Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Flathead-moottoreiden teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms

Aloittaja Kokkonen, 10 helmikuu 09, 18:55:46

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tänne keräätään Flathead-moottoreista teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms informaatiota.  Kellä tietoa vaan on, tänne sitä voisi lisätä, kiitos!


Alkuun hieman yleistä Harley-Davidson Flathead moottoreista (ja malleista)

Harleyn Flathead aika  alkoi "Sport Model" mallilla 1919-1923, ja jatkui 1924 yksisylinterisellä vientimallilla 21 cu in (350cc) ja  30.50 cu in (500cc) singleillä, jatkuen  edelleen Servicareilla (Trike) aina vuoteen 1973. USA:n omille markkinoille 45 cu in (750cc) DL malli tuli 1929-32, ja sen jälkeläinen RL model (1933-36), jotka aloitivat Harleyn 45 cu in aikakauden. DL ja RL olivat hukkaavalla voitella, 1937  WL 45:n tuli öljynkierto. Kone pysyi kutakuinkin muuttumattomana GA tyyppinä, paremmin tunnettu Trikenä, kolmipyöränä, vuoteen 1973
1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.
1930, 74 cu in VL Flathead korvasi  JD Big Twin (joka oli IoE venttiilikoneistolla).  80 cu in versio VLH tuli 1936. 1937  E  Knucklehead korvasi VLH:n ja Flathead jatkoi oloaan Knucklen rungossa mallina U.  U:n tuotanto jatkui tyyppeinä U, UL ja ULH sekä 74 että 80 cu in koneilla vuoteen 1948, jolloin Panhead tuli markkinoille.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
45" Flatheads (1937 - 1973)  (Tiedot kerätty netistä, eri osoitteista)

W - Standard Low Compression
WL - High Compression
WLA - Military (USA)
WLC - Military (Canada)
WLD - Sport Model
WR - Tehdaskilpuri
G - Trike
GL - Trike
GA - Trike w/o Tow Bar
GE - Sähköstartti (1964 to 1969)
5A - Sähköstartti (1970 to 1973)

Koneen tietoja
Poraus  2 3/4 in (69,85 mm),   Isku 3 13/16 in (96,85 mm) , Tilavuus  45,12 cu in. (739,46 cc)
Puristus suhde 4,75:1  Alumiinikansilla 6:1
Teho 25 hv/4500 rpm
Polttoaine 72 oktaanista  tai korkeampaa

- Poraus, isku, männät, kiertokanget, kiertokankien alatappi, vauhtipyörät samat koko tuotannon ajan
â€" Alumiinikansien sivussa olevat numerot tarkoittavat purstusushdetta. 5 matalapuristeinen ja  6 korkeapuristeinen kansi.
â€" Kaikki Sportsterin jakajat ja magneetot sopivat 1937 - 1973 45" ilman muutoksia.
â€" Jos haluaa vaihtaa Linkert M-88 -, tai jonkun muun 1-1/4" Linkert kaasutimen, niin Tillotson oli käytössä myöhemmissä Trikeissä. Muutos vaatii (1936-52 WL, WLA) imusarjan.
â€" Huom.  1936 ja aikaisemmat vauhtipyörät myöhemmässä koneessa, öljyreikien ja lukitussokan paikassa eroja.

Linkert kaasutin malli M88
Tunniste   (Malli No. M88 leimattu kaasuttimen  päälle)
Koko          1 1/4 tuumaa (rungon läpimitta 1 3/8 in.)
Venturi     15/16 in.
Pieni tyhjäkäyntireikä   No. 70 drill
Iso  tyhjäkäyntireikä   No. 55 drill
Idle slot (between holes )     Käytä 0.009-tuuman tulkkia
Pysty- ja vaaka tyhjäk.kanavatl     No. 42 drill
Low speed needle valve seat        No. 53L drill
High speed jet (kiinteä)     No. 1

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Thomas

#2
Lainaa
1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.

Tarkennetaan hieman..
'52-'53 oli tarjolla 45cid K-malli, ja '54-'56 puolestaan 55cid KH-malli. Sekä näistä vastaavat kisamallit KR/KRTT ja KHR/KHRTT.

Jostain olen norttiaskin kanteen kirjoittanut seuraavia tietoja (tarkoittaa, että käyttäkää varauksella referenssinä, tietojen oikeellisuutta tai lähdettä en voi vahvistaa):

KR/KRTT
1952
Bore : 2.745"
Stroke : 3.8125"
Displacement : 45 cid (750cc)
Brake hp : 40

KHR/KHRTT
1954-1969
Bore : 2.745"
Stroke : 4.5625"
Displacement : 55 cid (883cc)
Brake hp : 45


Lisää muistiin kirjattua infoa myöhemmin..

-t-

ps. korjasin KHR:n iskunpituuden..
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Kokkonen

Tuo oli hyvä lisäys Thomas. 8)

Kun käänsin noita 45 cu in tekstejä, niin etten tuli seuraavanlainen kommentti:

"On engines up to 1939, the forked rod was rotated to be the front rod, to correct oiling problems. On 1939 and later engines, the forked rod is the rear."

Minulla kun ei Lätyskää ole, niin ei myöskään tuo kohta auennut, forked rod...? Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva selvittää, mikä on homman nimi?
Saadaan lista niiltakin osin kohdalleen. Kiitos.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

"Forked rod" viittaa käsittääkseni HD:n perinteiseen kiertokankijärjestelyyn jossa kanget ovat sisäkkäin. Tällöin se "päällimmäinen" kanki on alapäästään haarukkamallinen (forked) jonka sisällä se toinen kangen alapää on.

Aika erikoista vaan että miten niiden keskinäinen järjestys liittyy öljynkierto-ongelmien ratkaisuun...

Joskus muistan nähneeni kuinka lätyskän lohkoissa etupytyn kohdalla oli "bafflet" eli lohkossa oleva pytyn reiässä oli laipat joiden välistä kiertokanki mahtui kulkemaan. Tämä oli tehty etusylinterin roiskevoitelun parantamiseksi, kun mäntä lähti ylöspäin oli virtaus kovempi kun ilma tuli näiden kuristimien läpi vetäen enemmän öljyä mukaansa.

Älkää nyt ampuko jos ihan höpöjä puhun, en ole kovinkaan kotonani lättäpäätekniikan kanssa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

Lainaan törkeästi Bruce Palmerin kirjaa aiheesta..


"There are two different style forked rods. The open bottom forked rod and the enclosed bottom forked rod. The open bottom style was developed before the enclosed bottom style. The first enclosed bottom rod was introduced in 1938 in the 45 motors. Early in 1939, the rods appeared in the Big Twin SV motors. By 1940, all OHV motors also had the enclosed rods."

Eli oman käsitykseni mukaan naaras- ja uros-veivien paikan vaihdolla haettiin parempaa voitelua 30-luvulla, jota myöskin tuo veivien alapään muutos pyrki parantamaan. Mutta olenko käsittänyt oikein, että kyseessä olisi kaksi eri muutosta? En ainakaan pikaisella haulla löytänyt 'vanhan' mallisten veivien tuotenumeroa, joten joko tehdas lopetti 'avointen' tekemisen ja poisti vanhojenkin tiedot luetteloistaan..

Bafflen tehtävä puolestaan oli muodostaa alipainetta männän noustessa ylöspäin, jolloin öljysumu imeytyisi jälleen etummaisen pytyn seinämille. Voiteluongelmathan ovat olleet näiden sivuventtiilikoneiden suurin ongelma, ja lopullisesti homma ratkesi vasta OHV-tekniikalla 50-luvulla. Taaempi pytty saa moottorin pyörimissuunnasta johtuen paremmin öljyroiskeita, joten etupytty on ollut se kriittisempi.

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Thomas

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 11 helmikuu 09, 10:05:20
Tuo oli hyvä lisäys Thomas. 8)

Kun käänsin noita 45 cu in tekstejä, niin etten tuli seuraavanlainen kommentti:

"On engines up to 1939, the forked rod was rotated to be the front rod, to correct oiling problems. On 1939 and later engines, the forked rod is the rear."

Minulla kun ei Lätyskää ole, niin ei myöskään tuo kohta auennut, forked rod...? Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva selvittää, mikä on homman nimi?
Saadaan lista niiltakin osin kohdalleen. Kiitos.


Ja edelleen samasta opuksesta löytyi tietoa myös noiden veivien 'virallisista' asennoista.
(Bruce Palmer - How to Restore...)

Eli..

1937-1939 45 motors:
forked rod : front cylinder
single end rod : rear cylinder

1940-1973 45 motors:
single end rod : front cylinder
forked rod : rear cylinder

1937-1938 74/80 SV motors:
forked rod : front cylinder
single end rod : rear cylinder

1939-1948 74/80 SV motors:
single end rod : front cylinder
forked rod : rear cylinder



-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Kokkonen

Big Twin Flatheads U, UL, UH, ULH (1937 - 1948)

U  74 cu in  5.0:1 puristuksella
UL  74 cu in 5.5:1 puristuksella
UH  80 cu in 5.2:1 puristuksella
ULH  80 cu in 5.7:1 puristuksella

- Kaikki alakerrat ovat keskenään vaihtokelpoisia.

- Koneissa ennen 1939 etusylinterin kiertokanki oli tuo haarukkamallinen. Järjestelyllä oli tarkoituksena parantaa voiteua. 1939 ja jälkeen, haarallinen kanki on takapytyssä. (Ks aikaisemmat vastaukset, kiitos Thomas ja Hemuli)

- 1937 â€" 39 sytytyksen säädön kannessa ei ole rivotusta.

- Kun U ja UL 74 cu in sylinterit on porattu viimeiseen ylikokoonsa, ne kannattaa putkittaa. Älä poraa niitä UH ja UHLn ylikokoon, sylinterien seinämät tulevat liian ohuiksi..

- Venttiilijousien suojakansia on kahta tyyppiä, ruuvattava ja jousikuormitteinen. Älä sekoita  pohjia ja kansia. 1937-38 on kolmeosainen vastaava kuin 45”, sopii 1930-38 BT ja kaikkiin 45” kierteellisiin. 1939-48 ovat jousikuormitteisia.

- Sylinterinkansia on viittä erillaista. 1937 â€" 48 U-sarjan kaikki 9-reikäisiä, alumiinia tai rautaa. Kannet olivat matala-, keski- tai korkeapuristeisia. Alumiiniset olivat keski- tai korkeapuristeisia. Mitään tunnistenumeroita niissä ei ole.

- 1936 â€" 39 malleissa kampiakselin keskitappina oli VL:n pieni, 0,250 tuuman rullilla

- Jos vaihtaa BT lättäpään ja OHV-koneen vauhtipyörät, kanattaa huomata, että ajoitusmerkit eivät ole samalla kohdalla. Lättäpäässä 11/32 tuumaa BTDC ja OHV 7/16 tuumaa BTDC.

(Kellä on lisää tietoa, voisi tarkistaa ja täydentää, kiitos!)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

#8
Lainaus käyttäjältä: Thomas - 10 helmikuu 09, 23:37:53
Lainaa
1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.

Tarkennetaan hieman..
'52-'53 oli tarjolla 45cid K-malli, ja '54-'56 puolestaan 55cid KH-malli. Sekä näistä vastaavat kisamallit KR/KRTT ja KHR/KHRTT.



Tuo KH jäi hieman vaivaamaan, muistelin että on myös KHK-malli, pikaisella surffaamisella löytyikin jotain(tiedot netistä, eri osoitteista):

KHK (1954-56)
A "K" suffix added to the model name indicated the machine was equipped with lower handlebars, less chrome trim, and more performance-oriented camshafts

Lisäksi:

This was a KH with a speed kit that included a roller-bearing bottom end, hot cams and polished ports

Sekä(lähde: sportster.org, löytyy paljon tarinaa aiheesta):

(K ja KH mallien eroista:) increase in engine size from 45.12 to 54.2 cubic inch displacement. This was achieved by increasing the stroke from 3-13/16" to 4-9/16" (4.562).

The new flywheels utilized tapered shafts and crankpins with retaining nuts, a much stronger system than the previous straight, pressed type. New rod bearing retainers were added for greater reliability. Engine cylinders were made taller to match the stroke increase and had redesigned ports and bigger intake valves. The KH had bigger cams and the KHK had the even larger racing type KK cams. These cams were larger than the ones in Brad Andres` 1955 National Championship KR Motorcycle. The KHKs were hand built factory Hot Rods that also benefited from extensive additional port work and head machining. The headwork increased flow and made room for the valves necessary due to the high-lift cams. Valve springs were changed to the KR racer type. A new Linkert M-53A1 carburetor was added to the package. All this translated into a motorcycle that now produced 38 Horsepower and 1/4 mile dragstrip times were over two seconds quicker than the standard K. The KH would now do the 1/4 in 14.75 seconds. (KHK-mallista ei täältä löytynyt varttimailiaikoja, oletettavasti kuitenkin nopeampi kuin KH...)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Thomas

Jees, olihan noita lättäpää-malleja tehtaan luetteloissa vaikka kuinka. Löytyi myös KRM joka oli flat-track mallien mukaan tehty, mutta jousitetulla rungolla ja jarruilla varustettuina. KRM oli tehty aavikkokisoja silmällä pitäen, siksi tuo 'varusteltu' runko.. lähinnä kai jonkinlainen enduro-pyörä.. Nuo TT-mallit olivat tarkoitettu AMA:n Class-C kisoihin, kuten KRM-mallikin, eli löytyivät kyllä tehtaan myyntilistalta, mutta eipä taida montaa enää löytyä, varsinkaan tältä mantereelta.

Periaatteena noiden K-mallien nimeämisissä, että K ja KH olivat 'siviilikäyttöön' tarkoitettuja, jousitetuilla perillä, jarruilla ja ajovaloilla varustettuna. Kun taasen KR, KHR, ja niiden johdannaiset olivat kisakäyttöön tehtyjä. En muista suoraan oliko KR/KHR-malleissa molemmissa jousittamattomat rungot ja mikä oli tilanne noiden jarrujen ja valojen kanssa, mutta käytännössä ne olivat kuitenkin riisuttuja ja viritettyjä kisalaitteita tuon AMA:n C-luokituksen mukaisesti.

Täytyy syventyä omiinkin muistiinpanoihin ja tarkistaa vielä faktat kirjahyllyn antimista ja pistää vaikka jokunen referaatti noista lättäpää-aikojen kisalaitteista.. Kiinnostavia aikoja olivat nuo, Tom Siftonit ja muut virittivät ja kehittivät noita laitteita ihan tosissaan..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tapsa


flhx

Nakojaan internetti on tulvillaan ohjeita ja eroja on...Alkuperainen ohje "Kirista pultit kunnes ovat kansissa tasaisesti ja kannet ilman rakoja sylintereiden paalla , sen jalkeen 1/4 - 1/8 kierros kerrallaan kunnes kannet ovat tiukasti kiinni "... Loytyi myos ohjeita kaikkea valille 45 - 65 ft/lbs ja riippuu tai ei riipu onko alu- vai rautakannet....


Eli kirista niin etta ei oo liian loysalla, eika liian tiukalla....
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.