Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

"Uudessa" tallissa on huono yleisvalaistus. 2x30W ledituikut valaisee vähintäänkin riittävästi. Ledit on siinä mielessä hyvät että ne ei juuri lämpene.


Tuomo

oma projekti oli 2 kk stopissa kun nettikaupasta tilattua osaa ei niillä ollukkaan vaikka piti olla ja meni jälkitilaukseen. eikä sitä lopulta saatu. eikä edes ois ollu välttämätöntä saadakkaan tässä vaiheessa. mutta samaan tilaukseen pistetyn kytkimen aukaisutyökalun olisin halunnut saada. no osat tuli viime viikolla ja sain kykän auki.

kuten kuvasta näkyy niin sisällä oli jonkun verran kakkaa, öljyä vuotanu kytkinkoppaan mikä kuivan kytkimen kyseessä ollen ei oo hyvä juttu. Mut analysoin että nuo on jossain aikaisemmassa rempassa siivoomatta jääneitä.  Varsinaiset kytkimen osat olivat kaikki kuivia. Levyt vaan vaihto-ohuudessa. Ja jouset vois uusia kanssa vaikka olivatkin päällisin puolin OK näköisiä.

Tästä taas kasaan päin.


Motomatti

#2417
Näköjään kampiakselin stefa ei ole vuotanut joten vuoto on vaihdelaatikosta. Kytkin on suunniteltu siten että öljyvuoto kytkimen keskiöönkin ohjataan kanavia myöden pois levyistä.

Koska kytkinakselin stefa vuotaa vain kotelon seinälle on jäljellä kaksi vuotokohtaa joista öljyä voi päästä kytkintilaan: todennäköinen vuoto on kytkimen työntötangon kumikartiopuslien kautta tai harvinaisemmin kytkinkeskiön ja kytkinakselin välisen o-renkaan kautta.

Onko vauhtipyörän kytkinspooreissa syviä lovia? Entä kytkinkeskiössä?

Kampiakselin takatiiviste kannattanee ylläpitosyistä vaihtaa. Laita vain alkuperäinen kierteellä varustettu stefa. Sileä laakerikaupan tiiviste ei pidä. Akselin pää pitää hioa himmeäksi noin tonnisella hiomapaperilla. Uusi stefa kun ei pidä öljyä vanhan kiillottuneessa urassa.

Lisäilen vielä tähän yleistä kytkinasiaa: kootessa on tärkeää että vauhtipyörä tulee oikeaan kohtaan moottorin työkierron suhteen (nuoli vuhtipyörässä ja klo yhden kohdalla moottorin lohkosssa puolipyöreä lovi. Oikea mäntä ykk:ssa. Kytkimen paininlevy on hyvä olla ajoitusmerkeissään vauhtipyörän kanssa samassa linjassa. Kootessa tarvitaan pultti jolla paininlevy painetaan jousineen "pohjaan" jolloin kytkimen kokoonpano on helppoa ja

Tuossa mallissa on alkuperäisesti ollut matalaurainen kytkinkeskiö. Se kannattaa päivittää syväuraiseksi samoin kuin uudet levytkin. Jos ei ole vielä päivitetty.

Tuossa jotain omista touhuistani: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html

hazzinen

jaa mitä oon saanu aikaseks, empä juuri mitään. oikee hävettää suorastaan. tommoi terska syntyny tämän talven aikana toho takavaloks. siinä kaikki...

RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

filtteri

ei sitä aina tartte saadakkaan aikaseksi sähän ajoit koko talven ;) sitä ei moni väkertäjä tehny.

hazzinen

RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Tuomo

MM; olen mielenkiinnolla seurannut blogiasi, erityisesti kytkimestä kertovat jutut, onhan nämä omat luisteluongelmat olleet tiedossa jo joitain aikoja.

Kaikki hammastukset OK, vaikka onkin matalauraista mallia. Paitsi startin kehä, josta rotta syönyt monta hammasta.

Kytkimen käyttötangon  tiivarit olinkin hommannut jo aiemmin.

Motomatti

Tämä selvä.
Aina ei voi tietää.

Starttikehälle voi antaa uutta elämää mikäli vain jokin tai jotkin kohdat hammastuksesta ovat kuluneet enemmän kuin toiset. Johtuu siitä että moottorilla on vain kaksi "mieliasentoa" johon se sammuu ja joista asennoista startti hammaspyöränsä siihen tyrkkää. Siksi kehän voi kääntää hieman eri asentoon niin tulee ehyempää hampaistoa syötäväksi.

Eipä tuo starttikehä kovin kalliskaan ole, 125â,¬: http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=7c7cgf64908gg&lg=de

Jos myös startin hammaspyörä on kulunut niin yhtälö ei ole oikein ratkaistavissa kuin uudella startilla. Boschin starttiin saa varaosana hammaspyörän ja vapaakytkimen. Tai ainakin joskus sai. Voi halvemmaksi tulla ostaa varaosana Valeo-merkkinen alennusvaihdestartti jossa on parempi vääntömomentti ja kierrosluku kuin suoravetoisessa Boschissa. Valon hinta on hitusen päälle 200â,¬. Bosch maksaa noin 500â,¬.

Boschin varaosanumeroita, uudempi ja vanhempi siellä pohjimmaisina: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html

hazzinen

vähän kerrassaan, ettei vaan ehi valmiiks keväälle. tankkiin lisää isoja reikiä, kerta ei vielä pahasti vuoda.

RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Greasemonkey jake

nyt (jo) sain projektini "kumijalkaan", eli seisomaan omilla pyörillään... nyt olen saanut tuosta himoitsemani mitat ja kuten harjanvarrella mittailtuani, niin t-palat lähtee vaihtoon... nykyiset 5asteiset vaihtuu 3asteisiksi, näin saan etujätön leppoisaksi 12senttiseksi, nykyisestä 6,7cm:stä... akselivälistä tulee maltillinen 205... nyt sorvailemaan holkkeja ja hommailemaan lisää jarrukilkkeitä...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

hapi

British MCC Vierumäki

shoveltimppa


Don Quijote

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.


Kapteeni sika

Öljynpainemittari on perkeleen keksintö.  ;D Hommasin sellasen viime keväänä kun on ollut pientä kärytysonkelmaa aikasemmin. Kiinnosti nähdä missä mennään.

Viime kesänä paineet kuumana tyhjäkäynnillä noin 20 psi, ei juuri noussut kierroksilla siitä enempää. Vaihdoin OEM relief valven jousen ja nyt kevään ajoissa paineet tippuikin, siinä 12 psi:n nurkille, mutta ei edelleenkään noussut kierroksilla kuin ehkä viisarinvahvuuden verran. Tuli(n) Mieleen että jos nostajat on pesiinsä väljät ja paineet hukkuu sinne (kovat nostajat)

Kävin äsken tulppaamassa nostajapesien öljykanavat (tulppasin ne muutama vuosi sitten mutta otin ne pois että öljyä menisi vähän muuallekin kun kansiin käryttään, eli kierteet oli valmiina) Koeajolle. Edelleenkin pata poppana tyhjäkäynnillä 12 psi mut nousi satkun nopeudessa liki 2o psi:tä. Perkule. Nyt toimii niinkuin pitää, luulen.

Mittari on länsivalmiste, toki siinä voi olla heittoja mutta kyl se suunnan kertoo.

Tiesin kyllä että ei ne nostajapesät enää uudet ole, no ne kairataan ylikokonostajille kun alkaa rissat väljistyyn nykyisistä...