Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Japanissa valmistetut kiertokanget

Aloittaja issakka, 10 kesäkuu 09, 22:58:22

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Mitäs hyötyä siitä pinionin öljykanavan kuristamisesta on? Siihen törmää aika usein kun selaa nettivoorumeita, esim ylempänä mainitussa Tatro Machinen videopätkissä akselin reikää kuristetaan aika reilusti.

Hessu

#31
Uudemmassa tapissa kiilauran ja öljyreiän aseman välinen kulma on 90 astetta. Vanhemmassa enemmän. N. 120 astetta, muistaakseni. Sitä öljyn kuristusta tarvii hydraulinostimien kanssa ja jos jostain syystä halutaan enemmän öljyä kansille.

Täytyy korjaa. Tää ei ollukaan varmaa. Se oli pinioniakseli missä ne asemat on noin. Vahva veikkaus, että keskitappissa myös.

Tuusulan T-Bone

Tarvikeöljypumpuissa on myös vaihtoehtoisia öljynkiertojärjestelyjä tarjolla. Esimerkiksi mulla on silleen, että primääripaine menee aina ensin nostajille, ja kun siellä on riittävä paine, aukeaa kanava pinionille. Ja kun sielläkin on riittävä paine, aukeaa hukkaportti suoraan jakopäähän.
Long John Stroker

Kapteeni sika

Mä luulin että vimonen kehitysversio on -81, siinä öljy virtaa yläkertaan/nostajille ja samalla oven avauksella myös pinionille. Sit kun niissä on riittävät paineet niin luukku aukee jakopäähän. Ja tähän versioon konversioidaan vanhempiakin uudemmalla pumpulla ja vuosimallista riippuen lisäreikiä lohkoon kairaamalla. Niissä pinioni saa alunperin öljynsä sit vasta kun yläkerta/nostajat on ottaneet omansa.

Eli otettu takapakkia kehityksessä jos pinioni jätetty vähän vähemmälle huomiolle.  :) Kait sillekin on syynsä.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 09 tammikuu 15, 01:47:52
Mä luulin että vimonen kehitysversio on -81, siinä öljy virtaa yläkertaan/nostajille ja samalla oven avauksella myös pinionille. Sit kun niissä on riittävät paineet niin luukku aukee jakopäähän.
Just tästä syystä sitä kuristusta siellä pinioniakselin päässä käytetään. Että kuumaa öljyä menis vähän muuallekin kuin kampuralle. Kuristaa mitä kuristaa, kaikki paikat saa kumminkin kokoajan voitelua ihan varmaan riittävästi. Paitsi ehkä orgishydraulinostajien kiinalaiset kopiot. Niille kun ei riitä mikään.
Eli ostetaan uus tehokas 500â,¬ öljypumppu. Kuristetaan kansille menevää linjaa, kuristetaan kampuralle menevää linjaa ja laitetaan kovat nostajat??

Kapteeni sika

Heh, aivan.  :D

Ja sit kun on kovat nostajat niin nekään ei tarvi öljyä paineella joten tulpataan nostajapesien öljykanavat että öljyä riittää yläkertaan ja pinionille.  ;D


Tuusulan T-Bone

Hehheh... ;D

Loppujen lopuksihan se ongelma on, että öljyä ei saada tarpeeksi äkkiä pois sieltä koneesta. Sinänsähän olis vain hyvä asia, että öljyä menee joka paikkaan paljon, se kun voitelun ohella myös jäähdyttää paikkoja. Mutku...
Long John Stroker

Lyytinen

Jostain olen lukenut, että ei kankien alapään laakereille tee liikakaan öljy hyvää, toisin kuin liukulaakereille.

Tuusulan T-Bone

Tuohon olisi kiva kuulla joku perustelu.
Long John Stroker

Kapteeni sika

Löyty tämmönen jorina:

"So whats the differance between the 41-E81 crank pin and the L81-84 crank pin?"

"Early style has the oil hole path 135 degrees to the key,late style is 90 degrees.Also the nut on early style is 1-18 thread.Late style is 1-20.Crank key for early is 3/16 in wide x 1/2 long.late style key is 1/8 in. wide x 3/8 in. long."

Ei kannata ihan helevetisti luottaa vaikka netistä löytykin.  :)

Hessu

Toi liika öljy keskitapilla on klassikko. Siihen liittyy myös versio, että ei saa käyttää synteettisiä öljyjä kun ovat tarinan mukaan liukkaampia ja sen takia rullat ei enää pyöri vaan alkavat luistaa.
Unohtu mainita että sellaisiakin tolloja on, että hommaavat Baisleyn tiuhemmin pyörivän välityksen öljypumppuun. Tunnen yhden sellaisen omistavan todella hyvin :-[

Lyytinen

Täten ilmoitan, että seison korjattuna. Ei ole ikinä ollut aikaa ottaa aivoa käteen ja funtsia ite mitenkähän se mahtaa olla.