Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

männänrenkaat

Aloittaja Jappis, 25 maaliskuu 12, 10:23:41

« edellinen - seuraava »

Jappis

Terve. Olen ihmetellyt männänrenkaiden päiden asentoa toisiinsa kun clymer opastaa jakamaan ne 120 astetta toisiinsa nähden...mut mikä on tää ei renkaiden päitä  "painepuolelle" juttu ?
Olen hionut välykset 1 ja 2 renkaisiin ja männät on KB ,tuleeko öljyrenkaisiin sama välys.
Sylinterit on hoonattu ja uudet renkaat on ylikokoa josta sovitettu.
More cowbell !!

prätgäng

Männässä toinen puoli on painepuoli paksumpi puoli männäntapista mitattuna.Renkaiden päät yleensä kello 10 tai 2 tai 4 tai 8

tase

Noihin edellisiin viesteihin viitaten, kumoaako toinen viesti ensimmäisen?
Eli tuo painepuoli kysymys, männäntapista mitaten paksumpi puoli, ilmeisesti männän säteen mitasta kyse? Kysyn siksi että kasasin just koneen ja laitoin männät kuten olivat aiemminkin olleet enkä tullut tarkastelleeksi "painepuolien" sijoittelua.
Toinen kysymys mitä topiceja selailessani olen miettinyt on hydrauliset nostajat. kun ohjeistetaan säätämään kuivana niin että nostaja pohjaa tarkoitetaanko tehtäväksi niin että nostajan jousi pohjaa. Mäntähän on pohjassa koko ajan. 

erakko

Mä oon tuosta painepuolesta vähä eri mieltä.
Painepuoli on männäntapin takapuolella oleva puoli.
Palamistapahtumassa mäntä nojaa sylinterin takaseinään samalla kun painaa kiertokankea alaspain. Kangen alapää liikkuu ympyrän muotoisella radalla ni mäntä ei voi painaa kankea suoraan vaan painaa myös sylinteriä.
Tietty mäntä painaa ylös mennessä sylinterin etureunaa myös mut silloin tarvittava voima ei ole niin suuri.

Ja laheskään kaikki männät ei oo sellaisella tapilla joka sijaitsee halkaisijan keskilinjasta poikkeutettuna.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

tase

Miten mahtaa olla tommonen alkuperäismäntä kun en ainakaan omasta manuaalista havainnu moista mainintaa. Kyseessä Shovel vm 81.

Hessu

Hydraulinostajassa: Ei säädetä niin että sisällä oleva jousi pohjaa. Vaan kierrosmäärä siitä kun mäntä alkaa painaa jousta.

Mikä siinä männässä on se painepuoli? Mun mielestä Harrikan (ja kaikkien muidenkin prätkien jossa kampura on poikittain) tapauksessa nimenomaan etupuoli. Jos etupuolella tarkoitetaan sitä puolta joka on pyörän menosuuntaan edellä.

Toi renkaiden asento ei mun mielestä oo mitään rakettitiedettä. On tästäkin pitäny tehdä empiiristä tutkimusta ja kattoo missä asennossa ne on, kun seuraavan kerran purkaa.
ne on ihan missä sattuu... Toki siitä tulee parempi mieli kun asentaessa laittaa ne jotenkin hienosti, mutta ne pyörii siellä omia aikojaan.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 02 huhtikuu 12, 09:05:43

Toi renkaiden asento ei mun mielestä oo mitään rakettitiedettä. On tästäkin pitäny tehdä empiiristä tutkimusta ja kattoo missä asennossa ne on, kun seuraavan kerran purkaa.
ne on ihan missä sattuu... Toki siitä tulee parempi mieli kun asentaessa laittaa ne jotenkin hienosti, mutta ne pyörii siellä omia aikojaan.


Toi on yks sellanen juttu mitä ite oon ihmetelly niiden parin padan kanssa jotka olen avannu tai vierestä kattonu kun koneremppaa tehdään. Että onko tolla renkaiden asettelulla tosiaankaan mitään muuta merkitystä kuin että itelle tulee hyvä fiilis. Ite funtsinu sen äärimmäisen vähäisellä kokemuksellani just noin että tuskin kovin suurta merkitystä kun eihän ne renkaat oo liimattu mäntään,kyllähän ne vapaasti pyörii.Että jos ei asentaessa sitä renkaan aukkoa ihan samaan linjaan pistä ni muuten ihan sama miten ovat.

Toinen noissa renkaissa kun asennellaan männät pyttyihin,renkaisiin/sylinteriin tuli pannussa aikoinaan laitettua jonkin verrankin öljyä. Pari vuotta sitten kun olin kaverin tiellä hänen asentaessaan twin camiin big borea niin kuulemma oli eräs tunnettu diilerin moottorinrakentelija antanut neuvon että renkaisiin ei tarvi juuri ollenkaan öljyä,kunhan käsistä vähän asennusrasvaa irtoaa mäntiä pyttyihin sovitellessa niin riittää. Sylinteriin ei kannata laittaa ollenkaan. Pointtina kuulemma se ettei liika öljy pala renkaisiin kiinni.

Ja männät asentuivat sitten todella pienellä liukasteen määrällä.Kyseinen pata jouduttiin avaamaan n.20 tkm jälkeen kun kansipahvit osoittautuivat huonolaatuisiksi,pytyn seinämät ja männät olivat kuulemma todella hienossa kunnossa. Joten ilmeisesti tuo "mahdollisimman vähän öljyä asentaessa"-juttu toimi?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jappis

Männänrenkaat laitoin kuten clymer opasti ja renkaiden välykset kuuma pyörästä saadun ohjeen mukaan. Imusarjaa kohdistaessa joutui kannet kääntämään ihan ääri reunoihin toisiinsa nähden että imusarja istui kohdilleen..ei vissiin haittaa kai ne öljyreiät vielä kohtaa toisensa.
More cowbell !!

Natking

Kait toi oljy juttu mannissa/renkaissa on vahan henk-kohtanen juttu. Toiset kayttaa ja toiset ei.

Mutta jos on moly renkaat niin sitten on eri asia, semmosten paketissa kerran huomasin etta sanottiin ettei sais oljya kayttaa, WD-40 tai vastaavaa korkeintaan. Total sealin gapless renkaisiin ne suosittelee jotain niitten omaa Quickseat ''dry film'' litkua.
Selityksena etta ne hioutuu nopeammin sylinteriin. Toki noita nyt ei kait pahemmin normi katukayttoon pistetakkaan, enenpikin racekamaa missa ei juurikaan sisaa-ajoja suoritella.

Ja synteettisia oljyja ei kanssa useesti suositella sisaanajoon.
Just trying to be different (like everyone else)

flhx

#9
Ok, itel ei mitään muistikuvaa millaset/mitä matskua ne renkaat tuossa tc:ssä oli. Ja pannulla tainnu ajaa vasta joku 70 tkm ton rempan jälkeen eikä oo tarvinu avata joten ei oo tietoo missä kunnossa siellä paikat on.(ja ehkä parempi ettei tiedäkään..) edit: jaa, tais tulla liioteltua, oiskohan sillä joku 50-60 tkm ajettu ton jälkeen. Ei tosin ihan tarkkaa tietoa kun matkamittari lens vittuun jo aikoja sitten.

TC sisäänajossa oli ohje ko. diilerin hepulta että sisään mahdollisimman paskat öljyt, muuten pataa ei saa ikinä sisäänajettua nykyöljyillä kun ovat liian hyviä...Jotkut halpistökötit sinne sitten meni sisäänajon ajaksi.(ei synteettiset)

R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jappis

Tarviikos uudet männänrenkaat/kansiremppa sisäänajo-öljynvaihdon ? Käytin koneen kuumaksi kansien jälkikiristystä  varten ym. muuta säätöä vanhoilla öljyillä ja vaihdoin uudet+suodattimen.
More cowbell !!

KvL

Laitoin tuossa uudet sössön kannet lapioon ja siinä ohjeistuksessa kehotetaan vaihtamaan 50 mailin jälkeen öljyt + suodatin jos männät ja/tai renkaat on uusittu.

Hemuli

Uudet männänrenkaat hakee paikkaansa hoonatuissa sylintereissä sen verran että kyllä sieltä aina sitä metallimujua tulee. Mun mielestä ne onkin oikeastaan ainoa kohde tuollaisessa moottorissa joka vaatii sisäänajoa - lähes kaikki muut paikat on neulalaakereilla jotka kyllä toimii saman tien.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jappis

Ok täytyy vaihtaa öljyt vielä kerran..oisko vaikka 300 km jälkeen?
More cowbell !!