Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vain 45 kilometrin tähden- Punainen Likööri

Aloittaja Vette427, 23 lokakuu 12, 21:43:11

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Ja sullehhan ei tuottais ongelmaa tehä sellasta hienoo öljysäiliötä niinku se akkukotelos ;) jos siis meinaa tila oikeesti loppua... Mulla on vahva usko että tää viheltää ens kesänä :)

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 marraskuu 12, 23:58:42
Mulla on vahva usko että tää viheltää ens kesänä :)

mikä laulaen tulee, se viheltäen menee..  ::) :P

tänään saapui sit moottorin ohjaus, Microsquirt V 3.0. on se käsittämättömän pieni kyllä ku ajattelee et mitä tuo tekee.
ruisku, suorasytytys ja ehkä myös ahtopaineen ohjaus tarkoitus laittaa tuolle ja vielä muutaki sillä vois vissiin tehä.
kahvia tai pontikkaa sillä tuskin voi keittää  ;D

harmittava työtapaturma pääsi käymään ku purkaessa särin vanhan sytkän  >:( >:( ihan pikkusen väänsin sitä pois paikoiltaan ku johdot oli kovettunu vuosien aikana ja räps vaan kuulu  >:(

nyt on läppärungon etsintä jumissa ku ei sopivaa löydy niin värkkejä hommataan ja teen ite-säästän ::)

purkamista jatkettu vähä.

osaako kukaan sanoa palijo shovelin STD:n palotilan koko on? ku levy kantta vasten mitattuna on suurempi ku tod. muistaakaseni 162cc oli sen tason mukaan noissa entisissä. ku pitäisi laskea minkä verran nostan pyttyjä et saisin noilla KB:n 10:1 männillä 8-8.5:1 puristukset.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

hemmetti, tämän rojektin yks tarkoitus oli et voisin ajaa viinaksella. mutta sitä ei vielä saa joka paikasta. jämsäkin on ihan pimennossa sen suhteen  ;D ;D
no onneksi on kärry vaikka hiase uupuu...

Jämsästä ei saa E85
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Kiwi

Joko löysit tietoa kansista? Ite en tiiä, mutta luulis jonku noita laskeneen ennenki.

Toi E85 olis kyllä kivaa ainetta, onneks sitä ei vielä kaikkialta saa ku ei ole sitä ahdinta Mustangissa ;)

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 23 marraskuu 12, 14:33:48
Joko löysit tietoa kansista? Ite en tiiä, mutta luulis jonku noita laskeneen ennenki.

Toi E85 olis kyllä kivaa ainetta, onneks sitä ei vielä kaikkialta saa ku ei ole sitä ahdinta Mustangissa ;)

ei oo selvinny. tänään sain kannet takas velipojalta ku silotteli tehtaan terävät nurkat. ku ehtii yritän mitata domen noista männistä ja palotilojen koon nii pääsee laskeen tarviiko pyttyjä nostaa.

ei se musse välttämäti puhallinta tarvi. piippolassa kaveri rakenteli quatrajettiä ku hain 38mm läppärunkoaihioita purku autosta ja on ajanu jo kauan kaasari buikilla E85:lla  :) pensaa hörppää 10l ja E85 nenee 15l sataselle. vielä on säätämisellä kuulemma pienenemässä. tietysti puhaltimella ja ruiskulla puhuttas eri tehoista.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

no niin nyt vihdoin sain aikaiseksi mittailla vähä koneen mittoja.
mitä näillä mitoilla sit tekis?  :D
eli apua sen puristussuhteen laskuun tarvis nyt.
palotilan tilavuus 166cc siitä vähensin männän jonka reunan pieni tasopinta nousee millin kannen tiivisteen pinnan yläpuolelle -0.66cc sekä sylinteriputken olake -4.37cc. noi desimaalit vähä ehkä turhia ku tuskin tuo palotilan mittauskaan ihan desimaalin tarkkuudella  ;D eli 161cc olisi palotila. meniköhän oikein??

sylinterin seinään kevyesti vaseliiniä ja männän nostin kiini lasilevyyn, kaikki ylimääräinen rasva pois ja 66cc  meni polttoöljyä tilaan ja kun koko tila on 92x17 eli 112.95 tulee patin tilavuudeksi 46.95cc. ja koneen iskuhan on 117.48mm
jäikö jotain huomioimatta?
jos joku avulias osaisi laskea tuon ja kun tavoite olisi 8-8.5 niin minkä verran pitää sylintereitä nostaa et päästään siihen.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Lyytinen

Se mitoitus on CR = (Vswept + Vcc - Vdome) / (Vcc - Vdome), jossa

  CR = staattinen puristussuhde
  Vswept = iskutilavuus
  Vcc = palotilan tilavuus
  Vdome = männän patin tilavuus

Tuossa sulla on yksi pilkkuvirhe, milli meinaa 6.6 kuutiosenttiä, ei 0.66 kuutiosenttiä. Nuo jos lyöt läjään tuoltaan niin siitä tulee 8.25 kantti. En ymmärtänyt onko noissa jo kannentiiviste laskettu mukaan, mutta jos ei niin millisellä tulee noin 7.8 kantti.

Vette427

suur kiitos!!
juu niinpäs oliki pilkku väärin menny.
kyllä siinä on toi kuparitiiviste mukana. tuo oli hyvä uutinen ku noi männät piti olla 10:1 puristeiset (KB:n 294) mutta kesällä jo tuli männänrenkaita Lamperilta tilatessa eteen että S&S:n kirja ilmoitti omille männilleen 8:1 noille ylipitkille sylintereille. (muistaakseni 5mm pitemmät ku vakiot, ei varma muistikuva) eipä tarvikkaa kikkailla yhtään vaan kasaan noin sen  ;D
päivän hyvä uutinen  8) ahtoja lisää......  ;D ;D ja sitten POKS!
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

homma etenee kuin mummo lumessa  :)

pientä edistymistä tapahtunu.
pakosarjojen laipat tehty, sisä puoli loppuun kuha putkea saa ostettua.

lämpöanturin paikka löyty taka kannesta, en tiiä sit onko oikea paikka?
tiukan siitä ainaki sai ku anturin pää oli millin isompi ku ripojen väli. varovaisella hiomisella tuli hyvän nahti ja lattaan kierre jossa pysyy hyvin kiinni. pakarin juuren kans laitettu mutta lämpeää vaan kovin äkkiä siinä joten kokeillaan tuossa ensin.

imusarjaa alettu suunitteleen, tarkoitus jonkin matkaa kahtena tehä. tulee 2 suutinta mahd lähelle venttiiliä.

läppärunko sorvattu mieleisemmäksi, nyt ku tietäs pysyisikö noissa koloissa esim kemiallinen metalli et saisi sorvattua täysin sileäksi?

TPS, puola ja imuilman lämpöanturi postissa niin pääsee niitä vähä mallaamaan.


Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Hemuli

Mitenhän mahtaa toi lämpöanturi toimia kun se ei ole kokonaan alumiinin sisällä? Siis siinähän on ilmatilaa ympärillä kun se on tökätty vaan sinne ripaan. Jotenkin tulee mieleen että vois olla parempi kun sen sais ihan kunnolla sinne kanteen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Vette427

joo, tuon ja muidenki antureiden paikkoihin olen yrittäny tutustua ja lukea muiden tekemisiä.

täällä http://luupilotti.blogspot.fi/search/label/ADHD sanotaan näin: Tässä tapauksessa autotarvikeliikkeestä muutamalla eurolla ostettu Volkswagenin öljyn lämpötila-anturi päätyi hoitamaan tehtäväänsä takasylinterin pakoputken juuressa siten, että anturin kärki nojaa sylinterikannen valuun.  mutta jossain, taisi olla Motomatin kirjoitus oli että siinä lämpeää liian pian.

luulen, että koska tuon anturin tietoa tarvitaan vain sen aikaa kun lisä rikastusta käytetään (sen jälkeen sitä ei huomioida ollenkaa), pystyn ohjelmalla säätämään sen oikeaksi? tuo luulen pitäs olla isolla :D

ja se anturin kärkiosa on nyt lähes kokomatkan ripojen välissä siten että n 2.5-3mm molemmat sivut ottaa kiini metalliin. tuon lattaraudesta tehdyn telineen jäähdyttävää vaikutusta en sit tiedä onko liikaa?

nyt tuo on vielä helppo muuttaa jos se todetaan vääräksi paikaksi/toimimattomaksi. siksi takakanteen pistin että ei ainakaan ihan suoraan pitäisi sadeveden ajaessa sinne päästä. huono homma jos "ryyppy" menee päälle ajaessa. niin mopolla ku kuskilla  ::)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Kiwi

Paikka on hyvä, buellissahan on kans noillamain toi anturi. Ehkä hieman haittaa toi ilmatila mutta Luulen ettei pahemmin tule ongelmaa.

Hemuli

Samassa paikkaahan se XB-Buellissa on, mutta siinä on sentään kierre kannessa anturia varten. Jotenkin tuntuu vaan tollanen "roikottaminen" vähän huonolta asennustavalta. Jos ei kannessa riitä materiaalia upotukseen niin mitäs jos tekis alumiinijöötistä palikan johon mesta anturille ja jyrsis kannesta pätkän ripoja pois ja ruuvais palikan siihen - tasopintojen väliin sitten sitä samaa tatinaa mitä pistävät tietokoneiden jäähdytyssiilien alle lämpöä johtamaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Osasyyllinen kun näköjään olen lämpömittausasiaan niin naputtelenpa pari sanaa.

Kokemuksen karttumisaikana on tullut laitettua anturi erilaisiin paikkoihin jossain määrin eri syistä. Esimerkiksi MagnetiMarellin ruiskussa anturin jalka on syvällä sylinterikannessa mutta sen jatkeena on keraaminen holkki "jarruna" ja vasta sitten anturi. Tästä päättelin että anturin pitää olla kuumassa paikassa mutta sen toiminta ei saa olla liian kulmikasta ts hätäistä. Sitä paitsi en tiedä ohjaako MM:ssä anturi muitakin toimintoja kuin ryypyn...

MegaSquirtissa, kuten tässä tapauksessa, anturi ohjaa vain ryyppyä eli kylmäkäynnistysrikastusta.
Kun anturi oli liian kuumassa kohtaa loppui rikastus ennenaikaisesti ja jäin jumiin aina työväentalon bussilevennykselle, mikä harmitti. Liian kylmä paikka taasen ryypyttää työnään ja polttoainetta kuluu tarpeettomasti. Vaikka parametrejä ruutan asetuksissa voikin muuttaa niin paras paikka löytyy kokeilemalla. Ja jos oikein hienostellaan niin ryypyn pitääkin mennä päälle ajon aikanakin jos ilma on tosi kylmä ja moottori jäähtyy liikaa kuin ilmastovyöhykkeellämme on tapana.

Liian lämpöherkkää anturia on kuitenkin helpompi hallita kuin koko ajan koleeta.

Jos tuo kohta osoittautuu liian kylmäksi niin voit koittaa suojata sitä jollain sopivalla materiaalilla tai esineellä niin olet taas hiukan viisaampi. Tai lisätä lämmönjohtavuutta vaikka kemiallisella metallilla. Asennuspaikkoja kyllä riittää.

Kuitenkin on niin että alkuvaiheessa kun ruuttaa aletaan asettamaan ajokuntoon ei päällä pidä olla kylmäkäynnistysrikastusta eikä edes kiihdytysrikastus eikä myöskään lambdakorjaus. Näin toimien tulee ruiskutuskartasta hyvä perusta seoksenmuodostukselle. Vasta sitten asetellaan kiihdytystä ja kylmäkäyntiä kohdalleen. Ja sata muuta asiaa...

Tuossa yksi paikka.

Vette427

vai syylisiä jo etitään  ;D ei vais.

tuota Hemulin konstia harkitsin ihan vakavasti, mutta kun kyseessä mun mittapuun mukaan aivan liian kalliit kannet tehdä mitään kovin radikaalia, kun koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, päädyin tuohon ratkaisuun. tuo kemiallinen metalli tai vast voi tosiaan myöhemmin tulla kyseeseen jos ei toimi tuossa. kannen takaosassa, pakoaukon vas puolella ois ollu oiva paikka mutta ku juuri runkoputken kohalla ei voinu siihen laittaa. tuossa nykyisessä paikassa on kuitenki aika hyvä kontakti ku tuosta anturista nostamalla nousee kansi mukana. tiiä sit onko liianki tiukka et vaurioittaako anturi. 10e osa onneksi vaan kyseessä.

tuotakaan ei ole tullu ajateltua että ilmajäähytteinen kone tosiaan saattaa viileällä ilmalla tarvita lisä soppaa. näin sitä oppii uutta.

ilman Motomatin kirjoituksia olisi tässä melko hukassa mokoman älynväläyksen kanssa  :P valtavasti tietoa olen kyllä löytyny Matin sivuilta. jos ois paperiversio taitas olla jo sivut puhki  :)

seuraavaksi pitäs keretä Sepon luona käymään "vakoilu" reissulla ite puhaltimen suhteen.

huomenna hakemaan j-putkia täältä: http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/pako.htm puhelimessa ainaki mittasi ja vain 1mm oli paksuus eroa kurvin ja suoran osalla ja kehui sileäksi mutkia. ku vielä osaisi päättää teenkö 41.5 vai 44.5 ulkomitalla olevasta. pienemmässä ku virtausnopeus kasvaisi ja turbo pyörisi "tasaisemmin" tai näin olen asiaa pähkäilly  ::) saattaahan se että se ei noin olekkaa ja tuskinpa se eka versio ees onnistuu.. (pessimisti ei pety ikinä  ;))
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan