Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Delphi Ion sense knocking control ja sytytystulpat

Aloittaja SanttuS, 25 heinäkuu 13, 20:19:03

« edellinen - seuraava »

SanttuS

Höpöhöpö juttujako?
Mulla 2002 TC, jossa rupes vikavalo syttymään ajaessa, etenkin reippaitten kiihdytysten jälkeen. Valo sammuu kun virrat käyttää pois. Tosin ilmoittaa käynnistettäessä, että joku vikakoodi on muistissa.
Postissa on vasta tulossa laite, jolla vikakoodeja saa luettua, joten seuraava on puhtaasti spekulointia...

Delphin systeemissähän on sisäänrakennettu nakutuksen tunnistin, "ion sense", joka toimii tulppien kautta. Erillistä fyysistä nakutusanturia ei moottorissa ole.

Delphi Ionized Current Sensing Ignition Subsystem features direct in-cylinder measurement of combustion quality. It uses conventional spark plugs as "in cylinder" sensors for combustion quality. The Delphi ion sense ignition subsystem also offers more precise misfire detection (determined by combustion results instead of speed calculations) and more accurate knock detection (measured by combustion signal not engine vibration). In the ion sense ignition subsystem, the igniter, bias and buffer circuits are fully integrated and encapsulated in the coil as one unit. The ion sense ignition subsystem enables continued development of future functionality and advanced features such as:
Location of peak pressure (LLP)
Cold start compensation
Dilution control
Pre-ignition detection


Voiko olla niin, että vain ja ainoastaan alkuperäiset tehtaan sytytystulpat, puola ja tulpanjohdot mahdollistavat systeemin täydellisen toiminnan?
Mihin toi "ion sense" perustuu? Tulpan vastukseen?
Ainakin mulla vaikuttaisi siltä, että tulppien vaihto NGK:sta HD:n tulppiin teki sen, että vikavalo ei enää syty. Kuulostaako hullulta?
Lisäksi käynti mielestäni pehmeni kaikin puolin ( vähemmän ennakkoa? ).
Vikakoodi on siis systeemin muistissa, joten palaan tähän aiheeseen vielä tuonnempana.


Edit - tässä lisää tulpista:
http://www.hdtalking.com/engine_fuel_and_exhaust/43634-stock_6r12_plugs-2.html

ion sense -selitystä:
http://www.hdforums.com/forum/engine-related/8861-tc-ion-sensing-detection-explained.html

tulppien resistanssista ja ion sense:
Issue resolved - The text below is an extract from a reply by a Delphi Engineer to me which validates my own findings.

"Regarding the OEM Champion plugs the resistive element that they use is not a resistor; it is a semiconductor suppression element. The effective resistance is specified to be 6k-15k. Furthermore, there is a fairly strong negative temperature coefficient, so the resistance decreases at normal operating temperature. In my experience, I have typically seen it in the range of about 2k-5k when the engine is running.
Note: Because the suppression element is not a resistor, it cannot be reliably measured with a conventional ohmmeter. The resistance of the element must be measured in an apparatus that provides 1000V pulses (per conversation with a Federal Mogul engineer).
You made it clear that this is all the information you wanted. However, if you want some insight into the ion sense system and related trouble codes, you may read on.
With regards to ion sensing, there is absolutely nothing magic about the Champion suppression element. Any trouble codes that you encounter have nothing to do with the resistance of the spark plug. Our circuit is designed so that we can tolerate a very wide range of resistances. We can easily operate with spark plug resistances from zero to 20k.
The ion current that we measure is in the range of 0-50 microamps. To avoid ion sense related trouble codes, you must have perfect continuity from the ignition coil to the spark plug tip. We have trouble codes P1353 and P1356 (front and rear cylinder, respectively) that are detected if we see no ion current under high speed/load conditions (where the ion current should be strongest). These codes will detect an open circuit in the ignition secondary circuit.
Additionally, we have trouble codes P1357 and P1358 (front and rear cylinder, respectively) that are detected if we see excessive noise on the ion signal. The intention of these codes is to detect an intermittent terminal.
We went through a lot of evaluation of spark plug wire terminals in order to select the one that captures the Champion terminal profile the best. Different plugs have different terminal profiles, so I suspect that’s where the issue is. I recommend “adjusting” the plug wire terminal with a pair of pliers. "
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

ss454

Tämä kiinnostaa minuakin. Eräässä huoltoliikkeessä asiasta jutellessani alkoi kaveri katsoa kuin hullu olisi tullut taloon. Päädyin kuittamaan netin höpöhöpöjuttuina ja poistua paikalta.

Vikakoodia en ole saanut, mutta miten tuota toimintaa selitetään olisi vahvat perusteet käyttää vain orkkistulppia. Oliko jopa niin että kirkuvat kotkat ois huonompia.

Tumppi

Pitänee olla aika tarkat vehkeet jos mittaustarkkuus on mikroamppeeriluokkaa? Tai sitte vaan oon ite tottunu tuolla kovemmalla puolella liian suuriin virtoihin ja mittaustoleransseihin  :D

Mr Smith

Sama homma 2002 Tc kingissä,reippaassa kiihdytyksessä syttyy häiriövalo,virrat pois/taisit omia
aikojaan sammuu. Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä,antaa valon palaa jos siltä tuntuu,kun ei käyntiin eikä muuhunkaan ole käytännön vaikutusta.

ss454

Se miksi tämä osaltaan kiinnostaa on tuo 08 esitelty toivomuskaasu näissä touringmalleissa. Tuohan kai juurikin nakutusta yms olosuhteita pyrkii haistamaan ja kuski saattaa saada soppaa sen verran kuin käsi "vaijeria" kiristäessä luuli saavansa. Eli jos olosuhteet on huonot voi täyden kaasun pyynnöstä huolimatta tehoja leikkaantua. Fly by wire vai mikä tuo nyt onkaan nimeltään.

SanttuS

No niin,
Nyt tuli postissa leluja mm. vikakoodien luentaan :D
ECU:ssa oli tallessa kaksi vikakoodia:
P1358 Rear Cylinder Combustion Intermittent
U1064 Loss of TSM/FSFM Serial Data to ECM

Molemmat poistin ja katsotaan nyt uusivatko.
Tietenkään ei ole tällä hetkellä minkäänlaista käsitystä mitä nuo tarkoittavat. Okei, eka on että palamistapahtuma takasylinterissä ajoittaista / katkonaista...liittyykö tämä nyt sitten "vääränlaisiin" tulppiin?
TSM on turn signal and security module. Mitään hälyjä ei mun pyörässä vakionakaan ole.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista