Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

käyntivaivaa lämpimänä

Aloittaja rautapää58, 24 huhtikuu 13, 22:43:26

« edellinen - seuraava »

rautapää58

Rautis rupes pätkiin lämpimänä, oire tuli alunperin siten että säätelin viime syksynä kaasaria s&s super e, ja pyörä kävi paikallaan melko pitkään joten kävi melko kuumana, mutta toimi kuitenkin kiihdytyspumppua lukuunottamatta suht hyvin kunnes sammutin koneen. Ei lähtenyt käyntiin millään ja tarastin kipinän --> hukassa.. Annoin jäähtyä n.tunnin ja polkaisin kerran, taas lähti ja kävi hyvin.
Nyt kevään tullen puhdistin kaasarin kun oli kiihdytyspumppu tukossa ja pyörä alkoi toimimaan varsin hyvin, lähtee toisella potkulla kylmänä käyntiin ja ajossa ensimmäiset 10 minuuttia toimii ja vetääkin vallan hienosti, sitten alkaa rykimään kun vääntää kahvasta, mutta pintakaasulla pystyy ajelemaan. Toiminta heikkenee mielestäni koneen lämmetessä pikkuhiljaa ja lämpimänä ei tahdo lähteä käyntiin sitten millään, juu kiksillä on , pyörä vm -58, töttörö sytkällä. Kärki/sytkäpaketilla ajettu n.300km viime syksynä.

Mistähän lähtis tutkimaan?

-Teme-

Mulla oli shovelissa samaa ongelmaa, kun vaihdoin tulpat niin homma korjaantui.

jouni

Mulla taas aiheutti puola lämmetessään pätkimiset...

jannu

Meni pari vuotta sitten Tukholmassa puola rikki ja olosuhteiden pakosta jouduin laittamaan siellä tilalle kärjettömään peliin tarkoitetun (3 ohm) puolan, itsellä siis kärjet paikoillaan.
Reissun sillä pärjäsi, mutta muutaman viikon sisään peli alkoi lämmetessään pätkimaan ja puola ei kättä kärsinyt, kävi tosi kuumana, kunnes suli lopulta Lammille matkalla Joutsaan.

Opetus, tarkista onko puola sopivaa mallia, kärjellinen laite tarvitsee 5 ohmin puolan...

rautapää58

Aamulla vaihdoin tulpat kokeilun vuoksi, oli etupytysä musta ja takapytyssä valkoinen, eilen oli vielä molemma mustia?? Käyntiin lähti parilla polkaisulla, mutta rötäs jo heti alusta ja paheni jatkuvasti, lopuksi n.10km ajon jälkeen aloin miettimään jäänkö tien päälle mutta pienellä pintakaasulla nlkuttamalla pääsin kuitenkin perille loput pari kilsaa.
Nyt illalla mittasin puolan vastuksen ja lukema 4,4ohm. En tosin tuon jälkeen enää käyttänyt, mutta voisiko vika olla tuossa puolassa vai mistä etsimään, lataa hyvin,bensaa ruiskii hienosti ainakin kiihdytyspumpulta.

ma^ko

Kuulostaa et takapytty saa ilmaa... imusarjan liitos?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rautapää58

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 huhtikuu 13, 19:15:30
Kuulostaa et takapytty saa ilmaa... imusarjan liitos?

Kävi myös mielessä, mutta mikä selittää sen että eilen ajon jälkeen kuumassa koneessa oli molemmat tulpat tummia, sekä myös sen että saman ongelman kanssa syksyllä painiessa hukkui kipinä n.tunnin ajaksi kokonaan?

Kokkonen

Mulla Shovelissa uusi kondensaattori oli huono ja vika ilmeni tuolla tavalla. Ei kestäny kierroksia. Mutta toisaalta, lähti kyllä käyntiin suht helposti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jannu

Konkan ollessa paskana peli lyö käydessä yleensä melkoista kipunaa ja rotanhäntää kärkien välissä.
Helppo todeta silmälläkin kun kärkikansi on auki...oireet sopivat kyllä tähänkin.

Hauskaa muuten tuo laitteiden kanssa pelaamaan opettelu.
Yleensä ostetaan monenlaista komponenttia vauhtikaupasta ja vaihdellaan niitä ehjien tilalle.
Lopulta kun vika poistuu, ei enää kukaan tiedä mistä syystä se korjaantui ja jäljelle jääneet komponentit on kaikki luokiteltava epävarmojen statukselle, eli lopulta roskiin kun luottoa ei niihen löydy.

Tee yksi korjaus kerrallaan ja kokeile taas, samalla oppii itsekin  ;)
Usein paluu muistikortilla myös auttaa, että mitäs silloin teinkään kun vika ilmaantui...?

Nimimerkillä; "Roskis puolillaan ja muistitikku täynnä, hätähousu kun on..."

rautapää58

#9
Nyt toimii, vaihdoin tänään puolan,tulpanjohdot ja konkan. Konkka haiskasti hieman jopa tukkoiseen nenään..
Pientä kaasarin säätelyä vielä niin saadaan seokset kohdilleen, toimii tosin jo noinkin vallan hyvin ja vastaa kaasuun, mutta jos nopeesti vääntää kaasua niin joskus hieman paukauttaa putkeen, mutta tiedä sitten lähteekö toimivaa korjaamaan, ei mee aina paremmaks, kattoo sitten jos alkaa polttaan tulppia.
Lämpimänäkin lähtee nyt heti tulille 8)

Elwari

Hmm, tuo taitaa olla kohtalaisen yleistä, että viallinen puola alkaa oireilla lämmetessään? Hassua sinänsä, silloin ei ainakaan pitäisi olla kosteutta missään...

rautapää58

Jaahas, vaihteeks probleemia..johan tuo reilun 1000km toimi erinomaisesti.
Nyt tuli sellanen että yhtäkkiä alkoi rötäämään kierroksilla, pystyi kuitenkin ajamaan 65km lenkin kun ei käyttänyt kovia kierroksia.
Sitten sammutin eikä millään käyntiin, sotkin ja sotkin hiestä märkänä, kunnes vaihdoin tulpat ja taas laakista tulille, pääsin ajaan n.200m ja sammui kun olis virrat kääntäny pois, kuitenkin lähti parilla polkasulla taas käyntii ja pääsi 1km verran kunnes sama juttu. Sitten tutkiessani huomasin akun + piuhan liittimen katkenneen, kuitenkin pyörä kävi?? No laitoin kokonaan uuden piuhan seuraavana päiväna kun oli mopo jäähtynyt, taas laakista käyntiin mutta sama homma 200m ja sammu. Mittasin käydessä akulta latauksen n.8-9v, laturilta sama. Akun jännite pyörä sammutettuna ilman virtoja 7-9v. Meniköhän akku,laturi vai molemmat? En ole tähän mennessä vielä löytänyt tuosta säädintä mistään, onko mahdollista että on laturin sisään rakennettu?
Nyt siis ei merkitystä onko kylvä vai kuuma kone.

rautapää58

selvispä tämäkin taas viimein, eli oli akku kypsä. Uudella akulla toimii taas lataus hienosti, mutta käsittämätöntä tekeekin se että tuli tuo rötäämisvika samalla joka ei millään tavalla liittynyt tuohon virtapuolen ongelmaan, oli suorien putkien päissä olevista prikoista toinen päässyt kääntymään suoraan aiheuttaen virheellisen seoksen ::) sen kun taas kiristi niin alkoi kiertämään. Tulipa kunnon huolto suoritettua samalla kun on kaikki säädetty ja kaasari,tankki ja polttoainelinjat puhdistettu, aina oppii jotain uutta näiden kanssa.

rautapää58

Ikävä pikku juttu tuon kanssa vielä on, kun ei tahdo lämpimänä lähteä käyntiin sitten millään jos jättää hetkeksi seisomaan 10min tai enemmän niin joutuu hikipäissä polkeen toisinaan yli 40kertaa, välittömästi sammutuksen jälkeen kuitenkin lähtee heti. Ei kastele tulppia, mutta kovin vaaleilta näyttää, ei oo ennen ollut tällasta ongelmaa tän kanssa, mistähän lähtis tutkimaan?? Vetoja kyllä on hyvin ja muuten ei ole toiminnassa sanomista. Mikä tuon nyt yhtäkkiä laihalle on laittanut käymään kun ei oo suuttimia tms. vaihdettu?

Jack

imuvuodot tutkisin ihan ekaks, jos se on oikeesti laihalla...
Flatheads!!!