Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Taiwaalliset keinut

Aloittaja seppo, 19 maaliskuu 12, 20:47:19

« edellinen - seuraava »

seppo

Tulipa sitten aukaistua mottia kun loppukesästä alkoi hieman takatulppa näyttää öljyiseltä, samalla huomasin että tuo rockerakseliin kytketty öljynpainemittari näytti myös selvästi alempia lukemia kuin alkukesästä. Mielessä kävi että mittari vaan näyttää väärin mutta tarkistus kertoi toista.

Edellistalvena remppasin kannet ja laitoin uudet keinut ja akselit. Taiwanista. Halvat. Noooh - kun otin nuo venttilikopat irti ja vähän liikuttelin noita vipuja niin ihmetys oli suuri mihin suuntaan niissä oli välystä. Takapytyn pakopuolella välystä on noin 0.5-1mm puslassa ja kaikissa muissakin käsikopelolla ihan älyttömästi. Akselit ovat kaikki ihan ok. Nuo puslat ei ole pronssiset vaan niissä on näköjään vain joku pronssimetallin värinen pinnoite. Materiaali noissa puslissa on ihan hanurista. Jostain kumman syystä S&S:n rullavippoja tässä nyt kuolailen....

Mutta onkohan tuo nyt vastaus siihen että molempien mäntien päällä on öljyä...(?)

Käytin männät ja sylinterit koneistamossa, välystä on 0.1mm. Pytyt on pyöreät ja hoonausjäljet vielä näkyvissä. Käytössä KB:n takomännät joissa minimivälys vähän päälle 6 satasta. Eli en oikein usko että öljy tuli männänrenkaitten läpi. Toinen rengaskin oikein päin.

Öljyä ei ole päässyt kannentiivisteen välistä, tiivisteet täysin kuivat purkaessa. Ohjurit ja venttilivarren kumit laitettu myös viime talvena.

Olisko passeli teoria että keinujen puslat on niin kuluneet että venttiilikopat täyttyi öljystä ja sieltä se pääsi palotilaan? Imuventtiilit oli ihan öljyiset, pakopuolella taas ei öljyä näkynyt (johtuisko korkeasta pakokaasun lämmöstä ja öljy on palanut pois). Takapytyn pakopuolen venttiilikin oli jo pikkusen päässyt jumimaan ja ainakin se menee uusiksi (öljyä palotilassa -> karstaa venttiilivarteen -> jumijumi). Etupytyssä venttiilivarressa myös karstaa muttei merkkejä jumiutumisesta.

Hanski.S

Mulla samat oireet. Öljyn kulutus kasvoi aikalailla kun laitoin uuden oljypumpun, eli on varmaa toimiva teoria. Keinuakseleista löytyy välyksiä vähä joka suuntaan.
Onnneks en ehtiny ostaan mitään taiwanin sontaa. :P

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: seppo - 19 maaliskuu 12, 20:47:19

Mutta onkohan tuo nyt vastaus siihen että molempien mäntien päällä on öljyä...(?)

Olisko passeli teoria että keinujen puslat on niin kuluneet että venttiilikopat täyttyi öljystä ja sieltä se pääsi palotilaan? Imuventtiilit oli ihan öljyiset, pakopuolella taas ei öljyä näkynyt (johtuisko korkeasta pakokaasun lämmöstä ja öljy on palanut pois). Takapytyn pakopuolen venttiilikin oli jo pikkusen päässyt jumimaan ja ainakin se menee uusiksi (öljyä palotilassa -> karstaa venttiilivarteen -> jumijumi). Etupytyssä venttiilivarressa myös karstaa muttei merkkejä jumiutumisesta.

Ihan uskottava teoria.
Kone kun seisoo pitkään niin venttiilinvarsia pitkin valuu öljyä imu ja pakokanavaan se on ihan normaalia varsinkin jos kansissa liikaa öljyä ja vaikka ei oliskaan. Ohjurikumien luulis jeesaavan, mutta niin paljon muutakin mitä luulis mut sit ei kuitenkaan. Imupuoli yleensä se mikä sitä öljyä syöttää koska siellä on se imu, pako puoli vähemmän ainakaan männän päälle öljyä heittää kun siellä on se pako. Pakopuolen ohjurikumi on pikkasen turha just ton takia (mun mielipide). Sitäpaitsi se pakopuolen ohjurikumi ottaa aika helposti itseensä jos sille tulee kuuma, jopa niin että kadonnut lähes olemattomiin koko kumi.