Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

puutuminen ja pauke

Aloittaja Make, 14 heinäkuu 09, 23:19:19

« edellinen - seuraava »

Make

Rautista ruokkii läppäkeihin(muistaakseni 60 ja 160 suuttimilla), joku kiva pyöree ilmanputsari, drag pipet lyhyillä huiluilla. Hissuksiin ku köröttelee sellasta 140 km/h ni pidemmän ajon jälkeen puutuu, ja alkaa ampumaan putkeen. Tien laitaan ku pysäyttää ja kiroilee hieman, ni alkaa taas toimimaan. Tulppien väriä en älynny viime highwaysession jälkeen kurkata. Eikös laiha seos rupee yskiimään putsariin?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

piese

Duoda, 185/60 ja juurikin tankillisen (8l) vetäsee 140-160 laukkaa ja ei ole ongelmia ollut, on juurikin kiva pieni pyöreä putsari ja dragpipet huiluilla.

Kyllähän tuossa itelläkin hyytymisiä joskus tuli ja johtu vaan liian heikosti virtaavasta bensahanasta.

Toinen vika oli joskus siitä ettei saanu tarpeeksi korvausilmaa, eli liian tiivis tankinkorkki joka on helppo koettaa, ku hyytymään alkaa niin korkkia auki.

Toisaalta spottisemmalle pyörälle aivan liian hidas vauhti toi 140km/h ;D ;D ;D

Make

No näistä pitää lähteä, ostin syksyllä ihan uudet korkit, siis vanhaa mallia eli "siivelliset" ja olivat niin tiiviit ettei kilsaa päässy korkkia avaamatta. Pitänee avartaa lisää.


Lainaus käyttäjältä: Piese - 14 heinäkuu 09, 23:45:20
Toisaalta spottisemmalle pyörälle aivan liian hidas vauhti toi 140km/h ;D ;D ;D

Mulla onkin customi!   ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Elwari

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 15 heinäkuu 09, 14:01:13
No näistä pitää lähteä, ostin syksyllä ihan uudet korkit, siis vanhaa mallia eli "siivelliset" ja olivat niin tiiviit ettei kilsaa päässy korkkia avaamatta. Pitänee avartaa lisää.


Lainaus käyttäjältä: Piese - 14 heinäkuu 09, 23:45:20
Toisaalta spottisemmalle pyörälle aivan liian hidas vauhti toi 140km/h ;D ;D ;D

Mulla onkin customi!   ;D

Tuota, en nyt ole ihan varma, onko näin vanhaan aiheeseen enää korrektia kommentoida? Mutta ihan mielenkiinnosta, löytyikö siihen hyytymiseen kautta paukkeeseen ratkaisua?

Kokkonen

Meidän Rautis on tehnyt (taas) viimeaikoina samaa. Syynä on ollut pakoventtiilin kantaminen, joka taas johtui siitä että seeti antaa periksi.
Toinen saman vaivan aiheuttaja oli aikanan liian tiukaksi jätetyt pronssiohjurit.

Kun ne kannet rempattiin, laitettiin kunnon seetit ja valuohjurit, vika poistui, mutta tuli muuta katastrofia  sohlojen valuohjureiden myötä.

Nyt on uudet kannet paikallaan, joissa seeti on suoraan valussa ja taas on sama paukutteluongelma. Ja pronssiohjuritkin on kansissa, mutta niiden ei pitäs olla liian tiukat.

Ensteks tarkistaisin venttiilien säädöt, jos vastaavaa ilmenee.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Elwari - 15 huhtikuu 11, 12:10:08
Tuota, en nyt ole ihan varma, onko näin vanhaan aiheeseen enää korrektia kommentoida? Mutta ihan mielenkiinnosta, löytyikö siihen hyytymiseen kautta paukkeeseen ratkaisua?

Toki sopii kysyä, ja ois pitäny muistaa jo silloin vastata.
No tuo nimenomainen tankki korkkeineen ei ole enää käytössä, saatan jopa muistaa, että auttoikin. Varmuuden vuoksi tein pyörästä kuitenkin jäykkäperäisen.  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Elwari

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 huhtikuu 11, 13:19:04
Meidän Rautis on tehnyt (taas) viimeaikoina samaa. Syynä on ollut pakoventtiilin kantaminen, joka taas johtui siitä että seeti antaa periksi.
Toinen saman vaivan aiheuttaja oli aikanan liian tiukaksi jätetyt pronssiohjurit.

Kun ne kannet rempattiin, laitettiin kunnon seetit ja valuohjurit, vika poistui, mutta tuli muuta katastrofia  sohlojen valuohjureiden myötä.

Nyt on uudet kannet paikallaan, joissa seeti on suoraan valussa ja taas on sama paukutteluongelma. Ja pronssiohjuritkin on kansissa, mutta niiden ei pitäs olla liian tiukat.

Ensteks tarkistaisin venttiilien säädöt, jos vastaavaa ilmenee.

No juu, mulla on ollut E84 rautasessa sitkeä vaiva, reilua sataa ajelee pitempään, niin alkaa kilkatus ja hyytyminen ja pauke putkiin... Loimaan Atte otti valurautaohjureita hiukan väljemmiksi, ja nyt kyllä tuntuu, että se propleemi olis poistunut...

Elwari

Kokkosella on ollut samankaltaista ongelmaa, mitä olen tässä foorumia lueskellut. Mitenkä se on ilmennyt? Mulla on ollut sillälailla, että 80 kmh menee oikein hyvin ja sitten kun ottaa sata lasiin, niin muutaman km pääsee, ja sitten hyytyy ja alkaa paukuttaa putkeen, ja tasan samalla hetkellä hyytymisen kanssa alkaa kuulua metallinen kilkatus...

Kokkonen

Noin se jotenkin menee, ehkä, kilkaustusta en ole kuullut, kun vaimohan tuolla ajaa. Mä kuulen sen vaan paukkeen jos perässä ajelen tai nään peilistä et pyörä hyytyy.

Ensimmäisenä talvena pronssiohjureilla vaiva tuli jo varsin alkaisilla kierroksilla, sitten pikkuhiljaa niin että kuuma kone ja yli 4000 r/pm ei päässyt. Viilemmällä kelillä saatto päästä lähes varvimittarin tappiin, hetkellisesti...
Pakoventtiilin säätö auttoi, koska seeti antoi periksi.

Nyt siis uudet kannet, uudet jouset, pronssiohjurit, seetit valussa ja eka koelenkillä +23 astetta ulkolämpö, kuuma kone, 3000 rpm ja pauke alkoi. Pysähdys ja meno jatkuu. Tarkastin säädöt, yksi pako hieman kantoi.... Tänään on taas koeajoa.

(Kaasuttimena on CV, sytkä Crane)

Eli olen edelleen epätietoinen, johtuuko meidän Rautiksen pauke ja hyytyminen ohjureista vai seetin periksi antamisesta. Vai molemmista.

Jos pakoventtiili on auki kun seos syttyy, niin kyl sen kuulee ja meno varmasti hyytyy. Miks kone sit taas lähtee heti vaivatta käyntiin (sähköstartti) niinkuin ei olis mitään tapahtunu? Ja jos venttiilli hirttäis kiinni aukiasentoon, niin katastrofi siitä mun ymmärtämykseni ja kokemukseni mukaan seuraa.
Vai käykö niin, että ohjurin ahdistaessa jousi jaksaa sulkea venttiilin melkein kokonaan ja se jää vaan vähän auki..? Joka taas syö seetiäkin kun kuumat kaasut menee ahtaasta rakosesta mäelle...

Tämä viimosen kansirempan teki paja, jonka pitäs homma osata ja kasausvaiheessa ohjurit eivät näppituntumallla mitenkään liian ahtailta tuntuneet.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Elwari

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 huhtikuu 11, 09:52:30
Noin se jotenkin menee, ehkä, kilkaustusta en ole kuullut, kun vaimohan tuolla ajaa. Mä kuulen sen vaan paukkeen jos perässä ajelen tai nään peilistä et pyörä hyytyy.

Ensimmäisenä talvena pronssiohjureilla vaiva tuli jo varsin alkaisilla kierroksilla, sitten pikkuhiljaa niin että kuuma kone ja yli 4000 r/pm ei päässyt. Viilemmällä kelillä saatto päästä lähes varvimittarin tappiin, hetkellisesti...
Pakoventtiilin säätö auttoi, koska seeti antoi periksi.

Nyt siis uudet kannet, uudet jouset, pronssiohjurit, seetit valussa ja eka koelenkillä +23 astetta ulkolämpö, kuuma kone, 3000 rpm ja pauke alkoi. Pysähdys ja meno jatkuu. Tarkastin säädöt, yksi pako hieman kantoi.... Tänään on taas koeajoa.

(Kaasuttimena on CV, sytkä Crane)

Eli olen edelleen epätietoinen, johtuuko meidän Rautiksen pauke ja hyytyminen ohjureista vai seetin periksi antamisesta. Vai molemmista.

Jos pakoventtiili on auki kun seos syttyy, niin kyl sen kuulee ja meno varmasti hyytyy. Miks kone sit taas lähtee heti vaivatta käyntiin (sähköstartti) niinkuin ei olis mitään tapahtunu? Ja jos venttiilli hirttäis kiinni aukiasentoon, niin katastrofi siitä mun ymmärtämykseni ja kokemukseni mukaan seuraa.
Vai käykö niin, että ohjurin ahdistaessa jousi jaksaa sulkea venttiilin melkein kokonaan ja se jää vaan vähän auki..? Joka taas syö seetiäkin kun kuumat kaasut menee ahtaasta rakosesta mäelle...

Tämä viimosen kansirempan teki paja, jonka pitäs homma osata ja kasausvaiheessa ohjurit eivät näppituntumallla mitenkään liian ahtailta tuntuneet.

No, mulla parin sadan mailin lenkin jälkeen kantoi kaikki venttiilit, toivottavasti ne siitä asettuvat, mutta valuohjureiden avarruksen jälkeen tosiaan tuntuu, että tuo kyseinen ongelma olisi poistunut, katotaan nyt, kun kesäkuumalla pääsee enemmän ajelemaan... Ja sillälaille se meni mulla, että kun hyytyminen alkoi, niin kaasu pois ja kytkin pohjaan, n. neljäänkymppiin asti kun rullaili, niin sitten taas mentiin normaalisti. Ja täyskaasukiihdytyksen reilun sadan vauhtiin sieti aina, mutta ei pitkää matkaa... Mitenkäs, kun sulla tuli se kansikatastrofi, se ei tainnu mitenkään varoitella etukäteen?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Elwari - 17 huhtikuu 11, 12:07:32
Ja sillälaille se meni mulla, että kun hyytyminen alkoi, niin kaasu pois ja kytkin pohjaan, n. neljäänkymppiin asti kun rullaili, niin sitten taas mentiin normaalisti. Ja täyskaasukiihdytyksen reilun sadan vauhtiin sieti aina, mutta ei pitkää matkaa...

Mulla oli aivan samanlainen kuvio rautiksessa aikanaan. Samalla kun hyyty niin alko myös kaamee kilkatus. Joskus joutu jopa sammuttamaan mopon mutta yleensä riitti kun anto vähän aikaa tyhjäkäynnillä kilkattaa. Ongelma esiintyi koneessa jonka alakerta täysin rempattu mutta sylintereihin eikä kansiin tullut silloin (tyhmänä) koskettua. Jos oikein muistan niin sisäänajon aikana ei ongelmaa ollut kun ajoi alle satasen nopeuksia. Sit kun säädin kaasaria vähän laihemmalle ja lähdin kuumassa kesäpäivässä reissua tekemään niin 120 vauhtia ei pystynyt pitämään ilman hyytymisiä. Joku 90 tais olla matkavauhti jota pystyi pitämään ilman ongelmia. Viileämmässä yössä pystyi sit vetämään useamman sata kilsaa urku 95% auki ilman mitään ongelmia. Ohjurit tais ajossa sit kulua sopivasti sen verran yhdistettynä parempiin säätöihin ettei ongelmaa enää esiintynyt kuin hyvin satunnaisesti. Pakovenojen tönäreitä sai kumminkin reissussa olla vähän väliä säätämässä ventiilien upotessa seeteihin ja lopultahan homma tyssäsi siihen että seetipinta painui niin syvälle ettei ventiili enää sulkeutunut kunnolla. Loppu muuten säädön tarvekkin siihen mutta silti kuulosti kun olisi pyörinyt tyhjäkäynnillä vain yhdellä. Jännä juttu.  ;D Tämmöinen runo tähän näin.  ::)

Taitaa olla ihan normaalia että rempan jälkeen tönäreitä joutuu löystyttämään pariin otteeseen ennen kuin jatkuva säädöntarve loppuu.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Tuore koeajotieto, siellä se vika vielä on, kuumalla koneella pauke ja hyytyminen alkaa 3000 rpm kieppeillä. Ja se tapahtuu juuri säädetyillä venttiileillä.
Pitää ottaa kannet irti ja hoonata pako-ohjureita hieman väljemmiksi. Seetit jäävät vielä silleen.

Konekatastrofin ennakkovarotuksia en osannut tulkita oikein. Kyllähän kilkatus oli hieman reippaampaa kuin Rautiksessa normaalisti ja huohotus varsin voimakasta ja kerran - pari tuli huohottimesta myös savua.

Kansiin oli kuitenkin tehty tuoreeltaan remppa ja takana vain muutama tonni, en oikein uskonut että siellä olisi ollut noin paljon pielessä. Sitä vaan ajatteli, et jos sit ens talvena kattois.... :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mielikuva

Hyvä keskustelu, tässä minä kokemattomana yritän oppia.

Pari kesää kun rautista testailtiin niin paukui joka suuntaan, 6,5 litran tankki kesti mutkatieta 85km ja mustaa tuli putkesta kun käänsi. SS super E tuntui tietävän tehtävänsä. Lämpimänä kun käänsi kahvaa kolme kertaa ennen starttausta niin sai vaihtaa tulpat...

Mutta. Kivaa oli, kaasarin toiminta oli miellyttävää/ miehekästä ja pakoputket on tarkoitus kiinnittää tiiviisti. Jäi mietityttämään että mikä kunnossa olevan rautiksen järkevä reissuvauhti on? Tarkoitus ei ole ajaa kilpaa, määräpää ja kotiinpaluukin olisivat suotavia. Koneesta on uusittu alakerta, porattu, kansissa oli kaikki huolellisten mittailujenkin jälkeen täysin rajoissa, joten ei tehty mitään. Laatikko on myös kunnostettu tarpeellisin osin eli kaikki.

Aika vähän tuli viimeksi tuolla ajettua, mutta laite tuli jäädäkseen. :) Näistä ei ole muuten kokemusta joten tuo kestävä matkavauhti kiinnostaisi, kertokaahan näkemyksiä. -73 laitteesta on kysymys. toision eturatas 22 piikkinen ja takaratas vakio.

Ennen rengastielle pääsyä on motaria pitkä matka, valitsenko motarin muitten mukana vai nähtävyydet  ::) Kattokaas kun jos se pysyy kasassa, niin sitten sen vois purkaa jotain projektia varten...  Eikun miten mä ilmaisen sen rouvalle  ;D



Kokkonen

Meillä Rautiksen pitkän matkan kierrokset noin 3500 rpm.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 18 huhtikuu 11, 21:09:12...SS super E tuntui tietävän tehtävänsä. Lämpimänä kun käänsi kahvaa kolme kertaa ennen starttausta niin sai vaihtaa tulpat...

Aika tyypillistä sössölle, niissä kiihdytyspumppu on helposti aivan liian isolla. Kannattaa säätää se niin, että kääntää säätöruuvia niin paljon kiinni että pumpun vipu ei enää liiku kaasua avattaessa. Siitä sitten 1/4-1/2 kierrosta auki. Jos kone tuntuu epäröivän kaasua käännettäessä voi ruuvia avata hieman lisää kunnes kaasuun vastaaminen on terävää.

Mitä rautapään matkavauhtiin tulee niin itse ajattelin ajaa niin kovaa kuin hyvältä tuntuu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957