Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

starttaus propleema

Aloittaja wide, 09 syyskuu 12, 17:29:54

« edellinen - seuraava »

wide

moro..tämmöstä tänään kylmänä starttaa hienosti,sammutus , ei millään käyntiin..ei jaksa enään pyörittää starttia,,ja tänään antutui akku,,oikari??kun kuumeni vielä pihalla?..koneeseen kuulemma tehty yläkerta remppa kuittien mukaan yms...ja uusi startti on eikä akkukaan vanha taida olla,,ei tietoo mikä akku muuta kuin 12/18amp,,tarviiko 1,4 startin vai mikäs peijooni nyt on..ite aattelin että akku oikeesti sökö jo alkuun mut tuntuu aika ufolta..en ole latausta mittaillut kun ei nyt sit oo akkua :)..auttakee yst terv.vite

72shovel

oletko kokeillut kuumalle koneelle avata snadisti kaasua samalla kun painat starttinappia? se auttoi aina kun omistin sähköstartillisen pyörän. muuten ei jostain syystä aina pyörittänyt

wide

juu koittelin kyllä,,,ja vähän kaikkia muitaki asentoja :)..vaan sit porsi se akku,,ai joo dynan sytkäromppeet sisäs on.

Vette427

saakko mitenkää siihen mittaria jolla näkis jännitteen starttaus hetkellä?
mulla ollu useampi akku joissa 12,jottain mutta ku painassee tartin pääle on joko 0 tai jopa 2volttia virtaa. sillä on huono käynistää mitään  ;)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Tomppa68

Kyllä se jännite oikosulkutilanteessa on hyvinkin lähelle 0 volttia ihan kaikissa akuissa. Ja virta kauhian iso. Starttimoottorihan on käynnistystilanteessa LÄHES oikosulussa.

Eli akun käynnistysteho ei niinkään riipu akun ampeerituntimäärästä (Ah) vaan sen käynnistys- eli oikosulkuvirrasta.

Esimerkki:  miulla oli akku nro 1 joka oli 18Ah akku varustettuna 180 A oikosulkuvirralla. Ei jaksanut kunnolla pyörittää vaikka oli täydessä latingissa ja uusi.
Hankin sitten akun nro 2 joka oli myös 18Ah mutta oikosulkuvirta olikin 250A. Jo vain pyörittää nätisti.
Tuo akku nro 1 oli shovelin orggis specsien mukainen, akku nro 2 taas fyysisesti samankokoinen mutta paljon veikeemmällä kuormitettavuudella varustettu.

Oikosulkuvirtaan vaikuttaa esimerkiksi akun sisäinen resistanssi ja sellanen akku jossa on suurempi poikkipintaiset kiskot sisällä omaa pienemmän sisäisen resistanssin ja täten suuremman käynnistysvirran.

-Teme-

Itselle saapui shoveli floridan lämmöstä ja samanlaista ongelmaa pukkaa. Startti ei jaksa pyörittää kunnolla ja kaapelit vaan kuumenee.
Olen ottanut startin irti ja purkanut sen mutta en löytänyt mitään näkyvää vikaa, mitä nyt yksi hiili oli jumissa, mutta sen korjaaminen ei auttanut mitään. Irrallaan startti pyörii hyvin, mutta paikalleen laitettuna ei jaksa pyörittää kunnolla, aivan kuin vääntö loppuisi kesken. Vaihdoin lisäksi akulta tulevan +kaapelin ilman vaikutusta.
Akun käynnistys/oikosulkivirrasta ei ole kiinni, kun käytössä oli traktorin akku pyörän oman akun sijasta.

koiruus

Olethan tarkistanut ja puhdistanut myös maakaapelin akun ja rungon väliltä?
Asian voi helposti tarkistaa laittamalla starttikaapelilla lisää maita akulta startille.
Solenoidin puhdistuskaan ei tee yhtään pahaa, varsinkin kun starttivirta menee sieltä läpi.
Sohvi FLHTCUI -06

-Teme-

Lainaus käyttäjältä: koiruus - 01 helmikuu 13, 10:09:54
Olethan tarkistanut ja puhdistanut myös maakaapelin akun ja rungon väliltä?
Asian voi helposti tarkistaa laittamalla starttikaapelilla lisää maita akulta startille.
Solenoidin puhdistuskaan ei tee yhtään pahaa, varsinkin kun starttivirta menee sieltä läpi.
Maajohto oli testattaessa korvattu käynnistyskaapelilla. Seuraavalla kerralla pitää testata käyttäen järeämpää kaapelia siinä välissä.
Solenoidi oli purettuna ja hippasen oli hapanta sisältä, pitänee putsailla sitä vielä

koiruus

Se käynnistyskaapeli ainoana maakaapelina ei vastaa tarkoitusta, ainoastaan apumaana se toimii.
Se oma maakaapeli kannattaa laittaa kunnolla putsattuna kiinni ja sitten lisää maata jos ei toimi.
Omassa maakaapeli korvattu punotulla lattakaapelilla ja menee vaikka startilla kuuhun. (Ihan vähän liioiteltu...) Ai niin, omassa sovelissa akku 14 amppeerinen mikälie....
Sohvi FLHTCUI -06

akrapu

Itse taistelin kaksi kesää sovelin orignaali solenoidi-rele yms. hässäkän kanssa. Startti pelasi yleensä miten sattuu, useimmiten oli kokonaan mykkä. Hyytyminen tapahtui aina reissussa, kotipihassa pelasi hyvin  :).
Ongelmat loppuivat kuin seinään, kun hommasin ns. vipustartin. Mainio laites, ei voi muuta kuin kehua.
Laita kuukleen hakusanaksi 'lever action starter'.
- akr

antkala100

mullaki startti jaksaa niihkeesti mutta ylensä riittävästi
nyt ongelmaksi muodostu se, että startti pyörii kokoajan kunnes akulta piuha irti??
mikäs sen aiheuttaa?

Kapteeni sika

Paska akku, matala jännite, huonot kontaktit tai niinkuin mulla viimeks; solkku sökö.  Tässä muutama vaihtoehto.

Titus

Lisätään tuohon vielä liikaa ennakkoa sytkässä. Vai mitä häh ?

Kapteeni sika

Aika yleinen konsti on laittaa päävirtakatkaisija, sillä saa tartin hiljaiseksi jos se jää rääkyyn. Mulla on tämmönen:


ma^ko

Lainaus käyttäjältä: -Teme- - 01 helmikuu 13, 09:39:08
Startti ei jaksa pyörittää kunnolla ja kaapelit vaan kuumenee.

Kaapeleiden kapasiteetti riittämätön ja sitä myöten resistanssi turhan suuri.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.