Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1200 Shovellin poraus.

Aloittaja Tuna, 01 helmikuu 13, 16:07:55

« edellinen - seuraava »

Tuna

Mikäköhän mahtas olla oikea poraus tommosille 0.05" ylikoko männille?

Raimo-Raato

Kuus-seittämän satkuu isommat kuin ne männät ;) (jos kyse valumännistä)
A.K.A. Rambe

Tuna

Ihan perus valumännät on. Mikäköhän on ihan virallinen tehtaan ilmoittama luku?

ma^ko

Mul on joku  Harley engine rebuild manuaali joka sanoopi että piston-cylinder clearance 0.002" to 0.0025" eli viidest reiluun kuuteen satkuun, forged pistons 0.0025" to 0.003" eli takomännil vähän enempi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuna

Oiskohan se sitten tolla kuudella satkulla tehtävä  ::)

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuna - 02 helmikuu 13, 09:22:35
Oiskohan se sitten tolla kuudella satkulla tehtävä  ::)

No ei se pahasti pieleen mene ainakaan sillä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Perus tarvike valumäntien mukana tulevassa ohjeessa porausvälys .0015 - .003" ja suositeltu arvo .0025".
A.K.A. Rambe

Tuna

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 helmikuu 13, 17:23:41
Mul on joku  Harley engine rebuild manuaali joka sanoopi että piston-cylinder clearance 0.002" to 0.0025" eli viidest reiluun kuuteen satkuun, forged pistons 0.0025" to 0.003" eli takomännil vähän enempi.

Samoja arvoja anto clymerin kirja.
Sitten ihmetyttää tämä piston ring end cap clearance että eikös sen pitäs sattua ihan kohilleen jos vaan poraus on oikee  ???
Ja millä ees moisen pystyy mittaamaan?

masala

Renkaiden päittäisvälyksen mittaat silviissii että tuuppaat männällä renkaan pari tuumaa sylinterin sisään ja rakotulkilla sitten mittaat paljonko jää renkaan päiden väliin. Kyllä noita joskus viilaamaan joutuu.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Itse asiassa joutuu viilaamaan lähes aina. Renkaan pitää sitten olla täysin suorassa sylinterissä, muuten ei mittaus onnistu. Ja olisi suotavaa että rengas työnnetään vähän matkaa sylinteriin eikä mitata siitä aukon suulta.

Oikea mitta on .004" kertaa porauksen halkaisija tuumissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Toi männänrenkaan päittäisvälyksen mittaus ja sovitus on juttu joka hävyttömän usein laiminlyödään ja voi koneen kannalta olla oikeasti kohtalokasta jos renkaat kantaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuna

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 helmikuu 13, 20:53:45
Itse asiassa joutuu viilaamaan lähes aina. Renkaan pitää sitten olla täysin suorassa sylinterissä, muuten ei mittaus onnistu. Ja olisi suotavaa että rengas työnnetään vähän matkaa sylinteriin eikä mitata siitä aukon suulta.

Oikea mitta on .004" kertaa porauksen halkaisija tuumissa.

Elikkäs välys pitäs olla 3.4375x0.004=0.0138" eli 0.35mm.
Tohonkin mittaan on varmaan toleranssi mihinkä sen pitää osua?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuna - 05 helmikuu 13, 06:42:17
Tohonkin mittaan on varmaan toleranssi mihinkä sen pitää osua?

Ei sinällään, kunhan on vähintään vaadittu määrä. Se välys on, jottei lämpölaaventuma tee renkaasta "yhtenäistä liian isoa kappaletta" sylinteriin vaan jousto säilyy. Jos välys on yli vaaditun minimin niin juttu toimii, toki hysteerinen väli lisää ohivuotoa(ehkä, ainakin teoriassa).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Das Fette Sau

Jelou!

Aiheeseen liittyen muistaako kukaan äkikseltään paljonko on 1200 cc Shovelin vakiomännän halkaisija? Miulle tuli viikko sitten Sohvi kontista ja otin siitä eilen pytyt irti, kun huomasin alkuinnostuksen hurmoksessa että ei oo oikeen öljyt kiertäny koneessa... Prrrkele. Olihan noissa vähän muutakin kuin pelkästään iän tuomia uurteita (lue: aivan paskana), joten porautukseen menevät. Mietin vaan että onkohan siinä enää porattavaa, ku nii ohkaselta näytti se sylinteriputki. Männän halkaisija oli naarmuttomasta kohdasta mitattuna 87,4 mm eli 3,44". En oo vielä ehtinyt perehtyä kyseisen vehkeen varaosiin, joten siks kyselen.

Jos on kellä myydä 1200 cc / -75 Sohvelin etukantta järkihintaan niin senkin voisin ostaa, tulpan kierre aivan paskana. Ks. ostoilmoitus.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Vakiporaus on 3.4375" eli 87.3125mm. Mäntiä on saatavana ainakin +.080" ylikokoa eli millitettynä 2.0320 + 87.3125 = 89,3445 joten luulis olevan DFS:n shovelin viel porattavissa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.