Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TPS:n testaus/säätö (Kaasuläpän asentopotentiometri)

Aloittaja Motomatti, 08 syyskuu 12, 11:58:38

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Koska nurkkiin kertyy rikkinäisiä tai oletettavasti rikkinäisiä tai epäilyttäviä TPS:iä niin päädyin hetken pohtimisen jälkeen tekemään laitteen niiden testaamiseksi sekä niiden luoman jännite/vastuskäyrän muodon tutkimiseksi.

Laitteessa on, täysin valmistuttuaan, mahdollista ajaa TPS:ää säädettävää keinovastusta vasten. Jännitettä voi normaalisti mitata sadasosavoltin tarkkuudella. Erillisellä mittarilla tarkemminkin. Toiminta-alue 110 astetta. Astenäyttö nollattavissa haluttuun kohtaan.

Laite on yleispätevä minkä tahansa 5V TPS:n tutkimiseen kunhan valmistaa ensin adapterin ja kiinnityksen. Tietenkin liitin on hyvä apu mutta ilmankin pärjää. TPS:n pyörimissuunnalla ei ole merkitystä.

Koitan vielä hankkia sovelluksen tietokoneeseen jossa jännitelukema saadaan suoraan graafiseen näyttöön niin ei tarvitse tehdä Exel-hommia. Tällöin mittaus ja säätö käy suoraan tietokoneella erillisellä välijohdolla jonka olen jo valmistanut. Tai ilman tietokonetta yksinkertaisesti yleismittarilla.

Kuvia en liitä, tällä kertaa, niitä kun tulisi asiassa sen verran runsaasti. Juttua ja kuvat: http://www.motomatti.fi/

Motomatti

H-D käytti vuosimalleissa 1995 - 2001 Magneti Marelli IAW 26H-moottorinohjausjärjestelmää. Toistaiseksi en ole löytänyt pitävää tietoa siitä onko ainoa käytössä oleva kaasunasennontunnistin, TPS, mallia PF4C? Onko mahdollisesti muita malleja käytössä tai korvaavaa ns halpisversiota?

Linkki tai tieto jännite- ja vastuskäyrästä olisi myös kiintoisa nähdä.

Lisäksi Delphin ruutasta kiinnostaa tieto siinä käytettävistä anturoinneista ja nimenomaan TPS:n osalta.

Motomatti

Onko nyt niin että kukaan tämän keskustelun yli sadasta lukijasta ei omaa digitaalista moottorinohjausta pyörässään? Vai onko aihe muutoin hankala tai tuomittava? Joka tapauksessa tiedusteluni on edelleen voimassa. TPS:n tyyppimerkintä lukee useimmiten sen kannessa ja on yhdistelmä numeroita ja kirjaimia. Tieto voi löytyä myös pyörän spekseistä.

Toinen asia on: Tarjoan edullista ruiskutuslaitteisiin ja erityisesti TPS:sään liittyvää vianetsintää erityisesti Magneti Marellin osalta. Syvällisempää kuin korjaamot yleensä pystyvät tarjoamaan.

Liitekuvissa malliksi minkä näköisiä ko kikkareet ovat.

Santtu

Palikkaa etsiville vielä lisäätietoa, TPS kuvassa alhaalla musta mötikkä kaasuläpän akselin päässä:


...ja tuossa kaaviokuva:



Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 10 syyskuu 12, 11:31:06
H-D käytti vuosimalleissa 1995 - 2001 Magneti Marelli IAW 26H-moottorinohjausjärjestelmää. Toistaiseksi en ole löytänyt pitävää tietoa siitä onko ainoa käytössä oleva kaasunasennontunnistin, TPS, mallia PF4C? Onko mahdollisesti muita malleja käytössä tai korvaavaa ns halpisversiota?

Linkki tai tieto jännite- ja vastuskäyrästä olisi myös kiintoisa nähdä.

Lisäksi Delphin ruutasta kiinnostaa tieto siinä käytettävistä anturoinneista ja nimenomaan TPS:n osalta.

Delphin ruutassa muistaakseni PF2c. Tarvikkeena löytyy myös lukuisilta eri valmistajilta. Käytetään paljon myös paljon Ranskalaisissa ja Italialaisissa kehon siirtimissä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 18 syyskuu 12, 09:16:36
Onko nyt niin että kukaan tämän keskustelun yli sadasta lukijasta ei omaa digitaalista moottorinohjausta pyörässään?...

Mulla on yksi tuollainen Magneti Marellin ruiskupaketti omassa tallissa kun vaan muistaisin kurkata sinne päin joku ilta. Siinä ne on lattialla lihalaatikoissa joihin kompastelen joka päivä mutta kun on niin hatara pää ettei muistu mieleen kumartua ja ottaa se läppärunko käteen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jezuz

Mitä ny oon ropeltanu noita antureita niin yleensä on vika löytyny kun mittaa että hiilirata ei ole poikki ja sit mittaa ettei katko missään vaiheessa kun akselia kääntää, ja jos katkoo niin se on yleensä siinä pikkasen kiinni asennon jälkeen.

Ongelmat kyllä näkyy ihan yleismittarilla kun hiljakseen kääntää akselista...

Motomatti

TPS:n ensitesti tapahtuu juurikin noin kun yllä on mainittu. Sähkön pitää kulkea ja jännitteen muuttua portaattomasti.
Tämä testi on tehtävä välijohdon tai vastaavan avulla. Esimerkiksi ruiskun OBD-liittimestä ei saa selville TPS:n jännitekäyrää testerin näytölle.

Pari TPS:ää ovat olleet sellaisia että jännitekäyrästä ei saanut varmaa virhettä esille mutta vastusmittaus paikoitellen antoi omituisia lukemia.

Tekemäni testerin tarkoitus ei suinkaan ole etsiä vikoja TPS:sistä vaikka sekin onnistuu. Suunniteltu tarkoitus on saada selville TPS:sien jännitekäyrien eroavaisuudet ja eritoten samanlaisuudet.

Niin, ja jos on nurkissa ylimääräisiä ruiskuja niin voi koittaa tarjota...
 

Motomatti

Apulaitemäärä lisääntyy.
Nyt on olemassa tekemäni hyvin yksinkertainen ja helposti ruiskutusjärjestelmään liitettävä testilaite. Soveltuu ensisijaisesti Magneti Marellin ruiskun kaasunasentopotentiometrin, PF4C:n perus- ja hienosäätöön. Lisäksi tarvitaan yleismittari.

Itsellä ei ole ollut onni saada kyseistä potentiometriä, kyselyistä huolimatta, eli TPS:sää käsiini mutta liki samalla epälineaarisella käyrällä varustetun kyllä. Nämä potentiometrit korvaavat toisensa paitsi että PF3C:n perusasetus on laitettava hieman PF4C:tä rikkaammalle. Eli jännnitettä muutama millivoltin kymmenys isommalle.

Kuvia laitteesta ohessa. Varustettu liittimillä jotka sopivat suoraan Delphin Metri-Pack 150-liittimiin jota MM:kin käyttää. Löytyy myös sovitejohdot Bosch-liittimille.

Mitäkö tällä tehdään: Poistetaan alemmalla keskikierrosalueella ilmenevää nykimistä ja parannetaan keski- ja yläkierrostehoa. Tai vaihtoehtoisesti laihennetaan seosta. Laite liitetään, tehdään koeajo, ajon aikana säädetään laitteen potikasta meno kohdalleen, luetaan yleismittarista saatu tyhjäkäyntilukema ja säädetään potentiometri tähän arvoon.

Myös TPS:n kuntotestus on mahdollista. Rasiaan kytketyllä yleismittarilla voi tutkia jännitteen ja vastuksen muutoksen TPS:stä. Jännite mitataan virta päällä. Vastus ilman virtaa.

Tässä teoriaa:
http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-mittauksia-jannitevastus.html

Vähän tarinaa kapineesta:
http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-saatimen-viimeisin-versio.html

Lisävarusteita:
http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-saadin-muunnijohtoja.html

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Juurikin tuota. Merkintä näkyy hyvin. Kiitos.
Tämän lisäksi haluaisin tietoa onko rinnalla juuri tuossa ruiskussa käytetty muun merkkistä tai eri tyyppimerkinnällä varustettua kaasuläpän asentoanturia.

Tuosta PF4C:stä haluaisin mitata itse tai muulla tavoin selvittää vastuskäyrän. Kyseessähän on ns epälieneaarinen anturi. Samoin olisi halu tietää mistä noita saa halvimmasti sekä onko korvaavaa "halpisanturia" olemassa/tarjolla.

Kiinassa noita tehdään ja tukkuhinta on 1â,¬/anturi kun tilaus on minimitilaus 10000 kpl tai yli.

Mikä anturityyppi on Delphin ruiskuissa? Vaihteleeko anturityyppi mallikohtaisesti?

Voinko käyttää tuota imukanavakuvaa blogissani ns. referenssikuvana?

Hemuli

Imukanavakuvaa? En tiedä mitä tarkoitat mutta meikäläisen kuvat on kyllä aina vapaasti käytettävissä ellei erikseen mainita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Tarkoitin juuri tuota kuvaa. Ymmärtääkseni siinä on moottorin imukanava kuvattu läppärunkoineen. Terminologia voi hiukan heittää. Jotkut sanoo imusarjaksi ja ahtofriikit painekanavaksi. Kuka mitenkin. Kunhan toisiamme koitetaan ymmärtää.

Chroma

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 08 lokakuu 12, 10:11:21
Juurikin tuota. Merkintä näkyy hyvin. Kiitos.
Tämän lisäksi haluaisin tietoa onko rinnalla juuri tuossa ruiskussa käytetty muun merkkistä tai eri tyyppimerkinnällä varustettua kaasuläpän asentoanturia.

Tuosta PF4C:stä haluaisin mitata itse tai muulla tavoin selvittää vastuskäyrän. Kyseessähän on ns epälieneaarinen anturi. Samoin olisi halu tietää mistä noita saa halvimmasti sekä onko korvaavaa "halpisanturia" olemassa/tarjolla.

Kiinassa noita tehdään ja tukkuhinta on 1â,¬/anturi kun tilaus on minimitilaus 10000 kpl tai yli.

Mikä anturityyppi on Delphin ruiskuissa? Vaihteleeko anturityyppi mallikohtaisesti?


Voinko käyttää tuota imukanavakuvaa blogissani ns. referenssikuvana?


Terve!

Löytyykö täältä tietoa onko tavallsita että Delphin ruiskusta löytyy Magneti Marellin antureita/sensoreita? Oma pyörä on 2004 Softail jossa siis Delphin ruisku. Pyörän ruiskussa/antureissa on jotain pahasti pielessä ja tuossa ruiskua purkaessa ja antureita putsaillessa pisti vain silmään kun ainakin throttle position sensorissa ja intake air temperature sensorissa on Magneti Marellin logo. Molemmat näyttivät ainakin siltä ette ne ovat olleet pyörässä tehtaalta asti. (TPS oli mallia PF1C/00 1194AE.)

Ja samalla jos joku tietää minkä kokoisella hylsyllä saa Engine temperature sensorin irti. Niin vähän tilaa ettei päässyt mittailemaan ja olemassa olevat hylsyt oli liian lyhyitä sovittelemista varten...

Kihveli

Joo, Delphin ruiskussa on tosiaan MM osia. Ainkain noissa alkupään versioissa, eli ihan normaalia.

Lämpötilaa-nturi lähtee ainakin mulla parhaiten ihan kiitoavaimella. Avainväliä en muista, oisko 3/4"...
Ohittaminen kannattaa aina