Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hankaava ääni enskan puolella kovemman ajon jälkeen

Aloittaja twinspeed, 15 syyskuu 13, 13:02:58

« edellinen - seuraava »

twinspeed

Niin, tällasta on esiintynyt. En ole liikaa stressannu, kunnei ääni ole kova eikä pahan kuuloinen, enkä edes tiedä voisko se olla enempi ominaisuus kuin vika.

Ääni esiintyy kovemman ajon jälkeen ja kun hiukan matalammilla kierroksilla alkaa hilaamaan vauhtia isoimmilla vaihteilla. En tarkoita mitään taajamavauhdista vitosella sataseen, vaan jos kahdeksastakympista alkaa vitosella rutistamaan vauhtia ylemmäs, eikä vaihda neloselle. Sama rahiseva ääni tulee nelosellakin, kun vauhtia on noin kuuskymppiä ja siitä kaasua vääntämällä vauhtia lisää. 

Aattelin nyt kuitenkin kysästä, kun ääni kuitenkin ihmetyttää enkä viittis avata enskaa, koska just abaut kuukausi sitten tuli vaihteisto-/enskaöljyt vaihdettua.

Vähän oli liikaa väljää enskaketjussa ja kiristin sen aika tarkkaan puoleen tuumaan.


Ajattelin että jos se kiristimen laahan olis loppu, mutta eräs harrikkamies olis sitä mieltä, ettei laahain voi olla kulunut vielä 20 000 kohdalla. No, olen kyllä edelleen siinä uskossa, että voisi se laahain olla kulunut... Olisko jollain tietoa tai samankaltaisia ongelmia esiiintynyt? Vai onko normaalia ääntä siitä, että kovemman ajon jälkeen öljyt on hiukan ympäri lootaa ja siksi ketju äännähtää?

Voihan tuo ääni muualtakin tulla, mutta vaikuttais kuuluvan enskasta.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ma^ko

Ettet vetänyt enskaa hieman turhan tiukalle, kai pyöritit useamman kerran ja tsekkasit?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

HillyMan

Sama homma meikällä shovelissä, jos liian isolla vaihteella yrittää vedättää. Omasta mielestäni se tulee laatikon laakerista/tukilaakerista jos siellä edes sitä on. Laatikosta tulee ölpät ulos stefasta joten sekin kielii laakerivikaa. Mulla kuuluu myös sama "laakeriääni" jos käy vapaalla mutta kun painaa kytkimen pohjaan niin se loppuu. Ja myöskin ääni kovempi kun paikat lämpiää eli pidemmän ajon jälkeen.

twinspeed

ma^ko, ääni tuli jo ennen kun kiristelin ketjua ja vaihdoin uudet öljyt. Yritin noilla toimilla korjata tuota äänen lähdettä. Enkä kyllä usko, että ketju voi liian tiukassa olla, koska säätöväli on 3/8" - 1/2" ja mulla varmaan yli 1/2 tuumaan se tuli jätettyä varmuudeksi.

Se tuossa äänessä vielä on hassua, että se tulee tosiaan kovaa ajamisen jälkeen. Jos päästelen jonkin aikaa 120km/h tai yli, niin on varma, että ääni tulee tämän jälkeen kevyestä vedätykssestä. Kun olen hetken ajellut hiljempaa, asia tasoittuu, eikä ääntä enää tule. Mitään hirmuisia vedätyksiä en ole edes testaillut. Tuo ääni kun saattaa tulla kovan ajon jälkeen jo siitä, että ajan vitosella pieneen mäkeen 80 lasissa

Olen miettinyt, että kokeilisinko laittaa lisää öljyä laatikkoon?

Laatikko alkaa kyllä automaattisesti vähentämään öljyn määrää huohotuksesta, jos sitä lisää liikaa. Tossa pyörässähän oli aluksi hiukan ronskisti öljyä laatikossa, ja öljyä saikin putsailla swingin päältä ja muualta ajon jälkeen. Pidensin silloin hiukan sitä huohotusletkua, että tekee kiepin moottoriöljysäiliön vierestä alas swingin akselin viereen.

Täytyy ehkä ottaa tuo pidennyskin kokeeksi pois. Jos se jotenkin häiritsee laatikon huohotusta, eikä öljyt ei pääse voitelemaan enskaketjua kunnolla kovemman ajon jälkeen.

Öljyn pintaakaan en ole tarkastanut, koska rohinaa kuului heti öljynvaihdon jälkeen (plus tarkastus on aika vittumaista sportsterissa). Tuollainen jenkki-quartti pitäs olla täsmälleen oikea määrä vaihteistoöljyä. Ja laatikkoöljyn laatukaan ei pitäs olla onkelma, kun siellä on redlinen siniharmaata sisällä.


Sitäkin pohdin tuossa, että eikös lähellä vuotta 2000 valmistetuissa twincameissa ollut jotenkin huonolaatusta nokkaketjun laahaimia (vai oliko ketju liian teräväreunainen?)...? Oliskos näissä samanaikuisissa sporteissa sitten mahdollisesti samaa vikaa enskankiristimissä...?

Tämän tueksi en ainakaan googlesta löytänyt mitään. Jossain sportissa oli kyllä ollut jokin ongelma juuri enskaketjun laahaimen kanssa ja ääntä oli sekin päästellyt.


Ei tuo ääni sinänsä minua haittaa. Olen vaan miettinyt, että jos siellä syntyy kovasti metallipurua, niin siitä voi pitemäällä aikavälillä olla haittaa vaihdelaatikossa.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ma^ko

Sportyt o mulle hieman vierait, mut ainaki BT:n viislovinen tykkää ruveta jollottaan jos huonot öljyt ja ajaa sen kuumaks.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

Viisvaihteisessa sportsterissa monesti mystiset vetopuolen äänet johtuu löystyneestä eturattaan/hihnapyörän mutterista. Sen alla on semmonen spaceri joka normisti on yhtä puuta viitosvaihteen pääakselin rattaan ja eturattaan kanssa. Jos mutteri löystyy, stefa saattaa pidellä sitä spaceria paikoillaan ja se sitten vinkuu pyörivää ratasta vasten. Rohina ja napse myös voi lähteä tästä syystä. Kannattaisi siis ihan ensiksi se tarkistaa.