Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Harley-Davidson Nova

Aloittaja Hemuli, 15 heinäkuu 13, 22:08:30

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Moni kiroaa nykypäivän kotkotuksia kun V-Rodistakin piti tehdä vesipyssy mutta harva tietää että Harley-Davidson suunnitteli vesijäähdytteisen veenelosen jo 70-luvulla. "Novaksi" nimetty projekti käsitti 135-hevosvoimaisen moottorin jonka ympärille rakennettiin hyvin japanilaisvaikutteisia peruspyöriä. Mielenkiintoista on, että yhteistyökumppanina oli jo tuolloin Porsche. Kuitenkin 15 miljoonan silloisen dollarin jälkeen projekti haudattiin ja valmiit 12 pyörää varastoitiin Milwaukeen tehtaan pimeimpään nurkkaan jossa ne ovat vielä tänäkin päivänä.

Äärimmäisen mielenkiintoinen artikkeli joka kannattaa lukea jos vaan englanti taipuu:

http://raregems.onsugar.com/NOVA---Harley-Davidson-which-never-born-3610307





Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

On tuo saatanan ruma, siitakin huolimatta etta tuohon on varastettu jotain osia FXR:sta...Tai jotain osia on varastettu FXR:aan, kuinka vaan..

Tulisi akkiseltaan sellainen juttu mieleen etta olisi voinut olla markkinoinnilla hiukan puuhaa saada tuo laite myydyksi ostavalle kansalle. Taisi tuohon aikaan viela HD ostajakunta muodostua aika pitkalti hieman enemman ns.bikereista, jotka pahimpina AMF vuosina kannattelivat(Reaganin tuontiverokikkailujen ohella)tehdasta pinnalla? Noin radikaalin laitteen kauppaaminen shoveliaan vaihdossa tuovalle punaniskalle olisi voinut olla melkoinen haaste. Samoin jonkin Kawasinko kuskin raahaaminen HD-kauppaan vesipyssyHarleyta ostamaan olisi ehka ollut myos hiukan vaativa temppu.

Oma veikkaus: jos Nova olis tullut evon ohella samaan aikaan markkinoille olisi Nova kuopattu alle viidessa vuodessa. Mikali evo olisi jatetty julkistamatta ja korvattu Novalla ei koko tehdasta enaa olisi ollut pitkaan aikaan...

Ei ole tainnut Rodinkaan myyntimaarat ihan kovin huimaavia olla? Toki ajatkin toiset...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

_Juha_

mielenkiintoinen juttu.

niinkuin tuolla kommentoitiinkin niin yamaha esitteli  1984 v-maxin.. ;)

voin vaan kuvitella tehtaan suunnittelijoiden motivaatiota:
" kyl me pojat hauratahan se irea ja mennähän vanhahan mallihin,ei me ruvetaha pyörää uurelleen keksimähän"  ???

kyllähän tehdas tänä päivänäkin taiteilee perinteiden ja kehityksen välimaastossa..

toisaalta v2 kuulostaa paremmalta kuin v4,hyi helvetti.
too fast to live    too young to die

JKKo

TM esitteli evo-spåran numerossa 4/1986. Jutun lopussa "Nova" mainitaan tulossa olevana Harley-Davidsonin pelastajana. No ei tullut ja selvisivät ilmankin/siitä huolimatta/sen ansiosta.





Montakohan 1986 mallista 883:a tuli Suomeen uutena? Ja onkohan yksikään tulleista "tehtaan kuosissa". Veekasissa taisi olla samaan aikaan DIY artikkeli 1200 konversiosta? Sen jutun sivut ois kiva kanssa saada julkisuuteen (vink).
883/1200/turbo

Lyytinen

Eiköhän tässä ole käynyt ihan sama lapsus mitä Chevroletillakin sen Novan kanssa, että espanjaksi merkitsee ei kulje.

poromarko

Näytti olevan tollanen matkamallin Nova esillä harley museossa. Myös moottori erikseen seinällä ja vitriinissä savesta tehty mallinnus samansarjan kutos moottorista. Arkistossa hyllyllä oli myös useampia Novia jemmassa.

Jensen


Juhana H

Näytti olevan juu, mutta se käyviä niistä ei lienee ollut yksikään?
Siis se pyörä oli "mock up" ja ääninäytettä ei ollut saatavissa mootoriseinällä.

Jensen

#8
Ei kyllä mitään menetä vaikka Novan äänet jää kuulematta.. . Mulla oli Honda v4 ja ei millään putkilla siihen hienoa ääntä  saanut. Vastaava vesijäähy suurinpiirtein samalla sylinterikulmalla ..Tämä on varmaan aika lähellä..  My Honda Magna V65 V4 (1100cc) 5 Speed & O.D.wmv

poromarko

Arkiston puolella oli useita Nova malleja varastohyllyillä ja näyttivät kyllä aivan valmiilta kapistuksilta.
Urheilullisempia tosin ulkonäöltään.Kuviakin on mutta osaappa pistää tänne.