Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

ketju vs. hihna

Aloittaja johannes, 26 kesäkuu 13, 18:03:46

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Sportsterissa remminvaihto on onneks aika paljon helpompaa - remmisuoja pois, taka-akseli pois että saa takapyörää eteenpäin, oikeanpuoleisen takaiskarin alapultti irti, etuhihnapyörän suoja irti ja sitten ei muuta kuin uus remmi tilalle ja kasaan käänteisessä järjestyksessä. Edes taka-akselin säätöruuveihin ei tarvitse kajota jos uusi remmi ei sitä edellytä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

johannes

Lainaus käyttäjältä: mikjus - 28 kesäkuu 13, 13:40:26
Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 13:10:18
remmin vaihto ei oo mikään niks naks ja vaatii erikoistyökaluja??

Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D

joo tutkittuani asiaa niin muokkasinkin ton mun kommentin. ite kun en tiiä mistään mitään ja sportsterista vähän.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mikjus - 28 kesäkuu 13, 13:40:26
Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D

Sama judanssi se on ketju/ratas-pakettia vaihtaessa... tosin jos vaihtaa vaan uuden ketjun vanhoile rattaille ni pääsee helpommmalla, mut uus ketju ja kulahtaneet rattaat ei ole kovin fiksu juttu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

johannes

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 kesäkuu 13, 13:47:25
Sportsterissa remminvaihto on onneks aika paljon helpompaa - remmisuoja pois, taka-akseli pois että saa takapyörää eteenpäin, oikeanpuoleisen takaiskarin alapultti irti, etuhihnapyörän suoja irti ja sitten ei muuta kuin uus remmi tilalle ja kasaan käänteisessä järjestyksessä. Edes taka-akselin säätöruuveihin ei tarvitse kajota jos uusi remmi ei sitä edellytä.

kerro yhtä yksinkertaisesti miten hihnavetonen muutetaan ketjuvetoiseksi.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 17:01:49
kerro yhtä yksinkertaisesti miten hihnavetonen muutetaan ketjuvetoiseksi.

Tuohon prosessiin lisäät sen, että etuhihnapyörä irti ja eturatas sen tilalle, takahihnapyörä irti ja takaratas sen tilalle ja kootessa korvaat hihnan ketjulla...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

#35
Sportsteriin kun laitat rattaan hihnan tilalle niin kupera puoli ulospäin, eli hampaat lähemmäksi lohkoa. Sitä hihnapyörän takana olevaa holkkia on kahdenlaista, on paksua ja lyhyttä ja sitten ohuempaa ja pitempää. Jälkimmäinen on oikea ja jos siinä on alkuperäinen hihnapyörä niin silloin siinä pitäisikin olla just se. Myöhempien aikojen hihnapyörissä on olake ja niitten kanssa käytetään sitä toista holkkia (ja toista stefaa). Katso nyt kuitenkin jollain riu'un pätkällä, että ne rissat sattuu samaan linjaan. Mutta muuten ei kai tuohon ole mitään lisättävää, miten jäsenet H ja M tuossa edellä puivat?

Edit: akselin kierteestä huolellisesti kaikki vanhat kierrelukitteet pois ja nitkuta sitä käsin niin, että se pyörii pohjaan saakka vapaasti, sitten ainakin on puhdas. Sitten reippaasti sitä momenttia kovan lukkoliiman kanssa, kirja puhuu jostain 200 Nm:stä, mutta ite olen pistänyt varmaan aika paljon enemmänkin. Jos se mutteri aukeaa (niin kuin itellä aukes just pari viikkoa sitten pitkästä aikaa jostain kumman syystä), niin sen huomaa omituisesta jurnutuksesta vedossa.

johannes

jäi asennus vähä vaiheesee ku tuli liikkeest iha ihmeellinen eturatas. tosi paljon liikaa offsettii.. ma pitäis saada oikee osa ja sit jatkuu. takaratas kii jo. kuuluisko muuten pakoputkien tiivisteet uusia samalla ku ne on irti? sorry ot!

Lyytinen

Ei niitä savutorven tiivisteitä tarvii vaihtaa, don't fix it if it ain't broken. Varmaan tiedät paremmin kuin kukaan muu kun sinulla ne osat siinä on, mutta onko sitä offsettia rattaan keskilinjasta enemmän kuin sentti? Sen verran 5-vaihteisen ratas on kupera ja se tosiaan pitää laittaa niin päin, että hampaat tulee lähemmäksi lohkoa.

johannes

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 11 heinäkuu 13, 21:39:17
Ei niitä savutorven tiivisteitä tarvii vaihtaa, don't fix it if it ain't broken. Varmaan tiedät paremmin kuin kukaan muu kun sinulla ne osat siinä on, mutta onko sitä offsettia rattaan keskilinjasta enemmän kuin sentti? Sen verran 5-vaihteisen ratas on kupera ja se tosiaan pitää laittaa niin päin, että hampaat tulee lähemmäksi lohkoa.

kumminkaan päin ei menny. jos kupera puoli ulospäin niin ketju ottaa kiinni runkoon ja kun oli toisin päin niin linja onihan päin prinkkalaa.. joku holkki tms. tarttis olla siin kiinni viel ennen runkoo. no maanantaina kerron lisää taas.

Hemuli

Onhan sulla nyt oikea holkki siinä rattaan takana? Hihnavedon kanssa käytetään lyhyempää mutta halkaisijaltaan suurempaa holkkia kuin ketjurattaan kanssa - samalla vaihtuu laatikon iso stefa vastaamaan holkin halkaisijaa. Jos (kun) sulla on se hihnavetomallin holkki siellä niin voit joko tehdä sopivan mittaisen holkin siihen jatkoksi tai vaihtaa oikean malliset osat.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

johannes

#40
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 heinäkuu 13, 22:31:02
Onhan sulla nyt oikea holkki siinä rattaan takana? Hihnavedon kanssa käytetään lyhyempää mutta halkaisijaltaan suurempaa holkkia kuin ketjurattaan kanssa - samalla vaihtuu laatikon iso stefa vastaamaan holkin halkaisijaa. Jos (kun) sulla on se hihnavetomallin holkki siellä niin voit joko tehdä sopivan mittaisen holkin siihen jatkoksi tai vaihtaa oikean malliset osat.

eli siis se holkkikin tarvii vaihtaa? voi vittu sitte.
mutta riittää siis jos se holkki on oikeanlainen? ja missä se vaihteiston ko. stefa sijaitsee?

eli oikeasti tarvin eturattaan, takarattaan ja holkin. eikö niitä holkkeja saa kaupasta? en mä kyl rupee ite väsää sellasii. halun päästä ajeleekki joskus :D

vittu et vituttaa saatana..

Hemuli

Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:

OIL SEAL 413623 
SPACER 423768 
O-RING 413306

Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

johannes

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 heinäkuu 13, 10:03:17
Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:

OIL SEAL 413623 
SPACER 423768 
O-RING 413306

Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.

erittäin suuret kiitokset. mainitsen noi kassalla maanantaina!

johannes

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 heinäkuu 13, 10:03:17
Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:

OIL SEAL 413623 
SPACER 423768 
O-RING 413306

Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.

noilla nroill ei löytynyt mitään? pitäiskö tossa olla viiva jotain kans? sain nyt tod.näk. oikeen rattaan mutta noita muita osia mulla ei ole siis..paas kattoo..

Hemuli

Täytyypä tutkia tarkemmin kun pääsen kotiin illalla, kopsasin noi vaan nopeasti yhdeltä toiselta saitilta. Mulla on parts manualit himassa, sieltä näen oikeat koodit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957