Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vetopuolen laakerin irroitus.

Aloittaja issakka, 21 heinäkuu 09, 14:22:08

« edellinen - seuraava »

issakka

Morjens.

Olen saanut Shovelin alakerran purettua, paitsi että vetopuolen lohko on edelleen laakerissa kiinni.

Kyselin lohkon irroituksesta asiaa  paremmin tuntevilta ja sain vastaukseksi että Prässissä painetaan kampura irti.

Kävin Shovelin alakerran kanssa paikallisten prässimiesten luona, kenelle ei lohko mahtunut väliin ja toisella oli jättimäinen hydrauliprässi ilman mittaria.

Niimpä sitten ryhdyin tekemään itselleni prässiä. Tänä iltana lienee prässi valmis. Tunkkina toimii 6t Bilteman tunkki.

Minulle on tässä  viisaammat varoitelleet, että ummikko voi prässäyksessä halkaista lohkon. Joten kyselisin nyt täältä  foorumilta että kuinka se oikeaoppisesti sieltä prässätään???

Etukäteen kumartaen... ipo.

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Kokkonen

#1
En ole tuota koskaan tehnyt, mutta kun vastauksia ei näytä kuuluvan, avasin tehtaan manuaalin. Köyhä oli anti; siinä vain sanotaan, että lohkon reunojen alle laitetaan tuet, kuvassa ne ovat varsin tukevaa latikkaa. Laitan kuvan tähän liitteeksi. Muuten manuskassa todetaan, että prässätään kunnes kampurayksikkö irtoaa lohkosta.  :-\
Ei tainnu paljon auttaa....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Lohko pitää tukea niin suurelta osalta kuin mahdollista. Joskus ollaan mietitty että hommataan sopivan kokoinen pätkä ainesputkea joka tukisi lohkon käytännössä 360 asteen matkalta. Tähän asti on kuitenkin tultu toimeen erinäisillä kakkosnelosvirityksillä. En viitsi laittaa mitään metallia sinne väliin ettei lohkon tiivistepinnat vaurioidu.

Sanomattakin lienee selvää että lohkon pitää olla ehdottoman suorassa.

Joskus kampura lähtee melkein käsin painamalla, toisinaan taas tuntuu että lohko napsahtaa just' - pahin oli kun Ramben rautapäästä piti saada kampura pois, lohko taipui millitolkulla luokille kunnes kuului helvetinmoinen pamaus - savun hälvettyä molemmat tiirattiin että halkesko lohko vai lähtikö kampura irti. Onneksi sillä kertaa jälkimmäinen... Sitten yksi evosportin kone, pumppasin minkä kerkesin eikä mitään vastusta varressa - yhtäkkiä vaan kampura lumpsahti irti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Itse aina metallia vasten prässään, ei näy tiivistepinnassa jälkeä. Nuo lankut omalta osaltaan minusta aiheuttaa tuota taipumisfiilistä & räiskettä. Siinä 8 - 10 tonnia on parhaimmillaan tarvinnut. Kuustonnisella ei kyllä paskaksi saa mitään (kunhan ei minkään kohdistuspinnin varassa ole), ainakin jos siinä on semmoinen varoventtiili.

issakka

Kiitoksia vastauksista. 

Oman pähkäilyn tuloksena rustasin 38mm filmivanerista jigin, joka tukee lohkoa ympäriinsä.

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hemuli

Huomioi myös, että jigin alla tulee olla tarpeeksi tilaa että kampura mahtuu tulemaan ulos lohkosta. Lohkon saa nimittäin nostaa aika ylös että riittää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

issakka

No niin, nyt on saatu vihdoin vapaata aikaa sen verran, että on saatu kampura irti limpuista ja kiertokankien tapin mutterit irti.  Meinasi loppua usko kun 6t tunkkikaan ei meinannut saada kampuraa irti.  Lopulta lähti todella äänekkäästi paukahtaen pois.

On tää vaan eri hieno vekotin, kaikki on tosi tiukassa kiinni toisissaan. Nyt tuntuu olevan tuo limppu todella tiukassa tuossa kiertokankien tapissa. Toisella puolellahan näyttää olevan kiila. Clymerin oppaassa neuvottiin lyömään sivusta n. 90 astetta tapista, vaan moukarointi ei tuottanut tulosta.

Taitaa olla prässähommia tämäkin?
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Lyytinen

Joo minä vähän arvelin, että 6 tonnia on aika hepuli siihen hommaan. Mutta milläs sinä olet kokeillut sitä muksia? Jollain kilon moskalla saa kyllä aika apinan raivolla hakata jos ne kartiot vaan yhtään on kiinni pitävinään. Isompi leka tai enempi vauhtia niin ehkä ilman prässäämistäkin onnistaa. Voi olla, että tuo 6 tonnari alkaa tuossakin hommassa "ipattamaan" niin kuin hevonen kun yrittää liian suurta kuormaa vedättää.

Hemuli

Kyllä mä olen aina saanut limpunpuoliskot erkanemaan lyijy- tai kuparivasaralla pamauttamalla. Mutta se ei tosiaan ole mitään hivelyä vaan ihan totista takomista. En kyllä millään teräslekalla mäjäyttäisi.

Se on vaan sitten aika helposti limppu lattialla kun tunteella lyö ja se lähteekin yht'äkkiä irti. Sehän piti vielä lyödä siihen kiilattomaan limppuun ettei tule samalla sitten veivit laakereineen syliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Senpä takia kannattaakin ne tapin mutterit jättää paikalleen lähes sormitiukkuuteen. Niin ja sehän "sivusta lyöminen" siis tarkoittaa, että samalla kun roikotetaan toisella kädellä kankien yläpäästä koko roskaa, toisella kädellä (tai sitten lekalla jos karate ei ole leipälaji) lyödään sitten kehälle ikäänkuin akselia kohtisuoraan, ei akselin suuntaisesti.

Tuosta lekasta sen verran, että joskus fundeerasin, että pitäisi tavan rautamoska päällystää paksulla kuparipellillä. Olisi valinnanvaraa.