Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vain 45 kilometrin tähden- Punainen Likööri

Aloittaja Vette427, 23 lokakuu 12, 21:43:11

« edellinen - seuraava »

SOHVELI-76

0405691644

Smokie

Mulla oli Kawassa lämpöanturi just samoin, tosin kannen alaosassa ja imupuolella. Eipä mulla ole mitään moitittavaa siitä, ihan hyvin toimi kunhan tajusi kalibroida mittarin kunnolla.

Pakosarjan koon suhteen näyttäis olevan eri koulukuntia. Japsi nelikoihin jotkut käyttää ihan törkeää tuubia, mitähän toi 42,4 mahtaa sisältä olla. 33,7 putkesta tehty riittänee (muistaakseni) johonkin 400hp paikkeille. Ite valitsin Kawaan 26,0 sisämitalla olevan putken, tosin eihän se ole kuin 810cc motör. Tehtaan jäljiltä turbomallin pakosarjan sisämitta rapiat 23mm niin ajattelin etten kovin överiksi ala kun ei ole ihan kuuhun asti tarkoitus lentää. Noista 23mm pilliputkista kumminkin kulkee läpi ~200hp verran kaasua, sen jälkeen kuulemma ahistaa.

Kaikilla on kumminkin turbo pyörinyt ja hauskaa ollut ja etenkin kaikilla on se paras ratkaisu ;D

Vette427

niin, mulla ei siis tule minkäänlaista mittaria lämmölle vaan toi MicroS tarvii kylmänä siitä anturista tietoa et osaa antaa lisä pensaa kunnes kone tarpeeksi lämmin ja sen jälkeen sitä ei huomioida ollenkaan niin kauan ku lämmöt tarpeeks korkeella. tai näin olen itseni antanu ymmärtää  ;)

sitä 41.5mm putkee sit otin 5kpl ku parempia olivat. oli siinäki pientä kokoeroa kurvin ja suoran erona mutta ei tuolle taida mitään mahtaa. näillä mennään nyt alkuun kuitenki. 2klp iha varulta myös sitä 44.5mm lähti mukaan.

Sepon luona tänään kävin jo toimivaa pyörää tutkimassa ja jo toimivaksi todettuja juttuja "kopsaan" omaani. todella hieno homma et tietoa jaetaan eikä tarvi kaikkea ite alkaa testaamaan ja kantapään kautta opettelemaan. suuri kiitos jo "syylliselle" tähan astisista neuvoista! tai kumpi meistä syylinen lienee? ilman et ois Kihvelissä törmätty ja olisin tuon upean pyörän nähny ja kuullu, ei tätä projektia olisi varmaan aloitettu. ainakaan vielä  ;) kohta tää on kuitenki pakko viedä läpi ku vanhat osat on jo lähes levinny ympäri suomee  :D :D

T-Bonelle terveisiä ja kiitokset et oli juuri sellaiset tankit ku toivoin. juuri sain ne käsiini ja kiva oli hypistellä  :D. noiden sisään saa nyt jo käsittämättömän paljon tilaa vievät komponentit todennäköisesti piilotettua. ainaki suurimman osan. :P

päivitellään taas ku jotain edistystä tapahtuu  :)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Juu juu, siis ko. Kawa on ilmajäähdytteinen GPz750 turbo ja moottoria käskyttää Megasquirt. Aluksi oli ongelmana että vesisateella alkoi rötisemään mutta senkin sai kuriin kun kalibroi lämpöanturin _huolellisesti_. Tein silleen että laitoin vesilasin pakastimeen ja kun alkoi tulla jäähileitä siitä 0 arvo. Sitten lasi mikroon kiehumaan ja digitaalisella kinkkumittarilla etsiä 100 astetta ja siitä lukema. Kolmannen otin jostain 50 paikkeilta kun tuo vesi jäähtyi. Kantsii muuten olla varovainen kun mikrossa kokkaa vettä, saattaa ihan seisovasta vedestä kihahtaa puolet pöydälle kun sinne lykkää anturin. Kuulemma ovat saaneet yli 120 asteista vettä tehtyä mikrolla.. Niin tai onhan kattiloitakin tietty olemas, sinne vaan anturit perunootten sekaan ;D

Vette427

jeps, enpä hoksannu et sulla oli samanlainen projekti kyseessä.  :-[

millaisella mittarilla tuon arvon otit ylös? mulla tavallinen halpa yleismittari ja sillä ei tuo lukema pysähdy ollenkaan, seilaa ihan kokoajan tuo lukema. vai pitäskö sitä malttaa odottaa miten kauan, minuutin tais olla ku testasin nouseeko vai laskeeko arvot. vai pistääkö sen missä haarukassa se pyörii?
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

#35
Anturin kalibroinnissa riittää kolme-neljä arvoa ja tarkkuudeksi riittää muutaman asteen tarkkuus. Kylmäkäynnistysrikastushan on kuitenkin vain hetkellinen ilmiö ja korvalla sekä lambda-arvoa seuraamalla (jos on nelilankainen lämmitettävä lambda) saa muodostettua selkeän ryypytyskäyrän.

Tein ylimalkaisen artikkelin MegaSquirtin asennusprosessista: http://www.motomatti.fi/2011/12/megasquirt-ruiskutusohjaimen.html
Siinä käsitellään myös bensiinikäyttöä, rikastusta ja anturien kalibrointia.

Kumpaa säätöohjelmaa aiot käyttää MegaTunea vai TunerStudiota? Päivityksestä riippuu onko liittymä täysin graafinen vai numeraali vai niiden yhdistelmä.

Laitan tähän liitteeksi TunerStudion kylmäkäynnistyskäyrän. 100% tarkoittaa ruiskutuskartan asetusta. Siitä isommat numerot ovat rikastusta. Kyse on alkoholikäyttöisen moottorin ryypystä mutta koska kone käy viinalla paljon viileämpänä kuin bensalla ja viina palaa nopeammin on käyrä hyvin jyrkkä. Käyrä myös "makaa" pitkän matkaa 100% viivalla koska näin estän tahattoman ryypytyksen jos moottorin käyntilämpötila putoaa hetkellisesti liian alas. Tuon osuuden annan lambdakorjauksen hoitaa joka taasen muokkaa peruskartan arvoja hetkellisesti lambda-arvo 1 suuntaan. Peruskartta mulla on hieman laihan puolella.

Tästä ei bensakoneeseen kannata ottaa mallia. Toivottavasti periaate kuitenkin avautui.

Pakoputkiasiasta ennen ahdinta olen samaa mieltä kuin edelläkin on kirjoitettu. Pieni rööri pitää virtauksen "vauhdissa" ja lämpöenergian (millä ahdin toimii) haihtuminen ympäristöön minimoituu.

Smokie

Mun testipenkissä anturissa oli kiinni joku halpis yleismittari (maksoi reilusti vähemmän kuin Fluken pelkät johdot...) ja vedessä digitaalinen kinkkumittari (reagoi yllättävän nopeesti). Ensimmäisen perseelleen menneen uunissa tehdyn kalibroinnin jälkeen päätin käyttää vettä, saa edes jotain hajua missä mennään kun vesi joko jäätyy tai kiehuu ;D Ei se lukema isommin seilannut, vakiinnuttuaan tietty muuttuu kokoajan kun nesteen lämpötila muuttuu. Ei tossa hommassa sentään hiukset halkee..

Tosta pakoputkesta, itekkin tosiaan ajattelin että mieluummin pienempää rööriä. Yleinen linja tuntuu olevan että ainakin isompaa pitää olla ku kaverilla! Vielä tärkeämpää kuin putken koko taitaa olla että kaikki torvet osoittaa turbiinia kohti eikä käänny sinne missään ryssän vinkkelissä.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 15 joulukuu 12, 22:17:15
T-Bonelle terveisiä ja kiitokset et oli juuri sellaiset tankit ku toivoin. juuri sain ne käsiini ja kiva oli hypistellä  :D. noiden sisään saa nyt jo käsittämättömän paljon tilaa vievät komponentit todennäköisesti piilotettua.

No hyvä jos kelpas! Kaasariakin kerkisin jo ihmettelemään... :)
Long John Stroker

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 16 joulukuu 12, 13:14:24

Kumpaa säätöohjelmaa aiot käyttää MegaTunea vai TunerStudiota? Päivityksestä riippuu onko liittymä täysin graafinen vai numeraali vai niiden yhdistelmä.

jos oisit tuota kuukausi sitten kysyny olisin ihmetelly et mistä on kyse  ;D nyt sentään tiedän et ohjelmia ovat. eli ei mitään käsitystä vielä millä sitä sit säädellään. kaveri pari teheny niin eiköhän aikanaan seleviä. vai osaisko joku suositella onko jompikumpi parempi aloittelialle?? tai yleensäki mopo käyttöön.

pakoputkia siinä yritin värkätä mutta mitenhän tarkkaa tuo pituuden kanssa on? 33% on nyt taka pitempi, 12% pitäs ilmeisesti olla. pitäsköhä etu putki pistää kierättää vähä kauempaa nii sais pituutta lisää. tiiä häntä sit miten on nuuka. jos vaikka 1000km vaan kestää pitää tehä jotain mutta jos vaikka 20.000km nii ostaa sit uuven puhaltimen  :P no sitähä ei tiiä ku kokeilemalla. oli vaan tuo kuulalaakeri puhallin meleko kahtelussa.
jonku lämpösuojan varmaan tulee tarviin jalan luo ku ei ahtoputken takia saa lähemmäs konetta.  :(
nyt pitäs yrittää keksiä jonkinlainen liikuntasauma lämpölaajenemisen takia ennen yhdysputkea ja turboa. ja helpompi sit purkaa ku esim ventiilin säätö tai laatikko öljyjä ei pääse tarkistaan, no ei noita tullu kertaakaan katottua viimekesänäkään ku ei yhtään vuotoja ole ollu. ihan oli ylämerkissä ja hyvät.

puolaki saapu mutta olipas piru kookas. tuo malli ei tarvi sytkäkiviä vaan siinä on sytytyspääte itessään ja sitä ohjaa MS suoraan, no onneksi on T-Bonelta tulleet isot tankit nii jää vielä pari litraa pensa tilaaki  ;D tai viinaa ku silläki tarkotus yrittää ajaa.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

Itse olen tykästynyt Linuxissa (Ubuntu) toimivasta TunerStudiosta mutta siinä sivulla olen säätänyt myös Windows XP:n päällä pyörivällä MegaTunella. Ovat erilaiset ulkoasultaan ja hieman toiminnaltaankin ja TS on jotenkin "inhimillisempi" mutta samaan tulokseen pääsee molemmilla. Androidiinkin on olemassa versio.

Ohjelmointikoneella on merkitystä: Jos käyttää ajon aikana niin perinteisellä pyörivällä kovalevyllä varustetulla läppärillä on ongelmia kun se pyrkii sammuilemaan "turvallisuussyistä" Lapsille tarkoitettu miniläppäri kiinteällä SSD/Flash-muistilla varustettu ei ota nokkiinsa tärinöistä tai resonansseista niin helposti. Voi siis pitää ajon aikana tankin/mittariston päällä ja seurata on-line palotilan tapahtumia ja myös säätää vauhdissa. Asia jota en suosittele ja saattaisi selityksenä, poliisille, olla rahapussille haitallista kun esittää että tässä vain ajellessa säädän moottoria käymään viinalla... Nimim: kokemusta on.
Mutta tietsikka matkassa nopeuttaa säätöä kovasti. Jos on mahdollissuus höylätä penkissä moottorinohjaus välttävästi ajettavaan kuntoon niin vasta sitten tien päälle hienosäätämään. Penkissä kun ei säädöt kuitenkaan osu aivan kohdalleen.

Joka tapauksessa, noin maalaisjärjellä ajateltuna, pakokanavien pitääkin olla eri mittaisia ennen ahdinta. Parasta olisi että pakokaasusyklit saisi tulemaan ahtimelle tasajaolla eikä ryppäinä jolloin ahdin hetkellisesti kiihdyttää mutta välillä ei kaasua tulekaan jolloin ahtimen pyörimisnopeus muuttuu nykimällä. Tämä erityisesti alakierroksilla. Nelisylinterisellä rivikoneellahan tähän asiaan ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota mutta kyseessä olevan "Odd"-sytytteisen koneen kohdalla sillä on vaikutusta. Käyrien pituudella ja pakokaasun virtausnopeudella suhteessa pulssin ajankohtaan on siis merkitystä erityisesti alakierroksilla. Myös kanvien yhdistäminen toisiinsa sopivalla kohtaa tasaa pulssia ja parhaassa tapauksessa nopeuttaa virtausta jolloin lämpöenergian haihtuminen minimoituu.

Asian selvittäminen vaatii jonkin verran perehtymistä moottorin toimintaan ja pakokaasun virtausnopeuteen. Kaikista huonoin tilanne on jos pulssit tulevat yhtä aikaa ahtimelle.

Itse en ole tähän juurikaan perehtynyt sitten kouluaikojen (Amis 1976) kun on tullut käytettyä noita mekaanisia ahtimia. Tosin olen joissain projekteissani pyrkinyt maksimoimaan pakokaasujen pulssien vaimentamista tekemällä moottoriin muutoksia, mm nokka-akselimuutoksilla loivemmaksi ja kytkemällä V-koneen pakokanavat toisiinsa saadakseni jaettua pakopulssit tasajaolle eli helpoiten vaimennettavaan muotoon. Mekaanisesti ahdetun koneen käyntiäänihän on melkoisen repivää rätinää.

Laitoin liitteeksi kuvan kolvailemastani pakoputkistosta. Jatkeet olen tehnyt sisäkkäin menevistä putkista. Ts putkeen on prässissä tehty laajennus johon alkuperämitaltaan sama putki menee sisään. Pieni viiste sisään menevän putken päähän ja jämäköillä jousilla kiinni niin liitoksesta tulee ilmatiivis. Rosteriputkelle on annettava lämpövaihteluiden vaatimaa liikkumavaraa, muuten se murtuu.

Smokie

Itse säätelin silleen että Megatunella laskin kartan, sitten laajakaistalambdan näyttöä tuijottelemalla naputtelin karttaa käsin vähän sinnepäin ja lopuksi automaattikorjausta muutaman kerran tiedonkeruusta. Kunhan kone vain kävi kunnolla toi automaattikorjaus oli tosi hyvä, teki saman työn 10 minuutissa mitä itse 10 päivässä. Koko homma tapahtui penkissä kun toi pöytäkone on niin hankala ottaa reppuun.. Tunerstudio jäi kokeilematta kun joskus otin sen koneelle ihan vaan uteliaisuudesta ja sitten kun olisin sitä kokeillut se nassutti että sä oot poka 30 päivää tätä jo käyttänyt. Pitäkööt tunkkinsa perkele.

Natking

Meillahan tulee myos turbo kisapyoraan etta huikan on koitettu tutustua tohon asiaan. Tosta putken koosta oli juttua kun aloin tekemaan putkistoa.
Muistasin etta Pro Turbo Systemsin kaveri sanoi etta normaalisti putken koko on ~85% pako venttiilin koosta.
Meilla on 171 kuutituumanen kone (4.5''X5.385'') ja pakonaula on n.50mm ja putken koko on vaan 42mm. Se miks se on noin pienta on juurikin se aikasemmin mainittu syy, eli kaasujen nopeuden pysyminen suurempana.

Ma en tassa ahtoshovel projekstissa juurikaan stressaisi noista putkien pituuksista, et varmaankaan haje mitaan ihan viimeisia tehoja kuitenkaan ulos?
Ja just kuten Motomatti sanoikin etta putket tarttiskin olla eri pituisia, ja jos oikeen hifistellaan niin tarttis oikeesti korjata toi sylinterien oddfire noilla putkien pituuksien erolla etta pulssit tulis tasa-ajalla (hassu sana) ahtimeen, vai oonko ihan mettassa, tai saiko tasta edes mitaan tolkkua?

Joku paremmalla matikkapaalla varustettu varmaan etevasti laskee paljonko pitais olla putkien ero, ja nimen omaan kumpi putki pitais olla pitempi etta pulssit tulis ahtimeen edes suurinpiirtein tasasesti.  Toki tahan vaikuttaa putkien pituudet, sullahan tulee aika pitkat putket jos vaikka vertaa Pro Boostin Buell/Sporster sarjaan. 

http://www.proboost.fi/EN/img/galleria/101130buell1.jpg

http://www.ebay.com/itm/Harley-Davidson-XL-Sportster-Turbo-Injection-Turbokit-/221165613148?hash=item337e7f705c&item=221165613148&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr
Just trying to be different (like everyone else)

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Natking - 19 joulukuu 12, 05:16:53
Ma en tassa ahtoshovel projekstissa juurikaan stressaisi noista putkien pituuksista, et varmaankaan haje mitaan ihan viimeisia tehoja kuitenkaan ulos?
Ja just kuten Motomatti sanoikin etta putket tarttiskin olla eri pituisia, ja jos oikeen hifistellaan niin tarttis oikeesti korjata toi sylinterien oddfire noilla putkien pituuksien erolla etta pulssit tulis tasa-ajalla (hassu sana) ahtimeen, vai oonko ihan mettassa, tai saiko tasta edes mitaan tolkkua?


jep, en todellakaan ole tehon takia edes tätä tekemässä. suurimpina "syinä" ruisku tekniikkaan tutustuminen ja et saisi viinalla ajaa, (itellä jo korkki kiini tänään 14vko..  ::)) eikä vähäisimpänä et ku Sepollaki on  ;D se pienen pojan pään sekoitti viime kesänä ku näki ja kuuli varsinki, sekä luotettavuus vakuutti.

putkista vääntäny vissiin 5 eri versiota ja kohta tuntuu et jää (pako)putki päälle, niin tämä siihen saa nyt tulla oli mikä tahansa. saumaan matkaa noin, etu 75cm taka 45cm. tekeepähä sit erilaise jos se todetaan tärkeäksi  ;) ja epäilen että on muutakin pientä vielä tekemättä...

putkee puristeltiin hydrauliliittimien asennukseen tarkoitetulla monileuka prässillä 0.2mm pienemmäksi ku sisäreikä. oikeen jos viittis niin tekis saman  verran paksumman ja sit sorvilla pienet nypylät pois. mutta ku 3-4 kertaa kääntää välillä niin iha hyvä siitä tulee nuinki. sit pikku holkki juureen hitsillä kiini jota vasten turbolta tuleva putki. sisäkkäin menevät 35mm ja päälle holkki jossa kans päät vastakkain ja 35mm erikohassa sauma ja joka pittää koko paketin jousilla kasassa nii eiköhän suurin osa kaasuista pysy oikeella puolen.

turbon telineen sain valmiiksi ja se ainu osa jota ei (ehkä) enää tarvi muutella.

viimesessä kuvassa mallailin rosteriputkella viimeisiä senttejä ku mustaa ei ollu oikeen kokosta. pitänee perjantaina kalajoelta ostaa samalla ku lambdan haen. vaimo painasi naamakirjassa tykkää nappulaa salmun maatilamatkailussa niin voitti mökkiviikonlopun. oon luullu et niistä ikkää mittää saa mutta näkyy niitä oikeestikki arvottavan.

kaasuvaijeria oon suunitellu et joku oikein ohut nopeusmittarin vaiveri kiini suoraan kahvaan ja ilmaläpän akseliin TPS:n läpi niin jäisi puhtaaksi toinen puoli. en vaan tiedä onko siinä anturissa akselin kohalla mitään särkyvää sisällä??
ja tästä projektista oli jo "oikeaakin" hyötyä ku firman RAMista hajosi 278e maksava TPS niin pistin tähän hankitun 22e kytkentä järjestyksen muutoksella ja katoppas vaan sehän toimi   :D Brio, osaamisen iloa, tuntui silloin  :)

-Rami
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 09 tammikuu 13, 19:40:24
kaasuvaijeria oon suunitellu et joku oikein ohut nopeusmittarin vaiveri kiini suoraan kahvaan ja ilmaläpän akseliin TPS:n läpi niin jäisi puhtaaksi toinen puoli. en vaan tiedä onko siinä anturissa akselin kohalla mitään särkyvää sisällä??
ja tästä projektista oli jo "oikeaakin" hyötyä ku firman RAMista hajosi 278e maksava TPS niin pistin tähän hankitun 22e kytkentä järjestyksen muutoksella ja katoppas vaan sehän toimi   :D Brio, osaamisen iloa, tuntui silloin  :)

-Rami
Hinnasta päätellen TPS on Moponetistä peräisin..?


Vähänniinkö tuon näkönen, tästä kuvatusta tosin toinen kiinnitys poistettu (ja palaneesta autosta pelastettu, kestihän tuokin viitisen vuotta)


Sit sisäkuvaa, ei tuossa ole mitään estettä miksi ei akselia läpi tuoda voisi..? (toinen laahain poikki, "yllättäen" loppui tiedonsaanti kaasuläpän asennosta, oli aika "mielenkiintoinen" ajettava)

Vette427

tämä http://www.autotune.fi/tuote/236/tps-kaasulappaanturi-tarvike-001 eli samalle tuo näyttää.
en tuohon tiivistykseen luota kuitenkaan niin sama tehä molemmin puolin sit uus. siistin näköinenhän tuo on sisältä mut mitenhän ois jos ulkona ois ollu??
tilan ahtaus vaivaa, vaikkei seinät vastassa olekkaan  :D, niin sais kylmempään paikkaankin tuon ku pistää akselin läpi. en sit tiiä toimiiko mutta saahan sitä kokeilla...

sitäkään en vielä tiedä kummin päin pitää tuo potikka asentaa. eli isoneeko vai pieneneekö lukemat? eiköpä tuokin vielä selviä  ;)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan