Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Moottoriöljyistä

Aloittaja Kokkonen, 31 tammikuu 09, 15:15:13

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Tarkoittanet näitä magneetteja jotka laitettiin bensaletkun ympärille "säteilemään"? Tai kipinätehostimia tulpan ja tulpanhatun väliin. Purin uteliaisuudessani sellaisen. Ei siellä ollut mitään muuta kuin johdin keskellä ja helketin tiukasti tulpan päähän pureva kiinnitys. Ulkopinnassa oli näyttävän näköistä jäähdytysripaa. Eipä siitä haittaakaan ollut kuin massille. Yhtä hyvä kuin takuuvarma peniksensuurennin.

Eipä siltä suoranaista ohjetta tarkkailumenetelmistä tullut mutta keskustelussa veden kerääntymisestä ja öljyn lisääntymisestä oli puhe. Onhan siinä jo aistinvaraista tarkkailtavaa. Tein helppokäyttöisemmän öljytikun johon myöhemmin lisään viisarinkin ettei tarvi ruuvailla tikkua edes takas. Guzzissa kun on sallittu öljymäärän vaihteluväli reilu puoli litraa niin tarkistusikkunan pitäisi olla korkeahko.

Runsas vesimäärä öljyssä aiheuttaa öljyn samenemista ja jatkuessaan harmaantumista. Sitä on helppo tarkkailla.

Öljyvaihtovälin tihentäminen on tapa varmistaa että ei aja huonolla öljyllä. Arvelin puolittavani öljynvaihtovälin ja tehdä sen 5000 km kohdalla 10000 sijasta. Samalla siirryn alemman luokituksen edullisempaan öljyyn. Ja ohuempaan laatuun. 20W-50 mineraalin sijasta 10W-40 mineraaliin.

Eli siirryn A3 -luokasta A1 -luokkaan

Tuossa alla nykyiset öljyluokitukset ei-katalysaattorimoottoreille.

# A1/B1 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisia ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon käyttöohjekirjasta.
# A2/B2 Suunniteltu normaalikäyttöön ja normaaleille öljynvaihtoväleille. Luokitus esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Voidaan korvata A3/B3 tai A3/B4 -luokan öljyillä.
# A3/B3 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille vaihtoväleille.
# A3/B4 A3/B3 -luokkaa vastaava, mutta lisätty vaatimuksia suoraruiskutusdieselmoottoreille. Voidaan käyttää ajoneuvoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
# A5/B5 Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittua kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.

Tuolla alkoholin pahuksella kun on tapa palaa niin kylmänä että moottori ei kykene lämpeämään tarpeeksi että vesi erkautuisi öljystä luonnollisesti haihtumalla.

Make

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 03 lokakuu 11, 12:17:56
Tuolla alkoholin pahuksella kun on tapa palaa niin kylmänä että moottori ei kykene lämpeämään tarpeeksi että vesi erkautuisi öljystä luonnollisesti haihtumalla.

Tämä oli kai se vastaus  :)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rautahauli

Onko kokemusta Denicol 20w-50 öljystä? Mahtaako olla synteettistä vai mineraalia. Olisi vaan diileri aika lähellä.
FXEF-81

jyrggä

muistelen että dragrace-ukkojen suosiossa joku vuosi sitten ainakin oli. omakohtaiset kokemukset: voitelee. kallis.

http://tinyurl.com/3kyklew
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Rautahauli

Joo löysin nuo mutta kotimaisella kielellä en juuri mitään. Hinta noin puolet Redlinestä.
FXEF-81

masa

Conocon suora 50:n toiminu  mulla parikolmevuotta-77 Shovelissa,Gulfin 20-50 ei ,(vaahtoo)samoin joku historic 50 ölppä sekin tuotti vaahtoo öljysäiliöön,joten palasin 50 Conocoon.Nyt olen ollu tyytyväinen :)

Natking

Meilla voimalaosastolla kyylataan noista oljyista TBN (Total Base Number) lukua. Maaratyin ajoin otetaan oljytestia ja kun toi luku menee tarpeeks alas niin menee rasvat vaihtoon.
Monasti kaytetaan tehtaan suosittamaa rasvaa ja sita kun joudutaan lisaamaan maaratyin ajoin niin lisataankin huomattavasti parempaa niin pystytaan venyttamaan tuota oljynvaihto valia, sita kun on koneesta riippuen 4-10 tuhatta litraa.  :o

Tuola jotain pikku horinaa oljyista:
http://www.performanceoiltechnology.com/lubricanttesting.htm

Noita parempia oljyja, kuten RedLine, voidaan myos keittaa jotta saadaan sielta vetta poijes. Tata harrastetaan yleensa kilpa osastolla kun ajetaan isommilla/kovemmilla alkohoolikoneilla.
Rasvaa kun pakkaa pikkusen kulumaan jos koneessa on 10l ja silla ei oikeestaan pro luokkien koneilla voi vetaa kun yhden vetasyn.
Keittamalla(haihduttamalla) voidaan vetasta jopa 4-6 vetoa samoilla rasvoilla, riippuen vahan tietenkin kuinka kovan luokan keneesta on kysymys.
Yks kaveri vetasi joka vedon jalkeen venakopat auki kun kone oli viela kuuma, ja anto koneen suorittaa ''luonnollista'' haihtumaa. Noin paasi aina ajamaan kisan samoilla rasvoilla.
Just trying to be different (like everyone else)

Jappis

Terve. Onkos porukalla kokemusta valvoline vr1 racing 20w-50 öljystä? Tarkoitus olis laittaa shoveliin..siellä on nyt gulf 20w-50. Eikös tämä valvoline ole myös mineraali öljy kun sitä ei suoraan kannun kyljessä lue.
More cowbell !!

JPP

On se mineraali. Itse en muuta käytä enää kuin tuota VR1 20W-50 Racingiä ja sitä saa 5 litran kannussa.

masa

Mulla Conocon 50 toiminu ,Gulffi 20-50 lievää  vaahtoa ,historic 50 nou ,setti gulffia kannussa laitan ensikesälle kokeeksi vielä kun on ,katotaan.Mullekin suositeltu 20-50 pitäis olla shoveliile passeli ?

twinspeed

Yleesähän näissä ameriikan maamoottoreissa käytetään 20w-50 tai suoraa 50:iän, mutta Redlinella on myös 20w-60 öljy, jota suositellaan purkin kyljessä erityisesti kuumana käyviin ilmajäähyihin (big bore evot) ja suuret toleranssit omaaviin koneisiin (mainitaan knuckle ja shovel muistaakseni); ei mainita rautista lainakaan hittolainen...

Sitten ton 20w-60 sanotaan olevan lisäksi hyvää hillitsemään kovia valvetrain ääniä, jois sellaisista kone kärsii... Myynninedistämispuheita tietenkin, mutta kait siinä totta on toinen puoli.


Itellä on evo-sportissa Redlinen 20w-50 ja hyvin on toiminnu. Pyörittelin kyllä käsissä tuota 20w-60 öljyäkin... ja siinä kävi mielessä, että olisko sen kokeilemisesta haittaa... Todennäkösesti kuitenkin pysyn tuossa 20w-50:ssä, vaikken suoranaista haittaa tuon 20w-60 kokeilemisesta keksi, etenkään kesäkuumalla.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Hemuli

Ei Suomessa ole niin kuumia kesäkelejä nähty että evomotti tarvitsisi 20W50:stä jäykempää öljyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juhana H

Juu, ei ole.
Itellä FXR:ssä käytössä SE:n Syn3 öljyt ja
lämpö ja öljynjäähdytys keskusteluiden innoittamana
laitoin viikolla lämpömittarillisen öljykorkin.
Saimaa Picnic reissulla tarkistin lämmöt muutamaan kertaan.
Ajo siis matkaa n.100-120 km/h nopeudella ja ilmanlämpö
15-18c.
Tulokset huimia:
öljy 155-160 F, eli n.70celsiusta.
Pitänee harkita öljynlämmitintä ;)

Kapteeni sika

Tai länsimaista lämpömittaria.  ;D


Mutta kun motoröljyistä puhe.... Vaihdoin soveliin Redlinen 20w-60:t uusiin 6000km ajettuina ja taisin tehdä sen tarpeettoman aikaisin. Ei mitään lietettä/kuraa öljytankissa. Pitää moottorinkin aika hiljaisena. (siis kyl se käymään lähtee, eli ei ihan äänettömänä. ;) )

Kapteeni sika

Sellainen huomio et kun annoin öljynpinnan pudota vähän alemmaksi niin öljy lakkasi katoamasta, sitä hävisi ennen reilut paridesiä tonnilla. (Redline 20w-60) Oon pitänyt pinnan "täyttöputken" alapäässä sillon kun pyörä on sivutuella, nyt se on vähän sen alle. Tankissa öljyä tällä hetkellä kolmisen litraa. Oon ihmetellyt et mihin svidduun se häviää kun laite ei savuta. Ilmeisesti lisätila öljytankissa helpottaa läähätystä?