Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kemiallisella metallilla muodon kopioiminen

Aloittaja Mr.Horsepower, 04 helmikuu 12, 01:17:35

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

Täss pohdin tälläistä ideaa

Kyseessä ois Sportin Toisio rataantuennan teko....

ajattelin että kun ei ole laaseri scanneria tai jyrsintä mittapäällä millä voisin mallentaa tarkasti pintoja....
Ajattelin jos lähestysin asiaa toista vinkkelistä. ?

Tekis "muodon alumiiniin" ja tämän raaka kappaleen ja lohkon toisiorataan luokse tuleva palikka olisi heittämällä väljä  lohkoon... MUTTA... tässä onkiin tämä hauskuus...

lohkon pinnan pinnottas jollain sopivalla aineella joka toimisi iroitus aineena jos esim belzoonalla valelis väliin ja painasi siiten beltsonna päälle tuon Koneistetavan alumiini kappaleen... täten tulisi tarkka sovite lohkoon Ja osa joka olisi irrotettavissa Remonttien yhteydessä...

olisiko Arvon raadilla hyviä ehotuksia kun itellä ei ole kun huonoja kun hyvät on pääseet loppumaan :D


Kun ei kehtais maalamalla lähtee tekemään että maalaa ja missä on maalia hio ja siiten kun joka puolelta väri on tasesesti Kappale on täten valmis... Jos ois syksy voisin tätäkiin menetelmää harkita....
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lyytinen

Täytyy kyllä sanoa, että tuli takaraivoa hieman raavittua... mutta ilmeisesti ongelma on nyt, että mistä mitat offset-rattaan tukilaakerivirityksen tekemiseen?

Mitenkäs jos sorvaat niihin kopan kiinnitysreikiin just naftisti meneviä tangon pätkiä joiden ulos jäävän pään sorvaat teräväksi. Samoin akselille joku klunssi jossa piikki päässä. Katsot, että suurin piirtein on sitä akselia kohtisuorassa ja samassa tasossa ne piikit ja otat vaikka jonkun kovalevyn palasen ja napautat sitä niitä piikkejä vasten. Siitäpä levystä passaa sitten mittailla tai vaikka suoraan siirtää ne reiän paikat siihen levyyn mistä nyt ikinä olet tekemässäkään.

Mr.Horsepower

#2
Ei en tarvitse mitottaa mitään levyä entee tuolla tavalla eturataan tuentaa kuin hemuli teki tuohon omaansa... Evolaiseen Sporttin...

Tuolainehan on helppoa maalia koneen kupeeseen ja Pahvi siihen kevyesti naputellen kumi vasaralla pahvia saadaan kiinitys pisteeten kohdat selville jos levyllä sen tekisi !!

vaan teen offsetti rattaan ja rataan ulko kehältä laakeroin sen kahdella 6015zz kuulalaakerilla...

Koska tuon rattaan offsetti on Ainakiin 56mm mahtuuvat olemaan ulkokehällä

työstän pesän laakerieille jne... Mutta tuo on normaalia metallin työstöä.  nytten haikailen ainetta millä estän belsoonan tarttumisen lohkon kupeeseen !!! kun vaelen sitä siihen.... :D

Peri aate ihan sama kuin lasikuitu muotti systeemissä Mutta mikä on belzoonalle sopiva irroitus aine muotista ? Pitäshköän kysyä näin ettei mene liian moni mutkaiseksi tämä stoori heti alkuunsa :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lexus

Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

erakko

Kandee varmaan kysyä sieltä mistä sitä belzonaa hankkii.

Ja mä vähän ihmettelen taas tuota lauseenmuodostuksen hankaluutta,etenkin kun se tuolla yhdellä toisella foorumilla on onnistunut paljon paremmi jo pari vuotta sitten..
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hemuli

Jos nyt on kyse ainoastaan siitä, miten saada rattaan tukilaakerin paikka kohdalleen niin itse ajattelin tehdä sen näin:

- Ensin levy kiinnikepisteineen valmiiksi.
- Lohkonpuolikas jyrsinpöytään kiinni ja haetaan pääakselin reikä nollapisteeseen. Tämän voi tehdä vaikka istukkaan sorvatulla akselinpätkällä.
- Aikaisemmin tehty levy kiinni lohkonpuolikkaaseen ja reiän työstö. Osuu varmasti kohdalleen.

Mulla jäi omassa toi tukilaakerihomma vaiheeseen kun en keksinyt miten sen asemoisin. En ehtinyt pyörällä ajaa kuin vajaan tonnin niin johan alkoi vetopuolelta kuulua jurnutusta ja tuntua tärinää kuormitettaessa. Nyt onnistuin hommaamaan tyhjät nelivaihteisen lohkot niin ei tarvitse edes purkaa konetta että saa laakeripaikan tehtyä. Enää se ei siis ole kuin laiskuudesta kiinni ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

jep kyllä on hankalaa


Harmi kun ei ole toimittaa MINÄ = suomi sanakirjaa :D

Mutta tätä tarkoitan...

Värit ja niiten merkitykset...

- harmaa (alkuperäinen lohko)

- vihreä ( "irroitus aine")

- Oranssi (belzoona)

- sininen (alumiini)


Sitten alumiiniin billetiin 6082 t6  Koneistetaan laakeri pesät jne...

Muutehan hitsaisin tuohon tuon alumiini palikan suoraan lohkonkupeeseen Mutta...

apuakselin laakerin vaihto voisi olla siiten AIKA mielenkintoinen kokemus kun ei pääse työntämään sitten sitä pois poikkeen :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Jos olisi tälläinen teknologia käytettävissä niin :) helpotttas

Esim...

http://www.david-laserscanner.com/

CNC Digitizing: 3D Digitizer probe for CNC Millings Machines and Routers

Tuon mittapää scannauksen vois kääntää peilikuvaksi negativiksi 3d ohjelmassa esim rihno:ssa ja piirtää siiten toisen puoliskoon ne laakeri pesät ja marssia jyrsimen luokse jossa siiten lyövaan Paksun Billetin kiinni ja kaksipuoleisella työstöllä ajaapi niin saa tuolaisen osan alumiinistä ilman Beltsoonaa...

mutt nyt pitää vähän soveltaa :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

nicnac

Jos nyt jotakin ymmärsin niin se tukilaakeri tulisi ketjun/remmin ja lohkon väliin eikä sinne rattaan ulkopuolelle.

Millä ajattelit kiinnittää sen tukilaakerin lohkoon?

Mr.Horsepower

Tukilaakeri paketti Pultaan "lohkoon läpi"  kiinni ainakiin 8 kpl m6-m8 kuusio kolo pultilla 150mm kehälle tasajaolla jaetuna... Sen alle viellä Alumiini levy joka ois melkein vetopuolen kokonen ja sekiin tukevasti pultattuna lohkoonkiinni... ja TÄHÄN väliin se Belzona ois tarkoitus sovelta...


Tukilaakeri paketin kuvatuksia  laitan tuonne rakentelu kertomuksen puolelle ;)

Ei nyt rueta rönsyilemään tästä... Pulmasta :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Nytten lisätty Guvia tuonne Rakentelu kertomukseen...

Saa toki esittää muitakiin aineita kuin Belzoonaa mikä ajais tämän saman asian Ettäpäs sais täyttyä toista kappaletta... samalla kopioiden tämän vastakappaleen muodostaen negatiivisen kopion joka istuu lohkoon kuin hansikas... :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 04 helmikuu 12, 15:03:24
Jos olisi tälläinen teknologia käytettävissä niin :) helpotttas

Tuon mittapää scannauksen vois kääntää peilikuvaksi negativiksi 3d ohjelmassa esim rihno:ssa ja piirtää siiten toisen puoliskoon ne laakeri pesät ja marssia jyrsimen luokse jossa siiten lyövaan Paksun Billetin kiinni ja kaksipuoleisella työstöllä ajaapi

Onhan noita Suomessa käytössä vaikka kuinka paljon. Halvimmat mekaaniset piikillä tunnustelevat ovat maksaneet parista tonnista ylöspäin ja kunnolliset laserskannerit sitten ihan toisessa hintaluokassa, jopa kiinalaisetkin. Skannaukseen jää kyllä virheitä, joita sitten ohjelmilla korjaillaan, mutta jos tuon haluaa tietokoneella tehdä, niin mikä ettei.

Jotkut pajat pitävät noita vain omassa käytössään ja jotkut myyvät skannauspalvelua ja saat vaikka stl-tiedoston siitä osastasi.

Skannanus ei sitten käy ihan kuin youtubessa (ennen sanottiin, että ei käy kuin elokuvissa ;) ) eli aikaa kuluu, jos yhtään tarkkuutta haetaan. Karkean muodon saa nopeamminkin. Siksi se palvelu maksaa jotain, en tiedä miten paljon, liekö tuntiveloitus vai mitä.

Mr.Horsepower

Kyllä scannaus on yhtä tarkka kuin kuin käytetty aika....
Plus että toisto tarkkuus taitaa olla teoreetinen joitain satasia....
rakennehan on todella yksinkertainen moisessa härvelissä


http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe/

epäilisimpä että jos scannaapi todella tarkasti 0.05 mm joku teoreetinen aika varmaan vois olla joku 10-20 h tietämillä

Mutt varmaan riittävä toisto tarkkuus tulis lazerilla joka on joitain sekunteja. ?

kun pitänee muistaa ett se pitää myös jyrsiä tai nyky aikana 3d tulostimella tehdä laaserilla sintraamalla...

jos jyrsii niin varmaan on pinnassa virheitä ei ole absoluuttinen kopio mutta riitävän tarkka jos laitaa väliin esim laakerilukitetta.... että voima kohdistuu isolle pinta alalle eikä vaan muutmamaan pulttiin
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

nicnac

Meinaaksä kiinnittää sen ihan valun päälle vain vai koneistaa sen lohkon sileäksi siitä? Olisko mahdollista kiinnittää tuota tukilaakeria runkoon? Vois olla helpompaa?

Mr.Horsepower

Elikkäs....


laakeri blokki on Osa yksi... jonka pohja on suora...

Osa kaksi... Alumiini lootun pala johon on noin jyrsitty Lohkon muoto negatiivinä tiettenkin...

ja tähän alumiinin palaseen lohkon puoleiseen osaan tätä belzoonaa ajatelin ja lohkoon joku irroitus aine..... ettei pääse ottamaan kiinni

täten tämä kappale tarjoaisi suoran pohjan tälle laakeri pukille Tai sen verran että sen voi käydä plaanamassa jyrsimellä naama terällä
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN