Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

MoCo:n talous ja sen vaihtelut (otsikko päivitetty)

Aloittaja Juvakka, 17 heinäkuu 09, 15:55:30

« edellinen - seuraava »

Juvakka

 Harrikka lähti pahaan luisuun

16.7.2009 22:52
A A

Elina Lappalainen

Helsingin Sanomat
Karen Bleier / AFP

Moottoripyörä Harley-Davidson -kaupan edessä Minnesotassa.

Moottoripyörä Harley-Davidson -kaupan edessä Minnesotassa.

Yhdysvaltalaisen moottoripyörävalmistajan Harley-Davidsonin tulos heikentyi peräti 91 prosenttia toisella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Vielä viime vuonna tulos oli 223 miljoonaa dollaria, mutta nyt se putosi noin 20 miljoonaan.

Kuluttajien ostohaluja hapattanut talouskriisi on vienyt myös amerikkalaisuutta tirisevän kulttipyörän myynnin pahaan luisuun. Pyörien myynti väheni 30 prosenttia ja tärkeimmällä markkina-alueella Yhdysvalloissa 35 prosenttia vuoden takaisesta. Samalla Harley-Davidsonin liikevaihto laski 1,57 miljardista dollarista 1,15 miljardiin.

Yrityksen odotukset moottoripyörien myynnistä jatkuvat heikkoina. Vielä viime vuonna Harley-Davidson toimitti lähes 350 000 pyörää. Tänä vuonna myynnin odotetaan jäävän runsaaseen 200 000 uuteen moottoripyörään.

Jo aiemmin keväällä kerrottiin finanssikriisin aiheuttaneen tuhoa erityisesti yrityksen rahoitusyksikössä, joka antoi lainoja moottoripyörien ostajille.

Uusien synkkien uutisten vuoksi yritys kertoo vähentävänsä vielä yhteensä tuhat työntekijää, joista noin 700 on tuntityöntekijöitä ja 300 kuukausipalkkaisia toimihenkilöitä. Harley-Davidson on jo aikaisemmin kertonut 1 400â€"1 500 tuntityöntekijän ja noin 300 toimihenkilön vähennyksistä. Yrityksessä on ollut yhteensä noin 9 300 työntekijää.

Hyvin ei mene Harrikoilla Suomessakaan. Koko moottoripyörämarkkina on kutistunut vuoden alusta kesäkuun loppuun mennessä noin 35 prosenttia, kertoo Harley-Davidsoneja Suomeen maahantuovan Sumekon varatoimitusjohtaja Timo Kallioja.

Harrikoiden myynti on kuitenkin laskenut hieman hitaammin kuin muiden merkkien, ja yhtiöstä on tullut markkinajohtaja isojen moottoripyörien luokassa noin yhdeksän prosentin osuudella.

Suurten ja kalliiden Harley-Davidsonien suosio kasvoi Suomessa nousukaudella. Kun Sumekon maahantuonti alkoi vuonan 1993, Suomeen tuotiin vain 16 pyörää. Huippuvuonna 2008 pyöriä tuotiin jo liki tuhat. Tänä vuonna jäätäneen noin kuuteensataan, Kallioja arvioi.

Edit. Otsikko muokattu Senor Kokkosen ehdottamaan suuntaan  ;)
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Hemuli

Tällaisia uutisia lukiessa pitää aina muistuttaa itselleen että se on TULOS joka heikkeni 91% - EI LIIKEVAIHTO. Eli kyseessä on taantumasta huolimatta edelleen voittoa tuottava yhtiö.

Jotenkin on sellainen fiilis että harrastuksen kannalta ei olisi ollenkaan huonoa jos uusien pyörien valmistus loppuisikin kun tehdas ei enää kannata. Tarvikevalmistajat pitävät vanhat vehkeet radalla vaikka MoCo kellistyisikin. H-D saisi takaisin sen harrasteajoneuvon aseman minkä se on viime vuosien aikana pahoin kadottanut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

#2
Tää nykyajan meininki on raivostuttavaa. Voittoa tuottava lafka voi olla katastrofaalisessa tilanteessa jos ei tuota TARPEEKSI voittoa ja mikähän sitten nykypäivän pörssipelureille olis tarpeeksi >:( En tosin ollut työelämässä "silloin ennen" mutta mitä oon vanhemmilta ukoilta kuullut niin meininki oli ihan eri kuin nykypäivän "tulos tai ulos" meininki. Esmes eräässä pajassa tehtiin hiljaisena aikana viraabelihommia (=työntekijät teki omia projekteja) ja työnjohdon mielipide oli se että homma on OK koska se lisää ammattitaitoa. Nykyään vaikkapa mun työpaikassa on mm. koneistaminen tehty mattimeikäläiselle mahdottomaksi koska siitä aiheutuu vaivaa. Varmaan kohta saa kävellä polvillaan jos aikoo käyttää firman tiloja iltaisin, jos se onnistuu enää niinkään. Mua ei asia enää koske koska pilasin välini työnjohtajiin jo ajat sitten ja hommasin omat tilat ja vehkeet! Kukaan ei oo suoraan sanonut mutta huhupuheiden mukaan olen hankala työntekijä koska minua ei pysty kiristämään ;D Helvetti, viimeksikin oli kauhea vääntö ennenkuin sain puhuttua ittelleni pakkolomaa ;D

E: niin, sanomattakin on selvää että nykyinen työpaikkani on iso pörssiyhtiö...

piese

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 17 heinäkuu 09, 18:08:58
Kukaan ei oo suoraan sanonut mutta huhupuheiden mukaan olen hankala työntekijä koska minua ei pysty kiristämään.

Kuin myös ja olin suomen suurimmalla yksityisellä oman alansa ketjulla töissä (nimee ei voi laittaa, saattaa tulla herjaussyytettä niskaan) ja otin sitten loparit, enkä päivääkään ole katunut ettei ns. johto-asemissa enään ole.

Nyt sitten ollaan oltu vaimokkeen ja anopin firmassa onnellisena töissä (ei pääse enään töihin vaimoketta pakoon ;D). Siitä voi laittaa mainoksen www.hetan-majatalo.fi

Psycholasse

Oonpa muistaakseni ottanut joskus kupposen majatalossa kun käytiin pöyriksellä retkuilemassa. Käyn toistekkin kun kohdalle satun

Lasse

Kokkonen

Ehkä tämä ei nyt ole aivan oikea topiikki tähän mutta menköön. Tökkiikkö MoColla tai ei, niin saivat sitten myytyä viimein MV Agustankin.

Dealer News 06.08.2010:
LainaaHarley-Davidson announced that it has concluded the sale of its subsidiary MV Agusta to Claudio Castiglioni and his wholly owned holding company, MV Agusta Motor Holding S.r.l., effective today.

Castiglioni is the former owner of the Italian motorcycle maker and has served as MV Agusta’s chairman since 2008, when Harley-Davidson acquired the company.

Koko juttu Dealernews.com

Aiheen sivusta: MoCo on ollut viimeaikoina useaankin otteeseen lehtien sivuilla mm vähentäessään työntekijöitä, uhitellessaan siirtää tuotannon pois Milwaukeesta, kaavailemalla kokoonpanoa/valmistusta USAn ulkopuolella ja myös tehtaan tuloksilla on spekuloitu, kuten myös nykyjohdon toimenpiteitä on arvosteltu.
Mutta luin myös jostain aviisista, että tehdas panostaa tosi lujaa investointeihin, olisiko ollut yli 200 miljoonaa dollaria. Tämä taas tarkoittaa erään oppisuunnan mukaan juuri oikeaa toimenpidettä tälläisen "laman" aikana. Tässä valossa tarkastellen MoCo ei suinkaan ole heittänyt pyyhettä kehään ja sillä lienee vielä muutama henki jäljellä kuten jaloilleen putoavalla kissalla.
Kuten on jo moneen kertaan todettu, kvarttaalitalous, nykybisnes ja siinä selviytyminen on kamppailua veren maku suussa. Vahvat selvitytyvät, heikot häviävät.
Minulta henklökohtaisesti ei sympatioita heru, mutta kun kukin on tiensä valinnut, niin sitä kulkekoon.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kerrotaan, että Harley myi MV-Agustan kolmella (3) eurolla sen entisille omistajilleen. Lisäksi MoCo laittoi sen kassaan 20 miljoona dollaria, jolla firman pitäs pyöriä vuosi.

MoCo osti MV:n vuonna 2008 109 miljoonalla taalalla, reilu vuotta myöhemmin kirjasi sieltä tappiota 162 miljoonaa taalaa.

Kauppa se on joka kannattaa.

Mut joskus tässä korkeammassa businesmatematiikan yhtälössä on mulle liikaa äksiä, eli tuntemattomia tekijöitä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Vieläköhän tuon MV:n oston aikoinaan mestaroinut hahmo on MoCo:n palveluksessa....
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

Hell for Leather Magazine kertoo web-sivuillaan, että USA:n Harley jälleenmyyjät alkavat myymään myös korealaisia 250 â€" 680 cc ATK/Hyosung moottoripyöriä. Syynä olisi Harleyn heikko menekki ja sen tulevaisuudennäkymät. Kuten on aiemminkin tullut mainittua, (uudet) Harleyt luokitellaan lähinnä harmaapartaisten ikääntyvien ukkojen kulkuneuvoiksi ja ostajien keski-ikä onkin jo 49 vuotta. Tuo ikäpolvi ei enää kauaa asiakkaina heilu. Tehdas haluaisi uutta nuorempaa sukupolvea asiakkaikseen, mutta tuotteet puuttuvat. Vaikka sellaisen kehittely aloitettaisiinkin, ei tuote olisi kolmeen vuoteen markkinoilla ja raahakin tarvittaisiin kehittelyyn jotain 60 miljoonaa taalaa. Lisäesteenä MoColle saattaa olla sen ottamat huikeat 900 miljoonan lainat 15% korolla. Kaikenkaikkiaan tehdas on artikkelin mukaan ottanut velkaa 2 miljardia selviytyäkseen.
Jälleenmyyjät tarvitsevat jotain myytävää pysyäkseen itse hengissä. ATK:lla on nestejäähdytetty 680cc V-Twin cruiser jonka jälleenmyyntihinta on 6995 usd ja sen pienempi 250cc versio maksaa alle 4000.
LainaaBelieve it or not, but today’s pot-bellied pirates didn’t get their start on the gigantic chrome vibrators they now ride. Instead, they learned on, gasp, foreign-made, small-capacity bikes that had a wide range of abilities and appeal outside Harley’s existing customers. Hoping to recreate the ability and appeal of those original Aermacchis, Utah-based ATK is planning to serve Harley dealers with the small-capacity, affordable entry-level machine’s they’re begging for, giving those dealers a way to bring new blood into their showrooms, hopefully hooking new riders for life. ATK wants to be the Scion to Harley’s Toyota and these 250-680cc re-badged Hyosungs are the first in a new range of products for sale at a number of Harley’s dealers.
We’ve previously discussed the disturbing departure between the average age of Harley’s customers increasing at a rate faster than aging (it’s now 49-years-old, up seven years in the last five) and The Motor Company trying to convince its shareholders that their model range actually holds some youth appeal. At the current rate, Harley’s core demographic will age out of riding, or at least buying large numbers of new bikes, in about 10 years. We’re not the only ones to notice this; back in July, pressure from dealers for an entry-level product forced Harley to declare that it would start developing just such a product. The problem is, it won’t reach the market for at least three years.


Artikkeli: Hell for Leather Magazine
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Tässä kohtaa entistä enemmän kummastuttaa Buellin kohtalo. Toki, puutteensa siinä oli/on jos vertaillaan japsipyöriin mutta...Olisihan ollut kehityspohjaa, ei olisi tarvetta ihan tyhjästä lähteä.

Toisaalta myös kummastuttaa että eikö Rodeista nyt saada kehitettyä mitään nuorempaa sukupolvea kiinnostavaa?

Diilereitähän nyt, ehkä, nuo korealaiset entry-level vessat auttavat, mutta jotenkin vaikea uskoa että joku tuommoisen ostanut tulisi parin vuoden päästä takaisin diilerille ja vaihtaisi sen Softailiin. Joten tämän tempun avustaminen MoCoa sen vaikeuksissa jää jotenkin hämärän peittoon.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Janne R.

Huhhuh.

Kiinnostavia malleja tai mallisarjan pohjaa luulisi kyllä HD:lla olevan nykyiselläänkin, kaikesta huolimatta, mutta monellakohan esim. sikäläisellä tavallisella college-opiskelijalla on varaa mihin tahansa uuteen Harrikkaan? Täytyy toki samaan hengenvetoon tunnustaa, että mulla ei oo kunnollista käsitystä mitä uudet HD:t Jenkeissä nykyisin maksaa.
Kotimaamme hinnoista ei puolestaan liene tarvetta jauhaa... Paitsi että olin kyllä pudota tuolilta kun katoin uuden 48 Sportin hintaa, kiinnostuksen herättyä kun satuin samaan aikaan moottorikahvilaan jonka edustalla kuvattiin koeajossa ollutta yksilöä.

Eikä ne Buellitkaan tainnu ihan halpoja Jenkkilässäkään olla..? Ja Blast oli sitten jo liikaa muoviskootterin näköinen  ;D (sori mahdolliset Blastin omistajat)

Noh, pääasia että johtajalla riittää voita leivän päälle...

ultimate welder

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 17 heinäkuu 09, 18:08:58
En tosin ollut työelämässä "silloin ennen" mutta mitä oon vanhemmilta ukoilta kuullut niin meininki oli ihan eri kuin nykypäivän "tulos tai ulos" meininki. Esmes eräässä pajassa tehtiin hiljaisena aikana viraabelihommia (=työntekijät teki omia projekteja) ja työnjohdon mielipide oli se että homma on OK koska se lisää ammattitaitoa.



Olin itse tuollaisessa pajassa töissä 80-luvulla, oli siinä teidän kylällä ;) Tuli tehtyä hiljaisina aikoina perälevyjä traktoriin,saunankiuas yms. Ja virma tosiaan maksoi palkan tuolta ajalta. Selittivät että jos väkeä lomautetaan, niin firman imago kärsii. Toisenlainen on meno nykyään >:(

Kokkonen

 :) :)

LainaaHarley-Davidson has fans so loyal that some of them tattoo the brand on themselves. Whenever you see customers who “bleed the brand,” that suggests there’s something special going on that could lead to winning investments. Harley-Davidson is one such enterprise.

But inked skin eventually sags, and Harley’s demographic is aging. The company’s core customers are middle-aged men, and it gets harder to be an easy rider with every passing year. Meanwhile, younger customers just don’t feel the same fervor for the brand.

Tos on jotain tuttua ja itse koettua.... ;D

Koko tarina Spokesman.com
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Pitäs tietty vaihtaa otsikkoa jotenkin "Harrikalla ei töki enää...", mut menköön.

MoCo on tuplannut tämän vuoden eka puoliskolla voittonsa verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Lainaa
For the first time since the Great Recession, more Americans are buying Harleys.

Harley-Davidson Inc.'s U.S. sales rose almost 8 percent and its profit more than doubled in the second quarter, the first time since the end of 2006 that domestic sales have increased for the motorcycle maker.

Consumers felt more confident and wanted to upgrade to new bikes. On top of that, the brand has the largest share of sales when it comes to new kinds of bikers such as women, blacks and people under 35.

Read more: http://www.kansascity.com/2011/07/19/3022292/harley-davidson-2q-profit-jumps.html#ixzz1ScdVVREX

Kohderyhmämainonta lienee tuottanut tulosta kuten tekstistä näkyy. Vuoden 2011 valmistusmäärät arvoidaan jonnekin 230 000 kappaleeseen.
Käytettyjen Harrikoiden hinnat ovat myös nousussa USAssa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kaikesta skeptisyydestäni huolimatta MoCo on onnistunut kohderyhmämainonnassaan ja -markkinoinnissaan hyvin ja nyt ostajista 48,6% on alle 35 vuotiaita. Nimenomaan 883 mallien myynti on onnistunut tavoittamaan nuoremman polven ja syynä on paljolti mallin edullisuus ja 883 on kuitenkin ihan oikea H-D.

Lainaus käyttäjältä: The KneesliderMuch of that success is the result of models on the low end of the price spectrum, like the Iron 883, a basic bike that gets a young guy on a Harley because he can afford it, because it looks like a Harley, sounds like a Harley and will most likely retain a lot of trade in or resale value when it's time to move up.

Lähde www.thekneeslider.com

Ei merkki ole turhaan päässyt yli 100 vuoden ikään. :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W