Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

ketju vs. hihna

Aloittaja johannes, 26 kesäkuu 13, 18:03:46

« edellinen - seuraava »

Miska


Syökö muuten hihna rattaita? Tai siis hihnapyöriä tai mikä niitten virallinen nimi sit onkaan? Mikäli niitäkään ei tarvitse niin usein vaihdella, niin siinäkin on yksi hyvä lisäargumentti hihnalle. No, onneksi moottoripyöräily ei ole tässä maassa järjen käytöllä selitettävissä, saatika sitten moottoripyörän rakentelu.
-Just another guy on the lost highway-

TEKE


Mulle tuli ketjut runkomuutoksen takia. Hihnalla kerkesin ajelen huolettomia kilometrejä sen 10 vuotta. Kavereilla poiki ehen kesän aikana paritkin hihnat( varmaankin ajotyylistä johtuen) joten osasin ostaa itselleni vielä varahihnankin. Itse koen että ketjujen myötä tuli mopoiluun yksi rahareikä lisää , mutta toisaalta ovat perskeleen paljon paremman näköiset. Kumilanka keskusteluun en ota osaa koska en käytä alushousuja ;D

jsr85

Se lienee fakta et suurin osa hihnoista kestää yli 100000km mut yksikään ketjupaketti ei. En ketjujen hintoja tiedä yleisesti mut kaveri laittoi transalpiin uudet rattaat ja vitjan=300â,¬ jenkeistä tilattuna hihna alle 200â,¬

Lähetetty laitteesta NEXUS S käyttäen tapatalk 4:sta

Hemuli

Toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä. Perheessä on sekä ketjuja että hihnoja käytössä eikä kummastakaan pahaa sanottavaa. Ainakin omissa vehkeissä on käytetty Sigman laatuketjuja jotka maksaa sen 150-180 euroa, kaikki halvemmat on olleet sellaisia että viidensadan kilsan välein on saanu olla kirimässä. Siihen päälle laadukkaat PBI:n rattaat jotka vaihtuu aina kun ketjutkin niin kokonaiskustannus on samaa luokkaa kuin remmillä.

Remmeistä en taas suostu käyttämään kuin H-D:n omia, kaikki tarvikevalmistajien mallit on osoittautuneet laadultaan huonommiksi.

Rouvan pyörässä tuli tänä keväänä kilsat täyteen vetohihnalle, napsahti kans kotipihaan kun pisti ykköstä pesään. Se terävä nykäisy oli vissiin viimeinen niitti. Rapiat viiskytätonnia on pyörän mittarissa joista todistetusti samalla remmillä on ajettu kolmekymmentä. Todennäköisesti alkuperäinen hihna vuodelta 1999 mutta mistäs noista tietää. Voisi vielä lisätä että rouvan ajot on suoritettu varsin korkeaviritteisellä moottorilla että sikäli olen oikein tyytyväinen hihnan käyttöikään. Onneksi hyllyssä oli yksi käytetty beltti ja sporttiin sen vaihtaminen on puolen tunnin homma. Pitää kyllä hoitaa siihen uus hihna kun vaan ehtii...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Itselläni noita remmejä paukkui aika tavalla. Eipä ole ollut kettinkien kanssa probleemaa, tosin ne on aina ökyimmät mitä saa ja pesen ne polttoöljyssä 5 - 10 tkm välein, sportsterissa kun takaiskarin alapään irrottamalla ne saa yhtenäisenä irti. Viime paketilla kai ajoin 50 tkm ja katoin, että rattaan piikit ei ole enää uuden näköiset, en olisi muun syyn takia vaihtanut.

Edit: ensiövedossa sama kettinki kai on pyörinyt jo ainakin 200 tkm ::)

johannes

mut jos nyt laittaa uuden hihnan ja haluukin myöhemmin ketjut niin sillä hihnalla on vielä ikää jäljellä(=rahan menoa). siks tää on nyt paha :D

Kihveli

Itse pohdin tätä samaa viime talvena. Hihnan kesto mietitytti koneeseen kun tuli aika paljon lisää potkua. Vanhalla hihnalla kilsoja takana 110tkm ja vielä oli ulkoisesti mainiossa kunnossa. Laitoin kuitenkin hihnan sen huolettomuuden takia, vanha hihna jäi hyllyyn varalle.
2001 heritage softail
Ohittaminen kannattaa aina

V-8

Itsellä -99 Dynassa hihna, mutta nyt kun tekee mieli leveämpää rengasta (tekosyy purkaa mopotin taas talvella) niin ketjulla ja offset-rattaalla meinasin tulevan talven jälkeen mennä. BMW:llä on kans hihnavetoa (Saksalaista insinöörien taidonnäytettä?), mutta olis kai kilpatallit roadracingissä siirtyneet hihnaan jos se olis parempi? Huoltovapaa ja helppohan hihna on, mutta ex-sportissa hihna kosteina aamuina vikisi ikävästi. Ja sorapätkillä aina mietityttää hyppiikö kivet hihnan välistä myös pois...

Jatkuva voitelu ketjuissa on vaivana ja tietty se sotku... pakko pitää ketjusuojaa vaikka urpolta näyttääkin. Mikä muuten olis parasta ketjulle? Ja vähiten "sinkoutuvaa"?
-FTW-

ss454

Jos näihin sais kardaanikonversion niin laittaisin heti. Loppuisi kaikki tuska. Ristikkonivelet ehkä 300-500 tkm vaihdettava. Sexy=no. Kestävä=yes. Huoltovapaa=peräöljyn vaihdolla aika pitkäikäinen. 2-3dl öljyä murikkaan kerran vuodessa.

ma^ko

Toi kardaanin huolettomuuskin on vähän niin ja näin, ainakin erään kardaanivedostaan tunnetun baijerilaisen mööpeli werstaan nykymalleissa tuntuu perse olevan normaalia ketju/ratas-pakettia useammin vaihdettava osa.

Kaikilla voimansiirtotavoilla on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ss454

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 kesäkuu 13, 15:34:56
Toi kardaanin huolettomuuskin on vähän niin ja näin, ainakin erään kardaanivedostaan tunnetun baijerilaisen mööpeli werstaan nykymalleissa tuntuu perse olevan normaalia ketju/ratas-pakettia useammin vaihdettava osa.

Kaikilla voimansiirtotavoilla on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.

Itse tunnustan ajaneeni vain Japanilaisilla sekä Amerikkalaisilla kardaanipyörillä.

-Teme-

Stanu pyörässä ihan sama onko toisiona ketjut taikka hihna. Kun prätkää aletaan muokkaamaan sopperiksi, popperiksi taikka rottapyöräksi niin ketju on ainoa mikä siihen toisiovedoksi sopii jo esteettisistä syistä. Jos mukavuus on taustalla että vaihdetaan ketjut hihnaan ni aika pienestä se sitten on kiinni - tai oon myös kuullu että jotku on laittanu sähköstartin laiskuuttaan kickin tilalle :D

mikjus

Evo softilla polttelin aikani kumia niin sittenhän sitä oli jo ilmassakin kun remmi poistui takavasemmalle. Remmin vaihto kun ei ole mikään niks naks juttu vaan siihen menee tunteja ja tarvitsee erikoityökaluja niin siirryin ketjuun. Ulkonäöllisesti ketju on paljon kauniimpi mielestäni ja välitysten kanssa kikkailu niin paljon helpompaa. Tsubakin kalliit x-rengasketjut käytössä ja nyt ajettu 19000km niillä. Tilan puute oli chopperoinnin takia kanssa yksi kriteeri koska 20mm kuminauha ei juurikaan kiinnostanut kun sekin joka katkesi oli lähemmäs 30mm levee.

johannes

#28
ei mitn

mikjus

Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 13:10:18
remmin vaihto ei oo mikään niks naks ja vaatii erikoistyökaluja??

Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D