Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Nostajan "suojan" öljyvuoto, o-rengas vai silikooni

Aloittaja Willye, 04 elokuu 13, 11:10:13

« edellinen - seuraava »

Willye

Hei

Vasta-alkaja kyselee että millä konstilla saan nuo nostajan "suojien" alapäät pitämään öljyä.
Näytti olevan alkuperäisessä o-renkaalla, vaihdoin ne, ei vaikutusta. Nyt kävin paikallisesta siniset silikooni renkaat jotka ei ainakaan minun mielestä sovi millään paikalleen?  Mikä siis olisi helppo konsti näin ajokaudella saada öljynholvaus kuriin?
- don't let the system get u down -

Willye

Niin ja pyörä on -81 FXWG, uitettu jenkeistä pari vuotta sitten.

Kapteeni sika

Jos on kovat nostajat niin nostajapesien öljykanavien tulppaus.

Muistaakseni tuon ikäiseen kuuluu o-renkaat mut kyl mun mopoon laitettiin siniset silikonit. (myös -81)

Tulppasin kyllä ne kanavatkin muutama viikko sitten.

Kapteeni sika

...jos tarkoitat ettei ne klipsit sovi paikoilleen niin mä lyhensin omia useemman millin, vieläkin on ihan vitun tiukat.

Willye

Taitaa olla hydrauliset??? ... noissa alapuolen suojissa o-renkaille semmoset "huullokset",  muutaman minuutin (tunnin!) mietiskelyn jälkeen meinasin vetästä ne rälläkällä pois jotta silikoni-tiivisteet mahtuu ja lyhentää noita klipsejä...

Onnistunko jotenki selvittämään ilman suurempia purkuja että onko nostajat hydrauliset vai kovat?

Aikasemman o-renkaiden vaihdon yhteydessä ruuvasin nostajat samoihin säätöihin kuin oli ennenkin ja vielä on toiminut, tietysti ois fiksua nyt selvittää et mitkä nostajat on paikoillaan.

Sytkä on myös mysteeri, näyttäis olevan kärjetön mutta valmistajasta ei oo tietoa joten säätämiseen ohjeet hukassa? Apuja?

Willye

Kiitos, pitääpä huomenna ruveta katsastelemaan josko sais vuodot kuriin.

Willye

Tuon videonpätkän katsoneena taitaa olla omassani hydrauliset nostajat, nyt kuitenkin (ilmeisesti) tuo öljyvuotojen syy (ainakin yksi) on löytynyt. Edellinen omistaja oli onnistuneesti tulpannut huohottimen, tulpan poiston jälkeen muutama ajolenkki tehtynä ja vuodot kurissa.

Kapteeni sika

Juu kyl ne paineet jostain ulos tulee. Laita siihen nippaan letku, toinen pää johonkin laatikon alle, sivuun suunnattuna. Kyl se vähän välillä voi räkiä öljyä.

Willye

joo, itse asiassa letkukin oli paikoillaan, letkun päässä pultii ja klemmari. nyt letkun pää auki, meinasin tuohon jonkimmoisen pikku suodattimen asentaa päähän?

ja kiitos

Kapteeni sika

Ei kandee laittaa sutia. Öljysumu ja maantiepöly tukkii sen ja tulee samat ongelmat. Eri asia jos putsaat sen säännöllisesti.

Olen ymmärtänyt että kun sovelis on ajoitettu huohotus niin sutia ei tarvi koska letkuun ei tule imua, ainoastaan puhaltaa ulospäin. Mut muutama viikko sit joku selitti sovelivoorumilla että itse asiassa huohotukseen tulee pieni imu mut pulssi on niin lyhyt ettei se ehdi imeen koneeseen mitään kun isompi "puhalluspulssi" hönkii taas ulospäin. Edellyttäen et nipassa on letku. Huohotusrattaassa on pienempi reikä joka sen imun tekee, en muista sen tarkoitusta.

Willye

ok, jätän suodattimen siis pois. voi olla minun huolettomalla pidolla että jää puhdistamatta.

letku nyt laatikon takana, poikittain...

etelahelsinki

Hup,
Kaverin 1500+ kuutioinen (93-96")panshovel aiheutti hämmästystä.
Konetta purettaessa jakopäästä löytyi pölyä/pientähiekkaa tilassa minne
letku johti, ja 30-40cm letku ilman suodatinta.

Nämä stroukkerit kuitenkin huohottavat vakiokonetta enemmän.
Mutta laittaisin kyllä jokaiseen koneeseen suodattimen, varmuuden vuoksi...

Ile

Spöke

Jos jakopäästä löytyy kakkaa, joka on peräisin huohotinletkusta, on syytä olettaa, ettähuohottimen ajoitus on perssiillään. Stroukerissa huohottimen ajoitusta muutetaan pirraamalla lohkon aukkoa ohjeen mukaisesti pidemmäks. Ei se letku sutia tarvii.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

^juu mäkin oon ymmärtänyt että se huohotusrattaan ajotusmerkki pätee vaan Stock-koneeseen.