Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

71 rautapää, koneen äänet vol 999...

Aloittaja Nakkeus, 26 elokuu 13, 14:10:14

« edellinen - seuraava »

Nakkeus

Noniin, ongelma on seuraava ja apuja tarvis. Ostin pyörän alkukesästä ja aina ajellessa ääntänyt jonkin verran. Nyt ääni kuitenkin pahentunut siinä määrin että ei uskalla enää ajella. Kuuluu siis tuollainen nakuttava ääni, kierroksilla ajettaessa meteli on infernaalinen. Koittanut ääntä paikallistaa mutta hankalaa tuntuu olevan, naapurinukkokin kävi vinoilemassa että mitä se täällä letku korvasssa pyörii, eikö amerikan ihme toimi. Kusipää.
Tuntuisi kuitenkin tulevan sylinterien yläkerrasta, ei voi varmaksi sanoa kummasta. Venttiilit säädetty ohjeen mukaan kahdesti, öljy kiertää ( otin suodattimen pois ja katsoin täyttöaukosta), ensiöketjussa 13mm vapaata liikettä (toleranssissa?), tankin pultit kiinni ja männän renkaat ehjät.
Koittanut viikon verran täältä foorumiltakin tuota syytä kaivaa mutta nyt loppuu kyllä keinot. Eilen purin sylintereitä myöten kaikki pois, venttiilinkopissa tuntuis olevan kaikki paikallaan, samoin kansissa. Karstaa kansissa kylläkin perkeleesti. Liitteenä video kyseisestä äänestä, kaikki apu varsin tervetullutta. :) Ajellakin kerkeis vielä tälle kesää kunhan sais kuntoon prkl...
Rautapää kilkattaa

Jack

outo kalkatus kuului ihan videon alussa, tai sit mä vaan luulen.

Mitä tosta nyt kuuli ja selvää sai, kuullosti toi venakoneiston rallatukselta...videotohtorointi on aina hitusen haastavaa.

Onko saundi aina samanlainen vai lisääntyykö se kun kone lämpiää?
Flatheads!!!

Nakkeus

Juu tuosta alusta sen ehkä kuulee selvimmin. Samanlaisena tuntuis pysyvän kun lämpenee, itsekin sen tuonne venttiilikoppien sisään paikallistaisin, ehkä. Ajaessa ja kierrosten noustessa ääni tulee suoraan syliin tankin ja penkin välistä.
Joku oli joskus korvannut nuo keinuvipuakseleiden(?) jouset jollain holkeilla, Voisko olla niistä? Jouset kylläkin tuntuu kaikki yhtä kireiltä ( tai löysiltä) kun peukalolla vipuja painelee... ???

Hemuli

Kyllä tuo venttiilikoneiston mekkalalta kuulostaa. Jos ne holkit on oikein tehty niin ei se niistä lähde, olen itsekin korvannut oman rautapään keinuvipuakselien jouset sellaisilla. Niiden mitoituksessa saa vaan olla tarkkana ja niihin pitää sorvata olake sisäpuolelle että osat osuu oikeille kohdille. Kun vippa-akselipaketti on ruuvattu kasaan niin keinuvivulle olisi hyvä jäädä noin 0,2 mm päittäisvälys.

Väljät vippa-akselit pitää mielenkiintoista ääntä mutta sekään harvoin noin kova, ennemminkin pieni tikitys. Puhut venttiilijousien painamisesta PEUKALOLLA :o? Ei ne nyt sentään niin löysät saisi olla... Yksi mahdollinen metelin lähde on venakoppaan osuva keinuvipu, näin saattaa käydä jos venttiiliseetit on kairattu muutaman kerran liikaa sen sijaan että oltaisiin vaihdettu irtoseetit. Joskus näkee käytetyn kahta venakopan tiivistettä päällekkäin väliaikaisvirityksenä. Tehdasmanuaalissa on mitta kuinka paljon venttiili saa tulla ohjurista yli ennen kuin pitää laittaa seetirenkaat.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Nakkeus

Tuotatuota, keinuvipuakseleissa on siis tällä hetkellä jouset, ei holkkeja. Sitä tuossa koitin selvittää että voiko nuo kyseiset jouset siis korvata holkeilla, näitä kyseisiä jousia painelin peukalolla, en suinkaan venttiilin jousia. :) Siellä muuten näytti olevan tuplajouset ( venttileissä). Pitääpäs tutkia tuota seetiasiaa...

Hemuli

"Joku oli joskus korvannut nuo keinuvipuakseleiden(?) jouset jollain holkeilla, Voisko olla niistä?"

Ilmeinen väärinymmärrys, sattuuhan näitä. Mutta kuten sanottu, ainakin omassa projektissani olen käyttänyt holkkeja jousien tilalla mutta sinne ei voi ihan mitä tahansa prikkoja laittaa. Vähän kun niitä akseleita ja vippoja sovittaa paikoilleen niin ymmärrät mitä tarkoitan. Löysin jopa kuvan omasta sovelluksesta.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Nakkeus

Joo oli meikäläiseltä vahän huonosti artiguloitu, sorry.  Pitää katsoa jos sinne nuo holkit laittais, saako nuita valmiina jostain? Tosiaan tuo seetiasia rupesi askarruttamaan, itsellä vain tuo servicemanual mistä tietoa en löytänyt, repairmanual vasta tilattu. Ei kukaan sattuisi muistamaan ulkoa tuota Hemulin mainitsemaa mittaa?

Hemuli

Ainakin omassa moottorissa jokainen holkki piti mitoittaa erikseen paikkaansa. Eipä noilla varmaan oo juuri merkitystä toiminnan kannalta, maailmassa on kuitenkin kymmeniä tuhansia rautiksia jotka toimii mainiosti niillä jousilla. Itselläni nyt sattui olemaan vapaata aikaa ja halu tehdä tuollaiset - tietysti mahdollisuus sorvin käyttöön auttoi...

Käväisin tallissa hakemassa rautiksen manuaalin, tuossa se mitta. Se otetaan siis venttiilinohjurin olakkeen päältä venttiilin päähän ja on sama kaikenikäisissä rautapäissä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Nakkeus

Kiitoksia, pitääpäs mittailla. toivottavasti ei tuu koneistamo reissu... :(

Joe Cool

Mikäli tunnistin ko. pyörän kuvasta oikein (ei noita '71 niin hervottoman paljon kai kuitenkaan ole), niin olen nähnyt kuullut ja koeistunut tuon pyörän 2012 alkukesästä. Silloin se kyllä kävi nätisti ja silloinen omistaja kertoi siihen tehdyn täyden koneremontin ihan tunnetussa pajassa.

No täydellisiä remonttejakin on tietysti monenlaisia... Ymmärtääkseni tuolla ei ole kyllä paljon sen jälkeen ajettu, sillä jos se on sama pyörä, se on ollut oikeastaan koko ajan myynnissä.

Raimo-Raato

Kun yläkerta purettuna niin nyppäsehän nyt ainakin nostajat vielä ylös ja tarkista rullien kunto. Yleensä nostajien rullien pettämisestä seuraa kyllä epämääräistä kilahtelua eikä säännöllistä. Ja ehkä venoja säätäessä huomais sen myös. Mut samahan ne on tuossa samalla tarkistaa kun eihän tuota ikinä tiedä.
A.K.A. Rambe

Nakkeus

Tosiaan koneremontista oli myyjän kanssa puhetta. Homma oli mennyt niin että kaveri jolta pyörän ostin oli saanut sen vaihdossa johonkin veneeseen. Hällä isellä oli softail käyttöpyöränä joten ei ollut rautiksella paljon ajellut. muutaman kilsan lenkik heittänyt silloin tällöin.  Edellinen omistaja oli kertonut että koneeseen oli 5 tkm sitten vaihdettu männät ja kone olisi laakeroitu. Mietin vaan tuota mäntien vaihtoa, lienee oletettavaa että pytyt olisi tällöin myös porattu. Männån halkaisija on nyt 75,jotain mm työntömitalla pikaiseen mitattuna.

Nakkeus

No niin, vika ehkä löytyi. Takapytyn pakoventtiili on 0.5mm liian syvällä kannessa. Lisäksi kyseisessä keinuvivussa on jälki, taitaa olla vipu osunut tuohon venttiilinlautaseen. Ajattelin että koittais nyt alkun laittaa tupla venttiilinkopan tiivisteen ja jos tuo ääni häviää niin tietää ainakin mistä johtui.

Hemuli

Aika huonoa tuuria jos noin pienellä heitolla ottaa kiinni. Paljos Rambe niissä mun kansissa tuli venat yli ::)? Taisin kyllä laittaa tuplat tiivisteet viimeisen seetihionnan jälkeen...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 elokuu 13, 22:37:37
Paljos Rambe niissä mun kansissa tuli venat yli ::)? Taisin kyllä laittaa tuplat tiivisteet viimeisen seetihionnan jälkeen...

Ei kyllä pysty enää tarkkaan muistamaan mutta oliko kolmen millin kieppeillä.
A.K.A. Rambe