Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Paljonko se etupytty käy laihemmalla?

Aloittaja Raimo-Raato, 05 elokuu 12, 19:03:41

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Yksinkertainen kysymys mutta liekkö kellään tarkkaa faktaa tarjota siitä että paljonko kaasarivehkeessä etupytty käy laihemmalla kuin taka? Eli jos takapytyn AFR vaikkapa 14,7 @ 4000 rpm niin mitä on etupytyssä silloin? Absoluuttista totuutta tuohon ei tiettykään ole mutta onko ero luokkaa 14,8 vai 15,7?
A.K.A. Rambe

ma^ko

Colourtune tulpalla testatessa on selkeästi eri sävy palotapahtumalla, ei kuitenkaan dramaattinen ero. Hienommist arvoist hajuakaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Kaipa se pitää sit, jossain vaiheessa kun kerkeää, hitsailla pannun etuputkeenkin lampdan paikka. Tässä kunnianhimoinen tavoite saada Linkertin tarjoamat seokset vihdoin lopullisesti kohdalleen ja laajakaistamittari sattuu olemaan takaputkessa kiinni. Pieni tankki mutta rikasta seosta tarvitaan jäähdyttämiseen niin pitää saada osumaan just eikä melkein. (Nyt pikku säätöjen jälkeen yleisnopeusrajoitusten kruisailuseos 11:1 eli melkosen mettässä)
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Pannun bensankulutus hienosäädetyllä Linkertillä nyt alle 4 l / 100 km rauhallisessa matkavauhdissa. Päätän raporttini täältä tähän.  8)
A.K.A. Rambe

JPP

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 13 elokuu 12, 22:09:00
Pannun bensankulutus hienosäädetyllä Linkertillä nyt alle 4 l / 100 km rauhallisessa matkavauhdissa. Päätän raporttini täältä tähän.  8)

Montako kierrosta tuli säädettävä "High Speed" neula auki? Onko suutin nro 18 vai 19?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: JPP - 14 elokuu 12, 09:06:18
Montako kierrosta tuli säädettävä "High Speed" neula auki? Onko suutin nro 18 vai 19?

Tuota mun linkerttiä ei saanut kunnolla alueelle pelkillä neulojen ruuvailulla, bensapinnalla ja pääsuuttimella. Liekkö väljähkö venturi syynä vai mikä lie. Ennen piti pitää tyhjäkäynti paksulla ettei pintakaasulla paukuta kaasariin. Muuten oli kanssa erittäin paksulla 140 vauhtiin asti kunnes yli 3/4 kaasulla ajettaessa meni puolestaan sitä laihemmalle mitä kovempaa jopa 15,4 seoksille asti. Eli ei hyvä kun kovahda vauhdissa pitäisi olla rikas seos jäähdyttämisenkin vuoksi. Ylärekisterin laihuus korjaantu kun kierteytti air correction holen kaasarin kyljestä ja laittoi siihen 3,5 mm reiällä olevan suuttimen. Pintakaasun laihan kohdan sai pois poraamalla 1,3 mm reiän suutinputkeen kaasarin kurkkuun näkyvään osaan. Seoskurvia muutin myös muuten isontamalla suutinputken air bleed reikiä yläpäästä ja pienentämällä alinta.

Toi air correction hole tuli aavistuksen liian pieneksi suhteessa pääsuuttimeen joka vedetty 1,9 mm poralla. Eli high speed neula ei tarvitse olla nyt kuin vajaan puoli kierrosta auki ettei mene täyskaasu jo liiankin rikkaalle.

Tein noi muutokset laajakaistaseosmittarin kanssa ja ilman sitä ei kannata ihan vaan kokeeks alkaa muuttelemaan. Pyörä siis toimi täysin hyvin ennenkin mutta bensaa meni paljon ja kovaa ajettaessa tietty kävi kuumana.
A.K.A. Rambe

JPP

Colony tekee "oversize" venturia, jolla saa tiukan sovitteen.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: JPP - 14 elokuu 12, 17:10:56
Colony tekee "oversize" venturia, jolla saa tiukan sovitteen.

Nooh mutta kun ei ollut käsillä just tolloin ja halvemmallakin selvis  :P
A.K.A. Rambe

jsr85

Tämä kiinostais täälläkin, eikö kellään oo lambdaa molemmissa putkissa joista vois mitata? Ilmeisesti sytytyksen offsettiä säätmällä pystyttään kompensoimaan tätä eroa vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?

Raimo-Raato

Vaiko että detonoinnin rajoille viritetystä motissa voidaan ehkäistä etupytyn laihuudesta johtuvaa herkempää detonointia myöhästyttämällä sitä...
A.K.A. Rambe

jsr85

#10
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 08 syyskuu 12, 15:14:41
Vaiko että detonoinnin rajoille viritetystä motissa voidaan ehkäistä etupytyn laihuudesta johtuvaa herkempää detonointia myöhästyttämällä sitä...

???

Käsittääkseni tuo säätö on +-10 astetta, eli kymmenen astetta puolelleen.

cranen manuaalista:
"An additional trimpot is provided for rear cylinder timing offset over a +/-5 degree range. This feature allows slight offset of rear cylinder timing for critical race applications. Normally, the rear cylinder offset trimpot should be set to zero."


E. Aivopierunkorjaus

Raimo-Raato

Niin no toiste päin ajateltuna takapytty kestää pikkasen enemmän ennakkoa kun saa enemmän soppaa.
A.K.A. Rambe

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 08 syyskuu 12, 16:34:30
Niin no toiste päin ajateltuna takapytty kestää pikkasen enemmän ennakkoa kun saa enemmän soppaa.

Jotain tämän tyylistä tässä kai on ajateltu kun noihin aftermarket sytkiin lähes kaikkiin tuo on ympätty.