikä oikein hankkia jigiäkään...

Mitä se oikein höpisee, kuvissahan näkyy ihan selvästi jigi - ei sen tarvitse tuon monimutkaisempi olla, kunhan on paikka johon rungon saa tukevasti kiinni ja pääsee mittailemaan. Kyllä se olisi varmasti kestänyt alkuperäisten ohjeiden mukaankin asennettuna - ei noilla kuitenkaan ammuta - mutta nyt on kieltämättä parempi. Ne ohjeet on vaan tehty sitä silmällä pitäen että jengi haluaa aina päästä mahdollisimman vähällä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Valitan OT:ta mutta ostikkos tuon laitteen Custom Worksilta Daytonasta? Jos kyllä niin sitten oltiin samalla reissulla.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 09, 08:53:25
Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 04 syyskuu 09, 00:55:04Ei oikein houkuttanut viedä runkoa ammattilaiselle,eikä oikein hankkia jigiäkään...

Mitä se oikein höpisee, kuvissahan näkyy ihan selvästi jigi - ei sen tarvitse tuon monimutkaisempi olla, kunhan on paikka johon rungon saa tukevasti kiinni ja pääsee mittailemaan. Kyllä se olisi varmasti kestänyt alkuperäisten ohjeiden mukaankin asennettuna - ei noilla kuitenkaan ammuta - mutta nyt on kieltämättä parempi. Ne ohjeet on vaan tehty sitä silmällä pitäen että jengi haluaa aina päästä mahdollisimman vähällä.


No joo,kaipa se jossain määrin jigin määritelmän täyttää,mutta mun mielestäni tuo on enempi työtaso kuin  runkojigi.Jigi olisi siinä mielessä fiksumpi keksintö että takapään elämisen lämmön ansiosta saa paremmin kuriin.Tottahan tuo on ettei noilla ammuta,mutta mieluiten koittaa tehdä mahdollisimman suoran ja kestävän.Metallimiehen silmin tuo alkuperäinen ohje vaikutti melko hurjalta,saattaahan se kestääkin ja varmasti pääsee helpommalla.Mutta kuten sanottua,mieluiten duunaa siitä mahdollisimman lujan.Eipä tarvitse iltalehtien yms.paskalehtien herkutella kuinka vaarallisia rakennetut moottoripyörät ovat liikenteessä mahdollisen rungon ratkeamisen ansiosta...

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: flhx - 04 syyskuu 09, 09:18:57
Valitan OT:ta mutta ostikkos tuon laitteen Custom Worksilta Daytonasta? Jos kyllä niin sitten oltiin samalla reissulla.

Sä olet jo toinen viikon sisään joka aprikoi samaa.Myös ko.matkan järjestäjä epäili samaa että on Floridan tuontia tuo fillari.
Samalla reissulla oltiin,ostin tosiaan 72' shovelin viime vuonna Custom Worksilta ja mopedi on edelleen perheessä.Nimittäin velipojan omistuksessa,meillä kun oli diili että ostan halvan big twinin mikäli vaan tulee vastaan.
Tuon oman ostin JepJepiltä vuonna 2002,on siis ollut omistuksessa melkein koko tämän vuosikymmenen...

Antti S.

Ja lisää askartelukuvia.
Seuraavaksi nikkaroin öljytankin.Samalta hemmolta joka myi lokasuoja aihion,löytyi myös valmiiksi painosorvattuja öljtankkiaihioita,elikäs hitsaamattomia tankin puoliskoja.
Myönnetään,luovuuspisteet 0 tuon öljytankin tiimoilta,mutta tykästyin tankin päätyjen muotoon.

Akkukotelon askartelin myöskin,ajatuksena oli saada kaikki mahdollinen sähköheebeli,virtalukko,releet,sulakkeet yms.mahdollisimman lähelle toisiaan,ei tarvitse kiskoa metritolkulla piuhoja pitkin pyörää.Akkukotelon päädyt ovat hot rodeissa käytettyjä jännitteensäätimen  suoja/koristekoteloita,joita joutui hieman modaamaan että sopivat.

Rivoitetun enskakopan löysin myöskin jenkkilän päästä.Ruotsissakin joku noita tekee,mutta ovat ainakin mun mielestäni hieman suolaisen hintaisia.Raakaversiohan tuo oli,mutta "pienellä" kiillotuksella sai hieman fiksumman oloisen.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 04 syyskuu 09, 15:24:54
Samalla reissulla oltiin,ostin tosiaan 72' shovelin viime vuonna Custom Worksilta ja mopedi on edelleen perheessä.Nimittäin velipojan omistuksessa,meillä kun oli diili että ostan halvan big twinin mikäli vaan tulee vastaan.
Ihmettelinki että toi sun nimi vaikutti tutulta kun jossain täällä jupistiin jotain floridajuttuja joihin vastailit. Ok, nyt selvis ja iteasias muistanki nyt että mainittit Daytonassa että se C Worksin laite oli sun veljelle tulossa, toivottavasti sekin kohta radalla vaikka hieman taitaa puuhaakin olla...

No, se niistä nostalgialöpinöistä. Tuosta bensatankista, täsmälleen sama mikä muakin on noissa liemikiuluissa häirinnyt on näköjään sullakin silmään ottanut. Mulla on pannussa aikoinaan ollu eka 5g ja sitte 3,5g pöntöt ja molemmissa olen katellut samaa kun säkin. Ongelmana vaan ollut se että en oo metallimies joten modaaminen jäi väliin. Nyt on tuossa nurkassa olevassa panhead osaläjässä tosin Sportyn tankki joten ei häiritte enää silmää kun noi isot tankit roikkuu seinällä...

Hyvältä näyttää toi jäykistetty shoveli, lisää kuvia kehiin.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Antti S.

#8


Lainaus käyttäjältä: flhx - 04 syyskuu 09, 17:16:05
Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 04 syyskuu 09, 15:24:54
Samalla reissulla oltiin,ostin tosiaan 72' shovelin viime vuonna Custom Worksilta ja mopedi on edelleen perheessä.Nimittäin velipojan omistuksessa,meillä kun oli diili että ostan halvan big twinin mikäli vaan tulee vastaan.
Ihmettelinki että toi sun nimi vaikutti tutulta kun jossain täällä jupistiin jotain floridajuttuja joihin vastailit. Ok, nyt selvis ja iteasias muistanki nyt että mainittit Daytonassa että se C Worksin laite oli sun veljelle tulossa, toivottavasti sekin kohta radalla vaikka hieman taitaa puuhaakin olla...

No, se niistä nostalgialöpinöistä. Tuosta bensatankista, täsmälleen sama mikä muakin on noissa liemikiuluissa häirinnyt on näköjään sullakin silmään ottanut. Mulla on pannussa aikoinaan ollu eka 5g ja sitte 3,5g pöntöt ja molemmissa olen katellut samaa kun säkin. Ongelmana vaan ollut se että en oo metallimies joten modaaminen jäi väliin. Nyt on tuossa nurkassa olevassa panhead osaläjässä tosin Sportyn tankki joten ei häiritte enää silmää kun noi isot tankit roikkuu seinällä...

Hyvältä näyttää toi jäykistetty shoveli, lisää kuvia kehiin.

Yllättävän pienellä työllä tuo veljen fillari saatiin radalle.Ihmettelen itsekin että miten se oli mahdollista,varsinkin kun miettii kuinka ruokottomassa kondiksessa koko pyörä oli.
Kytkin oli aivan paska,en ole missään nähnyt niin heikkoja levyjä.Yläkerran tiivisteet meni vaihtoon myös,noiden operaatioiden jälkeen veli sitten ajoikin viime kesänä 10 000 km.
Tämän vuoden saldo ei sitten ollutkaan kuin n.5000 km,alakerrasta alkoi kuulua epämääräistä kilkatusta ja ajokausi oli pakko keskeyttää.Ilmeisesti kiertokangen laakerit alkoivat olemaan tiensä päässä....

Mutta asiaan:

Tuon rivoitetun enskakopan ansiosta oli astinlaudoista luovuttava,tulin siihen tulokseen ettei  saa enskan puolelle astinlautaa mitenkään asiallisesti viritettyä.Ei muuta kuin jalkatappeja suunnittelemaan.
Nurkkiin kun on kertynyt kaikenlaista sälää,niin uhrasin yhdet huonokuntoiset hallintalaitteet.Hyödynsin lähinnä akselit niistä.Muoviset puslat meni vaihtoon ja sorvautin pronssiset tilalle.
Ajoasentoon olen tyytyväinen,tapit tulivat just siihen mihin pitikin ja karvan päälle 170 cm pitkän pygmin kelpaa ajella.

Takajarruksi hommasin Flyriten ratasjarrun,moni onkin sitä ihmetellyt että mikäs tuo on?
Ei vissiin ole siitä yleisimmästä päästä näillä leveysasteilla...

Tankkien väliin väsäsin paneelin,johon sai kaiken oleellisen kiinni:
Pitkien katkaisin,öljynpainevalo ja starttinappula.

Antti S.

Eipä kai siinä sen ihmeellisempiä projektikuvia tule mieleen,eli nyt voikin laittaa esille pari kuvatusta millainen kapine tuosta tuli.
Muutoskatsastus sujui ilman mutinoita.Melko vähäisiä lastentauteja on toistaiseksi ilmennyt,öljyt ovat toistaiseksi pysyneet koneen sisäpuolella ja savuefektikin hävisi uusien kansien myötä.Kytkimeen en ole täysin tyytyväinen,mutta kohta onkin useampi kuukausi aikaa funtsia miten sitä saisi parannettua...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 05 syyskuu 09, 00:27:23
Kytkimeen en ole täysin tyytyväinen,mutta kohta onkin useampi kuukausi aikaa funtsia miten sitä saisi parannettua...

Tuliko mitään päivityksiä??
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 helmikuu 10, 19:11:21
Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 05 syyskuu 09, 00:27:23
Kytkimeen en ole täysin tyytyväinen,mutta kohta onkin useampi kuukausi aikaa funtsia miten sitä saisi parannettua...

Tuliko mitään päivityksiä??

No,palikat on jo hankittu muttei asennettu vielä.
Hommasin pidemmät laakerit piikkisialle,sen orkkis tyylisen laakeri"häkin" tilalle,lisäksi hyllyssä odottelee asennusta Tamer-setti.
Ajatuksena oli runtata nuo paikalleen talviloman aikana ja muutenkin parannella hiukan yhtä sun toista paikkaa.Mutta ennen tuota tarvii poiketa Bike weekillä ja kiertää jokunen swappi,jos vaikka löytyisi jotain "uutta" ryönää shoveliin 8)

Antti S.

Näyttää pahasti siltä että noista pitkistä laakereista löytyi lääke kytkimen temppuiluun,ainakin reilun 60 km testilenkin perusteella joka tuli suoritettua viime lauantaina.Kunhan kelit hiukan paranee,niin kaipa se lopullinen selvyys asiaan tulee kun saa enempi kilsoja tauluun.

Menee melkein offtopicin puolelle,mutta jossakin vaiheessa oli epäilystä että olisin juuri oman fillarin uittanut rapakon takaa.Mutta veljellehän tuo vuotta vanhempi yksilö meni,eikä omaan käyttöön.
Veli sai omankin mopedin nippuun,joten laitetaan sen kunniaksi kuvatusta kehiin.

Antti S.

Aika vähäistä on ollut fillarin kanssa pelaaminen talven aikana,sisäisen sulo vilenin ansiosta tuli sorruttua autoprojektiin ja lähinnä sen kanssa on aika/raha hukattu.Tuo Edsel taka-alalla ei ole se mun rahareikäni ;D
Kaivelin mopedia naftaliineista ja pientä updeittausta tuli tehtyä viikonloppuna:



Tosin ratasjarru oli hieman juntturissa,joten tuon takarengastuksen joutui vielä ottamaan irti.
Melkein koko viime vuosikymmenen nuo fättärin vanteet olivat alla,saa nähdä kyllästyykö nykyiseen rengastukseen nopeammin.
Luulisin että sivutuuli puree vähemmän noihin uudemman homosoffan kiekkoihin kuin fatboyn vastaaviin.

flhx

Hieno on fillari. Ite tykkään noista touringin kapulavanteista, on harvinaisen hienot vakiovanteiksi. Mulla on yks sarja, etuvanteen jo pari vuotta sitten vaihdoin Street Glideen ja takavannetta harkittin pannariin. Taitaa kuitenkin mennä sekin tohon Gliden alle, vaikka ei sieltä laukkujen alta hirveästi näykään...Kattoo jos seuraavalta amerikan turneelta vaikka löytys takavanne niin vois harkita pannuun sovittamista...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.