Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Japanissa valmistetut kiertokanget

Aloittaja issakka, 10 kesäkuu 09, 22:58:22

« edellinen - seuraava »

issakka

Kiitoksia.

Jos huomenissa purkaisi shovelin alakerran.

Onkos siinä huomioitava jotain erityistä, muuta kuin shimmirikkojen paikat?.

Tarvitseeko tehdä jotain erikoistyökaluja?





Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hessu

Lainaus käyttäjältä: issakka - 12 kesäkuu 09, 08:27:56

Tarvitseeko tehdä jotain erikoistyökaluja?

Ton kiinityslätkän ja kierretanko viritelmän lisäks ei heti tuu mieleen muuta kuin sopivat hylsyt. Ja muistelisin, että jostain hylsystä ainakin mun on pitänyt sorvata vähän matkaa ohuemmaksi just ton kampurahomman takia.

Hemuli

Ei kai siinä mitään ihmetyökaluja tarvita koska sun ei tarvitse edes pinjonipuolen rattaita irrottaa - siinä akselin päässä on vääräkätinen mutteri jossa on vähän ihmeellinen kanta. Saa sen kiintoavaimellakin auki mutta helpottaa kun on erikoishylsy. Jossain vuosimalleissa sitten on ihan tavallinen mutteri tuossa paikassa. Mutta jos ei niissä mitään ihmeitä näy niin se koko paketti tulee läpi lohkossa olevasta laakerista.

Toinen vittumainen paikka on öljypumpun käyttöakselin lukkorengas - irti lähtee helposti mutta asennus edellyttää nollakokoiset ysikympin mutkalla olevat lukkorengaspihdit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jartza

Nostetaan tätäkin.
Kampiakseli/ Kiertokanki remontti meneillään. Keskitappi kulunut ulkoreunoista, neuloissa  jälkiä ja kiertokangen ulko koolissa kulumaa. Suunnitelma: keskitappisetti. Keskitappi, häkit, neulat ja ulkokoolit. Eli periaattessa normaali laakerin vaihto. Itse rihdataan.
Sitten pari ihmettelyn aihetta: Jos tilaan std kokoisen setin niin miksi sitä pitäisi viedä koneistamoon?
Ja toi ulkokoolin hionta? En ole ennen nähnyt että laakeria hiotaan, on senverran kovaa tavaraa.

Mistä ostaa keskitappisetti?  Vanhassa kuluneessa luki Jims...

Lyytinen

Siinä vaiheessa kun prässäät entiset ulkokoolit pois ja uudet tilalle niin ne ei tasan ole sen mittaiset mitä ennen prässäystä, jos nyt olivat sitä ennenkään. Pyöreydestä puhumattakaan. Uusissa varsinkin kun voi olla ihan tarkoituksella sitä materiaalia enemmän, että saa sitten hoonattua std kokoon. Ja se hooni on se, mikä siellä koneistamolla on.

Uudet japanin kiertokankisetit saat parillasadalla ja sen siis voi itse asentaa ja rihdata. Sen verran menee myös laatuosiin ja koneistamolle, jos siis vaan koolit vaihdetaan ja koneistetaan uusille neuloille ja keskitapille. Itse kyllä olen pariin viimeiseen pyörään laittanut alakertaan vain ja ainoastaan originaalia tai S&S osia jostain syystä... Neljäpuolisataa niin sulla on käsissä S&S kiertokankisetti jonka myös voit asentaa itse, mutta tarvitset jyrsiä limpuista hieman tavaraa pois, että topakammat veivit mahtuvat pyörimään. Ja samalla tietty pitää tasapainottaa se akseli.

Jartza

Laakerit olen poistanut hitsaamalla "karvi" sisäpuolelle koodia niin kutistuu ja kooli tippuu itsestään. ei tule kangen alapäähän naarmuja, eikä  vaaraa  että prässää kanget solmuun eikä tarvitse sorvata työkalua. Uusien Asentaminen tehdään lämmittämällä kanki.
Olen työni puolesta vaihtanut tuhansia laakereita ( harvoin kyllä neulalaakereita ) ja kyllä se uusi on aina vanhaan pesään mennyt. No nämä moottori hommat on tietysti ( varsinkin tämä tapaus) hivenen erilaisia, ymmärrän myös että kangen alapää ei ole pyöreä. Vertauksena miten voi myydä kangen yläpään puslaa ( laakeripronssia) joka sopisi kangen yläpäähän sekä männäntapiin juuri olikealla välyksellä.
Orginaaliosien kannalla myös.

Kapteeni sika

Mä kattelin yx päivä juutuupasta Tatro Machinen pätkiä kun se remppas stroukkeri sovelin konetta. Sen verran oli mielenkiintosta että yheltä istumalta vierähti 3 ½ tuntia. Niitä tais olla tästä aiheesta yli 200 pätkää.

Sellasia laitteita oli maallikolle etten ollut ennen nähnytkään.  Esim kankien suoruuden tarkistukseen/oikasuun oli oma yksinkertanen härveli.


Hessu

Lainaus käyttäjältä: Jartza - 06 tammikuu 15, 16:57:57
Laakerit olen poistanut hitsaamalla "karvi" sisäpuolelle koodia niin kutistuu ja kooli tippuu itsestään. ei tule kangen alapäähän naarmuja, eikä  vaaraa  että prässää kanget solmuun eikä tarvitse sorvata työkalua. Uusien Asentaminen tehdään lämmittämällä kanki.
Olen työni puolesta vaihtanut tuhansia laakereita ( harvoin kyllä neulalaakereita ) ja kyllä se uusi on aina vanhaan pesään mennyt. No nämä moottori hommat on tietysti ( varsinkin tämä tapaus) hivenen erilaisia, ymmärrän myös että kangen alapää ei ole pyöreä. Vertauksena miten voi myydä kangen yläpään puslaa ( laakeripronssia) joka sopisi kangen yläpäähän sekä männäntapiin juuri olikealla välyksellä.
Orginaaliosien kannalla myös.
Tervetuloa Harrikoiden mahtavaan maailmaan. Maailmaan jossa lähes kaikki laakerit on työvaroilla. Nää vehkeet on suunniteltu 30-luvulla kun svedut ei ollu vielä keksiny kuulalaakeria.
Ei taida skoolit irrota tuolla konstia. Jos irtoo, voin taata ettei ainakaan uudet mee hallitusti paikalleen kankea lämmittämällä.
Ne ei meinaa oo kiinni oikea oppisella krymppisovitteella. Niinkuin laakerit yleensä.
Niissä on "ahdistusta" n. 0,25 mm. Eli lämpötilaero pitää olla monta sataa astetta. Eli kanki pitää jo alkaa punertaa. Ja sit kun ne oot saanu kuumana paikalleen, on ne ihan vinossa ja väärässä asemassa. Niissä kun ei oo mitään kaulusta mitä vasten ne voi pudottaa. Eli pitää säätää kohdalleen. Jos lämmität kangen 500 asteiseksi ja tiputat skoolin reikää, mihinköhän lämpö siirtyy kangesta ja alkaakohan skoolin pehmenemään?
En tiedä, mutta kannattaa ainakin miettiä.
Tee vaan suosiolla työkalut.

Jartza

#24
Kiitos vaan. Ensimmäisen 750cc lättiksen ostin -91 sitten ollu earlyshovelia, panshovelia, tötteroshovelia ja Rautapää. Viimeiset 14 vuotta hellppoa elämää putkirunko Buellin kanssa. Taas teki mieli ruveta ropaamaan näitä vanhepia pitkästä aikaa. Kun kohdalleni ei ole ennen tullut alakerran remonttia niin siksi kyselen. Jos siellä on rymppiä 0,25mm niin paljon on. Eihän kankea (tai mitaan muutakaan) voi lammitää yli 200 astetta. Siis tyokalujen tekoon.

Sweduista puheen ollen, niin nehän keksi säteisakseli tiivisteen, josta tälläkin palstalla puhutaan niiden tuotemerkistä nimeltä stefa.

Hessu

Jaa stefakin on svedujen keksintö. Ei oo ihme että niillä menee hyvin. Ne on keksiny kuulalaakerin ja stefan. Ne tekee(teki) Husseja ja Volvoja.
Suomalaiset keksi mämmin ja vihdan. Ja yritettiin valmistaa Winhoja ja Teijoja.
Winhoja tehtiin alle sata. Teijoja 250-300. Molemmat luokkansa paskimpia ja ala-arvoisimpia ajoneuvoja. Heja Sverige!

Asiaan. Tuskin se kanki liiasta lämmöstä kipeetä ottaa. Sehän on vaan muottiintaottua nuorrutusterästä. Vailla sen kummempaa lämpökäsittelyä. Muuten vaan ei onnaa...

filtteri

ne keksi sen stefan vaan sen takia kun se jollain kierolla tavalla muistuttaa persreikää >:(

Jartza

Stefa  siis tuotemerkki( ei ole tainnut saada 80 luvun jälkeen) kuten eriks jos Etrasta tiivisteet hakee.
Voisiko vielä kysyä tosta keskitapista että onko se ( kartio limppuun) tässä 81 vuosimallissa  jotenkin  " yhden vuoden malli"  ??? kun niin sekavaa tietoa olen saanut/etsinyt. Malli FLHS.

Tuusulan T-Bone

Keskitappi vaihtui vähän liukuvasti -81 malleihin, -82 on jo sama kuin evolaisissa. Pinionin öljykanava on eri kohdassa suhteessa kiilauraan.
Long John Stroker

Jartza

-Kiitokset, Tarvii etsiä evon tappi ja verrata siihen.