Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lambda arvon huijaus xied

Aloittaja ss454, 21 tammikuu 13, 11:58:01

« edellinen - seuraava »

ss454

Onkohan kenelläkään kokemusta tästä Nightrider.com patentoimasta xied piuhasta jonka tarkoitus vääristä ecun saamia lambda arvoja. http://www.nightrider.com/parts/

Jos nyt huonolla teknisen englannin sanastollani olen oikein ymmärtänyt tuo rikastaa seosta niiltä osin kun ruisku aiemmin on mennyt liian laihalle. Eli ruiskulle huijataan ihan normikilkkeillä eri jännite tietoa jolloin saadaan enemmän bensaa männän päälle ja kylmempää konetta.
Tämä vielä tuolla normaali lambdalla ilman laajakaistaan siirtymistä.

Mopon vaihdon jälkeen oma perstuntuma, että putket hönkivät kohtuullisen paljon kuumuutta. Omaa mielenrauhaa häiritsee vielä lisää tässä se, että laite jenkkilästä tuotu ja siellä lisätty hengitystä sekä ääntä niin luultavasti mennään kohtuullisen laihalla. Toinen vaihtoehtohan on ostaa jotain ruiskuboxia, mutta kun mitenkään virittäminen ei ole mielessä vaan pelkästään järkevällä seoksella ajaminen niin tuo tuntuu kohtuullisen "edulliselta" tavalta siihen päästä.
Vai onko tuohon samaan lopputulemaan jopa järkevämpää/halvempaa tapaa.

Ps. Jos tuo piuha on joku säästä bensaa kun pistetään magneetti bensaputkeen tyylinen huijaus, niin ainakin minuun upposi ihan täysin.

Motomatti

Nuo kehut viittaavat siihen että moottorista tehdään lammda-arvoa muokkaamalla tai osin ohittamalla lambdatieto tasaisemmin käyvä eli seosta rikastetaan. Nykymoottorit kun laitetaan käymään varsin laihalla kun halutaan kumartaa ilmastomuutoksen jumalaa.

Reduced Engine and Exhaust Temperatures = lisää bensaa myllyyn niin käy rikkaammalla eli kylmempänä.
Reduce  Engine Surging = ei vatkaa eikä nyi kun laitetaan lisää bensaa männän päälle.
Improve Throttle Response = kiihtyy paremmin kun ruiskutetaan lisää bensaa.
Reduce Engine Ping = ei nakuta kun käy rikkaammalla.

Riippuu ruiskusta että säätyykö sytytys aikaisemmalle myös että rikas seos palaa tehokkaasti vai tuleeko osa putken päästä taivaalle palamattomana = häkää, hiilidioksidia ja nokea.

Että jos kykenee omantuntonsa kanssa elämään niin eikun koittamaan pitääkö lupaukset paikkansa.

Vaihtoehtona paras olisi muuttaa ruiskun sisäisiä lambda-parametrejä jos sinne on pääsy.

Yksi tapa on myös laittaa toisenlainen gizmo lambdan johtoon joka näyttää moottorinohjauksen suuntaan koko ajan lambda-arvoksi 1. Sitten kääntää TPS:sää hieman rikkaamman suuntaan niin saa lähes saman vaikutuksen aikaiseksi.

Vaikka mittausalueella olevat päästöarvot saattavatkin mennä yli asteikon niin hyvin säädettynä kokonaispäästöt voivat jopa vähentyä ja palkinnoksi saadaan hyvä käynti ja vääntävä moottori jolloin sitä ei tarvitse käskeä ylimääräisesti.


ss454

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 21 tammikuu 13, 18:37:57


Riippuu ruiskusta että säätyykö sytytys aikaisemmalle myös että rikas seos palaa tehokkaasti vai tuleeko osa putken päästä taivaalle palamattomana = häkää, hiilidioksidia ja nokea.

Että jos kykenee omantuntonsa kanssa elämään niin eikun koittamaan pitääkö lupaukset paikkansa.




Kiitos vastauksesta ja taitaa tosiaan olla, niin että omaa testiä vain.
Vähän lainausta typistelin ja jos kyse omatunnosta sen suhteen että tupruttaa hiukan lisää tavaraa ilmaan lasken toiselle puolelle puntaria sen, miten paljon enemmän co2 päästöjä tulee kun meikäläinen kilauttaa koneen ja alkaa sitä uusimaan. Ja tuosta tuleva ongelmajäte. Samalla tulee omaa kukkaroa säästettyä ennakoivasti.

Erityiskiitos noista suomennoksista termien suhteen, oikealla raiteella tuli näköjään tällä maallikkokiellelläkin oltua.

rane57

Mulla oli nuo rikastimet enkä ollut tyytyväinen. Koneesta tuli "tuhnuinen" liittyen juurikin tuohon sytytysennakkoon.
500km riitti minulle. Tilalle SE pro super tuner jolla pääsee säätämään orkkis ecua; tyhjäkäynti, polttoainekartat, sytytysennakko ym ym..Pyörällä ajettiin yksi veto penkissä joka kertoi AFR arvojen olevan alle 14:1 kaikilla kierrosalueilla > "mielenrauha"..em.pyörä -09 ultra. Nyt alla -03 kingi johon asennettiin PC 3 usb vähän nokka jumppaa ym pientä. Säädetty penkissä eikä tässäkään AFR arvot ylitä 14:1. Tässäkin taitaa päteä se vanha viisaus että halpa ja hyvä täytyy ostaa erikseen.

rane

Motomatti

LainaaKoneesta tuli "tuhnuinen" liittyen juurikin tuohon sytytysennakkoon. Tilalle SE pro super tuner jolla pääsee säätämään orkkis ecua

Näin homma etenee...
Eli kokenutta kannattaa uskoa.
Tosin näillä selvityksillä ei vielä tiedetä olisiko ko laitteen asennushetkellä molempien pyörät aivan samanlaisia ja hengitysmuutokset samalla tasolla vai eri.
Eli onko ko palikan specsit tehty vakiomoottorin mukaan vai vaatiiko palikka joitakin muita muutoksia kuten avarammat röörit tai sytkäennekon säädön?

Näiden kikkareiden "asiakastyytyväisyysjärjestykseen" laittaminen on melko toivotonta puuhaa kun jutut sisältävät pokkeavan tekniikan lisäksi uskomuksia ja placebovaikutuksia.

Tulee mieleen erään kaverin pyöränvirityshomma. Hän oli innokas asentamaan kaikenlaista pientä kevennysosaa ja tehonlisää tuovaa härpäkettä alunpitäen 50-heppaiseen pyörään ja kävi viikoittain kerholla kehumassa kun viimeisimmän säädön jälkeen oli aina löytynyt viisi heppaa enemmän ja hiilikuituosien vaihdolla oli lähtenyt 10 kg painosta. Kerholla oli alettu pitää kirjaa ja kauden loppuun mennessä herralla oli alle 150 kg painava ja yli 150 hepoinen pyörä.

Oikoteitä onneen on kovin vähän.
En silti tuomitsisi kaikka lisähärpäkkeitä humpuukiksi kokeilematta jos niillä on jokin totuuspohja tieteelliseltä kannalta arvioituna.

rane57

Eli onko ko palikan specsit tehty vakiomoottorin mukaan vai vaatiiko palikka joitakin muita muutoksia kuten avarammat röörit tai sytkäennekon säädön?

MotoMatti puhuu asiaa. Itse tarkoitin juurikin sitä että nämä kikkareet ei tarjoa mitään säätö mahdollisuutta. Esim Power Commanderin valmiita säätökarttoja on netti pullollaan, omaan pyöräänkin löytyi valmis polttoainekartta samoilla spekseillä putket,putsari,nokat, ym..silti 2 tunnin säätötyö että AFR arvot saatiin kaikille kierrosalueille "ilmaa saastuttaviksi". Kaveri joka säädön teki, kertoi myös että erittäin harvoin tulee pyörä "valmiilla kartalla" vastaan jossa esim AFR arvot olisivat kohdillaan.Tämähän se kummastuttaa kun kaksi samanlaista pyörää samoilla vermeillä mutta polttoainepuolen säädöt pitää poiketa toisistaan että laitteet toimii hyvin. 

ss454

Taitanee tuo PowerCommander olla se järkevin polku sitten edetä.
Paperilla tuo haluttuun lambda arvoon säätyvä ruiskutus ei tunnu kovin ihmeelliseltä nykyaikana, mutta käytännön toteutukset sitten ontuvat. PC:kin mielestäni sellainen sivistynyt arvaus oikeaan suuntaan kun siellä ei automaattisesti säätyvää tietoa täysin osata käyttää.

Offtopic sen verran, että megasquirt olisi yksi ratkaisu. Mutta en oikein omaan kolvaustaitoon luota niin, että noin tärisevään paikkaan sitä haluaisin. Toisekseen kesä/kaksi pitäisi pyhittää säätötoimille.  ;)

Motomatti

MegaSquirtin hankinta valmiiksi kolvattuna vaatimustasosta riippuen 400 - 600â,¬. Itse tehden satasen -pari vähempi. Kyseeseen tulisi uutenaikaiseen pyörään tuo V3-sarjan laitteet.
http://www.autotune.fi/kategoria/5/megasquirt-valmiit-yksikot

Myös MicroSquirtiä kannattaa harkita. Itse en ole vielä sellaista hieronut ajokuntoon mutta kaveri perk... meni sellaisen ostamaan ja kyllä sen tietää kuka sitä sitten säätää...
http://www.autotune.fi/kategoria/46/microsquirt

Hinnat ovatkin hiukan pompsahtaneet viime käynnin jälkeen. Onneksi itsellä on jo kolvattu setti hyllyssä. Pääsee varmaan piakkoin asentamaan.

Varsin ihmisläheiseltä vaikuttava virma Pirkkalassa myy ja asentaa omia moottorinohjausjärjestelmiään. Siellä käydessäni sanoi johtaja että ruiskuja pyörään saa edullisemminkin. Nuo hinnastotiedot on enimmäkseen autonosille.
http://www.tatech.fi/index.php?id=yleista

Tuommoisen hankinnalla saa tietysti teknisen tuen laitteelleen. Kun taas MS:n tapauksessa lähinnä MS-yhteisön keskustelupalsta on back-uppina ja kaverit jolla sellainen pyörässään on jos siitä mitään ymmärtävät.

Jos haluaa itse värkkäillä vaikka MS:n kanssa niin voin mainita että homma on henkisesti palkitsevaa... pitkällä aikavälillä.

flhx

Lainaus käyttäjältä: rane57 - 23 tammikuu 13, 10:19:10
....Tämähän se kummastuttaa kun kaksi samanlaista pyörää samoilla vermeillä mutta polttoainepuolen säädöt pitää poiketa toisistaan että laitteet toimii hyvin. 

Ei tuo nyt sinällään kovin suurta kummastusta saa aikaan jos netistä imasee kartan. Vaikka pyörässä olisikin samat speksit niin sehän jo vaikuttaa heti että mille olosuhteille pyörä on säädetty. Kartta pyörästä joka on säädetty Arizonassa +40c lämmössä ei varmaan oo ideaali Suomen +15c kesäsäässä kun tulee vettä naamaan ja hyttysetkin kuolee vitutukseen. Lisäksi bensan laatukin/oktaanit jo varmaan vaikuttanee...Tietysti jos säädöt toimii Suomessa täsmälleen samoilla spekseillä(ja onko mikään näistä sontaläjistä nyt sitten ihan 100% samanlaisilla spekseillä rakennettu..)varustetussa pyörässä ja toisessa samanlaisessa ei niin sitten saa olla vähän kummastunut. Ei paljon kuitenkaan.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.