Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Paineilmasäiliö

Aloittaja Ruma, 19 heinäkuu 12, 22:56:34

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Ruostuva ruostumaton teräs kuulostaa kyllä tuotekehityksen huipentumalta...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kuten tuossa jo todettiin niin ruostumatontakin on eri laatuja. Esimerkiksi AISI 316 - tai kotoisammin haponkestävä - kestää paremmin vaihtelevia olosuhteita kuin tavallisempi AISI 304. Mutta en kyllä ihan heti usko sellaisesta valmistetun säiliön puhkiruostumiseen, ainakin se tapahtuu huomattavasti hitaammin kuin vastaavan mustasta raudasta valmistetun.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Kaikki vesisäiliöt kannattaa jättää rauhaan oli ne ruostumattomia tai ei. Olen nähnyt kompressorin perässä olleen rosteri säiliön joka oli antautunut tarkistusluukun sivusta. Onneksi ei ollut käynyt mitään pahempaa. Hitsauksissakin kannattaa tietää mitä tekee. Mä tietäisin 1 m3 paineilmasäiliön jos jotakuta kiinnostaa. Tarran mukaan koeponnistus on voimassa ilmeisesti vuoteen 2015. Pöytäkirjaa ei ole.

Nettikoneessa oli muuten keväällä myynnissä ihan ite tehty hiekkapuhallusvekotin traktorin perään, iso kompura ja sen päällä itetehty hiekkapuhallussäiliö. Myytiin "halvalla" kun säiliö oli jäänyt talveksi vettä täyteen ja mennyt rikki. Mä en ennen ollu nähnyt säiliötä mistä oli jäätynyt kansi ylöspäin irti...  ;D ;D

Make

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 27 elokuu 12, 21:06:34
Kaikki vesisäiliöt kannattaa jättää rauhaan oli ne ruostumattomia tai ei.

Mä yritin äsken selailla noita paineastia-asetuksia, kun mullakin on hatarasti muistissa että kaasu- ja nesteastiat eivät ole ihan keskenään sinksauskelpoisia paineenkestosta huolimatta. Vaiko pelkkää kuvitelmaa?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mielikuva

Mun käsittääkseni kyllä ne muuten käyttökelpoisia on eri tarkoituksiin mutta vesisäiliöissä tarkoitettiin äsken ilmeisesti paisuntasäiliöitä joilla max paine yleisimmin on vaan 6 bar. Jos tuollainen on kompressorikäytössä koko ajan lähellä testipaineita ja paineet muuttuvat koko ajan niin ei se turvallista ole. Laskukaava miten paineissaolevan purkin sisältävä voima laskettiin oli helppo, mutten sitä muista. Joka tapauksessa hirveitä voimia millä voima purkautuu jos purkautuu.

sulo-wilen

karkeesti: paine x pinta-ala.

tulee muuten arvaamattoman suuria arvoja.

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: sulo-wilen - 28 elokuu 12, 17:41:45

tulee muuten arvaamattoman suuria arvoja.

Tuo tuli todistettua eräässä Myytinmurtajien jaksossa  ;D Mä en lähtis kikkailemaan paineastioiden kanssa.